Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Maanenschijn »

Wat is boete-doen? Hoe ziet dit er praktisch uit? Waarin is een dergelijke kerkdienst anders van inhoud en invulling dan een gebruikelijke?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Wat is boete-doen? Hoe ziet dit er praktisch uit? Waarin is een dergelijke kerkdienst anders van inhoud en invulling dan een gebruikelijke?
Fijn dat je met eindeloos geduld zo'n beetje de vierde keer een inhoudelijk vraag stelt. Maar het is aan dovemansoren gericht. Daarom zal zo'n boetedag ook niet helpen. Nul komma niks. Hoewel de Heere een persoonlijke zegen niet zal onthouden, het collectief in de maatschappij zal die zegen niet krijgen. (Sorry dat ik je post hiervoor misbruik, dat breien we wel weer recht.)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef:
Job schreef: Eens. En bovendien worden we als het goed is heel wat keren in het jaar opgeroepen tot boete. Dat is tenminste een belangrijk onderdeel van de Bijbel en van de prediking……
Kun je aangeven wanneer we als het goed is worden opgeroepen tot boete, wat is boete doen en waar bestaat dat dan uit?

Alleen een oproep om boete te doen zonder praktische invulling of aanwijzing lijkt mij onvoldoende.
Ha Maanenschijn,

Die oproep klinkt bijvoorbeeld heel duidelijk in het gedeelte uit Jesaja 1 wat ik citeerde.
16 Wast u, reinigt u, doet de boosheid uwer handelingen van voor Mijn ogen weg, laat af van kwaad te doen.
17 Leert goed te doen, zoekt het recht, helpt den verdrukte, doet den wees recht, handelt de twistzaak der weduwe.
18 Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol. (...)

Zomaar een greep want op dit tijdstip ben ik verre van volledig meer:
- De oproep om met zonden af te rekenen is m.i. heel concreet. Ik meen wel dat die zonden dan concreet moeten worden gemaakt. Dat het karakter van de zonde moet worden getekend. En de zeer scherpe prediking dat vroomheid niet met aan de hand gehouden zonden kan samengaan.
- Dat kan in de prediking zeer concreet gemaakt worden door MIJN goddeloosheid, MIJN schijnheiligheid, MIJN onnuttig beslaan van de aarde etc. haarscherp voor ogen te tekenen, in het licht van hoe goed en heilig de Verbondsgod (!) is. Met de nadruk op MIJN zonden, heel persoonlijk, en niet die van Amsterdammers, buren of presidenten. Dat ik als het ware in de val zit, er niet onderuit kan. En dit is dan nog mensenwerk, maar ik meen wel dat het moet gebeuren.
-Het oproepen aan gemeenteleden om concreet te bidden om "de schuldbrief thuis te krijgen" vind ik ook heel concreet. Ook het direct door de voorganger vragen in het gemeenschappelijke gebed om ieder persoonlijk in de schuld gebracht te worden vind ik cconcreet. Voor onszelf, voor gezin, gemeente, kerk, land etc.
- Uiteraard wel alles met de spits naar Christus en Zijn werk. Met onze boete, zowel uiterlijk als oprechte innerlijke boete, kunnen we niets verdienen, geen oordeel afwenden en voor God niet bestaan. De uiterlijke boete in de binnenkamer en het vragen om de persoonlijke schuldbrief wil de Heere echter zeker horen, en daarmee zal Hij uiteindelijk uit doen komen bij de Grote Boetedoener.
- Verder meen ik dat de oproep tot boetedoening ook heel concreet gemaakt kan worden in catechese en pastoraat, door niet zonden algemeen te benoemen, maar heel concreet te maken, geschetst tegen de achtergrond van Wie de Heere is.

Ik weet het: het zijn menselijke pogingen. We hebben Gods Geest ontzettend nodig voor de ware boete (om daarmee bij Christus uit te komen, maar ook om de nood van jezelf en anderen opgebonden te krijgen en een vertoornd God om genade te smeken). Ik ben er echter van overtuigd dat de Heere die Geest zeker wil geven als we ons hart, huis, binnenkamer erop richten om Deze te ontvangen. Dat begint met een uitwendig luisteren naar en in de praktijk brengen van de oproepen tot boete.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:
Bezorgd schreef:
Herman schreef:
Bezorgd schreef:Dus jij beoordeelt of die mensen (gemeenten in dit geval) een verkeerde intentie hebben?
Ik heb daar een mening over, ja. En ik kan waarnemen of er dan een getuigenis is die hand in hand gaat met hoe ze er dan persoonlijk in staan. Ik duid dat negatief. Dat zijn overigens -voornamelijk- mensen uit mijn omgeving, maar ook af te lezen uit de toonzetting in berichtgeving in de media via de opiniepagina of ingezonden brieven rubriek.
Het gaat hier om een oproep tot een biddag door de kerk zelf. Ik snap niet hoe je dat negatief kunt duiden.
Werd vroeger vaker gedaan.

Zonder een uitgesproken mening hierover te hebben zie ik het gevaar wat Herman benoemd wel.
Zie bv Jesaja 29:13 door de Heere Jezus aangehaald in Mattheüs 15: 7-9.

Een oproep vanuit de kerk voor een biddag is toch van geheel andere aard? Ik snap de negatieve benadering niet.
In tijden van crisis is het veel vaker voorgekomen dat een kerk oproept tot een dag van verootmoediging en gebed.
Zeer terecht lijkt me.

Kerken die doorgaan zonder maar enig besef van ernst van de situatie vind ik veel zorgelijker.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Wat ik er storend aan vind, is dat iedereen doet wat goed is in eigen ogen. Terwijl er ook een COGG is of een Breed beraad om zoiets te organiseren. En dat dan vervolgens als één initiatief begint, de andere broeders en zusters uit die plaats niet meedoen.

Dus er is mijns inziens reden genoeg met enige scepsis hiernaar te kijken.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Job »

Aanvullend op wat boetedoen in de praktijk betekent, het volgende gelezen van Thomas Watson. Een boodschap waarin op de ernstige oproep tot boetedoening een rijke belofte volgt, precies zoals dat terug te vinden bij o.a. de profeten:

"(...) We stelden u dus de vraag: 'Hebt u geloof of niet?' Om die te beantwoorden, zal ik mij eerst wenden tot de ongelovigen en daarna tot de gelovigen.

Ongelovigen, die deze verenigende huwelijksgenade in zichzelf niet kunnen vinden, wat zal ik tot u zeggen? Ga heen en toon berouw. Bedenk wat het voor u zal zijn als u deze nacht moet sterven! Of als God u dagvaardt om voor Hem te verschijnen! Wat zal er dan van u worden? Want u mist de genade, die u recht geeft op Christus en op de hemel. Och, toon dan berouw en leedwezen. Toch moet u niet bedroefd zijn als degenen die geen hoop hebben. Want bij het goede gebruik van de heilsmiddelen kunt u recht en eigendom verkrijgen. Ik weet dat het bij onze aardse rechtbanken heel anders gaat, want wie zijn recht eenmaal heeft verloren, kan dat nooit terugkrijgen. Maar hier is dat anders. Als u op dit moment geen recht of eigendom op Christus hebt, kunt u nog recht en eigendom krijgen. U hebt uw hoop niet verzondigd, als u niet alle besef van zonde hebt verloren. Tot de mensen die in hun zonden voortleven, heb ik niet één woord te zeggen: die zijn op weg naar de hel. Maar wél tot u die een ernstig voornemen hebt om uw zonden een scheidbrief te geven. Laat ik u moed inspreken om tot Christus te gaan en uw vertrouwen op Zijn bloed en verdiensten te stellen. Er is nog hoop voor u! (...)"

Uit 'Voorrechten van de Christenen'. Samengevat in het dagboek 'Twaalf puriteinse meesterwerken' van Vermeulen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Herman »

DDD schreef:Wat ik er storend aan vind, is dat iedereen doet wat goed is in eigen ogen. Terwijl er ook een COGG is of een Breed beraad om zoiets te organiseren. En dat dan vervolgens als één initiatief begint, de andere broeders en zusters uit die plaats niet meedoen.

Dus er is mijns inziens reden genoeg met enige scepsis hiernaar te kijken.
Dat is inderdaad ook een van mijn argumenten. Het besef om dit te organiseren stuit op een ondefinieerbare weerstand (achter de schermen), waardoor gezamenlijkheid blijkbaar niet mogelijk is. Dan zijn er dus eerst andere zaken te bewenen, voordat we overgaan tot boetedagen.

De meest geschikte dag, 19 december, een dag na de aankondiging van de huidige restricties ligt ongebruikt achter ons. Je moet het ijzer wel smeden als het heet is.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Terri »

We zijn verdeeld tot op het bot, zelfs in deze crisis 'kibbelen' we nog over het hoe of wat van een boete dag.....
Daarom vrees ik voor hetgeen ons te wachten staat.
"En ze bekeerden zich niet" .
( voor de goede orde: ik wijs niet, ik heb het in eerste instantie tegen mezelf)
Daarom heb ik een diep verlangen om massaal te buigen voor onze God en ons te vernederen in schuldbelijdenis met erkenning van onze goddeloze verdeeldheid.
Sorry, wellicht kom ik somber over, maar het is een oprechte zorg.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Bezorgd »

Herman schreef:[

Persoonlijk ben ik die oproepen tot een gezamenlijke boetedag een beetje zat. Van de personen die daar erg druk mee zijn, verwacht ik een houding van verslagenheid en berouw. Maar dat punt wordt vanwege een onheilig activisme node gemist.

De brief geeft iig geen aanleiding tot je kritiek:

https://cgkkatwijk.nl/
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:De brief geeft iig geen aanleiding tot je kritiek:

https://cgkkatwijk.nl/
Inderdaad. De beoefening van een boetedag staat wat mijn betreft ook niet onder kritiek, maar de wijze waarop we dit allemaal moeten en kunnen organiseren. We falen hopeloos. Dus als de CGK 12 januari daarvoor apart zetten, dan hebben ze mijn zegen. En als ds. Meeuse / GG dat op 31-12-2021 doet ook. En als de SGP ons het nut van een bidstond voorhoudt, vind ik dat prima. Maar als in de kerken vervolgens de gezamenlijkheid ontbreekt, dan is het een holle klank, of een schel cimbaal. Het stelt niks voor.

Maar het schuurt daarom allemaal geweldig. Omdat we de zonde niet erkennen en bewenen. We bewenen wel de pandemie, maar dat is slechts een middel waardoor God kastijdt.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:Aanvullend op wat boetedoen in de praktijk betekent, het volgende gelezen van Thomas Watson. Een boodschap waarin op de ernstige oproep tot boetedoening een rijke belofte volgt, precies zoals dat terug te vinden bij o.a. de profeten:

"(...) We stelden u dus de vraag: 'Hebt u geloof of niet?' Om die te beantwoorden, zal ik mij eerst wenden tot de ongelovigen en daarna tot de gelovigen.

Ongelovigen, die deze verenigende huwelijksgenade in zichzelf niet kunnen vinden, wat zal ik tot u zeggen? Ga heen en toon berouw. Bedenk wat het voor u zal zijn als u deze nacht moet sterven! Of als God u dagvaardt om voor Hem te verschijnen! Wat zal er dan van u worden? Want u mist de genade, die u recht geeft op Christus en op de hemel. Och, toon dan berouw en leedwezen. Toch moet u niet bedroefd zijn als degenen die geen hoop hebben. Want bij het goede gebruik van de heilsmiddelen kunt u recht en eigendom verkrijgen. Ik weet dat het bij onze aardse rechtbanken heel anders gaat, want wie zijn recht eenmaal heeft verloren, kan dat nooit terugkrijgen. Maar hier is dat anders. Als u op dit moment geen recht of eigendom op Christus hebt, kunt u nog recht en eigendom krijgen. U hebt uw hoop niet verzondigd, als u niet alle besef van zonde hebt verloren. Tot de mensen die in hun zonden voortleven, heb ik niet één woord te zeggen: die zijn op weg naar de hel. Maar wél tot u die een ernstig voornemen hebt om uw zonden een scheidbrief te geven. Laat ik u moed inspreken om tot Christus te gaan en uw vertrouwen op Zijn bloed en verdiensten te stellen. Er is nog hoop voor u! (...)"

Uit 'Voorrechten van de Christenen'. Samengevat in het dagboek 'Twaalf puriteinse meesterwerken' van Vermeulen.
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb ernstig het vermoeden dat boete wordt verward met berouw en bekering. Calvijn spreekt over boetvaardigheid. In zijn Institutie houd Calvijn boetvaardigheid, berouw en bekering heel dicht bij elkaar. Ook het vasten brengt hij hierin ter sprake.

In de prediking komt boete regelmatig aan de orde. Als in de prediking boete doen niet wordt uitgelegd, waarbij ik van mening ben dat boete doen (betalen) veel meer de uitwerking van boetvaardigheid moet hebben (de overtuiging te moeten en willen betalen, maar niet kunnen) heeft het woord boete geen invulling. Boete doen is vooral in de RK-kerk een ingeburgerd begrip, ook in relatie tot de biecht.

Ook Watson spreekt hierboven niet over boete, maar over berouw en bekering. Boetvaardigheid is daar een onlosmakelijk onderdeel van. Het oproepen tot boetedagen is dan ook verwarrend. Velen hebben geen idee wat het inhoud. Vooral in collectief verband.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Herman »

Het is wat mij betreft ook een oefening in de erkenning van zonde en schuld.

We zetten dus maar Allegri op: miserere mei, Deus.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef:
Job schreef:Aanvullend op wat boetedoen in de praktijk betekent, het volgende gelezen van Thomas Watson. Een boodschap waarin op de ernstige oproep tot boetedoening een rijke belofte volgt, precies zoals dat terug te vinden bij o.a. de profeten:

"(...) We stelden u dus de vraag: 'Hebt u geloof of niet?' Om die te beantwoorden, zal ik mij eerst wenden tot de ongelovigen en daarna tot de gelovigen.

Ongelovigen, die deze verenigende huwelijksgenade in zichzelf niet kunnen vinden, wat zal ik tot u zeggen? Ga heen en toon berouw. Bedenk wat het voor u zal zijn als u deze nacht moet sterven! Of als God u dagvaardt om voor Hem te verschijnen! Wat zal er dan van u worden? Want u mist de genade, die u recht geeft op Christus en op de hemel. Och, toon dan berouw en leedwezen. Toch moet u niet bedroefd zijn als degenen die geen hoop hebben. Want bij het goede gebruik van de heilsmiddelen kunt u recht en eigendom verkrijgen. Ik weet dat het bij onze aardse rechtbanken heel anders gaat, want wie zijn recht eenmaal heeft verloren, kan dat nooit terugkrijgen. Maar hier is dat anders. Als u op dit moment geen recht of eigendom op Christus hebt, kunt u nog recht en eigendom krijgen. U hebt uw hoop niet verzondigd, als u niet alle besef van zonde hebt verloren. Tot de mensen die in hun zonden voortleven, heb ik niet één woord te zeggen: die zijn op weg naar de hel. Maar wél tot u die een ernstig voornemen hebt om uw zonden een scheidbrief te geven. Laat ik u moed inspreken om tot Christus te gaan en uw vertrouwen op Zijn bloed en verdiensten te stellen. Er is nog hoop voor u! (...)"

Uit 'Voorrechten van de Christenen'. Samengevat in het dagboek 'Twaalf puriteinse meesterwerken' van Vermeulen.
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb ernstig het vermoeden dat boete wordt verward met berouw en bekering. Calvijn spreekt over boetvaardigheid. In zijn Institutie houd Calvijn boetvaardigheid, berouw en bekering heel dicht bij elkaar. Ook het vasten brengt hij hierin ter sprake.

In de prediking komt boete regelmatig aan de orde. Als in de prediking boete doen niet wordt uitgelegd, waarbij ik van mening ben dat boete doen (betalen) veel meer de uitwerking van boetvaardigheid moet hebben (de overtuiging te moeten en willen betalen, maar niet kunnen) heeft het woord boete geen invulling. Boete doen is vooral in de RK-kerk een ingeburgerd begrip, ook in relatie tot de biecht.

Ook Watson spreekt hierboven niet over boete, maar over berouw en bekering. Boetvaardigheid is daar een onlosmakelijk onderdeel van. Het oproepen tot boetedagen is dan ook verwarrend. Velen hebben geen idee wat het inhoud. Vooral in collectief verband.
Ha Maanenschijn, de uitsplitsing is terecht, maar in de praktijk functioneren berouw en bekering toch helemaal niet zonder boetvaardigheid? Juist dat berouw en die bekering werpen terug op de grote Betaler, juist omdat je er pijnlijk achterkomt dat zelf niet meer kunnen. Mijns inziens functioneert dat volop in een gezonde prediking. Heb het al talloze keren gehoord: "Gemeente, er moet betaald worden. Of door u, of door een Ander."
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Het is wat mij betreft ook een oefening in de erkenning van zonde en schuld.

We zetten dus maar Allegri op: miserere mei, Deus.
Nog mooier is om het zelf te zingen.. je hebt ooit tekst en muziek gekregen, herinner ik me. Er is vast wel iemand thuis om je even te knijpen om de hoge noot te halen. :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
Maanenschijn schreef:
Job schreef:Aanvullend op wat boetedoen in de praktijk betekent, het volgende gelezen van Thomas Watson. Een boodschap waarin op de ernstige oproep tot boetedoening een rijke belofte volgt, precies zoals dat terug te vinden bij o.a. de profeten:

"(...) We stelden u dus de vraag: 'Hebt u geloof of niet?' Om die te beantwoorden, zal ik mij eerst wenden tot de ongelovigen en daarna tot de gelovigen.

Ongelovigen, die deze verenigende huwelijksgenade in zichzelf niet kunnen vinden, wat zal ik tot u zeggen? Ga heen en toon berouw. Bedenk wat het voor u zal zijn als u deze nacht moet sterven! Of als God u dagvaardt om voor Hem te verschijnen! Wat zal er dan van u worden? Want u mist de genade, die u recht geeft op Christus en op de hemel. Och, toon dan berouw en leedwezen. Toch moet u niet bedroefd zijn als degenen die geen hoop hebben. Want bij het goede gebruik van de heilsmiddelen kunt u recht en eigendom verkrijgen. Ik weet dat het bij onze aardse rechtbanken heel anders gaat, want wie zijn recht eenmaal heeft verloren, kan dat nooit terugkrijgen. Maar hier is dat anders. Als u op dit moment geen recht of eigendom op Christus hebt, kunt u nog recht en eigendom krijgen. U hebt uw hoop niet verzondigd, als u niet alle besef van zonde hebt verloren. Tot de mensen die in hun zonden voortleven, heb ik niet één woord te zeggen: die zijn op weg naar de hel. Maar wél tot u die een ernstig voornemen hebt om uw zonden een scheidbrief te geven. Laat ik u moed inspreken om tot Christus te gaan en uw vertrouwen op Zijn bloed en verdiensten te stellen. Er is nog hoop voor u! (...)"

Uit 'Voorrechten van de Christenen'. Samengevat in het dagboek 'Twaalf puriteinse meesterwerken' van Vermeulen.
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb ernstig het vermoeden dat boete wordt verward met berouw en bekering. Calvijn spreekt over boetvaardigheid. In zijn Institutie houd Calvijn boetvaardigheid, berouw en bekering heel dicht bij elkaar. Ook het vasten brengt hij hierin ter sprake.

In de prediking komt boete regelmatig aan de orde. Als in de prediking boete doen niet wordt uitgelegd, waarbij ik van mening ben dat boete doen (betalen) veel meer de uitwerking van boetvaardigheid moet hebben (de overtuiging te moeten en willen betalen, maar niet kunnen) heeft het woord boete geen invulling. Boete doen is vooral in de RK-kerk een ingeburgerd begrip, ook in relatie tot de biecht.

Ook Watson spreekt hierboven niet over boete, maar over berouw en bekering. Boetvaardigheid is daar een onlosmakelijk onderdeel van. Het oproepen tot boetedagen is dan ook verwarrend. Velen hebben geen idee wat het inhoud. Vooral in collectief verband.
Ha Maanenschijn, de uitsplitsing is terecht, maar in de praktijk functioneren berouw en bekering toch helemaal niet zonder boetvaardigheid? Juist dat berouw en die bekering werpen terug op de grote Betaler, juist omdat je er pijnlijk achterkomt dat zelf niet meer kunnen. Mijns inziens functioneert dat volop in een gezonde prediking. Heb het al talloze keren gehoord: "Gemeente, er moet betaald worden. Of door u, of door een Ander."
We zijn het hier denk ik helemaal over eens.

Het punt wat ik wil(de) maken is dat in deze tijd soms te pas en onpas wordt opgeroepen tot boete, zonder dat er een praktische duiding of invulling aan het begrip boete word gegeven. En vaak verward met boetvaardigheid of berouw/bekering.

Daarnaast staat boetvaardigheid nooit op zichzelf maar moet in één adem worden genoemd met berouw en bekering (mijns inziens). Al zijn het drie zelfstandige begrippen en geloofsoefeningen, ze horen bij elkaar.

Ik waardeer overigens zeer je bijdrage hierin, vooral omdat anderen toch erg stil bijven bij de invulling van dit begrip. Ik heb korte tijd geleden nagedacht over dit thema, leesstof er bij gezocht en getracht er over te mediteren. Daarom raakt dit onderwerp mij.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gesloten