Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef:Naast allerlei verkilling en een kritische luisterhouding van kerkgangers zie ik ook een botsing ontstaan tussen de aloude cultuur waarin predikanten vrijwel onaantastbaar zijn, ten opzichte van een maatschappelijke stroom waarin gezag niet meer vanzelfsprekend is.
In die situaties, waar vaak een volwassen en respectvolle gesprek-structuur ontbreekt ligt escalatie voor de hand.
Het makkelijkste is het klagen over de tijd, gebrek aan gezag, verrotting van binnenuit etc. Maar daarmee komen we er niet. Ik denk dat het tijd is voor een cultuur waar kerkenraad en predikant het gesprek aan kunnen gaan over het functioneren, een gesprekscyclus, coaching etc.
Met daarbij (ik wil het benadrukken!) alle respect en eerbied voor het goddelijke ambt en daarbij geloven dat de Heere de betreffende predikant op die plaats gesteld heeft! De maatschappij ontwikkelt (zich niet zonder meer ten goede) en dat draaien we niet terug. Dat hoeft ook niet, want ontwikkeling is van alle eeuwen. De vroege kerk, de tijden van de nadere reformatie enz zijn ook anders dan onze tijd. Ook de kerk zal mee moeten bewegen in zaken die kern niet raken, of zelfs verstoren.
Als we brommen dat het een geesteloze tijd is, dan is dat niet alleen merkbaar aan de duidelijkheid van het geestelijk leven en de band die er is met de Heere, maar ook dat we de vruchten van de Geest (Gal 5:22) niet meer aan onze naasten en meerderen ten goede laten komen. Ik vind het dus wel belangrijk om zo diep te peilen, en die nood wél te klagen, maar op een goede manier. Namelijk met verootmoediging en schuldbelijdenis opdat de Heere Zich niet van ons zal terugtrekken.
En welke plaats heeft de geestelijke herkenning hierin? Worden de vruchten van de Geest gezien in onze naaste? In onze gemeente en daarbuiten? Kunnen wij het velen dat er kritiek komt op onze manier waarop wij vruchtbaar zijn als christen? Is de allergie daarvoor geen teken van het diepe geestelijke verval? Gaat verootmoediging en schuldbelijdenis niet ten onder aan onze assertiviteit?
Dus: we gaan ten onder aan ons eigen ongeloof. Niet de maatschappij, niet het gebrek aan een volwassen gespreksstructuur maar ons diepgewortelde ongeloof stort ons in een crisis. En het is heel moedgevend: echt alleen de Heere Zelf kan dit oplossen!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

Mistig schreef:
Simon0612 schreef:Is er nog wel een GG gemeente die wel blij is met zijn predikant?
Zeker! Wij zijn heel blij met onze volgende predikant. :D
Een dergelijke houding vind ik dus uitermate triest.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

pierre27 schreef:
Mistig schreef:
Simon0612 schreef:Is er nog wel een GG gemeente die wel blij is met zijn predikant?
Zeker! Wij zijn heel blij met onze volgende predikant. :D
Een dergelijke houding vind ik dus uitermate triest.
Klopt. Daar deugt helemaal niets van. Ook al was het vast een grapje.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Mistig schreef:
Simon0612 schreef:Is er nog wel een GG gemeente die wel blij is met zijn predikant?
Zeker! Wij zijn heel blij met onze volgende predikant. :D
Met ds. B.J. van Boven kun je ongetwijfeld blij zijn. Dus ik snap je wel :?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Ik ben het eens met Maanenschijn.

En verder vind ik veel ontwikkelingen niet zo zorgelijk. Het is namelijk in veel gevallen een corrrectie op machtsmisbruik en heersend leiderschap, en daarvoor is in de kerk geen plaats. Het is goed als kerkenraden of gemeenteleden daar stevig tegen optreden.

