Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Erik1960 »

Ik heb behoefte een andere kant te belichten. Stel je voor dat ik op zondagmorgen samen met jou je kerk binnen stap. Ik ben jouw gast. Wat zou me opvallen? Ik weet al dat in alle kerken Gods Woord helder, waar en met verve beschikbaar is. (Zal natuurlijk mijn verhaal ook plaatsen, maar moet even een trein halen).
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Zeeuw »

Erik1960 schreef:Ik heb behoefte een andere kant te belichten. Stel je voor dat ik op zondagmorgen samen met jou je kerk binnen stap. Ik ben jouw gast. Wat zou me opvallen? Ik weet al dat in alle kerken Gods Woord helder, waar en met verve beschikbaar is. (Zal natuurlijk mijn verhaal ook plaatsen, maar moet even een trein halen).
Laten we het komende zondag eens proefondervindelijk doen. Je bent welkom.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik kan me daar niet goed in verplaatsen. Ik heb een Reformatorische achtergrond, en voor mij zijn veel zaken volstrekt normaal, die mij niet opvallen. Terwijl die zaken mogelijk voor jou heel afwijkend zijn..

Ik kan me voorstellen dat op zouden vallen: het eenvoudige kerkgebouw, de kleding (bijvoorbeeld vrouwen in jurk/rok en met hoofdbedekking), het zingen van psalmen uit de berijming van 1773, het taalveld van de Statenvertaling, de kerkenraad die (vrijwel) volledig in stemming zwart gekleed is, de predikant met een toga aan, en de prediking die gericht is op het de noodzaak om persoonlijk (bevindelijk) Christus te kennen als Zaligmaker en Middelaar, met een persoonlijk appél.

Verder zullen er je vast ook nog andere zaken opvallen, maar zoals gezegt kan ik dat moeilijk voor je invullen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Erik1960 »

Zeeuw schreef:
Erik1960 schreef:Ik heb behoefte een andere kant te belichten. Stel je voor dat ik op zondagmorgen samen met jou je kerk binnen stap. Ik ben jouw gast. Wat zou me opvallen? Ik weet al dat in alle kerken Gods Woord helder, waar en met verve beschikbaar is. (Zal natuurlijk mijn verhaal ook plaatsen, maar moet even een trein halen).
Laten we het komende zondag eens proefondervindelijk doen. Je bent welkom.
Dat is een mooie uitnodiging. En vice versa natuurlijk. De reisafstand houdt me wel even bezig.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Zeeuw »

Erik1960 schreef:
Zeeuw schreef:
Erik1960 schreef:Ik heb behoefte een andere kant te belichten. Stel je voor dat ik op zondagmorgen samen met jou je kerk binnen stap. Ik ben jouw gast. Wat zou me opvallen? Ik weet al dat in alle kerken Gods Woord helder, waar en met verve beschikbaar is. (Zal natuurlijk mijn verhaal ook plaatsen, maar moet even een trein halen).
Laten we het komende zondag eens proefondervindelijk doen. Je bent welkom.
Dat is een mooie uitnodiging. En vice versa natuurlijk. De reisafstand houdt me wel even bezig.
Er zijn goede hotels in de stad :). Bij ons zou je wellicht opvallen dat de kerkenraad tot 10 minuten voor tijd in de hal staat om mensen te ontvangen, de koster iedereen vriendelijk welkom heet, als je een 'vreemdeling' bent vraagt of je iets nodig hebt, dat er erg veel (kleine) kinderen in de kerk zijn, dat na de dienst veel mensen blijven napraten. Dat het Woord helder en schriftuurlijk klinkt. Dat de stoelen wat dicht op elkaar staan, zodat je met lange benen niet altijd even comfortabel zit.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Erik1960 »

Zo… trein gehaald.
Wanneer je met mij meeloopt zie je een (oude) kerk die midden in de stad staat. Al in het jaar 950 stond hier een kerk. Als we binnen stappen zie je me glimlachen. Dat heeft een reden: boven de ingang staan woorden van Paulus: ‘laten wij de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten’. Mijn moeder had op late leeftijd de ziekte van Parkinson. Dat verstoorde haar motoriek. Toen ik haar een keer vroeg of ze nog naar de kerk ging, vertelde ze dat ze dat niet meer haalde: ‘als ik aangekleed ben, is de kerkdienst voorbij’. Toen haalde ze de woorden van Paulus aan. En liet daar op volgen: ‘ik snap wel dat hij het ook niet leuk vond voor een lege kerk te preken’. Als ik binnenstap, denk ik altijd even -gelukkig met een glimlach- aan mijn moeder.
Hoewel we ons een veelkleurige gemeente noemen, is de meest geziene haarkleur gewoon grijs. Kledinggewoonten zijn er niet. Je ziet alle varianten van ‘op zijn zondags’ tot meer casual. De voorganger draagt vaak een toga. Maar omdat we op dit moment vacant zijn, is het altijd even afwachten hoe het er vandaag uitziet.
De lichtinval kan mij soms bijna betoveren. Dat is op zondagmorgen natuurlijk de zon. Maar ik heb ook wel eens de nacht doorgebracht in deze kerk (tijdens een paaswake) en ook bij volle maan is die lichtinval bijzonder.
Het orgel past bij de kerk en onze organiste weet de juiste tonen te raken.
Mensen zullen je groeten, maar we zijn in de Achterhoek, dus niet te uitbundig.
Na de dienst drinken we koffie. Je zult door verschillende mensen worden aangesproken zodat je je welkom voelt.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Ambtenaar »

Dan wordt je welkom geheten door een van de leden van de gemeente, en krijg je een korte uitleg.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:Dan wordt je welkom geheten door een van de leden van de gemeente, en krijg je een korte uitleg.
Geen koffie?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:Geen koffie?
Na afloop.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Henk J »

Bij ons is het redelijk vergelijkbaar met J.C. Philpot. Alleen staan er bij elke ingang een aantal leden van de kerkvoogdij die mensen welkom heten en vreemden een plekje kunnen wijzen. Plaatsen zijn verder vrij. En qua kleding varieert het van een zwart pak tot een nette trui met spijkerbroek. Er is geen koffie na afloop, er staan een aantal mensen na te praten terwijl anderen naar huis gaan.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Erik1960 »

Ambtenaar schreef:Dan wordt je welkom geheten door een van de leden van de gemeente, en krijg je een korte uitleg.
die was ik vergeten… je wordt ontvangen door 2 mensen van de diaconie die de zondagsbrief en de orde van dienst overhandigen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Simon0612 »

Bij ons word je opgevangen door de koster. Hij maakt een praatje met je en zal vervolgens samen met jouw een plekje opzoeken. Zodra je de kerk binnenstapt draaien alle hoofden zich naar je om en volgen je aandachtig. Je valt verder op doordat je waarschijnlijk direct gaat zitten en er dan achter komt dat bij ons het persoonlijke gebed direct bij binnenkomst wordt gedaan. Dus je staat met een rood hoofd snel weer op (als man) om te bidden. Je kijkt wat om je heen en concludeert dat men hier niet echt een kledingstyle hanteert, ja misschien een boerse.. Vervolgens gaat de dienst beginnen met het zingen van een psalm, je zoekt de psalm op en komt erachter dat er iets niet klopt. Oww, je hebt boekje 1773 bij en ze zingen Datheen. En die ken je niet uit je hoofd. Vertwijfelend kijk je om je heen...wat nu? Maar al snel komt de koster aangesneld of verschijnt er een boekje uit de bank achter je of naast je. Je kan toch nog luidkeels meezingen uit Datheen!

P.s.: Waarschuwing voor cynische post... :humhihi
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Erik1960 »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:Dan wordt je welkom geheten door een van de leden van de gemeente, en krijg je een korte uitleg.
Geen koffie?
Bij jou toch wel hè?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Tuinman »

Simon0612 schreef:Bij ons word je opgevangen door de koster. Hij maakt een praatje met je en zal vervolgens samen met jouw een plekje opzoeken. Zodra je de kerk binnenstapt draaien alle hoofden zich naar je om en volgen je aandachtig. Je valt verder op doordat je waarschijnlijk direct gaat zitten en er dan achter komt dat bij ons het persoonlijke gebed direct bij binnenkomst wordt gedaan. Dus je staat met een rood hoofd snel weer op (als man) om te bidden. Je kijkt wat om je heen en concludeert dat men hier niet echt een kledingstyle hanteert, ja misschien een boerse.. Vervolgens gaat de dienst beginnen met het zingen van een psalm, je zoekt de psalm op en komt erachter dat er iets niet klopt. Oww, je hebt boekje 1773 bij en ze zingen Datheen. En die ken je niet uit je hoofd. Vertwijfelend kijk je om je heen...wat nu? Maar al snel komt de koster aangesneld of verschijnt er een boekje uit de bank achter je of naast je. Je kan toch nog luidkeels meezingen uit Datheen!

P.s.: Waarschuwing voor cynische post... :humhihi
En al die tijd vraag je, jezelf af waarvoor dat groene lampje bij de preekstoel dient. Vijf minuten voor de dienst ging hij aan en bij binnenkomst van de voorlezer ging het lampje weer uit.
Een paar jaar terug stond er een mooi artikel in de krant van iemand die op zondag een uitstapje maakte:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 88d40f4a39
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Zeeuw »

Erik1960 schreef:
Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:Dan wordt je welkom geheten door een van de leden van de gemeente, en krijg je een korte uitleg.
Geen koffie?
Bij jou toch wel hè?
Eens per maand in de kerk. Alle andere keren thuis.
Plaats reactie