Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Dat is dus de inconsequentie. Wel handelen tegen de synodale besluiten en ergens daartussen toch de geest van Christus er doorwurmen. Het is echt bijzonder spijtig om niet te zeggen schandalig. De geest van Christus is én ongedeeld én zachtmoedig (Matt 11:29).
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bogerman »

Herman schreef:Dat is dus de inconsequentie. Wel handelen tegen de synodale besluiten en ergens daartussen toch de geest van Christus er doorwurmen. Het is echt bijzonder spijtig om niet te zeggen schandalig. De geest van Christus is én ongedeeld én zachtmoedig (Matt 11:29).
Dat is toch gewoon spotten. Als je zo tegen de Bijbel ingaat en dan zeggen dat het van Christus komt?? Zeg dan niks. Ik weet niet wat er met een tegenvoorstel van Ouderkerk aan der Amstel word bedoeld, maar het helpt toch niks.
Online
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Het is uiteraard niet als spotten bedoeld. Kennelijk ziet men de geest van Christus niet terug in het synodebesluit. Dat kan ik mij wel voorstellen, omdat men de Bijbel anders leest.

Het is ook wel opmerkelijk dat in deze tijd nog een brochure wordt uitgegeven:

https://shop.buijten.nl/product/hoe-kom ... de-crisis/

De brochure is speciaal met het oog op de synodevergadering geschreven. De eerste tien bladzijden zijn goed leesbaar. Een sinterklaascadeau denk ik dan maar.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17257
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Het is uiteraard niet als spotten bedoeld. Kennelijk ziet men de geest van Christus niet terug in het synodebesluit. Dat kan ik mij wel voorstellen, omdat men de Bijbel anders leest.

Het is ook wel opmerkelijk dat in deze tijd nog een brochure wordt uitgegeven:

https://shop.buijten.nl/product/hoe-kom ... de-crisis/

De brochure is speciaal met het oog op de synodevergadering geschreven. De eerste tien bladzijden zijn goed leesbaar. Een sinterklaascadeau denk ik dan maar.
Hoe je als GG’er zo kunt aanschurken tegen de radicaal linkerkant van de CGK zal ik nooit begrijpen. Zal wel mijn gebrek aan inlevingsvermogen zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bogerman »

DDD schreef:Het is uiteraard niet als spotten bedoeld. Kennelijk ziet men de geest van Christus niet terug in het synodebesluit. Dat kan ik mij wel voorstellen, omdat men de Bijbel anders leest.

Het is ook wel opmerkelijk dat in deze tijd nog een brochure wordt uitgegeven:

https://shop.buijten.nl/product/hoe-kom ... de-crisis/

De brochure is speciaal met het oog op de synodevergadering geschreven. De eerste tien bladzijden zijn goed leesbaar. Een sinterklaascadeau denk ik dan maar.
Vreselijk dat je iets van deze man gaat lezen. Die heeft ook ooit eens een boek over homo’s in de kerk geschreven, en dat moest hij terugnemen. Nu wil hij weer allerlei dingen in de kerk die krom zijn recht praten.
Online
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Hij heeft het boek teruggenomen om het gesprek verder mogelijk te maken, niet omdat hij dat moest.

Maar dat verder ter zijde. Ik heb geen zin om hier dr. Loonstra te moeten verdedigen, maar het is in ieder geval bijzonder dat hij nu kiest voor een boekje in plaats van voor de blog.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bogerman »

DDD schreef:Hij heeft het boek teruggenomen om het gesprek verder mogelijk te maken, niet omdat hij dat moest.

Maar dat verder ter zijde. Ik heb geen zin om hier dr. Loonstra te moeten verdedigen, maar het is in ieder geval bijzonder dat hij nu kiest voor een boekje in plaats van voor de blog.
Ja bijzonder!
Bijzonder polariserend! Hij kan zich beter bekeren!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. C. Westerink schreef:In de jaren 60 stond het kerkverband bekend om zijn charisma van de eenheid. De flanken vonden elkaar altijd weer op basis van Schrift en belijdenis. Dat is nu anders. En ja, dat doet pijn. Prof. W. van ’t Spijker zei ooit: „In de Bijbel staan woorden die je op z’n kop kunt zetten, of in de centrifuge kunt doen. Ze blijven hetzelfde zeggen.” Rond thema’s als de vrouw in het ambt en homoseksualiteit is naar mijn mening geen compromis te vinden.
Bron: https://www.rd.nl/artikel/952063-ds-c-w ... -verbinden
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bertiel »

sprak me ook aan, en dat van een dominee die zo breed gewaardeerd wordt binnen zijn kerkverband
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Erskinees schreef:De zin: "De classis sprak uit „begrip” op te kunnen brengen voor de stap van de kerkenraad in Hilversum" vind ik vrij zorgelijk. Ik ben geen CGK en ken de samenstelling van de classis Amsterdam niet, maar indirect lijkt het zo verwoord te zijn dat men de stap in Hilversum wel kan volgen.
Ongeacht het standpunt kan ik mij wel voorstellen dat men daar begrip voor heeft. Ik begrijp er niets van dat men geen stelling durft in te nemen. de gemeenten die dit willen doen willen verder en nemen de stappen om dit ook te doen. Hoe lang wil je hen laten wachten voordat er een besluit komt?
Refojongere
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Refojongere »

De brochure van Loonstra stelt op basis van Rabbijnse schriftuitleg dat de verwijzingen naar de scheppingsorde van Paulus en Jezus niet funderend zijn, maar slechts gelegenheidsargumenten om het betoog retorisch kracht bij te zetten.

Dit, omdat zij beiden in een rabbijnse uitlegtraditie zouden zitten. Wat nog maar de vraag is omdat de rabbijnse uitlegtraditie niet dé uitlegtraditie is in het jodendom. Sterker nog, met Jezus' verwijzing naar de scheppingsorde ging Hij tegen de gangbare uitleggingen van die tijd in als het gaat om scheiding.

En ook zou het een gelegenheidsargument zijn omdat Paulus eerst Adam verantwoordelijk zou stellen voor de zondeval (Rom. 5) en later weer Eva (1 Tim. 2). Maar dit is helemaal niet in tegenspraak. Eva zondigde eerst, maar Adam is hoofdverantwoordelijk, want als eerste geschapen.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door mcgk »

https://www.rd.nl/artikel/969065-cgk-ve ... uw-en-ambt
PS keurt een handelswijze af maar neemt verder geen besluit. Die afwachtende houding is erg jammer!
HersteldHervormd
Berichten: 5990
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HersteldHervormd »

Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
luisteraar
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 apr 2019, 08:44

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door luisteraar »

HersteldHervormd schreef:https://www.rd.nl/artikel/971399-mogen- ... n-bedienen

Ik hoop niet dat dit doorgaat.
Zou je willen uitleggen waarom niet?
HersteldHervormd
Berichten: 5990
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HersteldHervormd »

luisteraar schreef:
HersteldHervormd schreef:https://www.rd.nl/artikel/971399-mogen- ... n-bedienen

Ik hoop niet dat dit doorgaat.
Zou je willen uitleggen waarom niet?
Meen je dit echt? Ik ben van mening dat het bedienen van sacramenten door een door God geroepen voorganger moet gebeuren. Wat vind jij?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie