Dat denk ik ook. Dit is voor vele mensen in Nederland echt een onbekend iets geworden. En het is mooi dat zo te laten zien.Ad Anker schreef:Natuurlijk. Maar om dat op een ontspannen, wervende manier aan de wereld te laten zien is wel wat anders. En dat is bijzonder goed geslaagd.
Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Toch zou dat ook een mooie opname zijn geworden, dat weet ik zeker.Charles schreef:Ik ben blij dat de betreffende filmmaker niet bij jou op bezoek is geweest.-DIA- schreef:Ik miste wel diepgang en de ernst van het leven. De medemens (de filmer) werd nauwelijks gewaarschuwd voor een nooit eindigende eeuwigheid. Ook het bidden voor de camera vond ik vanwege de teerheid in het naderen tot de heilige God niet eerbiedig. Wie de oudere generatie heeft gekend zal het weten dat dit nooit zou worden gedaan.CvdW schreef:Ik ben gereformeerd en ieder ander, waarbij het iets anders gaat dan bij mij, is evangelisch. (grapje)
Niet dus.
Ik vond het filmpje mooi. Er werd gelegenheid geboden om uit te komen waar ze voor staan en God kreeg de eer.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Nee, dat is niet 'op de persoon'. Het is wel af te keuren, want het is een persoonlijke belediging. Maar dat is niet hetzelfde als 'op de persoon spelen'.Simon0612 schreef:Omdat je indirect suggereert dat Jezus Zich ergert aan Dia zijn gedrag en dat Dia mensen van Christus zou houden. Volgens mij is dat zeer zeker op de persoon!
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Gods doel
"O onze Heere! hoe heerlijk is Uw Naam!" Psalm 8:2
Laat dit toch in uw hart bezinken. Waartoe heeft de Heere u op de aardbodem gesteld? Om maar te eten en te drinken? Om na veel gedane bezigheden weer heen te gaan? Waartoe bent u hier? Is het niet om uw Maker te kennen, te erkennen en tot verheerlijking van Hem te zijn? En waartoe, kinderen Gods, heeft de Heere u dat geestelijk licht en leven geschonken? Zonder bedoeling of oogmerk? Om door die weg alleen maar in de hemel te komen? Nee, maar om Hem te verheerlijken: Dit volk heb Ik Mij geformeerd, zij zullen Mijn lof vertellen (Jesaja 43:21) en: Zij zullen zijn een spruit Mijner plantingen, een werk Mijner handen, opdat Ik verheerlijkt word (Jesaja 60:21).
Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht (1 Petrus 2:9). U zou niet geboren zijn, niet leven, naar lichaam noch naar ziel, als dit het doel niet was. Als dit dan het doel is waartoe u in deze wereld, in de kerk, in de staat van Gods kinderen geplaatst bent, wat hebt u dan anders te doen dan dit ene? Al wat tot Zijn doel niet deugt, deugt nergens toe.
W. à Brakel, predikant te Rotterdam
("Lof des Heeren op het genadeverbond", 1689)
Ik kwam bovenstaand stukje tegen. Uit het filmpje komt de praktijk duidelijk tot uiting. Misschien niet zoals ik het gewend ben.
"O onze Heere! hoe heerlijk is Uw Naam!" Psalm 8:2
Laat dit toch in uw hart bezinken. Waartoe heeft de Heere u op de aardbodem gesteld? Om maar te eten en te drinken? Om na veel gedane bezigheden weer heen te gaan? Waartoe bent u hier? Is het niet om uw Maker te kennen, te erkennen en tot verheerlijking van Hem te zijn? En waartoe, kinderen Gods, heeft de Heere u dat geestelijk licht en leven geschonken? Zonder bedoeling of oogmerk? Om door die weg alleen maar in de hemel te komen? Nee, maar om Hem te verheerlijken: Dit volk heb Ik Mij geformeerd, zij zullen Mijn lof vertellen (Jesaja 43:21) en: Zij zullen zijn een spruit Mijner plantingen, een werk Mijner handen, opdat Ik verheerlijkt word (Jesaja 60:21).
Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht (1 Petrus 2:9). U zou niet geboren zijn, niet leven, naar lichaam noch naar ziel, als dit het doel niet was. Als dit dan het doel is waartoe u in deze wereld, in de kerk, in de staat van Gods kinderen geplaatst bent, wat hebt u dan anders te doen dan dit ene? Al wat tot Zijn doel niet deugt, deugt nergens toe.
W. à Brakel, predikant te Rotterdam
("Lof des Heeren op het genadeverbond", 1689)
Ik kwam bovenstaand stukje tegen. Uit het filmpje komt de praktijk duidelijk tot uiting. Misschien niet zoals ik het gewend ben.
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Als ik zeg dat het gedrag van DIA vergelijkbaar is aan het gedrag van de Farizeeën waarover Jezus sprak toen hij het had over ergernissen, dan is dat niet op de persoon. Het is wel een kwalificatie. Ik zeg dat DIA dingen doet die ongepast en zondig zijn en die mensen van Christus houden.Simon0612 schreef:Omdat je indirect suggereert dat Jezus Zich ergert aan Dia zijn gedrag en dat Dia mensen van Christus zou houden. Volgens mij is dat zeer zeker op de persoon!DDD schreef:Kun je ook uitleggen waarom dit op de persoon zou zijn? Ik kan er geen touw aan vastknopen.Simon0612 schreef:Zeer op de persoon dit!DDD schreef:
Kijk maar uit dat je de bijbel niet misbruikt. Wat je schrijft, is gewoon niet onderbouwd en puur suggestie.
Met ergernissen heeft dit weinig te maken, of het moest zijn dat jouw gedrag zo'n ergernis is waar Jezus over spreekt, die anderen afhoudt van het ware geloof in Christus.
#snoeienmaar
Dat is net zo min op de persoon als dat ik zeg dat jij niet mag liegen, als je dat zou doen.
Het gaat wel óver een persoon, maar dat is bepaald niet hetzelfde. Het is ook een negatieve kwalificatie, maar zoals DIA zegt, het zou een oordeel zijn als wij elkaar niet eens meer zuur zouden aanzien. Dus ook met een negatieve kwalificatie is, als zodanig, niets mis.
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar? Dat weten we niet. Best mogelijk dat er niets verandert op het gebied van de leer. Alle leerstukken en bijbelteksten zijn de laatste jaren op voetstukken van harde rots gezet en de uitleg hebben we op die rots gebeiteld. Na 2000 jaar zijn we nu aan het einde van alle theologie gekomen (dat denken we tenminste), tijd om deze vast te stellen. Dit is wat wij ervan vinden en dat zal God ook wel zo zien als wij. En zo'n rots is nog een beetje een bijbels beeld ook.
Zolang we niet het Woord lezen, maar onze gebeitelde uitleg, is het leven weg, maar denken we gelijk te hebben.
Over de minder wezenlijke zaken: als je wilt weten wat er aan veranderingen te wachten staat de komende eeuw, dan moeten we bekijken wat vroeger de hete hangijzers waren, die 'wezenlijk' geacht werden. Voor de periode 1918-1938 is het boekje 'Parade der mannenbroeders' van Ben van Kaam leerzaam. Als je de problemen van toen bekijkt, zie je dat ze nu allemaal wel zo'n beetje zijn opgelost door het verloop van de tijd. Over de latere periode is misschien 'In conflict met de cultuur' van Zwemer boeiende literatuur.
Kijk dus naar de vraagstukken van nu, die we met hand en tand en 'op grond van de bijbel' verdedigen. Op enig moment zal iemand constateren dat de bijbel niets over dat vraagstuk zegt of althans wat anders, de generatie erna haalt er de schouders over op en weer later moet je uitleggen waarom het een probleem was.
Overigens kan de wereld om ons heen ook veranderen. Ook ten goede. Je ziet dat in de MeToo zaken. Was voorheen het idee gangbaar dat je vrouwelijke ondergeschikten voor meer doeleinden geschikt waren dan alleen waarvoor ze aangenomen waren, nu is dat heel anders. Dus het kan best zijn dat over 50 jaar abortus inderdaad als moord wordt gezien, om maar een voorbeeld te noemen.
Zolang we niet het Woord lezen, maar onze gebeitelde uitleg, is het leven weg, maar denken we gelijk te hebben.
Over de minder wezenlijke zaken: als je wilt weten wat er aan veranderingen te wachten staat de komende eeuw, dan moeten we bekijken wat vroeger de hete hangijzers waren, die 'wezenlijk' geacht werden. Voor de periode 1918-1938 is het boekje 'Parade der mannenbroeders' van Ben van Kaam leerzaam. Als je de problemen van toen bekijkt, zie je dat ze nu allemaal wel zo'n beetje zijn opgelost door het verloop van de tijd. Over de latere periode is misschien 'In conflict met de cultuur' van Zwemer boeiende literatuur.
Kijk dus naar de vraagstukken van nu, die we met hand en tand en 'op grond van de bijbel' verdedigen. Op enig moment zal iemand constateren dat de bijbel niets over dat vraagstuk zegt of althans wat anders, de generatie erna haalt er de schouders over op en weer later moet je uitleggen waarom het een probleem was.
Overigens kan de wereld om ons heen ook veranderen. Ook ten goede. Je ziet dat in de MeToo zaken. Was voorheen het idee gangbaar dat je vrouwelijke ondergeschikten voor meer doeleinden geschikt waren dan alleen waarvoor ze aangenomen waren, nu is dat heel anders. Dus het kan best zijn dat over 50 jaar abortus inderdaad als moord wordt gezien, om maar een voorbeeld te noemen.
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Tja, dat is juist het probleem in deze wereld. En vooral in kerkelijk nederland waar we allemaal zo vaak de mond vol hebben over de wens om alles weer bij elkaar te voegen. We kijken vooral elkaar zuur aan. We zouden veel vaker ons spiegelbeeld eens zuur moeten aankijken.DDD schreef: Als ik zeg dat het gedrag van DIA vergelijkbaar is aan het gedrag van de Farizeeën waarover Jezus sprak toen hij het had over ergernissen, dan is dat niet op de persoon. Het is wel een kwalificatie. Ik zeg dat DIA dingen doet die ongepast en zondig zijn en die mensen van Christus houden.
Dat is net zo min op de persoon als dat ik zeg dat jij niet mag liegen, als je dat zou doen.
Het gaat wel óver een persoon, maar dat is bepaald niet hetzelfde. Het is ook een negatieve kwalificatie, maar zoals DIA zegt, het zou een oordeel zijn als wij elkaar niet eens meer zuur zouden aanzien. Dus ook met een negatieve kwalificatie is, als zodanig, niets mis.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Kan iemand de link geven?merel schreef:Om welk filmpje gaat het?
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 0#p1023955Refiosi schreef:Kan iemand de link geven?merel schreef:Om welk filmpje gaat het?
https://www.youtube.com/watch?v=Gbb5Fr_xHfM
Re: RE: Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Dat ben ik dan weer helemaal met je eens. Al is het helemaal niet erg als je mij eens zuur aan kijkt. Maar dan graag met onderbouwing waar ik wat van kan leren.Simon0612 schreef:Tja, dat is juist het probleem in deze wereld. En vooral in kerkelijk nederland waar we allemaal zo vaak de mond vol hebben over de wens om alles weer bij elkaar te voegen. We kijken vooral elkaar zuur aan. We zouden veel vaker ons spiegelbeeld eens zuur moeten aankijken.DDD schreef: Als ik zeg dat het gedrag van DIA vergelijkbaar is aan het gedrag van de Farizeeën waarover Jezus sprak toen hij het had over ergernissen, dan is dat niet op de persoon. Het is wel een kwalificatie. Ik zeg dat DIA dingen doet die ongepast en zondig zijn en die mensen van Christus houden.
Dat is net zo min op de persoon als dat ik zeg dat jij niet mag liegen, als je dat zou doen.
Het gaat wel óver een persoon, maar dat is bepaald niet hetzelfde. Het is ook een negatieve kwalificatie, maar zoals DIA zegt, het zou een oordeel zijn als wij elkaar niet eens meer zuur zouden aanzien. Dus ook met een negatieve kwalificatie is, als zodanig, niets mis.
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Een persoonlijke belediging is niet ‘op de persoon’ ? Ik ben niet zo’n fijnproever in deze zaken maar misschien kun je wat meer uitleg geven.Posthoorn schreef:Nee, dat is niet 'op de persoon'. Het is wel af te keuren, want het is een persoonlijke belediging. Maar dat is niet hetzelfde als 'op de persoon spelen'.Simon0612 schreef:Omdat je indirect suggereert dat Jezus Zich ergert aan Dia zijn gedrag en dat Dia mensen van Christus zou houden. Volgens mij is dat zeer zeker op de persoon!
De kwalificaties die @DDD aan @DIA meent te kunnen geven kunnen echt niet. Het zijn kwalificaties die op twitter
thuis horen maar die ik niet op het RF verwacht.
Als je iemand zo hard wil corrigeren doe dat dan in een persoonlijk bericht maar niet in het openbaar. Begrijp ook niet dat dot blijkbaar binnen de grenzen van het betamelijke gezien wordt door de moderators.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Ben je het wel met mij eens dat die kwalificaties in het niet vallen bij de kwalificaties die DIA aan anderen geeft?
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
DDD schreef:Ben je het wel met mij eens dat die kwalificaties in het niet vallen bij de kwalificaties die DIA aan anderen geeft?
Nee dat ben ik niet met jou eens. Ik vind het op hetzelfde niveau.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Dat is al zo vaak uitgelegd hier op RF, moet je maar beter meelezen.huisman schreef:Een persoonlijke belediging is niet ‘op de persoon’ ? Ik ben niet zo’n fijnproever in deze zaken maar misschien kun je wat meer uitleg geven.Posthoorn schreef:Nee, dat is niet 'op de persoon'. Het is wel af te keuren, want het is een persoonlijke belediging. Maar dat is niet hetzelfde als 'op de persoon spelen'.Simon0612 schreef:Omdat je indirect suggereert dat Jezus Zich ergert aan Dia zijn gedrag en dat Dia mensen van Christus zou houden. Volgens mij is dat zeer zeker op de persoon!
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Posthoorn schreef:Dat is al zo vaak uitgelegd hier op RF, moet je maar beter meelezen.huisman schreef:Een persoonlijke belediging is niet ‘op de persoon’ ? Ik ben niet zo’n fijnproever in deze zaken maar misschien kun je wat meer uitleg geven.Posthoorn schreef:Nee, dat is niet 'op de persoon'. Het is wel af te keuren, want het is een persoonlijke belediging. Maar dat is niet hetzelfde als 'op de persoon spelen'.Simon0612 schreef:Omdat je indirect suggereert dat Jezus Zich ergert aan Dia zijn gedrag en dat Dia mensen van Christus zou houden. Volgens mij is dat zeer zeker op de persoon!
Is dit niet een reactie in de categorie van een tu quoque?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.