Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door merel »

GGotK schreef:
Simon0612 schreef:Weet je wat de grap is….iedereen is hier vol van vormendienst. Maar in onze gemeente(n) zijn we daar helemaal niet mee bezig. Iedereen weet wat de norm is en houd zich daar aan. Dat speelt helemaal niet. Juist vooral Refoforum is heel erg druk met de vorm…
Dat is toch niet geheel juist, denk maar eens aan de discussie over de (kleur van) de trouwjurk op de Synode van 2019.
Maar het is inderdaad frappant dat juist mensen die benadrukken dat al die vormen op zijn hoogst bijzaken zijn, er zich op refoforum het meest druk om maken.
Misschien komt dit doordat deze mensen de druk ervaren uit hun eigen gemeente om zich aan bepaalde vormen te conformeren?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Simon0612 »

GGotK schreef:
Simon0612 schreef:Weet je wat de grap is….iedereen is hier vol van vormendienst. Maar in onze gemeente(n) zijn we daar helemaal niet mee bezig. Iedereen weet wat de norm is en houd zich daar aan. Dat speelt helemaal niet. Juist vooral Refoforum is heel erg druk met de vorm…
Dat is toch niet geheel juist, denk maar eens aan de discussie over de (kleur van) de trouwjurk op de Synode van 2019.
Maar het is inderdaad frappant dat juist mensen die benadrukken dat al die vormen op zijn hoogst bijzaken zijn, er zich op refoforum het meest druk om maken.
Weet niet alle ins en outs over die discussie maar volgens mij was het geen lange discussie. Maar werden kerkenraden gevraagd om hier op te letten.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ditbenik »

Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:Weet je wat de grap is….iedereen is hier vol van vormendienst. Maar in onze gemeente(n) zijn we daar helemaal niet mee bezig. Iedereen weet wat de norm is en houd zich daar aan. Dat speelt helemaal niet. Juist vooral Refoforum is heel erg druk met de vorm…
Zelfs een norm voor vormendienst?
Zoals jij wil, vervang het door het woord ‘gebruiken’.
Mijn punt blijft: je maakt je drukker dan menig gemeente…
Waar dan?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Simon0612 »

Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:Weet je wat de grap is….iedereen is hier vol van vormendienst. Maar in onze gemeente(n) zijn we daar helemaal niet mee bezig. Iedereen weet wat de norm is en houd zich daar aan. Dat speelt helemaal niet. Juist vooral Refoforum is heel erg druk met de vorm…
Zelfs een norm voor vormendienst?
Zoals jij wil, vervang het door het woord ‘gebruiken’.
Mijn punt blijft: je maakt je drukker dan menig gemeente…
Waar dan?
Volgens mij is de strekking van mijn verhaal duidelijk. Ik heb geen zin in een wellus nietus spelletje. Ik laat het hierbij anders ben ik er straks ook even druk mee.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Herman »

Ik hoor om me heen i.r.l genoeg commentaar op de vormendienst. Het houden van de norm is een afgedwongen norm en geen vrijwillige overgave.

De genade is dus ingeruild voor de wet. Daar mag je best fundamenteel commentaar op leveren, naar ons grote voorbeeld Paulus die daar het woord 'uitzinnig' voor gebruikt.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ditbenik »

Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
Zelfs een norm voor vormendienst?
Zoals jij wil, vervang het door het woord ‘gebruiken’.
Mijn punt blijft: je maakt je drukker dan menig gemeente…
Waar dan?
Volgens mij is de strekking van mijn verhaal duidelijk. Ik heb geen zin in een wellus nietus spelletje. Ik laat het hierbij anders ben ik er straks ook even druk mee.
Ach, alleen even aan het trollen. Roepen dat ik je me drukker maak dan menig gemeente, maar als ik om een voorbeeld vraag houdt het opeens op.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Forummer »

pierre27 schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:

Eens, dat zag je tijdens de reformatie ook.
De vorm werd minder belangrijk, de pij ging uit, de ambtskleding ingewisseld voor gewone nette kleding, allerlei tradities, cultuur en gewoonten werden als middelmatig gezien en de macht van de kerk werd verbroken. Het Woord stond weer centraal , zonder te lezen door een bril van een bepaalde kerkelijke uitleg.
Het gevolg was een zeer zegenrijke tijd.
Jawel. Maar dat bedoelt @GGotK natuurlijk helemaal niet.

