Ontwikkelingen HHK

Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Anselmus schreef:
huisman schreef:Omdat ik zie dat mijn vragen bij het ontstaan van de HHK veel ophef/verdriet veroorzaken zal ik in dit topic niet meer ongevraagd reageren.
Mijn vragen en opmerkingen zijn legitiem maar 18 jaar na de breuk is blijkbaar nog te vroeg voor een grondige reflectie.
Ik spreek best veel HHK’ers en hoor bijns nooit meer iets over 2004. Komt ook dat een groot deel van de HHK populatie ver na die tijd is overgegaan naar een HHK gemeente. Op het RF ligt dat blijkbaar anders.
Ik wens al mijn HHK broeders en zusters een gezegende zondag toe.
Ik vind dat je goede vragen stelt en reflectie is goed en nodig. Ik geef alleen dat je lange-tenen opmerking m.i. niet terecht was. Wat mij betreft mag je blijven reageren op een inhoudelijke manier, maar het lijkt wel of ik frustratie en teleurstelling proef waarbij je niet ingaat op vragen en argumenten. Dat vind ik wel lastig.

Ik vind persoonlijk ook dat het hervormde denken in een deel van de HHK-gemeenten weg is en ik vind dat niet fijn. Tegelijk is voor mij ook hervormd dat verschillen er mogen zijn en teruggaan is geen optie omdat de Hervormde Kerk niet meer bestaat en de PKN steeds meer ongereformeerd wordt in theologie. Het voelt voor mij soms als klem zitten ofzo.

