Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door CvdW »

Valcke schreef:Volgens mij worden hier veel dingen verward. Hoe dan ook hebben kerkenraden en synoden de taak om te waken over de leer. En in privé situaties geldt de richtlijn volgens Matth. 18. Daar mag niets aan af worden gedaan in de zin dat afwijkingen in de leer wel door de vingers mogen worden gezien. In deze casus (vrouw in het regeer- en predikambt) gaat het evident om een afwijking in de leer en praktijk.
Even een vraag tussendoor: Geldt Mattheus 18 alleen in privé situaties? Bij kerkenraad e.d. niet?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Laat me raden welke kant je weer op wilt. ;)
Laten we maar on-topic blijven.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door CvdW »

Tiberius schreef:Laat me raden welke kant je weer op wilt. ;)
Laten we maar on-topic blijven.
Leuk grapje. Hoor graag een antwoord van @Valcke. Verder wil ik helemaal geen kant op.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

CvdW schreef:
Tiberius schreef:Laat me raden welke kant je weer op wilt. ;)
Laten we maar on-topic blijven.
Leuk grapje. Hoor graag een antwoord van @Valcke. Verder wil ik helemaal geen kant op.
Natuurlijk wil je wel een kant op. En Valcke kan je gewoon in een daartoe bestemd topic vragen stellen.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door CvdW »

Ik ben gewoon benieuwd of bij de CGK een onderscheid tussen het hanteren van Mattheus 18 in privé zaken en kerkelijk zaken is.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

CvdW schreef:
Valcke schreef:Volgens mij worden hier veel dingen verward. Hoe dan ook hebben kerkenraden en synoden de taak om te waken over de leer. En in privé situaties geldt de richtlijn volgens Matth. 18. Daar mag niets aan af worden gedaan in de zin dat afwijkingen in de leer wel door de vingers mogen worden gezien. In deze casus (vrouw in het regeer- en predikambt) gaat het evident om een afwijking in de leer en praktijk.
Even een vraag tussendoor: Geldt Mattheus 18 alleen in privé situaties? Bij kerkenraad e.d. niet?
- Het eerst onder vier ogen spreken uit Mattheüs 18 geldt voor heimelijke zonden, dus voor zaken die niet in de openbaarheid gekomen zijn. Dan maakt het niet uit wie het is, al is het een predikant.
- Voor openbare zonden, zaken die publiek zijn, geldt het eerst onder vier ogen niet als vereiste. Dan geldt nog steeds wel dat er vermaning moet plaatsvinden, dat kan privé, maar het kan ook direct publiek. Zie bv. de publieke aanspraak van de apostel Paulus tot de apostel Petrus in Gal. 2.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bogerman »

KB_ schreef:In de Reformed Church in America/RCA,, beetje de PKN van de VS en Canada, wordt op dit moment een synode gehouden want er is veel onrust over LHBTI huwelijken en ambtsdragers. Veel gemeenten dreigen met afscheiden. Daar is nu een reorganisatievoorstel om classis niet meer regionaal in te delen maar juist gemeenten met dezelfde denkbeelden bij elkaar te zetten. Zo proberen ze een scheuring te voorkomen maar ik vraag me af of dit de juiste oplossing is. Daarin zie ik wel een verband met de CGK = een scheuring is soms niet te voorkomen als je te ver uit elkaar geraakt bent. Hopelijk worden er in de CGK straks echt knopen doorgehakt. En nee ik hoop niet op een scheuring maar wel op een Bijbelse koers. Wanneer je alles bij elkaar wilt houden kun je deze koers verliezen

Ik hoorde dat ze in de FRC (de CGK van Noord-AMerica) ook erg ongerust zijn n.a.v. de ontwikkelingen in Zwolle
Soms kan het niet anders dan dat er toch een scheuring komt. Het gaat hier wel om dingen die gaan over hoe je de bijbel uitlegt. Ik snap niet dat DDD ook in de gergem zit en dan zegt dat dit allemaal maar moet kunnen, zoals vrouwen in de ambten en homoseksuelen in een relatie aan het avondmaal. Gaat dat nog wel om kinderen van God, of…???
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door CvdW »

@Valck, dank voor uw antwoord.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

CvdW schreef:Ik ben gewoon benieuwd of bij de CGK een onderscheid tussen het hanteren van Mattheus 18 in privé zaken en kerkelijk zaken is.
Volgens mij betrek je het ook op persoonlijke ervaringen binnen je eigen kerkelijke gemeente. Het is niet fair om dat te ontkennen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bogerman »

GerefGemeente-lid schreef:
CvdW schreef:Ik ben gewoon benieuwd of bij de CGK een onderscheid tussen het hanteren van Mattheus 18 in privé zaken en kerkelijk zaken is.
Volgens mij betrek je het ook op persoonlijke ervaringen binnen je eigen kerkelijke gemeente. Het is niet fair om dat te ontkennen.
Mattheus 18 gaat over zonden van personen, dat kunnen ook persoonlijke zonden zijn van ambtsdragers, heb ik altijd begrepen. Maar als er in je kerk dingen misgaan of rare besluiten worden genomen moet je in appel gaan. Dat hoef niet via Matth 18.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door CvdW »

GerefGemeente-lid schreef:
CvdW schreef:Ik ben gewoon benieuwd of bij de CGK een onderscheid tussen het hanteren van Mattheus 18 in privé zaken en kerkelijk zaken is.
Volgens mij betrek je het ook op persoonlijke ervaringen binnen je eigen kerkelijke gemeente. Het is niet fair om dat te ontkennen.
Ik stel een vraag en dan zo'n reactie?
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door mcgk »

https://www.rd.nl/artikel/950352-cgk-cl ... -te-voeren
Opmerkelijk dat de kerkenraden van van Dronten, Emmeloord en Lelystad gevraagd hebben om een extra classisvergadering. Van Emmeloord en Lelystad schat ik namelijk in dat deze ook pro-vrouwen in het ambt zijn. Dronten geen idee. Maar blijkbaar willen deze zoals het hoort wel netjes de synode afwachten.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

mcgk schreef:https://www.rd.nl/artikel/950352-cgk-cl ... -te-voeren
Opmerkelijk dat de kerkenraden van van Dronten, Emmeloord en Lelystad gevraagd hebben om een extra classisvergadering. Van Emmeloord en Lelystad schat ik namelijk in dat deze ook pro-vrouwen in het ambt zijn. Dronten geen idee. Maar blijkbaar willen deze zoals het hoort wel netjes de synode afwachten.
En Zeewolde? Die is tegen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/950498-cgk-go ... erkenraden

Een oproep tot eenheid uit Gouda. Ik ben benieuwd.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/950498-cgk-go ... erkenraden

Een oproep tot eenheid uit Gouda. Ik ben benieuwd.
:humhihi
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie