Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

JvW schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:De oproep van ds. Hoogerland wordt inderdaad stelselmatig genegeerd in zijn eigen kerkverband.
Ja. Zelfs door predikanten ter linkerzijde.
Nou, daar valt wel wat over te zeggen. Ik lees net dat hij de oproep gisteren ook deed in een kerkdienst. Hij heeft er een boekje over geschreven. Maar het begint gewoon ook met doen. Nodig eens een predikant van buiten uit om voor te gaan in een dienst. En dan niet 'tijdrede' er bij zetten of 'Mbuma' of 'GBS' maar gewoon niks.
En dat is dus niet toegestaan van hogerhand, dus wordt het niet gedaan.
De CGK (BhP), de HHK en de (O)GGiN komen natuurlijk wel als eerste in aanmerking. Dat vergeten sommigen nogal eens.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:
John Galt schreef:Waarom hebben niet-CGK'ers hier eigenlijk zo'n uitgesproken mening over? Die zijn sowieso niet in een relatie van kerkelijke eenheid met ds Loonstra. CGK-leden moeten zich hiertoe zien te verhouden, maar wat voor impact heeft dit op de rest van christelijk Nederland? Zoek eerst eens actief de eenheid met hen die je wél ziet als Bijbels gefundeerd. Maar dat gebeurt ook niet, ondanks 200 jaar mooie woorden en goede bedoelingen.
Ik zou graag kerkelijke eenheid zien met de gehele CGK. Dus ik zou niet weten waarom ik daar geen mening over zou mogen hebben.
Jij mag daar zeker een bescheiden mening over hebben. Let op het bijvoeglijke naamwoord :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:De oproep van ds. Hoogerland wordt inderdaad stelselmatig genegeerd in zijn eigen kerkverband.
Ja. Zelfs door predikanten ter linkerzijde.
Ik snap dat niet hoor. Er zijn zelfs twee predikanten waarvan eentje wel tot de linkerflank gerekend kan worden, betrokken bij het onderwijs op de TUA. Dat is toch een prima vorm van streven naar kerkelijke herkenning?

Andere predikanten zitten in interkerkelijke besturen. Het is wel zo dat er minder predikanten in brede interkerkelijke besturen zitten dan vroeger. De eenkennigheid van de Gereformeerde Gemeenten is sterk toegenomen in de laatste 40 jaar. De andere kant is, dat de opvattingen in de brede gereformeerde gezindte ook meer zijn verschoven dan de opvattingen op de synode van de Gereformeerde Gemeenten.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bogerman »

Het wordt steeds gekker in de CGK. Zou dit ooit ook in de Gg en de HHK kunnen gebeuren vraag ik me af?
https://www.rd.nl/artikel/951519-classi ... uw-in-ambt
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Bogerman schreef:Het wordt steeds gekker in de CGK. Zou dit ooit ook in de Gg en de HHK kunnen gebeuren vraag ik me af?
https://www.rd.nl/artikel/951519-classi ... uw-in-ambt
Ik vraag me zelf af hoe ver de Midden en BHP- hoek wilt gaan wil het (niet) tot een scheuring komen.
Al vind ik dat ze dan maar bij de GG of HHK moeten aansluiten.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Bogerman schreef:Het wordt steeds gekker in de CGK. Zou dit ooit ook in de Gg en de HHK kunnen gebeuren vraag ik me af?
https://www.rd.nl/artikel/951519-classi ... uw-in-ambt
De CGK is nu eenmaal van oudsher een kerkverband dat naar goed Hollands gebruik wil polderen.
Zaken die besproken worden in de classis, worden doorgeschoven naar de synode, die vervolgens ook geen eenduidig besluit kunnen nemen kennelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:
Bogerman schreef:Het wordt steeds gekker in de CGK. Zou dit ooit ook in de Gg en de HHK kunnen gebeuren vraag ik me af?
https://www.rd.nl/artikel/951519-classi ... uw-in-ambt
De CGK is nu eenmaal van oudsher een kerkverband dat naar goed Hollands gebruik wil polderen.
Zaken die besproken worden in de classis, worden doorgeschoven naar de synode, die vervolgens ook geen eenduidig besluit kunnen nemen kennelijk.
Maar wanneer is volgens jou het kookpunt bereid dat er een scheuring valt, of dat het kerkverband ophoud te bestaan?
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hoopvol »

Bogerman schreef:Het wordt steeds gekker in de CGK. Zou dit ooit ook in de Gg en de HHK kunnen gebeuren vraag ik me af?
https://www.rd.nl/artikel/951519-classi ... uw-in-ambt
Ja dat kan zeker in de HHK en in de GG. Alle kerkverbanden bestaan uit zondige mensen.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Erskinees »

De zin: "De classis sprak uit „begrip” op te kunnen brengen voor de stap van de kerkenraad in Hilversum" vind ik vrij zorgelijk. Ik ben geen CGK en ken de samenstelling van de classis Amsterdam niet, maar indirect lijkt het zo verwoord te zijn dat men de stap in Hilversum wel kan volgen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:
Mara schreef:
Bogerman schreef:Het wordt steeds gekker in de CGK. Zou dit ooit ook in de Gg en de HHK kunnen gebeuren vraag ik me af?
https://www.rd.nl/artikel/951519-classi ... uw-in-ambt
De CGK is nu eenmaal van oudsher een kerkverband dat naar goed Hollands gebruik wil polderen.
Zaken die besproken worden in de classis, worden doorgeschoven naar de synode, die vervolgens ook geen eenduidig besluit kunnen nemen kennelijk.
Maar wanneer is volgens jou het kookpunt bereid dat er een scheuring valt, of dat het kerkverband ophoud te bestaan?
Moeilijk te zeggen. Bovendien zal dit voor Huisman bijvoorbeeld anders liggen dan voor mij.
Ik ben al een eind meegeschoven, plaatselijk bedoel ik dan.
Er spelen problemen waar ik persoonlijk afstand van neem.
En meestal ben ik er verdrietig over, maar ook weleens boos hoor.
Als ik hoor dat een oudere dame ons kerkverband heeft moeten verlaten, omdat ze echt niet verder kon en daarom naar een volstrekt vreemde gemeente (HHK) op grotere afstand van haar woning moet.
In zekere zin denk ik dat de hele coronakwestie voor sommigen wel goed uitkomt. Alles lijkt immers op afstand te komen dan.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:De zin: "De classis sprak uit „begrip” op te kunnen brengen voor de stap van de kerkenraad in Hilversum" vind ik vrij zorgelijk. Ik ben geen CGK en ken de samenstelling van de classis Amsterdam niet, maar indirect lijkt het zo verwoord te zijn dat men de stap in Hilversum wel kan volgen.
Volgens mij is er in ieder geval al één behoudende BhP-gemeente binnen die classis: Ouderkerk aan de Amstel. Dus die zullen het hier toch niet mee eens zijn, vermoed ik.

En volgens mij valt de BhP-gemeente Naarden ook onder deze classis.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:De zin: "De classis sprak uit „begrip” op te kunnen brengen voor de stap van de kerkenraad in Hilversum" vind ik vrij zorgelijk. Ik ben geen CGK en ken de samenstelling van de classis Amsterdam niet, maar indirect lijkt het zo verwoord te zijn dat men de stap in Hilversum wel kan volgen.
Volgens mij is er in ieder geval al één behoudende BhP-gemeente binnen die classis: Ouderkerk aan de Amstel. Dus die zullen het hier toch niet mee eens zijn, vermoed ik.

En volgens mij valt de BhP-gemeente Naarden ook onder deze classis.
Staat in het RD artikel. Ouderkerk aan de Amstel had een tegenvoorstel ingediend dat het helaas niet heeft gehaald.
Dit is waar steeds voor is gewaarschuwd. Door het maar uitstellen van het GS besluit gaat deze praktijk steeds verder in onze kerken. Als de GS blijft bij het besluit dat op grond van de Schrift de ambten niet openstaan voor vrouwen en dat ben ik benieuwd wat er daarna gaat gebeuren.
De verwachting is nog steeds dat de GS blijft bij het besluit uit 1998. . De Schrift geeft geen ruimte voor vrouwen in het ambt .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12043
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Erskinees schreef:De zin: "De classis sprak uit „begrip” op te kunnen brengen voor de stap van de kerkenraad in Hilversum" vind ik vrij zorgelijk.
En ze claimen ook nog dat gehandeld is 'in de geest van Christus'. Een merkwaardige manier om met zalvende woorden te strooien rondom zo'n diepgaand verschil van inzicht in de betekenis van de Schriften.
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Erskinees schreef:De zin: "De classis sprak uit „begrip” op te kunnen brengen voor de stap van de kerkenraad in Hilversum" vind ik vrij zorgelijk. Ik ben geen CGK en ken de samenstelling van de classis Amsterdam niet, maar indirect lijkt het zo verwoord te zijn dat men de stap in Hilversum wel kan volgen.
Dat is inderdaad opvallend. Het is geen geheim dat de classis Amsterdam overwegend midden en links is, Ouderkerk, Mijdrecht en Naarden uitgezonderd.
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Herman schreef:
Erskinees schreef:De zin: "De classis sprak uit „begrip” op te kunnen brengen voor de stap van de kerkenraad in Hilversum" vind ik vrij zorgelijk.
En ze claimen ook nog dat gehandeld is 'in de geest van Christus'. Een merkwaardige manier om met zalvende woorden te strooien rondom zo'n diepgaand verschil van inzicht in de betekenis van de Schriften.
Er is kennelijk geen verschil van inzicht. Ik zie er niets merkwaardigs aan. De meerderheid kan zich vinden in de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente. Maar er is ook een meerderheid die vindt dat synodale besluiten bindend zijn.

De synode kan echter moeilijk de hele classis Amsterdam buiten de kerk zetten. Dus het is wel een signaal.
Plaats reactie