Beroepingswerk discussie [7]

HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

Ik heb een vraagje: Hoe is het mogelijk dat in sommige kerkverbanden beroepen veel sneller aangenomen worden dan in andere? Is daar een verklaring voor?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef:Ik heb een vraagje: Hoe is het mogelijk dat in sommige kerkverbanden beroepen veel sneller aangenomen worden dan in andere? Is daar een verklaring voor?
Soms heb je een beroepingscommissie die vooraf al met de dominee in gesprek gaat om te polsen of hij wil komen. Ik ken een dominee die 3x beroepen is en het ook 3x aannam.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Ik vind het mooi om te zien dat Sunnyside (USA) 42 leden heeft en blijft beroepen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ararat »

HersteldHervormd schreef:Ik heb een vraagje: Hoe is het mogelijk dat in sommige kerkverbanden beroepen veel sneller aangenomen worden dan in andere? Is daar een verklaring voor?
Wat bedoel je? Sneller na het uitbrengen van het beroep? Of bedoel je eigenlijk: vaker?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

Ararat schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik heb een vraagje: Hoe is het mogelijk dat in sommige kerkverbanden beroepen veel sneller aangenomen worden dan in andere? Is daar een verklaring voor?
Wat bedoel je? Sneller na het uitbrengen van het beroep? Of bedoel je eigenlijk: vaker?
Ik bedoel sneller in de zin van: een dominee neemt gemiddeld genomen een beroep vaker aan. Sommige dominees nemen pas na 20 beroepen iets aan.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door CvdW »

HersteldHervormd schreef:Ik heb een vraagje: Hoe is het mogelijk dat in sommige kerkverbanden beroepen veel sneller aangenomen worden dan in andere? Is daar een verklaring voor?
Dit is in interessante vraag. Je kunt het vanuit de mens benaderen of kijken hoe God werkt. Vervolgens kunnen daaruit conclusies worden getrokken.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Dat heeft met het ervaren van roeping te maken, en met het aspect wat ik vaker genoemd heb, sommigen denken: ik moet een hele goede reden hebben om het beroep aan te nemen, een ander denk ik moet een hele goede reden hebben om te bedanken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

Johann Gottfried Walther schreef:Dat heeft met het ervaren van roeping te maken, en met het aspect wat ik vaker genoemd heb, sommigen denken: ik moet een hele goede reden hebben om het beroep aan te nemen, een ander denk ik moet een hele goede reden hebben om te bedanken.
Maar dan zie jij het persoonlijk, ik zie echt een verband qua kerkverband.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door KB_ »

MGG schreef:Ik vind het mooi om te zien dat Sunnyside (USA) 42 leden heeft en blijft beroepen.
Het is mooi maar ook triest tegelijk!!! Het geeft ook de grote nood aan ik denk dat sunnyside op zo een drie of 4 zondagen per jaar een bezoekende predikant of student heeft. erg weinig. verder altijd leesdienst want er is een groot predikantentekort. dan snap je wel dat het ledenaantal zo is gedaald want uitzicht op een predikant is er niet. er is zelf nog een schooltje met minder dan 10 leerlingen.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ararat »

HersteldHervormd schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Dat heeft met het ervaren van roeping te maken, en met het aspect wat ik vaker genoemd heb, sommigen denken: ik moet een hele goede reden hebben om het beroep aan te nemen, een ander denk ik moet een hele goede reden hebben om te bedanken.
Maar dan zie jij het persoonlijk, ik zie echt een verband qua kerkverband.
Die gedachte kan breed leven en dienen als vertrekpunt binnen een kerkverband of -genootschap.

Het is misschien wel goed om eerst even te overwegen of het verband dat jij ziet gebaseerd zijn op waarnemingen in jouw omgeving, of dat het werkelijk in den breedte zo is.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door gallio »

KB_ schreef:
MGG schreef:Ik vind het mooi om te zien dat Sunnyside (USA) 42 leden heeft en blijft beroepen.
Het is mooi maar ook triest tegelijk!!! Het geeft ook de grote nood aan ik denk dat sunnyside op zo een drie of 4 zondagen per jaar een bezoekende predikant of student heeft. erg weinig. verder altijd leesdienst want er is een groot predikantentekort. dan snap je wel dat het ledenaantal zo is gedaald want uitzicht op een predikant is er niet. er is zelf nog een schooltje met minder dan 10 leerlingen.
Dat verklaart niet alles. Andere NRC gemeenten zijn ook vaak vacant en die groeien soms nog of blijven stabiel wat ledental betreft. Van wat ik gehoord heb is het vooral een probleem dat de gezinnen met tieners verhuizen naar noordwest Iowa en South Dakota omdat daar meer NRC gemeenten zijn, een grotere NRC school, enz. Hetzelfde beeld dat je in Nederland ziet dat gemeenten buiten de biblebelt krimpen en de gemeenten binnen de belt groeien.

Markham krimpt ook van jaar tot jaar. Lynden (met eigen predikant) verliest ook leden. Sioux Falls ligt dichterbij wat grotere NRC gemeenten en blijft op hetzeldfe aantal leden.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

Ararat schreef:
HersteldHervormd schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Dat heeft met het ervaren van roeping te maken, en met het aspect wat ik vaker genoemd heb, sommigen denken: ik moet een hele goede reden hebben om het beroep aan te nemen, een ander denk ik moet een hele goede reden hebben om te bedanken.
Maar dan zie jij het persoonlijk, ik zie echt een verband qua kerkverband.
Die gedachte kan breed leven en dienen als vertrekpunt binnen een kerkverband of -genootschap.

Het is misschien wel goed om eerst even te overwegen of het verband dat jij ziet gebaseerd zijn op waarnemingen in jouw omgeving, of dat het werkelijk in den breedte zo is.
Dominees.nl is natuurlijk de perfecte bron.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Bruna schreef:
Henk J schreef:
Piet Puk schreef:Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom binnen de OGGiN er eerst beroepen word als lerend ouderling en daarna deze lerend ouderling als predikant beroepen kan worden. Ik kan me geen enkele situatie herinneren waarin de lerend ouderling vertrok(behalve ds. A.P. van der Meer die wegging uit Loenen a/d Vecht maar dit ging volgens mij van lerend ouderling in LadV naar lerend ouderling in een nieuwe gemeente). Waarom zou je als OGGiN niet gewoon na toelating tot het predikantschap hem bevestigen in de huidige gemeente? Nu beroepen veel gemeenten lerend ouderling Van Wingerden als predikant, maar waarin het gezien de voorgeschiedenis niet verwonderlijk is dat hij in Lienden blijft.
Omdat de heer Van Wingerden nu beroepbaar is, als hij straks bevestigd is, is hij een poosje in principe niet beroepbaar. En als je gaat kijken naar de voorgeschiedenis ga je dan nog wel een predikant beroepen die meer dan 15 jaar ofzo in een gemeente staat? Als we in onze gemeente hadden gekeken naar de voorgeschiedenis hadden we onze huidige predikant niet beroepen. Hij stond al negentien jaar in zijn gemeente en werd in dezelfde vacante periode voor de tweede keer beroepen. Daarnaast had hij in een eerdere vacante periode van onze gemeente al een keer bedankt.
Is inderdaad anders dan gebruikelijk in andere kerkverbanden. Maar komt door ‘lerend ouderling’ systeem. Dat is alleen in de OGGiN. Het zal gewoonterecht zijn en mocht het zich voordoen dat in dit geval en komend geval deze wel zou vertrekken naar andere gemeente, er dan pas naar procedure zal gekeken worden denk ik.
Misschien wel naar de procedure kijken, maar zeker niet aanpassen. Want blijkbaar is het in dat geval Gods weg en de procedure te billijken.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Job schreef:Zo was het niet bedoeld. Zeker niet met cijfers. De flankendiscussie is zelden vruchtbaar, dat geef ik toe, maar het was niet polemisch bedoeld. Ik meen dat er in de CGK ook best nuchter met de verschillende flanken wordt omgesprongen. Verder was het een oprechte vraag.
Voor zover ik weet, is er eerder een overschot aan dominees in de uiterste rechterflank van de CGK dan een tekort. Zolang predikanten in middengemeenten predikant worden die veel beter in de BhP-gemeente passen, zijn er toch genoeg -menselijkerwijs bezien-?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
Job schreef:Zo was het niet bedoeld. Zeker niet met cijfers. De flankendiscussie is zelden vruchtbaar, dat geef ik toe, maar het was niet polemisch bedoeld. Ik meen dat er in de CGK ook best nuchter met de verschillende flanken wordt omgesprongen. Verder was het een oprechte vraag.
Voor zover ik weet, is er eerder een overschot aan dominees in de uiterste rechterflank van de CGK dan een tekort. Zolang predikanten in middengemeenten predikant worden die veel beter in de BhP-gemeente passen, zijn er toch genoeg -menselijkerwijs bezien-?
Dat is natuurlijk niet waar. Renswoude is al enige tijd vacant. En Middelharnis en straks Elburg ook.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie