Afscheid en intrede [2]

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef:
Job schreef:
Maanenschijn schreef:
Job schreef: Hullie hullie, of huilie huilie? Hoe dan ook, in beide kwalificaties herken ik me niet. Er wordt juist heel erg veel teveel huilie huilie gedaan over de Geref. Gemeenten. En altijd maar: "Hullie", in plaats van: ik. Dat wilde ik aankaarten. Ik vind het getuigen van een selectieve focus als elk incident breder getrokken lijkt te moeten worden en dan natuurlijk allemaal vooral van de GG, want o, o...die GG toch. Dat akelige kerkgenootschap.

Zijn er geen zorgen? Zondermeer zijn die er. En ja, die vragen heel veel gebed en zelfreflectie.

Maar waarom zo ultraselectief inzoomen op de GG? Ik weet niet van welk kerkverband je zelf lid bent (vermoedelijk GG omdat je "weet" dat op vele plaatsen een stille scheuring gaande is) maar als dat niet zo is zou het zeer gepast zijn in je eigen tuintje te gaan wieden.
Ik zou je willen vragen om de kwalificatie ‘vermaledijd’ niet te gebruiken, zeker niet in toepassing op mensen of groepen mensen. Niemand hier kwalificeert de GG als vervloekt of verdoemelijk.
O, dat is inderdaad geenszins de bedoeling! :? Her en der gewijzigd.
Dank, ik ging niet van kwade bedoelingen uit ;).
Ik ben wel blij nu te weten dat dit woord zo'n zware betekenis heeft. Die ga ik zeker niet meer gebruiken. Weer wat geleerd :sweat
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

De intrededienst van ds Hoogerland in Kruiningen is nu online te beluisteren:
Inleidend orgelspel

Stil gebed

Votum en groet

Zingen: Psalm 123: 1

Schriftlezing: Jesaja 40: 1-11
Israëls verlossing voorzegd
Troost, troost Mijn volk, zal ulieder God zeggen.
Spreekt naar het hart van Jeruzalem, en roept haar toe dat haar strijd vervuld is, dat haar ongerechtigheid verzoend is, dat zij van de hand des HEEREN dubbel ontvangen heeft voor al haar zonden.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/24 ... vents/live
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Emma de Jong
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Emma de Jong »

-DIA- schreef:De intrededienst van ds Hoogerland in Kruiningen is nu online te beluisteren:
Inleidend orgelspel

Stil gebed

Votum en groet

Zingen: Psalm 123: 1

Schriftlezing: Jesaja 40: 1-11
Israëls verlossing voorzegd
Troost, troost Mijn volk, zal ulieder God zeggen.
Spreekt naar het hart van Jeruzalem, en roept haar toe dat haar strijd vervuld is, dat haar ongerechtigheid verzoend is, dat zij van de hand des HEEREN dubbel ontvangen heeft voor al haar zonden.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/24 ... vents/live
De kerkenraad van Rotterdam-IJsselmonde heeft beide diensten ook uitgezonden, maar als ik goed luister, hebben ze de bevestigingsdienst wel goed uitgezonden, maar bij de intrededienst niet die van Kruiningen van die avond uitgezonden, maar van henzelf van 4 jaar geleden, toen ds. Hoogerland intrede deed in Rotterdam. Bijzonder.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 0860001965
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GerGem »

Emma de Jong schreef:
-DIA- schreef:De intrededienst van ds Hoogerland in Kruiningen is nu online te beluisteren:
Inleidend orgelspel

Stil gebed

Votum en groet

Zingen: Psalm 123: 1

Schriftlezing: Jesaja 40: 1-11
Israëls verlossing voorzegd
Troost, troost Mijn volk, zal ulieder God zeggen.
Spreekt naar het hart van Jeruzalem, en roept haar toe dat haar strijd vervuld is, dat haar ongerechtigheid verzoend is, dat zij van de hand des HEEREN dubbel ontvangen heeft voor al haar zonden.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/24 ... vents/live
De kerkenraad van Rotterdam-IJsselmonde heeft beide diensten ook uitgezonden, maar als ik goed luister, hebben ze de bevestigingsdienst wel goed uitgezonden, maar bij de intrededienst niet die van Kruiningen van die avond uitgezonden, maar van henzelf van 4 jaar geleden, toen ds. Hoogerland intrede deed in Rotterdam. Bijzonder.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 0860001965
Ja vreemd dat ineens ds Verschuure begint met een toespraak.

Verder was het in Kruiningen een mooie dienst.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

Dat is via kerkdienstgemist.nl: https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 0086000196
Normaal zendt Rotterdam-IJsselmonde uit via kerkomroep.nl: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10249

Misschien verschillen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door HHKtE »

GK Urk
Ds G van Zanden heeft 9 januari afscheid genomen van de Geref Kerk op Urk
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door J.C. Philpot »

HHKtE schreef:GK Urk
Ds G van Zanden heeft 9 januari afscheid genomen van de Geref Kerk op Urk
Ik vermoed dat hij de behoudenste en de meest onderscheiden prekende predikant is, uit de voormalige GKN.

Het zou zomaar een aderlating voor Urk, en een aanwinst voor Katwijk kunnen zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door HHKtE »

J.C. Philpot schreef:
HHKtE schreef:GK Urk
Ds G van Zanden heeft 9 januari afscheid genomen van de Geref Kerk op Urk
Ik vermoed dat hij de behoudenste en de meest onderscheiden prekende predikant is, uit de voormalige GKN.

Het zou zomaar een aderlating voor Urk, en een aanwinst voor Katwijk kunnen zijn.[/quote

Het is een grote aderlating voor de gereformeerde kerk op Urk.
De afscheidsdienst zegt genoeg.
Blijft wel bijzonder dat hij nu een confessionele wijk gaat dienen in Katwijk aan zee.
Volgens mij meer op zijn plek in een degelijke Bondsgemeente
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mannetje »

Confessioneel in Katwijk is wellicht ook niet helemaal zoals doorsnee confessioneel.
-
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Delftenaar »

Wat in Katwijk confessioneel heet is (inmiddels) in de rest van het land GB.
De betreffende predikant is wel eens in gemeenten van de gb voorgegaan. En een collega van hem staat inmiddels in een bondsgemeente.

Zijn, sinds kort, voormalige gemeente op Urk zingt de psalmen trouwens op hele noten. Ik wist niet dat dit in de voormalige gereformeerde kerk nog gebeurde.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door HHKtE »

Delftenaar schreef:Wat in Katwijk confessioneel heet is (inmiddels) in de rest van het land GB.
De betreffende predikant is wel eens in gemeenten van de gb voorgegaan. En een collega van hem staat inmiddels in een bondsgemeente.

Zijn, sinds kort, voormalige gemeente op Urk zingt de psalmen trouwens op hele noten. Ik wist niet dat dit in de voormalige gereformeerde kerk nog gebeurde.
En Allemaal in de oude berijming..
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

HHKtE schreef:
Volgens mij meer op zijn plek in een degelijke Bondsgemeente
Hoezo?
Hoeveel preken heb je van hem beluisterd?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik heb het laatste stukje van de morgendienst van 5 december beluisterd waarin ds. Van Zanden voorging. De dominee verkondigt een heldere Schriftuurlijk-bevindelijke prediking en ook de noodzaak van wedergeboorte klinkt duidelijk in de prediking door.

Heel bijzonder, ik wist niet dat deze prediking ook binnen dit kerkverband nog zo duidelijk gebracht werd.

Hier nog een prachtig artikel met deze relatief onbekende predikant: https://cip.nl/cip+/64818-ds-g-van-zand ... FRodcRUUGQ.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

GerefGemeente-lid schreef:Ik heb het laatste stukje van de morgendienst van 5 december beluisterd waarin ds. Van Zanden voorging. De dominee verkondigt een heldere Schriftuurlijk-bevindelijke prediking en ook de noodzaak van wedergeboorte klinkt duidelijk in de prediking door.

Heel bijzonder, ik wist niet dat deze prediking ook binnen dit kerkverband nog zo duidelijk gebracht werd.

Hier nog een prachtig artikel met deze relatief onbekende predikant: https://cip.nl/cip+/64818-ds-g-van-zand ... FRodcRUUGQ.
Hm ik betwijfel of jij je werkelijk kunt vinden in zijn preken…
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Delftenaar »

Johann Gottfried Walther schreef:
HHKtE schreef:
Volgens mij meer op zijn plek in een degelijke Bondsgemeente
In een eerder interview heeft hij aangegeven in een vorige gemeente regelmatig de diensten van de gereformeerde gemeente in een naburige plaats als gast bezocht te hebben.
Fijn dat de man deze richting op komt.
Plaats reactie