Ontwikkelingen HHK

DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Je kunt prima met twee gemeenten één kerkgebouw gebruiken. Dat geeft gelijk wat meer keuzevrijheid in de kerkdiensttijden. Al ben ik geen fan van wisselende kerktijden, uiteraard. Je ziet wel eens dat de gemeente in wijken wordt verdeeld en dat je dan soms al om 9 uur moet komen. Dat lijkt mij tamelijk vervelend.

Maar als je de gemeente splitst naar voorkeur in 9.00 uur of 11.00 uur, dan zal dat vast goed komen. Als de opkomst niet evenwichtig is, dan schuif je naar 8.30 en 10.30 of juist 9.30 en 11.30 en dan komt het vanzelf goed.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

HersteldHervormd schreef:
J.C. Philpot schreef:Het lijkt me goed als de HHG in Barneveld ter zijner tijd zou besluiten te splitsen (als de groei nog steeds doorgaat en er genoeg potentiele ambtsdragers zijn mogelijk zelfs in 3en). Een gemeente van 1500 leden lijkt me persoonlijk te groot, en in de HHK is er geen predikantentekort.
Ik weet niet hoeveel plekken er nu zijn in hun kerkgebouw?
Daar moet wel het een en ander op afgestemd worden.
Nu ongeveer 700, dus met vier diensten heb je ook vier keer een redelijk volle kerk. Dan is een nieuwe gemeente in Kootwijkerbroek misschien slimmer, veel leden komen daar vandaan. Alhoewel de kerk dan alsnog te klein blijft denk ik. En Barneveld gaat de komende jaren nog verder groeien, er komen nog een paar honderd woningen bij. Dus ik denk dat deze relatief nieuwe kerk alsnog verder vergroot moet worden. Voorlopig kun je het echter prima redden met vier diensten en twee predikanten.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Henk J schreef:
HersteldHervormd schreef:
J.C. Philpot schreef:Het lijkt me goed als de HHG in Barneveld ter zijner tijd zou besluiten te splitsen (als de groei nog steeds doorgaat en er genoeg potentiele ambtsdragers zijn mogelijk zelfs in 3en). Een gemeente van 1500 leden lijkt me persoonlijk te groot, en in de HHK is er geen predikantentekort.
Ik weet niet hoeveel plekken er nu zijn in hun kerkgebouw?
Daar moet wel het een en ander op afgestemd worden.
Nu ongeveer 700, dus met vier diensten heb je ook vier keer een redelijk volle kerk. Dan is een nieuwe gemeente in Kootwijkerbroek misschien slimmer, veel leden komen daar vandaan. Alhoewel de kerk dan alsnog te klein blijft denk ik. En Barneveld gaat de komende jaren nog verder groeien, er komen nog een paar honderd woningen bij. Dus ik denk dat deze relatief nieuwe kerk alsnog verder vergroot moet worden. Voorlopig kun je het echter prima redden met vier diensten en twee predikanten.
Lijkt mij dan ook slimmer inderdaad. Gewoon een kerk erbij bouwen in Kootwijkerbroek.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

Komt daar de aanwas dan vandaan?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef:Komt daar de aanwas dan vandaan?
Volgens mij wel veel uit GG Kootwijkerbroek.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Ik denk dat als er een HHG gebouwd gaat worden in K' broek dat er dan nog wel meer uit zal stromen. Wat ze ook zouden kunnen doen is doorverwijzen naar HHK terschuur :hum of doorverwijzen naar Hhg Garderen/Harskamp
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:Ik denk dat als er een HHG gebouwd gaat worden in K' broek dat er dan nog wel meer uit zal stromen. Wat ze ook zouden kunnen doen is doorverwijzen naar HHK terschuur :hum of doorverwijzen naar Hhg Garderen/Harskamp
Door verwijzen kan niet. Je kunt alleen lid worden van de gemeente op wiens grondgebied je woont. Ook in Terschuur heet de gemeente trouwens HHG. Alleen de landelijke kerk heet HHK.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik denk dat als er een HHG gebouwd gaat worden in K' broek dat er dan nog wel meer uit zal stromen. Wat ze ook zouden kunnen doen is doorverwijzen naar HHK terschuur :hum of doorverwijzen naar Hhg Garderen/Harskamp
Door verwijzen kan niet. Je kunt alleen lid worden van de gemeente op wiens grondgebied je woont. Ook in Terschuur heet de gemeente trouwens HHG. Alleen de landelijke kerk heet HHK.
HHG Barneveld kan een verzoek indienen of een stuk grondgebied overgezet kan worden naar een andere gemeente. Voor een poosje terug hebben wij Voorthuizen erbij gekregen, Barneveld zou dat kunnen doen door een wijk weg te geven die in het Noorden van het dorp ligt bijvoorbeeld, of mensen te benaderen met de vraag of ze bij HHG Terschuur of andere HHG willen aansluiten, als ze besluiten uit de GG te gaan.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Simon0612 »

Geytenbeekje schreef:Ik denk dat als er een HHG gebouwd gaat worden in K' broek dat er dan nog wel meer uit zal stromen. Wat ze ook zouden kunnen doen is doorverwijzen naar HHK terschuur :hum of doorverwijzen naar Hhg Garderen/Harskamp
Ze bouwen een GGiN in K’broek.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Simon0612 schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik denk dat als er een HHG gebouwd gaat worden in K' broek dat er dan nog wel meer uit zal stromen. Wat ze ook zouden kunnen doen is doorverwijzen naar HHK terschuur :hum of doorverwijzen naar Hhg Garderen/Harskamp
Ze bouwen een GGiN in K’broek.
Ja dat klopt, maar het lijkt me niet aanemelijk dat mensen van GG K'broek naar de GGiN overstappen.
Dus als de HHG van Barneveld besluit om een HHG in K'broek neer te zetten...
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Delftenaar »

Vermoedelijk is dat een kwestie van tijd.

En dan heeft Kootwijkerbroek opeens een PKN, GG, GGiN en HHG.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ad Anker »

Delftenaar schreef:Vermoedelijk is dat een kwestie van tijd.

En dan heeft Kootwijkerbroek opeens een PKN, GG, GGiN en HHG.
Vreselijk ja. En dat terwijl juist het tegenovergestelde zou moeten plaatsvinden.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bogerman »

Ad Anker schreef:
Delftenaar schreef:Vermoedelijk is dat een kwestie van tijd.

En dan heeft Kootwijkerbroek opeens een PKN, GG, GGiN en HHG.
Vreselijk ja. En dat terwijl juist het tegenovergestelde zou moeten plaatsvinden.
Juist een mooie ontwikkeling. Je kan toch niet allemaal in een kerkgebouw. Als je maar wel vriendschappelijk met elkaar omgaat.
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Gerrit35 »

Ik las zojuist dat de HHG Herkingen op oudjaarsdag de laatste dienst heeft gehouden. Wat is daarvoor de reden? Is deze gemeente zo klein geworden?
Ik weet dat ds. Van Wijk parttime predikant en parttime docent was, maar is dat nog steeds zo?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Volgens mij is het nooit echt levensvatbaar geweest wegens het klein aantal leden. Begreep ik 5 jaar terug. En nu konden de ambten niet meer vervuld worden.
Plaats reactie