Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Emma de Jong
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Emma de Jong »

Prof. Baars hield vandaag een lezing over de christenreis en de christinnereis van Bunyan. Hij begint zijn lezing met een weergave van een schema van de orde van het heil dat gebaseerd is op de christenreis. In zijn lezing laat hij zien waarom dit schema onjuist is.

https://www.youtube.com/watch?v=IdR9-lt_jlI. De lezing van Prof. Baars begint ongeveer op 1:13:00.

Het schema waarover hij het heeft vond ik op deze website: https://www.bbministry.com/l/library/do ... 019+lr.pdf. Prof. Baars wist niet wie de schrijver was. Weet iemand van jullie dat wel? Hij citeert bijna letterlijk uit dit document. Ik kan het nergens anders vinden op internet. Staat het in een boek? De lezing is overigens heel waardevol.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door GGotK »

Waarschijnlijk ds Clements. Ik vond het ook een boeiende lezing van professor Baars, maar om aan de hand van een korte samenvatting van een, vreemd genoeg, voor hem onbekende schrijver bepaalde leeropvattingen in bepaalde kerken aan de kaak te stellen, vind ik niet sterk.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door helma »

Volgens mij krijg je het onderwerp aangereikt..
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door GGotK »

helma schreef:Volgens mij krijg je het onderwerp aangereikt..
Wat bedoel je met deze opmerking. Dat de bewuste samenvatting is aangereikt aan professor Baars met de opdracht om hierover een lezing te houden?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Valcke »

GGotK schreef:Waarschijnlijk ds Clements. Ik vond het ook een boeiende lezing van professor Baars, maar om aan de hand van een korte samenvatting van een, vreemd genoeg, voor hem onbekende schrijver bepaalde leeropvattingen in bepaalde kerken aan de kaak te stellen, vind ik niet sterk.
Het gaat natuurlijk niet om één specifieke uitleg, maar om het onderwerp orde des heils in relatie tot de christenreis an sich. Daar zijn allerlei opvattingen over; vaak om de zg standenleer te onderbouwen. Het is mi goed dat dit onderwerp aan de orde komt. Ik hoop het nog te beluisteren.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Forummer »

Als ik de YouTube link aanklik krijg ik de melding dat de video beperkt is?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Susanna »

Ik heb het half geluisterd. Wil straks nog verder luisteren.

Het poortje en het kruis heb ik nooit zo goed gesnapt totdat iemand uitlegde dat Bunyan zijn eigen ervaring beschreef. Want nadat hij tot geloof kwam werd hij vele maanden lang gekweld door diep verontrustende vragen over zijn redding. Deze vragen werden tot rust gebracht toen hij de toegerekende gerechtigheid ging begrijpen (vandaar ook het huis van de uitlegger).
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Johannes S »

Emma de Jong schreef:Prof. Baars hield vandaag een lezing over de christenreis en de christinnereis van Bunyan. Hij begint zijn lezing met een weergave van een schema van de orde van het heil dat gebaseerd is op de christenreis. In zijn lezing laat hij zien waarom dit schema onjuist is.

https://www.youtube.com/watch?v=IdR9-lt_jlI. De lezing van Prof. Baars begint ongeveer op 1:13:00.

Het schema waarover hij het heeft vond ik op deze website: https://www.bbministry.com/l/library/do ... 019+lr.pdf. Prof. Baars wist niet wie de schrijver was. Weet iemand van jullie dat wel? Hij citeert bijna letterlijk uit dit document. Ik kan het nergens anders vinden op internet. Staat het in een boek? De lezing is overigens heel waardevol.
In je onderste link die je aanreikt las ik het volgende:
''Nadat de Heere onze ziel heeft levend gemaakt, gaan wij
aan het werk, niet wetende dat er een Jezus is. ''
Dat vind ik een heel merkwaardige uitspraak.
Christus de Gekruisigde moet juist verkondigd worden, opdat mensen in Hem kunnen geloven.
Bijbels voorbeeld: Handelingen 2:36-38:
'Laat dan heel het huis van Israël zeker weten dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, Die u gekruisigd hebt. En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannenbroeders? En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen'.
De zonde werd aangewezen en Jezus Christus en Dien gekruisigd werd verkondigd.
Nog een voorbeeld: Romeinen 3:
'Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten. Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid. Want zij hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods; En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is; Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed'.
In Christus ben je rechtvaardig. De goddeloze wordt gerechtvaardigd. Er is geen leven voor de rechtvaardigmaking.
Niet rechtvaardig is onrechtvaardig.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door CvdW »

Een helder referaat van prof. Baars. RD zal er goed mee zijn. Ik hoop dat er een bezinning op gang komt binnen de achterban van het blad Silas.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Johannes S »

Ik hoop het ook te beluisteren.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Herman »

GGotK schreef:Waarschijnlijk ds Clements. Ik vond het ook een boeiende lezing van professor Baars, maar om aan de hand van een korte samenvatting van een, vreemd genoeg, voor hem onbekende schrijver bepaalde leeropvattingen in bepaalde kerken aan de kaak te stellen, vind ik niet sterk.
Het is volgens mij een sterk en eerlijke lezing, omdat hij deze samenvatting illustratief achtte voor een palet aan verklaringen en toelichtingen in de rechterzijde van onze gezindte die haar eigen verhaal vertelt en de lessen van Bunyan negeert. Het is ook vrij vreemd om boven die samenvatting 'orde des heils' te schrijven, terwijl de orde des heils zoals die door de oudvaders is uitgewerkt lijkt te negeren. Blijkbaar - en dat lijkt me voor prof. Baars een aangelegen punt - wordt er maar op los geassocieerd. Maar dan doe je precies nergens recht aan. Niet aan Bunyan en diverse puriteinse leerstellingen en op onderdelen ook niet aan de Schrift.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Posthoorn »

Het is inderdaad van ds. Clements. Trouwens, dat kun je ook zien, zijn naam staat boven het artikel.
Emma de Jong
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Emma de Jong »

Als je de citaten van prof. Baars goed beluisterd, zie je dat hij soms dingen invoegt, die niet in Silas staan. Terwijl hij op dat moment een citaat aan het voorlezen is. Daarom vermoed ik dat prof. Baars niet uit Silas citeert, maar dat hij het ergens anders vandaan haalt. Daarom vraag ik me af of de samenvatting niet van een andere schrijver is, die door Silas is overgenomen.

Op zich gaat het natuurlijk om de inhoud, maar het lijkt me wel relevant om te achterhalen waar dit schema vandaan komt, omdat het is gebruikt als uitgangspunt voor deze lezing. Het ging prof. Baars duidelijk ook om de verwoording van het één en ander in dit schema. Hij zei met grote stelligheid dat we ons niet moesten vergissen in hoe sterk dit op deze manier functioneert in de gereformeerde gezindte.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door vriend-en-metgezel »

Posthoorn schreef:Het is inderdaad van ds. Clements. Trouwens, dat kun je ook zien, zijn naam staat boven het artikel.
Dat maakt het extra interessant omdat hij inmiddels rector is van de theologische school van de GG. Ik ben benieuwd of er nu een artikelenreeks volgt in de Saambinder. Het onderwerp is de belangstelling wel waard lijkt me. Tot nu toe is prof. Baars vaak met instemming geciteerd in de Saambinder, bijv. t.a.v. zijn belangstelling voor de Westminster Confession.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door DDD »

Als je dat schema zo leest, zou je haast denken dat ds. Clements meent dat wedergeboorte en rechtvaardigmaking niet gelijktijdig plaatsvinden.

Ik snap trouwens niet dat zo'n vaag geformuleerd verhaal als ik in deze Silas lees, dienst moet doen als onderwijsstof voor mensen die geen idee hebben van de gereformeerde leer. Ik mag hopen dat de Engelse versie taalkundig wat eenduidiger en helderder in elkaar zit.
Plaats reactie