Recent sprak ik een oudere predikant die zei: na de scheuring ben ik in de verkeerde kerk terecht gekomen, maar toch zou ik het weer doen omdat er voor mij geen alternatieve keuze was/is. Ik denk dat dat de pijn goed weergeeft: niet de oude belijdenis en kerk kunnen/willen verlaten, maar wat het nu is geworden is ook niet het ideaalbeeld. Dat zal nooit komen, want in elke kerk/gemeente zitten zondaren. In die zin niet doleren vanuit heimwee, wel een verlangen naar een volmaakte toekomst waar Christus alles zal zijn in allen. Ik verlang zo naar die dag...
Maar het is natuurlijk ook wel weerzo dat in bepaalde gemeenten die voor de scheuring 1 soort prediking had, nu wel wat meer diversiteit heeft gekregen, dat is wel iets dat je kan zeggen: Ze zijn 'hervormder' geworden. En hoe 'hervormd' denkt men in plaatsen waar de dorpskerk een HHG werd en kwamen er eerder wel meer mensen van buiten de kerk/randkerkelijken puur omdat het toen nog Nederlandse Hervormde Kerk heet? Ik denk niet dat het in de naam zit namelijk.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Ditbenik schreef:Ik weet niet wat Philpot bedoeld. Daarom vraag ik er naar. De liturgie is in Apeldoorn exact hetzelfde als in Ridderkerk, Lunteren en Sirjansland. Daar kan zijn probleem dus niet zitten. Hoe de sfeer is in Ridderkerk, Lunteren en Sirjansland weet ik niet. Die is in Apeldoorn prima. Qua theologie is er geen verschil. Sirjansland ligt in een heel ander deel van het land waardoor de voorgangers vooral uit Zeeland en Zuid-Holland komen. Tussen Lunteren en Apeldoorn zie ik geen verschil. Ik zie in Lunteren een predikant op de lijst die in Apeldoorn nooit is voorgegaan. Alle andere komen er wel.
Ik zal wat zaken noemen die mij opvallen, en me een bepaald beeld geven.
  • In Apeldoorn gaan of gingen CGK predikanten voor die niet tegen de vrouw in het ambt zijn (ds. Huijgen, ds. Roosendaal)
  • Predikanten die wat scherper separerend zijn (en meer de nadruk leggen op wedergeboorte, het werk van de Heilige Geest in de bekering, zondebesef), gaan vrijwel niet (of in ieder geval heel weinig) voor in Apeldoorn (denk aan de richting van Ds. Zoet, Ds. Van Mechelen, Ds. De Vries, enz enz enz).
  • De prediking van de predikanten die in Apeldoorn voorgaan leggen daarintegen meer de nadruk op de plicht om te geloven, of vanuit het geloof te leven. Dat kan ten koste gaan van andere nadrukken die ook bijbels zijn.
  • De avondmaalsgang is massaler dan gemiddeld genomen in de HHK (wat kan betekenen dat er veel meer kerkleden bekeerd zijn als in andere HHKs, of dat de drempel om aan het avondmaal deel te nemen veel lager is).
  • Qua liturgie: met gebruikt de HSV in de diensten. Op zich heb ik niets tegen de HSV, maar ik ben wel bang dat er een uit elkaar groeien binnen de HHK aan de gang is, die uiteindelijk in een situatie resulteerd zoals nu in de CGK. In de CGK begon het ook met triviale liturgische zaken.
  • Dit terwijl de HHK synode de HSV ontraden heeft. Dat laat wel zien dat er een losse koers word gevaren ten opzichte van het kerkverband.
  • De predikant van de HHK orienteerd zich theologisch heel breed, bijvoorbeeld bij ds. J.H. Gunning, die niet Gereformeerd was, en als Ethisch theoloog een andere schriftvisie had. Of als je zijn Twitter leest, kom je Geert Grote tegen, Soren Kierkegaard, etcetera. Terwijl de HHK zich over het algemeen op de (Nadere) Reformatie en de Puriteinen oriënteerd, waar veel meer de nadruk op de waarachtige bekering ligt.
  • Als je een dienst in Apeldoorn bezoekt, valt op dat veel vrouwen het voorschrift in 1 Korinthe 11 (hoofdbedekking) niet van toepassing vinden. De kledingstijl is in verhouding met andere HHKs erg casual en hip. Het zijn naar mijn mening uitingen van een moderne levensstijl.
  • Een luchtmeting door een bedrijf onder een zondagsedienst in verband met de Corona, zal in de meeste HHKs in verband met de zondagsrust en het werken op zondag niet zo snel voorkomen.
Er zitten overigens triviale zaken tussen, die opzichzelf genomen geen probleem zijn. Maar het geheel geeft mij de indruk van een moderne gemeente. Waar ik me dan zorgen over maak: het uiteengroeien van de flanken van de HHK, een moderne levensstijl (niet alleen in de wereld, maar ook steeds mee zaken overnemend van de wereld), het relativeren van de Gereformeerde leer, het ontbreken van een duidelijke separatie en onderscheiden prediking, een vanzelfsprekendheid om te "geloven". Disclaimer 1: diverse van deze zaken spelen breed in de Gereformeerde Gezindte. Disclaimer 2: het gaat mij niet om deze zorgen te poneren als feitelijke situatie (daar ken ik de gemeente niet goed genoeg voor), maar wel als aanwijzingen van ontwikkelingen in een bepaalde richting.

In Kralingseveer wordt zelfs een preek gelezen van een autocoureur (https://www.laankerk.nl/event/10-00-uur ... bergen-27/) (niet serieus :haha)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Lilian1975 »

Ds van Binsbergen schijnt dan ook van snelle auto's te houden. In dit geval wel een grappige combinatie met deze naam.

Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Ditbenik schreef:Ik weet niet wat Philpot bedoeld. Daarom vraag ik er naar. De liturgie is in Apeldoorn exact hetzelfde als in Ridderkerk, Lunteren en Sirjansland. Daar kan zijn probleem dus niet zitten. Hoe de sfeer is in Ridderkerk, Lunteren en Sirjansland weet ik niet. Die is in Apeldoorn prima. Qua theologie is er geen verschil. Sirjansland ligt in een heel ander deel van het land waardoor de voorgangers vooral uit Zeeland en Zuid-Holland komen. Tussen Lunteren en Apeldoorn zie ik geen verschil. Ik zie in Lunteren een predikant op de lijst die in Apeldoorn nooit is voorgegaan. Alle andere komen er wel.
Ik zal wat zaken noemen die mij opvallen, en me een bepaald beeld geven.
  • In Apeldoorn gaan of gingen CGK predikanten voor die niet tegen de vrouw in het ambt zijn (ds. Huijgen, ds. Roosendaal)
  • Predikanten die wat scherper separerend zijn (en meer de nadruk leggen op wedergeboorte, het werk van de Heilige Geest in de bekering, zondebesef), gaan vrijwel niet (of in ieder geval heel weinig) voor in Apeldoorn (denk aan de richting van Ds. Zoet, Ds. Van Mechelen, Ds. De Vries, enz enz enz).
  • De prediking van de predikanten die in Apeldoorn voorgaan leggen daarintegen meer de nadruk op de plicht om te geloven, of vanuit het geloof te leven. Dat kan ten koste gaan van andere nadrukken die ook bijbels zijn.
  • De avondmaalsgang is massaler dan gemiddeld genomen in de HHK (wat kan betekenen dat er veel meer kerkleden bekeerd zijn als in andere HHKs, of dat de drempel om aan het avondmaal deel te nemen veel lager is).
  • Qua liturgie: met gebruikt de HSV in de diensten. Op zich heb ik niets tegen de HSV, maar ik ben wel bang dat er een uit elkaar groeien binnen de HHK aan de gang is, die uiteindelijk in een situatie resulteerd zoals nu in de CGK. In de CGK begon het ook met triviale liturgische zaken.
  • Dit terwijl de HHK synode de HSV ontraden heeft. Dat laat wel zien dat er een losse koers word gevaren ten opzichte van het kerkverband.
  • De predikant van de HHK orienteerd zich theologisch heel breed, bijvoorbeeld bij ds. J.H. Gunning, die niet Gereformeerd was, en als Ethisch theoloog een andere schriftvisie had. Of als je zijn Twitter leest, kom je Geert Grote tegen, Soren Kierkegaard, etcetera. Terwijl de HHK zich over het algemeen op de (Nadere) Reformatie en de Puriteinen oriënteerd, waar veel meer de nadruk op de waarachtige bekering ligt.
  • Als je een dienst in Apeldoorn bezoekt, valt op dat veel vrouwen het voorschrift in 1 Korinthe 11 (hoofdbedekking) niet van toepassing vinden. De kledingstijl is in verhouding met andere HHKs erg casual en hip. Het zijn naar mijn mening uitingen van een moderne levensstijl.
  • Een luchtmeting door een bedrijf onder een zondagsedienst in verband met de Corona, zal in de meeste HHKs in verband met de zondagsrust en het werken op zondag niet zo snel voorkomen.
Er zitten overigens triviale zaken tussen, die opzichzelf genomen geen probleem zijn. Maar het geheel geeft mij de indruk van een moderne gemeente. Waar ik me dan zorgen over maak: het uiteengroeien van de flanken van de HHK, een moderne levensstijl (niet alleen in de wereld, maar ook steeds mee zaken overnemend van de wereld), het relativeren van de Gereformeerde leer, het ontbreken van een duidelijke separatie en onderscheiden prediking, een vanzelfsprekendheid om te "geloven". Disclaimer 1: diverse van deze zaken spelen breed in de Gereformeerde Gezindte. Disclaimer 2: het gaat mij niet om deze zorgen te poneren als feitelijke situatie (daar ken ik de gemeente niet goed genoeg voor), maar wel als aanwijzingen van ontwikkelingen in een bepaalde richting.

