Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
pierre27 schreef:
DDD schreef:In het RD van zaterdag een aangrijpend artikel over de martelaars uit Egypte van enkele jaren geleden. Als ik nog eens naar Egypte ga, zou ik de kerk die voor hun nagedachtenis gebouwd is, graag eens bezoeken.
Waren dat die mannen door IS onthoofd?
Ja.
Aangrijpend en ontroerend, ik heb er vaak met de leerlingen en studenten over gesproken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Bezorgd »

Het zou mooi zijn als andere kerken zich hierbij aansluiten: https://www.rd.nl/artikel/956705-cgk-ho ... g-en-gebed
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:Het zou mooi zijn als andere kerken zich hierbij aansluiten: https://www.rd.nl/artikel/956705-cgk-ho ... g-en-gebed
Bij ons zal het met Oudejaarsavond wel zijn. Tenminste, de liturgie geeft wel die aanwijzing:
Psalm 90: 1
Lezen: Zondag 19
Psalm 98: 4
Schriftlezing: Psalm 107: 1-16
Psalm 107: 6 en 7
Psalm 79: 4 en 7
Memento Mori
Psalm 103: 8 en 9
Tekst: Psalm 107: 10-16
Thema: Wie weet, God mocht Zich wenden!
1. De nood (vers 10-12)
2. De smeekbede (vers 13a)
3. De uitkomst (vers 13b-14)
4. De dankzegging (vers 15-16)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:Het zou mooi zijn als andere kerken zich hierbij aansluiten: https://www.rd.nl/artikel/956705-cgk-ho ... g-en-gebed
De moderamen van de HHK stelt zich terughoudend op. Zij beveelt het onderwerp wel aan, maar wil daartoe niet verplichten.

Persoonlijk ben ik die oproepen tot een gezamenlijke boetedag een beetje zat. Van de personen die daar erg druk mee zijn, verwacht ik een houding van verslagenheid en berouw. Maar dat punt wordt vanwege een onheilig activisme node gemist.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:
Bezorgd schreef:Het zou mooi zijn als andere kerken zich hierbij aansluiten: https://www.rd.nl/artikel/956705-cgk-ho ... g-en-gebed
De moderamen van de HHK stelt zich terughoudend op. Zij beveelt het onderwerp wel aan, maar wil daartoe niet verplichten.

Persoonlijk ben ik die oproepen tot een gezamenlijke boetedag een beetje zat. Van de personen die daar erg druk mee zijn, verwacht ik een houding van verslagenheid en berouw. Maar dat punt wordt vanwege een onheilig activisme node gemist.
Wat zie je hierin als onheilig activisme? Kan je voorbeelden van noemen?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Bezorgd »

Herman schreef:
Bezorgd schreef:Het zou mooi zijn als andere kerken zich hierbij aansluiten: https://www.rd.nl/artikel/956705-cgk-ho ... g-en-gebed
De moderamen van de HHK stelt zich terughoudend op. Zij beveelt het onderwerp wel aan, maar wil daartoe niet verplichten.

Persoonlijk ben ik die oproepen tot een gezamenlijke boetedag een beetje zat. Van de personen die daar erg druk mee zijn, verwacht ik een houding van verslagenheid en berouw. Maar dat punt wordt vanwege een onheilig activisme node gemist.
Dus jij beoordeeld of die mensen (gemeenten in dit geval) een verkeerde intentie hebben?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:Wat zie je hierin als onheilig activisme? Kan je voorbeelden van noemen?
Boete en berouw zijn geen zaken die je in je macht hebt, door ze te organiseren. Ze ontstaan alleen daar waar in gebed het persoonlijke aandeel al wordt beleden. De oproep tot een openbare beweging hoor ik wel, maar van het tweede hoor ik bitter weinig. Kortweg: zo'n bijzondere dag kan alleen van binnenuit komen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:Dus jij beoordeelt of die mensen (gemeenten in dit geval) een verkeerde intentie hebben?
Ik heb daar een mening over, ja. En ik kan waarnemen of er dan een getuigenis is die hand in hand gaat met hoe ze er dan persoonlijk in staan. Ik duid dat negatief. Dat zijn overigens -voornamelijk- mensen uit mijn omgeving, maar ook af te lezen uit de toonzetting in berichtgeving in de media via de opiniepagina of ingezonden brieven rubriek.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Job »

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Wat zie je hierin als onheilig activisme? Kan je voorbeelden van noemen?
Boete en berouw zijn geen zaken die je in je macht hebt, door ze te organiseren. Ze ontstaan alleen daar waar in gebed het persoonlijke aandeel al wordt beleden. De oproep tot een openbare beweging hoor ik wel, maar van het tweede hoor ik bitter weinig. Kortweg: zo'n bijzondere dag kan alleen van binnenuit komen.
Eens. En bovendien worden we als het goed is heel wat keren in het jaar opgeroepen tot boete. Dat is tenminste een belangrijk onderdeel van de Bijbel en van de prediking. Het zou zich niet moeten beperken tot oudjaarsavond. Bij het uitroepen en betrachten van specifieke kerkelijke dagen, hoe oprecht de intentie ook is, moet ik voor mezelf vaak denken aan Jesaja 1:

(...) 14 Uw nieuwe maanden en uw gezette hoogtijden haat Mijn ziel, zij zijn Mij tot een last; Ik ben moede geworden, die te dragen.
15 En als gijlieden uw handen uitbreidt, verberg Ik Mijn ogen voor u; ook wanneer gij het gebed vermenigvuldigt, hoor Ik niet; want uw handen zijn vol bloed.
16 Wast u, reinigt u, doet de boosheid uwer handelingen van voor Mijn ogen weg, laat af van kwaad te doen.
17 Leert goed te doen, zoekt het recht, helpt den verdrukte, doet den wees recht, handelt de twistzaak der weduwe.
18 Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol. (...)