Er zijn schuivende panelen zichtbaar. Gezangen en nieuwe Bijbelvertalingen gaan meestal samen met een bij vrouwen onbedekt hoofd tijdens de eredienst. De noodzaak van wedergeboorte wordt minder of niet benadrukt en de tweede dienst verliest aan terrein of verdwijnt. En dan heb ik het nog niet eens over de kwestie van de vrouw in het ambt. We hebben die ontwikkelingen gezien in de Gereformeerde Kerken en we zien het nu ook in de PKN en de CGK.

Ik hoop dat jij ook daarvoor je ogen niet sluit en beseft dat dat óók de zorg is van velen. Het is heel duidelijk dat de vorm heel vaak samengaat met de inhoud. Hoe veranderlijker de vorm is, hoe veranderlijker de inhoud.
Helemaal eens hoor. Dit heeft de geschiedenis ons geleerd. Maar om tussen de vinger leggen bij Rooms aandoende vormendienst in onze rechterflank en vervlakking van de leer een = te zetten vind ik te kort door de bocht.

Ik hoop en bid dat er in onze rechtzinnige, vrome maar dode vormendienst geblazen wordt waardoor er een verdieping komt in de Bijbelse leer van genade door recht.

Een arm en ellendig volk is geen zwartgepakt, gezichtgeplooid, rechtzinnig kerkmens maar een volk dat als een dwaze zondaar, waar ze elke dag last van hebben, vertrouwen op de vergevende kracht van Christus bloed.
Mijn instemming, en dan in plaats van weg te lopen en te wijzen vooral op je geschonken plaats blijven en daar je licht laten schijnen.
Dat kan inderdaad de goede weg zijn. Er zijn er ook waarvoor God een andere weg heeft.

Voor mezelf ben ik er nog niet over uit. Ik vind het moeilijk. Misschien wil God wel dat ik blijf, dat is een worsteling. Vooral ook omdat ik kinderen heb, die ik een onvoorwaardelijk evangelie gun.
Als ik voor mezelf kijk hoe moeilijk ik het al vind, moet het voor mijn kinderen al helemaal een belemmering zijn. Bovendien zien ze bij vrienden en familie dat het ook anders kan.

Ik weet wel dat het God niet in de weg hoeft te staan. Maar ik voel ook verantwoordelijkheid. Ik mag het in gebed bij God kwijt, al is het pad daarmee niet meteen duidelijk.

Verder ook eens met Ad Anker.
Ook onder de kinderen van God zitten er mensen die graag vasthouden aan bepaalde vormen. Dit is ook niet per definitie verkeerd. En als je het altijd zo gewend bent geloof ik ook wel dat het moeilijk kan zijn om het anders te zien. En toch is er dan herkenning op de inhoud. Gods genade voor een arme zondaar. Niets van ons, alles van en door Christus. Halleluja!

dat laatste woord is in de vormen dienst helaas verdwenen. ik mis dat soms letterlijk
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

Smytegelt zegt ergens: er is wel vorm zonder inhoud, maar geen inhoud zonder vorm!
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Simon0612 »

Herman schreef:Ik hoor om me heen i.r.l genoeg commentaar op de vormendienst. Het houden van de norm is een afgedwongen norm en geen vrijwillige overgave.

De genade is dus ingeruild voor de wet. Daar mag je best fundamenteel commentaar op leveren, naar ons grote voorbeeld Paulus die daar het woord 'uitzinnig' voor gebruikt.
Ik vraag me af wat je nu eigenlijk wil. Vooroordelen nog een keer de wereld in slingeren?

Erg genoeg dat het geen vrijwillige overgave zou zijn. Om Paulus als voorbeeld te nemen: hij zou geen vlees meer eten als het zijn broeders zou ergeren. Wat doen wij door alleen maar tegen vorm te schoppen? Het tegenovergestelde van wat Paulus schrijft. Juist, ergernis opwekken.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Erskinees »

Simon0612 schreef:
GGotK schreef:
Simon0612 schreef:Weet je wat de grap is….iedereen is hier vol van vormendienst. Maar in onze gemeente(n) zijn we daar helemaal niet mee bezig. Iedereen weet wat de norm is en houd zich daar aan. Dat speelt helemaal niet. Juist vooral Refoforum is heel erg druk met de vorm…
Dat is toch niet geheel juist, denk maar eens aan de discussie over de (kleur van) de trouwjurk op de Synode van 2019.
Maar het is inderdaad frappant dat juist mensen die benadrukken dat al die vormen op zijn hoogst bijzaken zijn, er zich op refoforum het meest druk om maken.
Weet niet alle ins en outs over die discussie maar volgens mij was het geen lange discussie. Maar werden kerkenraden gevraagd om hier op te letten.
Het feit dat zoiets op de synode besproken wordt betekent dat de vormendienst erg levendig is. Voordat een onderwerp daar ter tafel komt dienen er verschillende stappen genomen te worden.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 23 aug 2021, 10:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:dat laatste woord is in de vormen dienst helaas verdwenen. ik mis dat soms letterlijk
Ik niet. Ik heb niet veel met het Halleluja christendom. Dat je dit inbrengt in dit gesprek laat m.i. zien dat je niet helemaal begrijpt wat ik wil zeggen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:Smytegelt zegt ergens: er is wel vorm zonder inhoud, maar geen inhoud zonder vorm!
Juist!
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Simon0612 »

Ditbenik schreef:
Ach, alleen even aan het trollen. Roepen dat ik je me drukker maak dan menig gemeente, maar als ik om een voorbeeld vraag houdt het opeens op.
In een topic over outfits vind ik al snel zo’n 6 berichten. Naar mijn mening ben je er dan druk mee.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Simon0612 »

Erskinees schreef:
Simon0612 schreef:
GGotK schreef:
Simon0612 schreef:Weet je wat de grap is….iedereen is hier vol van vormendienst. Maar in onze gemeente(n) zijn we daar helemaal niet mee bezig. Iedereen weet wat de norm is en houd zich daar aan. Dat speelt helemaal niet. Juist vooral Refoforum is heel erg druk met de vorm…
Dat is toch niet geheel juist, denk maar eens aan de discussie over de (kleur van) de trouwjurk op de Synode van 2019.
Maar het is inderdaad frappant dat juist mensen die benadrukken dat al die vormen op zijn hoogst bijzaken zijn, er zich op refoforum het meest druk om maken.
Weet niet alle ins en outs over die discussie maar volgens mij was het geen lange discussie. Maar werden kerkenraden gevraagd om hier op te letten.
Het feit dat zoiets op de synode besproken wordt betekent dat de vormendienst erg levendig is. Voordat een onderwerp daar ter tafel komt dienen er verschillende stappen genomen te worden.
Net zo groot als dat je het zelf maakt. Inmiddels weet ik dat juist personen die ageren tegen vormendienst in staat zijn om van iets kleins een olifant te maken. Zo ook nu. Op internet (lees RD) is het verslag te vinden van betreffende synode. Lees het en maak het vooral zo groot als je zelf wilt.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Herman »

Simon0612 schreef:Ik vraag me af wat je nu eigenlijk wil. Vooroordelen nog een keer de wereld in slingeren?

Erg genoeg dat het geen vrijwillige overgave zou zijn. Om Paulus als voorbeeld te nemen: hij zou geen vlees meer eten als het zijn broeders zou ergeren. Wat doen wij door alleen maar tegen vorm te schoppen? Het tegenovergestelde van wat Paulus schrijft. Juist, ergernis opwekken.
Je geeft aan dat iedereen zich blij aan alle normen houdt: 'Bij ons geen problemen hoor, we zijn makkelijk, gelovige, volgzame schapen'. Ik zie dat anders. Publiekelijk conformeren de meesten zich. Achter de voordeur klinkt er venijn.
Plaats reactie