In Kralingseveer wordt zelfs een preek gelezen van een autocoureur (https://www.laankerk.nl/event/10-00-uur ... bergen-27/) (niet serieus :haha)
Precies, dit wat je opnoemt. En daarom vind ik het persoonlijk heel raar dat Ditbenik zegt dat er geen of nauwelijks (theologische) verschillen zijn met de gemeenten die ik opnoemde en die ik als midden-hhg beschouw.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Wellicht komt dat ook door een grote instroom vanuit de GG daar? Dat zullen vooral gematigde GG-ers zijn, die het geen probleem vinden om zonder hoed naar de kerk te gaan en ook voor een belangrijk deel geen bezwaar hebben tegen vrouwen in de kerkelijke ambten. Dat ligt dan wellicht niet aan de HHK zelf.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Wellicht komt dat ook door een grote instroom vanuit de GG daar? Dat zullen vooral gematigde GG-ers zijn, die het geen probleem vinden om zonder hoed naar de kerk te gaan en ook voor een belangrijk deel geen bezwaar hebben tegen vrouwen in de kerkelijke ambten. Dat ligt dan wellicht niet aan de HHK zelf.
Waar komen die dan vandaan? Als je het in Apeldoorn in de GG al niet meer uithoudt, waar dan nog wel? Of zijn er daar ook al problemen? Dat ligt dan daar toch zeker wel niet aan de prediking?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bezorgd »

Ik herken wat Philpot schrijft.
Veel is er te nuanceren.
Maar zeker het eerste punt: "In Apeldoorn gaan of gingen CGK predikanten voor die niet tegen de vrouw in het ambt zijn (ds. Huijgen, ds. Roosendaal)" vind ik heel opvallend en zelfs zorgelijk.

Terwijl deze predikanten in tal van gemeenten midden, en rechts van het midden van de CGK , (de flank die veel herkenning ervaart met HHK), niet of nauwelijks (meer) voorgaan.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 03 sep 2022, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Er is rond 2005 een flinke uitstroom geweest vanwege een nieuwe predikant. En dat kan best invloed hebben op de HHK ter plaatse, want die is vermoedelijk ook rond die tijd ontstaan.

Er zijn ook plaatsen waar het andersom is, en dat heeft ook invloed op de GG ter plaatse.

Ik vind het heel spijtig als het zo is dat in de CGK linkerflankdominees niet meer voorgaan in middengemeenten. Sinds wanneer is dat en waar blijkt dat uit? Het is mij niet opgevallen.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

DDD schreef:Wellicht komt dat ook door een grote instroom vanuit de GG daar? Dat zullen vooral gematigde GG-ers zijn, die het geen probleem vinden om zonder hoed naar de kerk te gaan en ook voor een belangrijk deel geen bezwaar hebben tegen vrouwen in de kerkelijke ambten. Dat ligt dan wellicht niet aan de HHK zelf.
Sinds wanneer heeft een belangrijk deel van de instroom uit de gg geen bezwaar tegen vrouwen in het ambt? Binnen de gg speelt deze vraag (nog) niet. Bij mijn weten is er slechts een gemeente waar vrouwen op de ledenvergadering mogen komen (maar geen stemrecht hebben). Het lijkt mij daarom erg onwaarschijnlijk dat een belangrijk deel van de uitstroom voor vouwen in het ambt is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef: [*]De predikant van de HHK orienteerd zich theologisch heel breed, bijvoorbeeld bij ds. J.H. Gunning, die niet Gereformeerd was, en als Ethisch theoloog een andere schriftvisie had. Of als je zijn Twitter leest, kom je Geert Grote tegen, Soren Kierkegaard, etcetera. Terwijl de HHK zich over het algemeen op de (Nadere) Reformatie en de Puriteinen oriënteert, waar veel meer de nadruk op de waarachtige bekering ligt.
Precies, dit wat je opnoemt. En daarom vind ik het persoonlijk heel raar dat Ditbenik zegt dat er geen of nauwelijks (theologische) verschillen zijn met de gemeenten die ik opnoemde en die ik als midden-hhg beschouw.
Hier raak je ook aan de eerdere kernachtige mededeling van Geytenbeekje, waarin de heiligmaking als spits de rechtvaardiging heeft verdrongen (of hoe hij het ook precies formuleerde). Zonder al te strikte conclusies te verbinden aan wat ik waarneem, vind ik het opvallend dat naast genoemde theologen binnen een groot deel van de GB en dus ook de HHK de populariteit van Bonhoeffer, Noordmans, Miskotte, Koopmans en meer van dergelijke theologen centraal staan. Ik snap dat deze mannen relevant zijn voor de plaats van de kerk in de samenleving en hoe je als christen omgaat met de tijd, maar de beïnvloeding zal zich veel verder strekken dan alleen dat.
Dan heb ik liever een confessionele (?) PKN buurman als predikant die Thomas Watson op de kansel citeert.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bezorgd »

@DDD Als opvattingen rond vrouw in ambt, evolutie o.a. door omarmen van nieuwe hermeneutiek gaan schuiven, begrijp ik wel dat kerkenraden wat voorzichtig worden.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bourdon16 »

DDD schreef:Wellicht komt dat ook door een grote instroom vanuit de GG daar? Dat zullen vooral gematigde GG-ers zijn, die het geen probleem vinden om zonder hoed naar de kerk te gaan en ook voor een belangrijk deel geen bezwaar hebben tegen vrouwen in de kerkelijke ambten. Dat ligt dan wellicht niet aan de HHK zelf.
Onder een gematigde gg-er versta ik niet iemand die voor de vrouw in het ambt is. Ik hoop dat dat uitzonderingen zijn. Maar zo goed ken ik de GG niet.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Anselmus »

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef: [*]De predikant van de HHK orienteerd zich theologisch heel breed, bijvoorbeeld bij ds. J.H. Gunning, die niet Gereformeerd was, en als Ethisch theoloog een andere schriftvisie had. Of als je zijn Twitter leest, kom je Geert Grote tegen, Soren Kierkegaard, etcetera. Terwijl de HHK zich over het algemeen op de (Nadere) Reformatie en de Puriteinen oriënteert, waar veel meer de nadruk op de waarachtige bekering ligt.
Precies, dit wat je opnoemt. En daarom vind ik het persoonlijk heel raar dat Ditbenik zegt dat er geen of nauwelijks (theologische) verschillen zijn met de gemeenten die ik opnoemde en die ik als midden-hhg beschouw.
Hier raak je ook aan de eerdere kernachtige mededeling van Geytenbeekje, waarin de heiligmaking als spits de rechtvaardiging heeft verdrongen (of hoe hij het ook precies formuleerde). Zonder al te strikte conclusies te verbinden aan wat ik waarneem, vind ik het opvallend dat naast genoemde theologen binnen een groot deel van de GB en dus ook de HHK de populariteit van Bonhoeffer, Noordmans, Miskotte, Koopmans en meer van dergelijke theologen centraal staan. Ik snap dat deze mannen relevant zijn voor de plaats van de kerk in de samenleving en hoe je als christen omgaat met de tijd, maar de beïnvloeding zal zich veel verder strekken dan alleen dat.
Dan heb ik liever een confessionele (?) PKN buurman als predikant die Thomas Watson op de kansel citeert.
Binnen een groot deel van de HHK centraal staan.... Dat kan ik echt niet meemaken. Miskotte e.d. is een hobby van met name ds. Van de Weg en dan vooral op Twitter, ik denk ingegeven door zijn promotie aan de TUA. Veel van zijn HHK-collega's kunnen dat niet meemaken of stellen het niet centraal zoals je aangeeft.
Fides Quaerens Intellectum
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:
Ditbenik schreef:Ik weet niet wat Philpot bedoeld. Daarom vraag ik er naar. De liturgie is in Apeldoorn exact hetzelfde als in Ridderkerk, Lunteren en Sirjansland. Daar kan zijn probleem dus niet zitten. Hoe de sfeer is in Ridderkerk, Lunteren en Sirjansland weet ik niet. Die is in Apeldoorn prima. Qua theologie is er geen verschil. Sirjansland ligt in een heel ander deel van het land waardoor de voorgangers vooral uit Zeeland en Zuid-Holland komen. Tussen Lunteren en Apeldoorn zie ik geen verschil. Ik zie in Lunteren een predikant op de lijst die in Apeldoorn nooit is voorgegaan. Alle andere komen er wel.
Ik zal wat zaken noemen die mij opvallen, en me een bepaald beeld geven.
  • In Apeldoorn gaan of gingen CGK predikanten voor die niet tegen de vrouw in het ambt zijn (ds. Huijgen, ds. Roosendaal)
  • Predikanten die wat scherper separerend zijn (en meer de nadruk leggen op wedergeboorte, het werk van de Heilige Geest in de bekering, zondebesef), gaan vrijwel niet (of in ieder geval heel weinig) voor in Apeldoorn (denk aan de richting van Ds. Zoet, Ds. Van Mechelen, Ds. De Vries, enz enz enz).
  • De prediking van de predikanten die in Apeldoorn voorgaan leggen daarintegen meer de nadruk op de plicht om te geloven, of vanuit het geloof te leven. Dat kan ten koste gaan van andere nadrukken die ook bijbels zijn.
  • De avondmaalsgang is massaler dan gemiddeld genomen in de HHK (wat kan betekenen dat er veel meer kerkleden bekeerd zijn als in andere HHKs, of dat de drempel om aan het avondmaal deel te nemen veel lager is).
  • Qua liturgie: met gebruikt de HSV in de diensten. Op zich heb ik niets tegen de HSV, maar ik ben wel bang dat er een uit elkaar groeien binnen de HHK aan de gang is, die uiteindelijk in een situatie resulteerd zoals nu in de CGK. In de CGK begon het ook met triviale liturgische zaken.
  • Dit terwijl de HHK synode de HSV ontraden heeft. Dat laat wel zien dat er een losse koers word gevaren ten opzichte van het kerkverband.
  • De predikant van de HHK orienteerd zich theologisch heel breed, bijvoorbeeld bij ds. J.H. Gunning, die niet Gereformeerd was, en als Ethisch theoloog een andere schriftvisie had. Of als je zijn Twitter leest, kom je Geert Grote tegen, Soren Kierkegaard, etcetera. Terwijl de HHK zich over het algemeen op de (Nadere) Reformatie en de Puriteinen oriënteerd, waar veel meer de nadruk op de waarachtige bekering ligt
  • Als je een dienst in Apeldoorn bezoekt, valt op dat veel vrouwen het voorschrift in 1 Korinthe 11 (hoofdbedekking) niet van toepassing vinden. De kledingstijl is in verhouding met andere HHKs erg casual en hip. Het zijn naar mijn mening uitingen van een moderne levensstijl.
  • Een luchtmeting door een bedrijf onder een zondagsedienst in verband met de Corona, zal in de meeste HHKs in verband met de zondagsrust en het werken op zondag niet zo snel voorkomen.
Er zitten overigens triviale zaken tussen, die opzichzelf genomen geen probleem zijn. Maar het geheel geeft mij de indruk van een moderne gemeente. Waar ik me dan zorgen over maak: het uiteengroeien van de flanken van de HHK, een moderne levensstijl (niet alleen in de wereld, maar ook steeds mee zaken overnemend van de wereld), het relativeren van de Gereformeerde leer, het ontbreken van een duidelijke separatie en onderscheiden prediking, een vanzelfsprekendheid om te "geloven". Disclaimer 1: diverse van deze zaken spelen breed in de Gereformeerde Gezindte. Disclaimer 2: het gaat mij niet om deze zorgen te poneren als feitelijke situatie (daar ken ik de gemeente niet goed genoeg voor), maar wel als aanwijzingen van ontwikkelingen in een bepaalde richting.

In Kralingseveer wordt zelfs een preek gelezen van een autocoureur (https://www.laankerk.nl/event/10-00-uur ... bergen-27/) (niet serieus :haha)

Inderdaad best ingewikkeld om af te gaan op je gevoel en niet op de feiten.
* Wat de CGK-voorgangers betreft, daar werd niet gevraagd naar hun standpunten m.b.t. de vrouw in het ambt. Veelzeggend vind ik dat een voorganger die in het verleden voorging en van wie bekend werd dat hij voorstander is van vrouwen in het ambt van de lijst werd gehaald. Dat is hier op het forum al eerder aan de orde geweest. Maar goed, je mag het een gemeente natuurlijk kwalijk nemen dat er weleens iemand is voorgegaan van wie later bleek dat hij ook standpunten heeft die niet gedeeld worden.
* Tsja, ik weet dat Apeldoorn in het verleden de gewoonte had om iedereen te vragen. Met een eigen predikant is dat een stuk lastiger omdat er veel minder beurten te verdelen zijn dan in de vacature tijd. Uit de tijd weet ik dat niet iedereen in Apeldoorn wilde preken. Predikanten uit de ring worden ook gevraag dus ds Zoet zal vast een keer aan de beurt komen. Het eerste beroep wat werd uitgebracht in de laatste vacature was volgens mij op de dominee van Opheusden en de huidige dominee van Opheusden ging van uit zijn vorige gemeenten in Apeldoorn voor. Zowel de vorige als de huidige predikant leren dat er geen leven is buiten Christus. Dat lijkt me voluit Bijbels.
* Daaruit volgt inderdaad de oproep tot geloof en bekering. Die willen veel mensen niet horen want dat maakt onrustig maar ik ben blij als die oproep in de prediking klinkt. Geheel in overeenstemming met Schrift en belijdenis trouwens.
* Andere HHK's zijn er niet. Daar is er maar een van. Ik weet dat in sommige HHG's minder mensen aan het Avondmaal gaan. Ik ben geen hartenkenner dus heb ik daar ook geen mening over.
* Je opmerkingen over de HSV vind ik om meerdere redenen flauw. In Apeldoorn heeft men in 2010 samen met de gemeente onderzocht wat verstandig zou zijn in de situatie daar. Er was een gemeente-avond in maart, ieder gezin kreeg een deeluitgave van de HSV en in oktober 2010 is besloten de HSV te gaan gebruiken zodra die compleet was. De HSV is verschenen op 10 december 2010. Vanaf 1 januari is die gebruikt in het verenigingsleven en vanaf de start van het winterseizoen in 2011 ook tijdens de dienst. Dat gebeurde niet zomaar maar had een reden. Apeldoorn was een kleine gemeente die groeide door mensen die uit de diverse reformatorische kerken kwamen maar ook door mensen die binnenkwamen vanuit de CGK met een andere Bijbelvertaling, uit de GKV, de RKK, evangelische gemeenten, uit de Islam en van buiten. Om eenheid te krijgen binnen de gemeente en verwarring door diverse vertalingen te voorkomen is gekozen voor het gebruik van de HSV, waarbij het iedereen vrij staat de eigen vertaling te gebruiken. Zoals het ook voorgangers vrij staat de SV te gebruiken wanneer de HSV bezwaarlijk is. De synode van de HHK heeft pas in 2012 het gebruik ontraden. Niet verboden trouwens, juist om ruimte laten voor gemeenten zoals Apeldoorn die veel meer op 'buiten' zijn gericht. Apeldoorn was voluit Hervormd en voert in het geheel geen losse koers ten opzicht van het kerkgenootschap. In een kerkverband kun je als gemeente een losse koers varen, in een kerk niet. Daar ben je een onderdeel. Het is ook typerend dat vanuit synode of vanuit de eigen classis daar ook nooit kritiek op gekomen is.
* Smaken verschillen. Ik oriënteer me ook breed maar heb andere voorkeuren dan de predikant van Apeldoorn. Oriënteren buiten de eigen leefwereld is echter wel noodzakelijk wanneer je in gesprek bent met mensen van buiten of binnen de rand van de kerk. á Brakel verdiepte zich om die reden zelfs in de Islam.
* Een aantal vrouwen in Apeldoorn draagt inderdaad geen hoofdbedekking. Veruit de meesten wel trouwens. Ik bezoek nog weleens elders HHG's. Daar zie ik dat ook. Verder is de kledingcultuur in de stad een andere in een dorp. Zolang de kleding doet waarvoor het is bedoeld, bedekking van het lichaam, zie ik geen probleem.
* Een luchtmeting door een gemeentelid die een bedrijf heeft betekent dat hij een kastje in de kerk heeft liggen waaruit na afloop dat afgelezen kunnen worden. Ik denk dat de koster die vanaf een tablet de geluidsinstallatie en de camera bediend meer werk heeft verzet dan hij. Maar goed, het meten van de temperatuur zal Bijbels verantwoord zijn en het meten van de CO2 in de lucht niet. In de gemeente waar ik zit, zit afzuiging die werkt op een CO2-censor. Gemeten is er nooit dus is er in ieder geval een punt waarop onze gemeente beter is dan Apeldoorn of een gemeente in de Betuwe :)

Je laatste alinea laat ik voor wat die is. Ik herken daar m.b.t. Apeldoorn helemaal niets in en ik ken de gemeente m.i. wel goed genoeg. Ik vind het wel jammer dat je zonder kennis van de gemeente deze wel in een hoek zet.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Anselmus schreef:
huisman schreef:Omdat ik zie dat mijn vragen bij het ontstaan van de HHK veel ophef/verdriet veroorzaken zal ik in dit topic niet meer ongevraagd reageren.
Mijn vragen en opmerkingen zijn legitiem maar 18 jaar na de breuk is blijkbaar nog te vroeg voor een grondige reflectie.
Ik spreek best veel HHK’ers en hoor bijns nooit meer iets over 2004. Komt ook dat een groot deel van de HHK populatie ver na die tijd is overgegaan naar een HHK gemeente. Op het RF ligt dat blijkbaar anders.
Ik wens al mijn HHK broeders en zusters een gezegende zondag toe.
Ik vind dat je goede vragen stelt en reflectie is goed en nodig. Ik geef alleen dat je lange-tenen opmerking m.i. niet terecht was. Wat mij betreft mag je blijven reageren op een inhoudelijke manier, maar het lijkt wel of ik frustratie en teleurstelling proef waarbij je niet ingaat op vragen en argumenten. Dat vind ik wel lastig.

Ik vind persoonlijk ook dat het hervormde denken in een deel van de HHK-gemeenten weg is en ik vind dat niet fijn. Tegelijk is voor mij ook hervormd dat verschillen er mogen zijn en teruggaan is geen optie omdat de Hervormde Kerk niet meer bestaat en de PKN steeds meer ongereformeerd wordt in theologie. Het voelt voor mij soms als klem zitten ofzo.

Recent sprak ik een oudere predikant die zei: na de scheuring ben ik in de verkeerde kerk terecht gekomen, maar toch zou ik het weer doen omdat er voor mij geen alternatieve keuze was/is. Ik denk dat dat de pijn goed weergeeft: niet de oude belijdenis en kerk kunnen/willen verlaten, maar wat het nu is geworden is ook niet het ideaalbeeld. Dat zal nooit komen, want in elke kerk/gemeente zitten zondaren. In die zin niet doleren vanuit heimwee, wel een verlangen naar een volmaakte toekomst waar Christus alles zal zijn in allen. Ik verlang zo naar die dag...
Ik hoor het hem zeggen....
Plaats reactie