Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bogerman schreef:
FlyingEagle schreef:
DDD schreef:Ik zou mij kunnen voorstellen dat er eerst een onderzoek plaatsvindt of de locatie een rol speelt bij de groei en krimp. Want anders lost dat natuurlijk niets op.
Dat was ook de grootste zorg op de ledenvergadering, lost dit wel het 'probleem' van Ede op of wordt Ede gebruikt om het 'probleem' van Wageningen op te lossen.
Welke bezwaren zijn er naar voren gekomen om een extra gemeente in Lunteren te starten? Gezien de grootte van de gemeenten kan de conclusie toch niet anders zijn dan dat er tussen Barneveld en Wageningen met gemak nog twee gemeenten bij kunnen komen.
Liggingsverschillen.

Het lijkt me verstandig dat de gemeenten Ede en Wageningen samen optrekken en bij de classis aangeven dat Lunteren de enige logische optie is.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Wat mij verbaast is dat men in algemene zin wel tegen het wisselen van kerk is, maar niet tegen wisselen van standplaats van de gemeente? @DDD stelt dat een gemeente de plek is die God je gegeven heeft, maar een gemeente is dan niet door God in een stad of dorp geplaatst?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:Wat mij verbaast is dat men in algemene zin wel tegen het wisselen van kerk is, maar niet tegen wisselen van standplaats van de gemeente? @DDD stelt dat een gemeente de plek is die God je gegeven heeft, maar een gemeente is dan niet door God in een stad of dorp geplaatst?
God is noch aan tijd noch plaats gebonden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:Wat mij verbaast is dat men in algemene zin wel tegen het wisselen van kerk is, maar niet tegen wisselen van standplaats van de gemeente? @DDD stelt dat een gemeente de plek is die God je gegeven heeft, maar een gemeente is dan niet door God in een stad of dorp geplaatst?
Mooi dat je betrokken bent bij het kerkverband.

Een oude hervormde gedachte is dat je kerkt in de plaats waar je woont. Helaas is die praktijk losgelaten en kiezen we een kerk naar keuze. Dus kan het gebeuren dat heel veel leden uit andere plaatsen komen. Dus de gemeente is niet meer gebonden aan een plaats.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: God is noch aan tijd noch plaats gebonden.
En wat wil je daarmee zeggen?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Ambtenaar schreef:Wat mij verbaast is dat men in algemene zin wel tegen het wisselen van kerk is, maar niet tegen wisselen van standplaats van de gemeente? @DDD stelt dat een gemeente de plek is die God je gegeven heeft, maar een gemeente is dan niet door God in een stad of dorp geplaatst?
Mooi dat je betrokken bent bij het kerkverband.

Een oude hervormde gedachte is dat je kerkt in de plaats waar je woont. Helaas is die praktijk losgelaten en kiezen we een kerk naar keuze. Dus kan het gebeuren dat heel veel leden uit andere plaatsen komen. Dus de gemeente is niet meer gebonden aan een plaats.
Bovendien is er niet in elke plaats een GG. Als je dus in Lunteren woont, heb je 3 opties: Barneveld-Zuid, De Valk-Wekerom en Ede. De meesten kerken in Ede, meen ik. Ik heb begrepen dat ook jonge stelletjes vaak voor Ede kiezen, al weet ik niet zeker of dat klopt. Vandaar de logische gedachte om dáár een nieuwe gemeente te starten. Maar dat willen Barneveld-Zuid en De Valk-Wekerom niet. En dus los je het probleem van Ede niet op.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
Ambtenaar schreef:Wat mij verbaast is dat men in algemene zin wel tegen het wisselen van kerk is, maar niet tegen wisselen van standplaats van de gemeente? @DDD stelt dat een gemeente de plek is die God je gegeven heeft, maar een gemeente is dan niet door God in een stad of dorp geplaatst?
Mooi dat je betrokken bent bij het kerkverband.

Een oude hervormde gedachte is dat je kerkt in de plaats waar je woont. Helaas is die praktijk losgelaten en kiezen we een kerk naar keuze. Dus kan het gebeuren dat heel veel leden uit andere plaatsen komen. Dus de gemeente is niet meer gebonden aan een plaats.
Dat valt inderdaad op. Mensen die in Rijssen wonen en kerken in Enter. Het kan. Zo hoor ik ook mensen die in Alblasserdam wonen blijkbaar in Rotterdam-IJsselmonde kerken. Ik kan dat ergens wel begrijpen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Welnee, je hebt in Lunteren wel meer mogelijkheden.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
Ambtenaar schreef:Wat mij verbaast is dat men in algemene zin wel tegen het wisselen van kerk is, maar niet tegen wisselen van standplaats van de gemeente? @DDD stelt dat een gemeente de plek is die God je gegeven heeft, maar een gemeente is dan niet door God in een stad of dorp geplaatst?
Mooi dat je betrokken bent bij het kerkverband.

Een oude hervormde gedachte is dat je kerkt in de plaats waar je woont. Helaas is die praktijk losgelaten en kiezen we een kerk naar keuze. Dus kan het gebeuren dat heel veel leden uit andere plaatsen komen. Dus de gemeente is niet meer gebonden aan een plaats.
Dat valt inderdaad op. Mensen die in Rijssen wonen en kerken in Enter. Het kan. Zo hoor ik ook mensen die in Alblasserdam wonen blijkbaar in Rotterdam-IJsselmonde kerken. Ik kan dat ergens wel begrijpen.
Het eerste of het laatste of beide?
-
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Mooi dat je betrokken bent bij het kerkverband.
Ik verbaas mij slechts over sommige zaken.
Een oude hervormde gedachte is dat je kerkt in de plaats waar je woont.
Daar ben ik ook een groot voorstander van. Toen onze huidige predikant werd beroepen vanuit een naburige plaats, verhuisde een aantal mensen met hem mee. Daar had en heb ik grote moeite mee. Ook wel eens mensen gevraagd naar hun motieven, maar heel aansprekend vond ik die niet. Men vond het ook ongemakkelijk, dergelijke vragen.
Helaas is die praktijk losgelaten en kiezen we een kerk naar keuze. Dus kan het gebeuren dat heel veel leden uit andere plaatsen komen. Dus de gemeente is niet meer gebonden aan een plaats.
Hoe ga je dan een zoutend zout en lichtend licht zijn in je eigen woonplaats? Persoonlijk heb ik meer moeite met kerken in een andere stad of ander dorp dan in een gemeente van een andere signatuur. Om concreet te zijn, God heeft mij geplaatst in mijn woonplaats, niet in de naburige stad.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

DIA schreef: Dat valt inderdaad op. Mensen die in Rijssen wonen en kerken in Enter. Het kan. Zo hoor ik ook mensen die in Alblasserdam wonen blijkbaar in Rotterdam-IJsselmonde kerken. Ik kan dat ergens wel begrijpen.
Ik heb daar totaal geen begrip voor.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
-DIA- schreef: Dat valt inderdaad op. Mensen die in Rijssen wonen en kerken in Enter. Het kan. Zo hoor ik ook mensen die in Alblasserdam wonen blijkbaar in Rotterdam-IJsselmonde kerken. Ik kan dat ergens wel begrijpen.
Het eerste of het laatste of beide?
Ik bedoel dat mensen bewust een andere gemeente kiezen dan waar ze normaal gesproken onder zouden vallen. Er zijn blijkbaar mensen die liever in Enter kerken. Dat deed ik zelf ook, maar dat was om een bijkomende reden, namelijk, dat ik in de grote kerken wel eens last had van een acute hyperventilatie-aanval. Daarna heb ik een poos in deze kleinere kerken gekerkt (overigens zonder er lid te worden).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Karlstad1970 »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: Mooi dat je betrokken bent bij het kerkverband.
Ik verbaas mij slechts over sommige zaken.
Een oude hervormde gedachte is dat je kerkt in de plaats waar je woont.
Daar ben ik ook een groot voorstander van. Toen onze huidige predikant werd beroepen vanuit een naburige plaats, verhuisde een aantal mensen met hem mee. Daar had en heb ik grote moeite mee. Ook wel eens mensen gevraagd naar hun motieven, maar heel aansprekend vond ik die niet. Men vond het ook ongemakkelijk, dergelijke vragen.
Helaas is die praktijk losgelaten en kiezen we een kerk naar keuze. Dus kan het gebeuren dat heel veel leden uit andere plaatsen komen. Dus de gemeente is niet meer gebonden aan een plaats.
Hoe ga je dan een zoutend zout en lichtend licht zijn in je eigen woonplaats? Persoonlijk heb ik meer moeite met kerken in een andere stad of ander dorp dan in een gemeente van een andere signatuur. Om concreet te zijn, God heeft mij geplaatst in mijn woonplaats, niet in de naburige stad.
In de Bijbel liepen mensen soms honderden km om een apostel te beluisteren en wachten ze niet tot hij bij hen kwam, ik lees nergens in Gods woord dat ik naar een kerk moet in de plaats waar ik woon, dan ben ik trouwens snel klaar alle kerken hier staan leeg.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Karlstad1970 schreef:In de Bijbel liepen mensen soms honderden km om een apostel te beluisteren en wachten ze niet tot hij bij hen kwam,
Waar staat dit? Volgens mij liep de apostel Paulus zélf honderden kilometers...
Karlstad1970 schreef:ik lees nergens in Gods woord dat ik naar een kerk moet in de plaats waar ik woon, dan ben ik trouwens snel klaar alle kerken hier staan leeg.
De oorzaak daarvan is dan wel duidelijk.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Karlstad1970 schreef:
Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: Mooi dat je betrokken bent bij het kerkverband.
Ik verbaas mij slechts over sommige zaken.
Een oude hervormde gedachte is dat je kerkt in de plaats waar je woont.
Daar ben ik ook een groot voorstander van. Toen onze huidige predikant werd beroepen vanuit een naburige plaats, verhuisde een aantal mensen met hem mee. Daar had en heb ik grote moeite mee. Ook wel eens mensen gevraagd naar hun motieven, maar heel aansprekend vond ik die niet. Men vond het ook ongemakkelijk, dergelijke vragen.
Helaas is die praktijk losgelaten en kiezen we een kerk naar keuze. Dus kan het gebeuren dat heel veel leden uit andere plaatsen komen. Dus de gemeente is niet meer gebonden aan een plaats.
Hoe ga je dan een zoutend zout en lichtend licht zijn in je eigen woonplaats? Persoonlijk heb ik meer moeite met kerken in een andere stad of ander dorp dan in een gemeente van een andere signatuur. Om concreet te zijn, God heeft mij geplaatst in mijn woonplaats, niet in de naburige stad.
In de Bijbel liepen mensen soms honderden km om een apostel te beluisteren en wachten ze niet tot hij bij hen kwam, ik lees nergens in Gods woord dat ik naar een kerk moet in de plaats waar ik woon, dan ben ik trouwens snel klaar alle kerken hier staan leeg.
En een voorbeeld uit de tijd van de Afscheiding. Verschillende mensen uit de Gelderse Achterhoek, voornamelijk uit Geesteren en Gelselaar kwamen voor het levende woord vandaar naar Rijssen lopen. Bedenk dat toen de wegen onverhard waren en soms meer op modderpoelen leken. Maar men had er een reis voor over om in Rijssen een kerkdienst te horen. Overigens Geesteren en Gelselaar waren in die tijd en zelfstandige (burgerlijke) gemeente, waar ook verboden samenkomstem plaatsvonden van Afgescheidenen. De burgemeester van die gemeente stond namelijk wel mild tegenover de Afgescheidenen, zodat hij wel eens een oogje dichtkneep. Deze informatie is onder andere te vinden in de brieven van ds. E. Fransen aan mej. Sieben. Ook heb ik de brieven van mej. Sieben aan ds. Fransen gelezen. Het zou mooi zijn als deze beide boekjes samengevoegd zouden worden uitgegeven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie