Bekering, levensstijl en vruchten

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:Nu we het er toch over hebben: ik ben voor preken op de zak.

Het mag ook natuurlijk dat de predikant een ‘gewone’ job heeft en het er bij doet, net als bijvoorbeeld in veel Russische kerken. Maar al die vastgestelde tarieven en declaraties, allemaal niks.

Zonder dollen: over de honorering van predikanten zou een apart draadje gevuld kunnen worden, maar heeft weinig raakvlakken met het verband van de topic-titel.
Bij preken op de zak zou een bijbelse prediking maar weinig opleveren hoor. Alleen zeer bevindelijke dominees zouden er goed van rond kunnen komen, want hoe spectaculairder, hoe interessanter.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:Overigens zijn doordeweekse diensten heerlijk. Juist in de zomerperiode, wanneer er wat minder te doen is.
Een rustmoment, om op te laden. Zo maar door de week.
En het lijkt me prachtig als (ook in gemeenten met een predikant) hier heel breed voor wordt uitgenodigd.
Volmondig eens! :super
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door TSD »

Tiberius schreef:
Herman schreef:(Ik spreek dan uiteraard niet ver de gemiddelde gergem met een liquiditeitssaldo van boven de € 10.000 in kas).
Sorry, maar dat is juist een armlastige GerGem. :)
Afgaand op de gemiddelde grootte van de GerGem zou dat inderdaad zeer zorgelijk zijn, zeker als er ook nog sprake is van een (forse) schuld op het kerkgebouw met rente en aflossingsverplichtingen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:
Bij preken op de zak zou een bijbelse prediking maar weinig opleveren hoor. Alleen zeer bevindelijke dominees zouden er goed van rond kunnen komen, want hoe spectaculairder, hoe interessanter.
Ja, dat geeft inderdaad wel vreemde uitwassen. In een gemeente in mijn omgeving, waar bij de uitgang de bus ‘voor den leeraar’ al honorarium diende, is inmiddels ook een minimumbedrag ingesteld als vergoeding. Toch is het principe: het evangelie brengen ‘om niet’ en leven van datgene wat wordt geschonken wel mooi.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:De vraag is natuurlijk wel of over onzinnige onderwerpen iets zinnigs valt te zeggen.
Ik denk het wel. Al was het alleen maar om het als een onzinnig onderwerp te verklaren.
Het wordt in ieder geval op de achterkant van de Saambinder blijkbaar wel als iets zinnigs gepresenteerd. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat het als een soort moppentrommel bedoeld is.
Deze ook maar even hierheen gekopieerd. Want dit raakt m.i. wel de kern. Wanneer is iets zinnig?
Dient ook hierin niet de Schrift normerend te zijn? Niet de Saambinder of de Wehkamp toch?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door pierre27 »

Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:De vraag is natuurlijk wel of over onzinnige onderwerpen iets zinnigs valt te zeggen.
Ik denk het wel. Al was het alleen maar om het als een onzinnig onderwerp te verklaren.
Het wordt in ieder geval op de achterkant van de Saambinder blijkbaar wel als iets zinnigs gepresenteerd. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat het als een soort moppentrommel bedoeld is.
Deze ook maar even hierheen gekopieerd. Want dit raakt m.i. wel de kern. Wanneer is iets zinnig?
Dient ook hierin niet de Schrift normerend te zijn? Niet de Saambinder of de Wehkamp toch?
Het lijkt me een zinnig genoeg onderwerp voor de doelgroep waar de SB voor uitkomt. Verder helemaal met Wim Anker eens dat uiteindelijk de eindnorm de Schrift moet zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Mara »

Adagio schreef:
Mara schreef:Maar waarom laat je bepaalde dingen? Waarom doe je juist bepaalde dingen?
Denk dan bijvoorbeeld aan:
Je citeert alleen deze vraag, maar ik bedoelde daarmee dat je je bewust wordt van de dingen die je doet of laat.
Niet automatisch omdat het nu eenmaal zo hoort, of omdat je dit je hele leven al doet.
Ik hield de zondagsrust zo strikt dat ik om 12 uur mijn bed uitging om de wasmachine aan te zetten, ik zet hem nu aan als ik naar bed ga. Of het nu half 11 of kwart over 11 is.
Zomaar een voorbeeld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Adagio »

Mara schreef:
Adagio schreef:
Mara schreef:Maar waarom laat je bepaalde dingen? Waarom doe je juist bepaalde dingen?
Denk dan bijvoorbeeld aan:
Je citeert alleen deze vraag, maar ik bedoelde daarmee dat je je bewust wordt van de dingen die je doet of laat.
Niet automatisch omdat het nu eenmaal zo hoort, of omdat je dit je hele leven al doet.
Ik hield de zondagsrust zo strikt dat ik om 12 uur mijn bed uitging om de wasmachine aan te zetten, ik zet hem nu aan als ik naar bed ga. Of het nu half 11 of kwart over 11 is.
Zomaar een voorbeeld.
Oké. Bij al die dingen heb ik geen zin in 'kijk en vergelijk'. Maar wel of we God verdriet doen dan wel Zijn toorn opwekken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Mara »

Adagio schreef: Oké. Bij al die dingen heb ik geen zin in 'kijk en vergelijk'. Maar wel of we God verdriet doen dan wel Zijn toorn opwekken.
Het was maar een persoonlijk voorbeeld van mij.
Als een ander dat niet kan, heb ik daar respect voor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Susanna »

KB_ schreef:Ik lees iedere maand de kerkbladen van verschillende Noord-Amerikaanse en Schotse reformatorische kerkverbanden. Het is altijd aangenaam om deze bladen te lezen. men focust niet op uiterlijkheden en rokken. Het Nederlandse niet Bijbels onderbouwde wetticistische mist men daar. in plaats daarvan worden er veel bezinnende stukken geschreven over eenvoudig en kuis en eerbaar gekleed gaan. en dat wordt ook zo aan de jongeren meegegeven via de bladen en georganiseerde avonden. en dat werkt!! hopelijk maken wij die switch ook nog eens en verliezen we de rokkenfocus
Niet alleen daarover neem ik aan (die bezinnende stukken). Ook over de vijf sola's van de Reformatie.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Johannes S »

Ik vind het mooi dat mensen als C.H.Spurgeon en George Müller als vrucht weeshuizen stichtten, om kinderen op te vangen, en het evangelie te leren.

En Paulus e.a. die op zendingsreizen gingen, en Gemeenten stichten, etc.


.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Johannes S »

Jakobus 1 zegt:

27 De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelven onbesmet bewaren van de wereld.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door -DIA- »

Het is, ik heb dat hier ook vaker opgemerkt, een heel groot gevaar als een gemeente tevreden is met uiterlijke zaken, tevreden met de godsdienstplichten: elke zondag twee maal naar de kerk, netjes leven, enz., terwijl het leven er niet in is. Onze dominee zegt in dat verband wel eens: de vorm zonder wezen houdt hoogstens een geslacht stand. Dan komen er vragen: waarom doen we het zo? waarom kan het niet anders? Deze vragen komen voort uit een godsdienst zonder wezen.
We zagen na WO II heel veel vernieuwingen in de kerken. Er was een 'jeugdprobleem'. Waarom nog tweemaal maar de kerk? En daarna, ach we gaan op zondag een eind wandelen, en dan gaan we (heel vroom) van de schepping genieten. Maar het stopte daar niet. De zondag werd steeds ruimen en het kerkbezoek minder. Ik denk dat de grootste oorzaak lag bij de verandering in de kerken. Veel kerken gingen bij voorbaat al uit dat de mens wel naar de hemel ging, een andere plaats was hoogstens voor grote zondaren, en dat was de aangesproken gemeente niet. Immers de voorganger zei elke zondag al: "gemeente van onze Heere Jezus Christus", dus ja ze waren het toch. En er waren ook dominees die de gemeente aanspraken als "geliefde gemeente, op reis naar de nimmer eindigende eeuwigheid". Tja, als je daar nu elke zondag weer aan herinnerd moest worden dan had je immers geen leven? En die dominees waren ook zo zwaar, daar mocht je niet eens op zondag op visite en je mocht daar eigenlijk niks.
Misschien zeg ik het nu voor sommigen overdreven, maar zou het gebrek aan geestelijk leven niet een grote oorzaak zijn van kerkverlating en trachtten we dit niet op een verkeerde manier tegen te gaan? Als we de oorzaak bij de mens leggen die niet meer naar de kerk wil, dan zijn we als kerk een deurtje te ver. Maar helaas steken de kerken ook niet de hand in eigen boezem, nee, die leden laten het afweten, en dat ligt voor hen. De vraag of de oorzaak niet mogelijk in de hand gewerkt werd door de kerken zelf, laat men wel eens liggen. Hieruit ontstaan een levensstijl die in feite gelijk is aan de wereld. En de wereld en de 'godsdienst' ergert zich ook niet aan zo'n levensstijl. Anders wordt het als je bijvoorbeeld uit een werkelijk principe tegen vaccineren bent, als iets te hardop laat weten dat euthanasie en abortus moord zijn. En we zijn toch geen moordenaars?! Nee, nee, wij zij toch heel nette en humane en mensen! Of zou die nette humane mens misschien niet één wetenschap over het hoofd zien? Misschien eens goed om over na te denken?
P.S.: Over de plusjes. Is dat ook niet een overnemen van wat de wereld doet? De wereld geeft hun idolen een applaus. Ik heb dat zelfs in kerken al gehoord, bij bevestiging van 'ambtsdragers'. Deze werden na hun bevestiging met een applaus in de gemeente als ambsdragers verwelkomd. Laten we niet deze kant op gaan, en dat begint al heel subtiel met plusjes geven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door johannes »

Mag ik u wel een plus geven voor deze posting.
Een goede analyse van het heden en verleden.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:Het is, ik heb dat hier ook vaker opgemerkt, een heel groot gevaar als een gemeente tevreden is met uiterlijke zaken, tevreden met de godsdienstplichten: elke zondag twee maal naar de kerk, netjes leven, enz., terwijl het leven er niet in is. Onze dominee zegt in dat verband wel eens: de vorm zonder wezen houdt hoogstens een geslacht stand. Dan komen er vragen: waarom doen we het zo? waarom kan het niet anders? Deze vragen komen voort uit een godsdienst zonder wezen.
We zagen na WO II heel veel vernieuwingen in de kerken. Er was een 'jeugdprobleem'. Waarom nog tweemaal maar de kerk? En daarna, ach we gaan op zondag een eind wandelen, en dan gaan we (heel vroom) van de schepping genieten. Maar het stopte daar niet. De zondag werd steeds ruimen en het kerkbezoek minder. Ik denk dat de grootste oorzaak lag bij de verandering in de kerken. Veel kerken gingen bij voorbaat al uit dat de mens wel naar de hemel ging, een andere plaats was hoogstens voor grote zondaren, en dat was de aangesproken gemeente niet. Immers de voorganger zei elke zondag al: "gemeente van onze Heere Jezus Christus", dus ja ze waren het toch. En er waren ook dominees die de gemeente aanspraken als "geliefde gemeente, op reis naar de nimmer eindigende eeuwigheid". Tja, als je daar nu elke zondag weer aan herinnerd moest worden dan had je immers geen leven? En die dominees waren ook zo zwaar, daar mocht je niet eens op zondag op visite en je mocht daar eigenlijk niks.
Misschien zeg ik het nu voor sommigen overdreven, maar zou het gebrek aan geestelijk leven niet een grote oorzaak zijn van kerkverlating en trachtten we dit niet op een verkeerde manier tegen te gaan? Als we de oorzaak bij de mens leggen die niet meer naar de kerk wil, dan zijn we als kerk een deurtje te ver. Maar helaas steken de kerken ook niet de hand in eigen boezem, nee, die leden laten het afweten, en dat ligt voor hen. De vraag of de oorzaak niet mogelijk in de hand gewerkt werd door de kerken zelf, laat men wel eens liggen. Hieruit ontstaan een levensstijl die in feite gelijk is aan de wereld. En de wereld en de 'godsdienst' ergert zich ook niet aan zo'n levensstijl. Anders wordt het als je bijvoorbeeld uit een werkelijk principe tegen vaccineren bent, als iets te hardop laat weten dat euthanasie en abortus moord zijn. En we zijn toch geen moordenaars?! Nee, nee, wij zij toch heel nette en humane en mensen! Of zou die nette humane mens misschien niet één wetenschap over het hoofd zien? Misschien eens goed om over na te denken?
P.S.: Over de plusjes. Is dat ook niet een overnemen van wat de wereld doet? De wereld geeft hun idolen een applaus. Ik heb dat zelfs in kerken al gehoord, bij bevestiging van 'ambtsdragers'. Deze werden na hun bevestiging met een applaus in de gemeente als ambsdragers verwelkomd. Laten we niet deze kant op gaan, en dat begint al heel subtiel met plusjes geven.
Het gebrek aan geestelijk leven is inderdaad een oorzaak van kerkverlating. Maar let op: als je tegen vernieuwingen bent zónder dat vanuit een levend geloof te kunnen plaatsen - ben je nog veel meer bezig met de vorm zonder wezen. Je houdt dan een lege huls in stand. Dan kan je op zondag twee, drie of voor mijn part vijf keer naar de kerk gaan, maar dan mis je nog steeds waar het om gaat. Terwijl je ondertussen een beetje trots op de vorm zit te wezen.

Geestelijk leven is niet: niks mogen op zondag. Geestelijk leven is: in en met de gemeente van onze Heere Jezus Christus onderweg zijn naar de eeuwigheid. En uit dankbaarheid daarvoor een vernieuwd leven leiden. Let op: deze leer maakt niet zorgeloos en goddeloos. Want wie in Christus door een waarachtig geloof ingeplant is, kan niet anders dan dat hij zou voortbrengen vruchten der dankbaarheid.

De kerken zijn niet leeggelopen door 's middags de natuur in te gaan. Men gaat 's middags de natuur in omdat men Christus niet kent.
Plaats reactie