Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Anselmus schreef:Binnen een groot deel van de HHK centraal staan.... Dat kan ik echt niet meemaken. Miskotte e.d. is een hobby van met name ds. Van de Weg en dan vooral op Twitter, ik denk ingegeven door zijn promotie aan de TUA. Veel van zijn HHK-collega's kunnen dat niet meemaken of stellen het niet centraal zoals je aangeeft.
Ik spreek over een groot deel van de GB en dus ook over de HHK. Dus dan heb ik het niet over een groot deel van de HHK.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

MGG schreef:
DDD schreef:Wellicht komt dat ook door een grote instroom vanuit de GG daar? Dat zullen vooral gematigde GG-ers zijn, die het geen probleem vinden om zonder hoed naar de kerk te gaan en ook voor een belangrijk deel geen bezwaar hebben tegen vrouwen in de kerkelijke ambten. Dat ligt dan wellicht niet aan de HHK zelf.
Sinds wanneer heeft een belangrijk deel van de instroom uit de gg geen bezwaar tegen vrouwen in het ambt? Binnen de gg speelt deze vraag (nog) niet. Bij mijn weten is er slechts een gemeente waar vrouwen op de ledenvergadering mogen komen (maar geen stemrecht hebben). Het lijkt mij daarom erg onwaarschijnlijk dat een belangrijk deel van de uitstroom voor vouwen in het ambt is.
Ik denk dat in linkerflankgemeenten een belangrijk deel van de uitstroom daar wel positief tegenover staat. En ik denk in zijn algemeenheid dat daar heel verschillend over wordt gedacht. Maar in de GG is zo'n hang naar eenheid dat zoiets pas voorzichtig aan de orde komt als een meerderheid er anders over denkt.

Maar de discussie gaat hier nu niet over. Bovendien begrijp ik van Ditbenik dat er daar helemaal geen groot draagvlak voor de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente is.

Los daarvan was er bij ons een aparte bijeenkomst met dezelfde onderwerpen voor vrouwen en niet belijdende leden, maar dat lijkt af te zijn geschaft.
Laatst gewijzigd door DDD op 03 sep 2022, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Ditbenik schreef:Je laatste alinea laat ik voor wat die is. Ik herken daar m.b.t. Apeldoorn helemaal niets in en ik ken de gemeente m.i. wel goed genoeg. Ik vind het wel jammer dat je zonder kennis van de gemeente deze wel in een hoek zet.
We waarderen veel van de punten uit mijn lijst anders, maar ik wil je wel bedanken voor je milde reactie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door merel »

DDD schreef:
MGG schreef:
DDD schreef:Wellicht komt dat ook door een grote instroom vanuit de GG daar? Dat zullen vooral gematigde GG-ers zijn, die het geen probleem vinden om zonder hoed naar de kerk te gaan en ook voor een belangrijk deel geen bezwaar hebben tegen vrouwen in de kerkelijke ambten. Dat ligt dan wellicht niet aan de HHK zelf.
Sinds wanneer heeft een belangrijk deel van de instroom uit de gg geen bezwaar tegen vrouwen in het ambt? Binnen de gg speelt deze vraag (nog) niet. Bij mijn weten is er slechts een gemeente waar vrouwen op de ledenvergadering mogen komen (maar geen stemrecht hebben). Het lijkt mij daarom erg onwaarschijnlijk dat een belangrijk deel van de uitstroom voor vouwen in het ambt is.
Ik denk dat in linkerflankgemeenten een belangrijk deel van de uitstroom daar wel positief tegenover staat. En ik denk in zijn algemeenheid dat daar heel verschillend over wordt gedacht. Maar in de GG is zo'n hang naar eenheid dat zoiets pas voorzichtig aan de orde komt als een meerderheid er anders over denkt.
Ik vermoed dat dit echt niet klopt. Met de hoed en broeken je en je gelijk, maar het overgrote deel GG dat bij ons overkwamen had al moeite met de overgang naar ritmisch zingen, een predikant met een rode stropdas. Laat staan de vrouw in het ambt.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Je hebt het dan over een rechterflankgemeente. Daar had ik het niet over. Er zijn ook groepen gemeenteleden die vertrekken omdat de kerkenraad geen Opwekking wil of kan laten zingen. In dat geval maken mensen zich echt niet druk om een rode stropdas.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
MGG schreef:
DDD schreef:Wellicht komt dat ook door een grote instroom vanuit de GG daar? Dat zullen vooral gematigde GG-ers zijn, die het geen probleem vinden om zonder hoed naar de kerk te gaan en ook voor een belangrijk deel geen bezwaar hebben tegen vrouwen in de kerkelijke ambten. Dat ligt dan wellicht niet aan de HHK zelf.
Sinds wanneer heeft een belangrijk deel van de instroom uit de gg geen bezwaar tegen vrouwen in het ambt? Binnen de gg speelt deze vraag (nog) niet. Bij mijn weten is er slechts een gemeente waar vrouwen op de ledenvergadering mogen komen (maar geen stemrecht hebben). Het lijkt mij daarom erg onwaarschijnlijk dat een belangrijk deel van de uitstroom voor vouwen in het ambt is.
Ik denk dat in linkerflankgemeenten een belangrijk deel van de uitstroom daar wel positief tegenover staat. En ik denk in zijn algemeenheid dat daar heel verschillend over wordt gedacht. Maar in de GG is zo'n hang naar eenheid dat zoiets pas voorzichtig aan de orde komt als een meerderheid er anders over denkt.

Maar de discussie gaat hier nu niet over. Bovendien begrijp ik van Ditbenik dat er daar helemaal geen groot draagvlak voor de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente is.

Los daarvan was er bij ons een aparte bijeenkomst met dezelfde onderwerpen voor vrouwen en niet belijdende leden, maar dat lijkt af te zijn geschaft.
Het is echt lariekoek om te denken dat er in linkerflankgemeenten binnen de GG veel voorstanders zijn voor de openstelling van het ambt voor vrouwen. In onze gemeente is er sowieso al niemand.

Ik weet niet waar jij je op baseert, maar ik zou daar echt nog eens wat meer onderzoek naar doen als ik jou was.

Blijkbaar is de wens meer de vader van de gedachte.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door pierre27 »

Bourdon16 schreef:
DDD schreef:Wellicht komt dat ook door een grote instroom vanuit de GG daar? Dat zullen vooral gematigde GG-ers zijn, die het geen probleem vinden om zonder hoed naar de kerk te gaan en ook voor een belangrijk deel geen bezwaar hebben tegen vrouwen in de kerkelijke ambten. Dat ligt dan wellicht niet aan de HHK zelf.
Onder een gematigde gg-er versta ik niet iemand die voor de vrouw in het ambt is. Ik hoop dat dat uitzonderingen zijn. Maar zo goed ken ik de GG niet.
Dat zijn zeker uitzonderingen. Ik beschouw het ook bijna als een privé-opvatting dan wel beschouwing van DDD.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Kijk dan eens in de GB-gemeenten met vrouwelijke ambtsdragers, hoeveel leden van de kerkenraad uit de GG komen. Dan praten we verder. Maar het ging hier over HHG Apeldoorn, en niet over mijn opvattingen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Kijk dan eens in de GB-gemeenten met vrouwelijke ambtsdragers, hoeveel leden van de kerkenraad uit de GG komen. Dan praten we verder. Maar het ging hier over HHG Apeldoorn, en niet over mijn opvattingen.
Dat komt omdat de opvatting ná het verlaten van de GG steeds meer verruimen.

En verder praat je er vrij makkelijk overheen. Doe nog eens wat onderzoek, zou ik zeggen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

DDD schreef:Je hebt het dan over een rechterflankgemeente. Daar had ik het niet over. Er zijn ook groepen gemeenteleden die vertrekken omdat de kerkenraad geen Opwekking wil of kan laten zingen. In dat geval maken mensen zich echt niet druk om een rode stropdas.
Het zou prettig zijn als je kennis van zaken heb voor je iets zegt. 'Groepen' is sowieso onjuist mogelijk is er hier een daar een enkeling. Ik heb nog nooit gehoord dat in de 'linkse' gemeentes de behoefte is aan opwekking tijdens de diensten te zingen. Dat is net als vrouw in het ambt (nog) geen issue. Als je het niet vrij geven van de hsv had genoemd, dan kon ik je serieus nemen. Maar de punten die je tot nu toe heb aangedragen, leven zeker niet breed. (Ik schat bij minder dan 1%van de gg.)
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Erskinees »

Terug naar HHK?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bourdon16 »

DDD schreef:Kijk dan eens in de GB-gemeenten met vrouwelijke ambtsdragers, hoeveel leden van de kerkenraad uit de GG komen. Dan praten we verder. Maar het ging hier over HHG Apeldoorn, en niet over mijn opvattingen.
Tsja wat is een GB gemeente. Mijn inziens kan je een gemeente met vrouwen in het ambt geen GB gemeente meer noemen.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

DDD schreef:Kijk dan eens in de GB-gemeenten met vrouwelijke ambtsdragers, hoeveel leden van de kerkenraad uit de GG komen. Dan praten we verder. Maar het ging hier over HHG Apeldoorn, en niet over mijn opvattingen.
Dat komt, kmdat ontwikkelingen niet stil blijven staan. Het is een illusie om te denken dat iemand 5 jaar na de overstap nog steeds representatief is voor nieuwe verlaters van het kerkverband. Vrouwen mogen geeneens op de ledenvergadering komen en dan beweer jij dat er bij een deel behoefte is aan vrouwelijke ambtsdragers? Je loopt op de tijd vooruit;).
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

MGG schreef:
Erskinees schreef:
Thea schreef:Om nog eens een 'knuppel in het hoenderhok' te gooien: ik denk dat de meeste mensen vertrekken uit de gg, omdat ze niet van 'bevindelijke' preken houden. Dan kun je je natuurlijk afvragen wat bevindelijke preken zijn. Ik denk dan aan preken, waarin wordt verwoord wat er leeft in het hart. Mijn hart 'brandt' als ik bevindelijke preken hoor, omdat ik er zoveel herkenning in vind.
Dat geloof ik niet. De echte groep die bevindelijke preken houdt is niet zo groot. Dan denk ik aan een kand. van Middendorp of ds. Mouw of Van Krimpen. De prediking van de hoofdmoot, bijv. een ds. Schot, de Heer of Clements is niet bevindelijk te noemen. Dat is meer een zakelijke en dogmatische invulling van de bevindelijkheid. Daar gaat het hart van de meeste kerkgangers niet zo van branden. Zou het niet zo zijn dat degenen die overgaan naar de HHK behoefte hebben aan persoonlijk-bevindelijke preken? Ik denk eerder dat daar het probleem zit. In 2022 zoeken we persoonlijke en aansprekende preken. Die vind je in de GG niet in de middenflank. In de HHK spreekt de prediking meer aan. Voor zowel rechts als links. En de bevindelijkheid komt er ook zeker terug.
Totaal mee oneens. Hoeveel preken heb jij van de genoemde dominees gehoord/gelezen?
@Erskinees wil je zo vriendelijk zijn om hierop te reageren?
(Heeft ook met het topic te maken)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:Terug naar HHK?
Ik zou wel in een ander draadje een terugkoppeling vinden wat jij onder zakelijke en bevindelijke prediking in de GG verstaat en een reactie op mijn antwoord.

Je mag het ook mailen.

Want je opmerking daarover vind ik totaal onbegrijpelijk.

Zie ook de opmerking van @MGG, die blijkbaar precies hetzelfde denkt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie