Afscheid en intrede [2]

DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:Ik heb het laatste stukje van de morgendienst van 5 december beluisterd waarin ds. Van Zanden voorging. De dominee verkondigt een heldere Schriftuurlijk-bevindelijke prediking en ook de noodzaak van wedergeboorte klinkt duidelijk in de prediking door.

Heel bijzonder, ik wist niet dat deze prediking ook binnen dit kerkverband nog zo duidelijk gebracht werd.

Hier nog een prachtig artikel met deze relatief onbekende predikant: https://cip.nl/cip+/64818-ds-g-van-zand ... FRodcRUUGQ.
Ik denk dat dit juist een van de meest bekende predikanten is, met ds. Haasnoot natuurlijk. Maar ik kan mij vergissen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik heb het laatste stukje van de morgendienst van 5 december beluisterd waarin ds. Van Zanden voorging. De dominee verkondigt een heldere Schriftuurlijk-bevindelijke prediking en ook de noodzaak van wedergeboorte klinkt duidelijk in de prediking door.

Heel bijzonder, ik wist niet dat deze prediking ook binnen dit kerkverband nog zo duidelijk gebracht werd.

Hier nog een prachtig artikel met deze relatief onbekende predikant: https://cip.nl/cip+/64818-ds-g-van-zand ... FRodcRUUGQ.
Ik denk dat dit juist een van de meest bekende predikanten is, met ds. Haasnoot natuurlijk. Maar ik kan mij vergissen.
Ik heb geen flauw idee. Mijn blikveld is niet zó breed.

Maar wel dusdanig om onderstaande bewering te ontkennen:
Johann Gottfried Walther schreef:Hm ik betwijfel of jij je werkelijk kunt vinden in zijn preken…
Deze dominee zou zo op de kansel kunnen staan van een gemiddelde HHK of GG.

Ik vond het ook heel bijzonder om te lezen dat hij vaak als gast de GG te Hoogeveen heeft bezocht. Dat is een vrij traditionele gemeente binnen de GG.

Je hoort het terug in zijn prediking.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 17 jan 2022, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hij wordt predikant in een confessionele gemeente, zijn voorganger is vertrokken naar linkse hervormde gemeente.
Je moet niet te veel op termen afgaan hij zegt zeker goede ware en ook ernstige dingen en zaken maar hij zegt ook andere en moderne dingen/taalgebruik.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Dat lijkt me een tamelijk nietszeggende bijdrage. Wat is nu precies je commentaar?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mistig »

J.C. Philpot schreef:
HHKtE schreef:GK Urk
Ds G van Zanden heeft 9 januari afscheid genomen van de Geref Kerk op Urk
Ik vermoed dat hij de behoudenste en de meest onderscheiden prekende predikant is, uit de voormalige GKN.

Het zou zomaar een aderlating voor Urk, en een aanwinst voor Katwijk kunnen zijn.
Toch is dit geen Gereformeerd predikant.
De Gereformeerde Kerk Urk beroept sinds het ontstaan van de PKN vaker behoudende hervormde predikanten.

Het is bijzonder dat de Gereformeerde Kerk in Urk nog zou behoudend is.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door J.C. Philpot »

Mistig schreef:Toch is dit geen Gereformeerd predikant.
De Gereformeerde Kerk Urk beroept sinds het ontstaan van de PKN vaker behoudende hervormde predikanten.

Het is bijzonder dat de Gereformeerde Kerk in Urk nog zou behoudend is.
Je hebt gelijk. Zijn eerste gemeente was Hervormd Pesse.

Interessant is dat het bezoeken van diensten bij een Gereformeerde Gemeente, een grote impact op hem hebben gehad.

Wat in dat opzicht bij mij echt een wissel heeft omgezet, was dat ik diensten ging bijwonen van de gereformeerde gemeente van Hoogeveen,” vervolgt de predikant. “Daar had ik het gevoel voor het eerst ‘thuis te komen’ onder het Woord. In die kerk ontdekte ik iets dat ik miste, niet alleen in mijn preken, maar ook in mijn eigen leven: doorleefde nederigheid tegenover de Heere God. En dat het geloof niet alleen een vreugdevolle, maar ook een ernstige zaak is. Ik dacht: wanneer heb ik voor het laatst over de eeuwigheid gesproken en wanneer over de doodstaat waarin de mens van nature ligt? Wanneer heb ik in het pastoraat van hart tot hart over het wonder van Gods genade in Christus gesproken? Ik geloof er wel in, maar ik vertel het niet.’ Het leverde een aantal slapeloze nachten op. Ik merkte dat ik eigenlijk niemand had met wie ik over deze dingen kon praten. Toen besloot ik contact op te nemen met de Gereformeerde Bond. Ergens verwachtte ik dominees die goed van zichzelf wisten de waarheid in pacht te hebben en die gewichtig over zichzelf zouden doen. Maar ik vond broeders die een grote God hebben en zelf niet zo groot zijn.”

https://cip.nl/cip+/64818-ds-g-van-zand ... FRodcRUUGQ
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Hendrikus »

Mistig schreef: De Gereformeerde Kerk Urk beroept sinds het ontstaan van de PKN vaker behoudende hervormde predikanten.

Het is bijzonder dat de Gereformeerde Kerk in Urk nog zou behoudend is.
Wel echt op z'n Urks: we doen het op onze eigen manier. We willen wel gezangen zingen, maar alle bestaande bundels vinden we niet goed. Dus we maken onze eigen bundel. Met betrekkelijke weinig klassieke kerkliederen, maar wel met gevoelige meezingers uit de oude Hervormde Bundel, Joh. de Heer, Opwekking, Youth for Christ etc.

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Bertiel »

ik hou er wel van, zo'n houding ;)
is de inhoudsopgave ook terug te vinden?
Misschien wel een mooi alternatief voor weerklank :D
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mistig »

Johann Gottfried Walther schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik heb het laatste stukje van de morgendienst van 5 december beluisterd waarin ds. Van Zanden voorging. De dominee verkondigt een heldere Schriftuurlijk-bevindelijke prediking en ook de noodzaak van wedergeboorte klinkt duidelijk in de prediking door.

Heel bijzonder, ik wist niet dat deze prediking ook binnen dit kerkverband nog zo duidelijk gebracht werd.

Hier nog een prachtig artikel met deze relatief onbekende predikant: https://cip.nl/cip+/64818-ds-g-van-zand ... FRodcRUUGQ.
Hm ik betwijfel of jij je werkelijk kunt vinden in zijn preken…
Ik heb de afscheidsdienst beluisterd.
Het is een prachtige preek, maar echt geen GG-preek.
"Er is een plekje in het spel voor jou. Wie je ook bent." Zulk soort uitspraken doen we in de GG niet.

Deze predikant zou in de GG niet passen. Helaas.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Ik vind anders dat een GG-dominee dat best mag zeggen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mistig schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik heb het laatste stukje van de morgendienst van 5 december beluisterd waarin ds. Van Zanden voorging. De dominee verkondigt een heldere Schriftuurlijk-bevindelijke prediking en ook de noodzaak van wedergeboorte klinkt duidelijk in de prediking door.

Heel bijzonder, ik wist niet dat deze prediking ook binnen dit kerkverband nog zo duidelijk gebracht werd.

Hier nog een prachtig artikel met deze relatief onbekende predikant: https://cip.nl/cip+/64818-ds-g-van-zand ... FRodcRUUGQ.
Hm ik betwijfel of jij je werkelijk kunt vinden in zijn preken…
Ik heb de afscheidsdienst beluisterd.
Het is een prachtige preek, maar echt geen GG-preek.
"Er is een plekje in het spel voor jou. Wie je ook bent." Zulk soort uitspraken doen we in de GG niet.

Deze predikant zou in de GG niet passen. Helaas.
Hij doet wel meer uitspraken... maar zoals gezegd, zegt hij zeker ook goede zaken en dingen.
Maar soms blijft het wel in termen hangen, maar sommige (b)lijken dat juist te waarderen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Ik vind anders dat een GG-dominee dat best mag zeggen.
Van mij ook. Maar het gebeurt niet.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door FlyingEagle »

FlyingEagle schreef:
claus schreef:Is er al meer bekend over het aanstaande afscheid van ds. M. Joosse van Ede en over zijn bevestiging en intrede in Barendrecht?
Nee
Afscheidsdienst 20 februari ‘s van middags.
Intrede in Barendrecht 23 februari
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door J.C. Philpot »

Weet iemand of de intrededienst in Springford (HHK) al geweest is, of nog moet gebeuren? Ik zie dat ds. W.M. Mulder wel al preekt.

https://www.sermonaudio.com/search.asp? ... eyword=src
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door KDD »

D.v. 2 Februari hoopt hij bevestigd te worden door Ds. Zweistra.
Plaats reactie