Bij mij in de gemeente is dat niet gebeurd, en vervolgens vertrok de helft van de leden. Wat in zo'n geval nogal eens ontbreekt, is een traject van boete en verzoening vanuit de kerkenraad. Zolang dat zelden voorkomt, de GGiN in Opheusden leek een positieve uitzondering, denk ik dat spreken over de tijdgeest ongepast is. Het is zo dat vanuit de huidige tijdsgeest de gebreken van de tijdsgeest van 50 jaar geleden goed gezien worden. Maar de kerk heeft zich niet naar de huidige noch naar de vorige tijdsgeest te richten, maar naar de heilige Schrift.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Maanenschijn »

Ad Anker schreef: En welke plaats heeft de geestelijke herkenning hierin? Worden de vruchten van de Geest gezien in onze naaste? In onze gemeente en daarbuiten? Kunnen wij het velen dat er kritiek komt op onze manier waarop wij vruchtbaar zijn als christen? Is de allergie daarvoor geen teken van het diepe geestelijke verval? Gaat verootmoediging en schuldbelijdenis niet ten onder aan onze assertiviteit?
Dus: we gaan ten onder aan ons eigen ongeloof. Niet de maatschappij, niet het gebrek aan een volwassen gespreksstructuur maar ons diepgewortelde ongeloof stort ons in een crisis. En het is heel moedgevend: echt alleen de Heere Zelf kan dit oplossen!
Ik zit even te broeden op je bijdrage.

Hoewel inhoudelijk juist, helpt het het gespreksonderwerp niet verder.

Ja, bekering, verootmoediging, schuldbelijdenis en -vergeving zijn nodig en in een rechte weg zal dan de vrucht van de Geest in meer of mindere mate tot uiting komen.

Maar het lijkt een beetje het zelfde als (als voorbeeld) een school praktische handleiding geeft voor smartphone gebruik. Een ouder reageert: ‘acht, het enig filter is bekering van het hart, al het andere is een schijnfilter’.

Maar ik wil wel graag verder nadenken over wat je schrijft. Misschien bedoel je: 1) als de kerkenraden en predikanten de ware godsvreze aanwezig is, zijn er minder escalaties? Of 2) we moeten terug naar het absolute gezag van de predikant, ondanks eventuele ontsporingen? Of 3) hadden we maar een kerk met alleen gelovigen, dan zouden signalen over een minder functionerende kerkenraad/predikant niet voorkomen?

Begrijp me goed, ik bedoel bovenstaand niet verkeerd. Maar naast het geestelijke aspect is er ook de praktijk. Het het raakt me. Het raakt me dat ik gisteravond een ouderling (goed ingevoerd in zijn kerkverband, aanwezig binnen de kerkelijke structuur) hoor spreken over de grote onrust in zijn kerkverband. Naast het geestelijke (hoe nodig!), hoe zie jij dan ook in praktische zin een mogelijke ‘oplossing’ voor de onrust die er is?
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 23 sep 2022, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Ik ben het eens met Maanenschijn.

En verder vind ik veel ontwikkelingen niet zo zorgelijk. Het is namelijk in veel gevallen een corrrectie op machtsmisbruik en heersend leiderschap, en daarvoor is in de kerk geen plaats. Het is goed als kerkenraden of gemeenteleden daar stevig tegen optreden.

Bij mij in de gemeente is dat niet gebeurd, en vervolgens vertrok de helft van de leden. Wat in zo'n geval nogal eens ontbreekt, is een traject van boete en verzoening vanuit de kerkenraad. Zolang dat zelden voorkomt, de GGiN in Opheusden leek een positieve uitzondering, denk ik dat spreken over de tijdgeest ongepast is. Het is zo dat vanuit de huidige tijdsgeest de gebreken van de tijdsgeest van 50 jaar geleden goed gezien worden. Maar de kerk heeft zich niet naar de huidige noch naar de vorige tijdsgeest te richten, maar naar de heilige Schrift.
Dat komt omdat in jouw gemeente er niet eenduidig gedacht wordt over machtsmisbruik en heersend leiderschap. Althans, jij hebt daar een mening over terwijl die mening niet gedeeld wordt omdat er het traject niet op gang komt. Blijkbaar vindt niet iedereen het nodig. Of schat jij in dat jouw mening ook in de kerkenraad gedeeld wordt maar er een andere reden is dat het traject niet op gang komt?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door helma »

Ik herinner me een verhaal van een GG predikant die in zijn tienerjaren niet meer naar de kerk wilde. Er waren trieste gebeurtenissen met de predikant. Zijn vader ging een gesprek met hem aan. "Ik vind het zo'n zootje in de kerk Pa, ik ga niet meer"
Pa antwoordde: " en omdat God het nog steeds met zo'n zootje uithoudt, ga ik nog wel".

Ik vind dat een wijs antwoord. Niet net doen alsof er niks aan de hand is. Maar laten weten dat God regeert, genadig is en trouw.
En het aan Hem overgeven.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Ik zit even te
Je laat wel heel veel over aan onze verbeeldingskracht... :D
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

@Ad Anker:
Dat weet ik niet, omdat er allerlei mogelijke verklaringen zijn. Van onmacht tot onkunde tot onwil. Het is niet goed om dat in een specifiek geval voor de ander in te vullen. Maar ik denk inderdaad dat de leden van de kerkenraad niet heerszuchtig zijn, in dit geval. Wellicht was het in de concrete casus beter geweest als ze dat meer waren geweest. Want zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.

Overigens heb ik het idee dat je twee dingen die ik los van elkaar stel, ten onrechte met elkaar verbindt in een concreet geval. Terwijl in dat geval de oorzaak reeds lang en breed verdwenen is naar een andere classis.
Laatst gewijzigd door DDD op 23 sep 2022, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erskinees »

Ad Anker schreef:
pierre27 schreef:
Mistig schreef:
Simon0612 schreef:Is er nog wel een GG gemeente die wel blij is met zijn predikant?
Zeker! Wij zijn heel blij met onze volgende predikant. :D
Een dergelijke houding vind ik dus uitermate triest.
Klopt. Daar deugt helemaal niets van. Ook al was het vast een grapje.
Geven jullie hiermee niet hét grote probleem aan binnen de afgescheiden kerken? Wanneer iemand ook wat negatiefs vindt over een ds./kerkenraad/gemeente vinden we dat meteen triest en niet deugen. Juist omdat predikanten bij ons té hoog staan. Op deze zondige aarde is alles helaas niet altijd positief en maken dienstknechten ook fouten en hebben dienstknechten ook moeilijke karakters. Zolang we een dienstknecht van God met respect blijven behandelen mag je mijns inziens best blij zijn wanneer een ds. vertrekt. Of enige kritiek hebben, dat is ook niet verkeerd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

DDD schreef:Zolang dat zelden voorkomt, de GGiN in Opheusden leek een positieve uitzondering, denk ik dat spreken over de tijdgeest ongepast is.
Dat was een move om de doofpot in stand te kunnen houden. Het ledenverlies is ongeveer 1/3e.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Het principe was goed. En éénderde is niet uitzonderlijk veel, in vergelijking met andere kwesties die ik ken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef:Ik zit even te
Je laat wel heel veel over aan onze verbeeldingskracht... :D
:)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

Erskinees schreef: Geven jullie hiermee niet hét grote probleem aan binnen de afgescheiden kerken? Wanneer iemand ook wat negatiefs vindt over een ds./kerkenraad/gemeente vinden we dat meteen triest en niet deugen. Juist omdat predikanten bij ons té hoog staan. Op deze zondige aarde is alles helaas niet altijd positief en maken dienstknechten ook fouten en hebben dienstknechten ook moeilijke karakters. Zolang we een dienstknecht van God met respect blijven behandelen mag je mijns inziens best blij zijn wanneer een ds. vertrekt. Of enige kritiek hebben, dat is ook niet verkeerd.
Nee, je versimpelt het. We kennen Mistig, we kennen de geschiedenis en dan is zo'n opmerking gewoon niet fijn. Ik weet niet of het hét grote probleem is. Deze week mocht ik ook al niet gruwen en foei zeggen in een bepaalde casus. Dat leukig alles maar pikken en sussen vind ik hét probleem.
Plaats reactie