Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Simon0612 »

Tuinman schreef:
Simon0612 schreef:Bij ons word je opgevangen door de koster. Hij maakt een praatje met je en zal vervolgens samen met jouw een plekje opzoeken. Zodra je de kerk binnenstapt draaien alle hoofden zich naar je om en volgen je aandachtig. Je valt verder op doordat je waarschijnlijk direct gaat zitten en er dan achter komt dat bij ons het persoonlijke gebed direct bij binnenkomst wordt gedaan. Dus je staat met een rood hoofd snel weer op (als man) om te bidden. Je kijkt wat om je heen en concludeert dat men hier niet echt een kledingstyle hanteert, ja misschien een boerse.. Vervolgens gaat de dienst beginnen met het zingen van een psalm, je zoekt de psalm op en komt erachter dat er iets niet klopt. Oww, je hebt boekje 1773 bij en ze zingen Datheen. En die ken je niet uit je hoofd. Vertwijfelend kijk je om je heen...wat nu? Maar al snel komt de koster aangesneld of verschijnt er een boekje uit de bank achter je of naast je. Je kan toch nog luidkeels meezingen uit Datheen!

P.s.: Waarschuwing voor cynische post... :humhihi
En al die tijd vraag je, jezelf af waarvoor dat groene lampje bij de preekstoel dient. Vijf minuten voor de dienst ging hij aan en bij binnenkomst van de voorlezer ging het lampje weer uit.
Een paar jaar terug stond er een mooi artikel in de krant van iemand die op zondag een uitstapje maakte:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 88d40f4a39
Haha, geweldig :super Trouwens mooie plaatsen hoor Bruinisse en Sint-Philipsland.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door J.C. Philpot »

Simon0612 schreef:Bij ons word je opgevangen door de koster.
Misschien kunnen ze dan beter wat aan de drempel doen, voor de koster een keer misgrijpt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Simon0612 schreef:Bij ons word je opgevangen door de koster.
Misschien kunnen ze dan beter wat aan de drempel doen, voor de koster een keer misgrijpt.
:)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Ararat »

Zeeuw schreef:
Erik1960 schreef:
Zeeuw schreef:
Erik1960 schreef:Ik heb behoefte een andere kant te belichten. