Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/950498-cgk-go ... erkenraden

Een oproep tot eenheid uit Gouda. Ik ben benieuwd.
Je kan beter zeggen: een oproep tot verdeeldheid. Hoe durven ze Gods Woord zo te misbruiken.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bertiel »

Heb je het al gelezen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Loonstra zet de eenheid in de CGK al jaren onder druk door zijn publicaties en uitingen. En nu roept hij op tot eenheid. Ik kan dat niet echt serieus nemen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/950498-cgk-go ... erkenraden
Een oproep tot eenheid uit Gouda. Ik ben benieuwd.
Ik niet. :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/950498-cgk-go ... erkenraden

Een oproep tot eenheid uit Gouda. Ik ben benieuwd.
Je kan beter zeggen: een oproep tot verdeeldheid. Hoe durven ze Gods Woord zo te misbruiken.
+1
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

De brochure kiest als basis een theologische stellingname waarbij de Bijbel op het punt van de vrouw in het ambt en de scheppingsorde anders gelezen wordt dan altijd gedaan is. Dat is precies de theologische stellingname die ook de GKV gekozen hebben. Deze nieuwe theologie dient juist met beslistheid op Bijbelse gronden te worden afgewezen. De apostel Paulus spreekt over dit onderwerp niet tijdgebonden. En zijn beroep op de scheppingsorde kan en mag niet ongedaan worden gemaakt. De brochure kiest niet alleen stelling, maar tornt ook aan het Schriftgezag.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bruna »

Even wat anders. Rare kleurencombinatie qua pak.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Valcke schreef:De brochure kiest als basis een theologische stellingname waarbij de Bijbel op het punt van de vrouw in het ambt en de scheppingsorde anders gelezen wordt dan altijd gedaan is. Dat is precies de theologische stellingname die ook de GKV gekozen hebben. Deze nieuwe theologie dient juist met beslistheid op Bijbelse gronden te worden afgewezen. De apostel Paulus spreekt over dit onderwerp niet tijdgebonden. En zijn beroep op de scheppingsorde kan en mag niet ongedaan worden gemaakt. De brochure kiest niet alleen stelling, maar tornt ook aan het Schriftgezag.
En dan lees je op Twitter dat een hoogleraar van TUA het een verbindend stuk vindt. "Een inhoudelijke bijdrage met een verbindende intentie"
Vreemd.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Wat maakt dat je twijfelt aan ofwel de inhoudelijkheid danwel de verbindende intentie?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Valcke schreef:....dan altijd gedaan is.....
Dus Schriftgezag rust op traditie?
Who is John Galt? :quoi
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

John Galt schreef:
Valcke schreef:....dan altijd gedaan is.....
Dus Schriftgezag rust op traditie?
Misschien kun je ook lezen wat ik verder schreef, namelijk dat het beroep van de apostel Paulus op de scheppingsorde niet ongedaan gedaan mag worden. En daar waar ik schreef dat de Schrift altijd zo gelezen is, bedoel ik niet anders dan dat we de Schrift moeten lezen zoals die tot ons komt. En daar niet allerlei redeneringen bij bedenken om tot precies een andere conclusie te komen dan wat de Schrift zegt.

N.B. Ik vind het zo kwalijk om vier woorden eruit te pikken en daar dan op te gaan schieten...
Ik beroep mij op de Schrift, niet op de traditie.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Als het over mij zou gaan, zou je daar toch geen moeite mee hebben? Dan heet dat 'tussen de regels door lezen'.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:Loonstra zet de eenheid in de CGK al jaren onder druk door zijn publicaties en uitingen. En nu roept hij op tot eenheid. Ik kan dat niet echt serieus nemen.
Dat klopt alleen, voor zover je eenheid ook als eenstemmigheid ziet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:
J.C. Philpot schreef:Loonstra zet de eenheid in de CGK al jaren onder druk door zijn publicaties en uitingen. En nu roept hij op tot eenheid. Ik kan dat niet echt serieus nemen.
Dat klopt alleen, voor zover je eenheid ook als eenstemmigheid ziet.
Herinterpretaties die tegengesteld zijn aan wat de bijbel zelf leert, en die in tegenstelling zijn met 20 eeuwen kerkbrede (Katholieke, Oosters Orthodoxe, Protestantse) consensus, vallen inderdaad buiten de eenheid van het ware geloof.

Kerken die deze leringen toch eenvaarden, zijn hard op weg valse kerken te worden. En daar neem ik geen woord van terug.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

In dat geval is er nog steeds geen reden om zijn oproep tot eenheid niet als serieus te zien. Hooguit kun je zeggen dat hij er volgens jou niet meer bij hoort.
Plaats reactie