Het is diep-gevoelige materie, en ik heb er zeker geen afgeronde mening over, laat staan dat ik er een oorzaak-gevolgteken tussen durf te zetten (wie zijn wij immers?), maar toen de Gereformeerde Gemeenten in 2017 uitzonderlijk zwaar getroffen werden in het overlijden van meerdere predikanten en een predikantsvrouw hoorde ik meerdere ambtsdragers op bewogen wijze terugblikken op de bede- en boetedag van amper drie jaar ervoor. "Zijn we werkelijk in de schuld gekomen? Of was het vorm? En moet de Heere ons uitspuwen omdat we zo lauw zijn?"
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef: Eens. En bovendien worden we als het goed is heel wat keren in het jaar opgeroepen tot boete. Dat is tenminste een belangrijk onderdeel van de Bijbel en van de prediking……
Kun je aangeven wanneer we als het goed is worden opgeroepen tot boete, wat is boete doen en waar bestaat dat dan uit?

Alleen een oproep om boete te doen zonder praktische invulling of aanwijzing lijkt mij onvoldoende.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door HHKtE »

Bezorgd schreef:Het zou mooi zijn als andere kerken zich hierbij aansluiten: https://www.rd.nl/artikel/956705-cgk-ho ... g-en-gebed
CGK Naarden om 15.00 uur Prof dr M J Kater
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Bezorgd »

Herman schreef:
Bezorgd schreef:Dus jij beoordeelt of die mensen (gemeenten in dit geval) een verkeerde intentie hebben?
Ik heb daar een mening over, ja. En ik kan waarnemen of er dan een getuigenis is die hand in hand gaat met hoe ze er dan persoonlijk in staan. Ik duid dat negatief. Dat zijn overigens -voornamelijk- mensen uit mijn omgeving, maar ook af te lezen uit de toonzetting in berichtgeving in de media via de opiniepagina of ingezonden brieven rubriek.
Het gaat hier om een oproep tot een biddag door de kerk zelf. Ik snap niet hoe je dat negatief kunt duiden.
Werd vroeger vaker gedaan.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:
Herman schreef:
Bezorgd schreef:Dus jij beoordeelt of die mensen (gemeenten in dit geval) een verkeerde intentie hebben?
Ik heb daar een mening over, ja. En ik kan waarnemen of er dan een getuigenis is die hand in hand gaat met hoe ze er dan persoonlijk in staan. Ik duid dat negatief. Dat zijn overigens -voornamelijk- mensen uit mijn omgeving, maar ook af te lezen uit de toonzetting in berichtgeving in de media via de opiniepagina of ingezonden brieven rubriek.
Het gaat hier om een oproep tot een biddag door de kerk zelf. Ik snap niet hoe je dat negatief kunt duiden.
Werd vroeger vaker gedaan.
Het is natuurlijk vooral een zaak van de binnenkamer. We kunnen 100 boetepredikaties houden, maar als de binnenskamers leeg blijven, dan is het alles vruchteloos.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Terri »

GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:
Herman schreef:
Bezorgd schreef:Dus jij beoordeelt of die mensen (gemeenten in dit geval) een verkeerde intentie hebben?
Ik heb daar een mening over, ja. En ik kan waarnemen of er dan een getuigenis is die hand in hand gaat met hoe ze er dan persoonlijk in staan. Ik duid dat negatief. Dat zijn overigens -voornamelijk- mensen uit mijn omgeving, maar ook af te lezen uit de toonzetting in berichtgeving in de media via de opiniepagina of ingezonden brieven rubriek.
Het gaat hier om een oproep tot een biddag door de kerk zelf. Ik snap niet hoe je dat negatief kunt duiden.
Werd vroeger vaker gedaan.
Het is natuurlijk vooral een zaak van de binnenkamer. We kunnen 100 boetepredikaties houden, maar als de binnenskamers leeg blijven, dan is het alles vruchteloos.
Waarom is een 'binnenkamers-gebed' van meer waarde dan een boete-dag?
Toen de oproep van Jona (uiteindelijk) kwam ging Nineve toen ook massaal de binnenkamer in?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef:
Herman schreef:
Bezorgd schreef:Dus jij beoordeelt of die mensen (gemeenten in dit geval) een verkeerde intentie hebben?
Ik heb daar een mening over, ja. En ik kan waarnemen of er dan een getuigenis is die hand in hand gaat met hoe ze er dan persoonlijk in staan. Ik duid dat negatief. Dat zijn overigens -voornamelijk- mensen uit mijn omgeving, maar ook af te lezen uit de toonzetting in berichtgeving in de media via de opiniepagina of ingezonden brieven rubriek.
Het gaat hier om een oproep tot een biddag door de kerk zelf. Ik snap niet hoe je dat negatief kunt duiden.
Werd vroeger vaker gedaan.

Zonder een uitgesproken mening hierover te hebben zie ik het gevaar wat Herman benoemd wel.
Zie bv Jesaja 29:13 door de Heere Jezus aangehaald in Mattheüs 15: 7-9.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gesloten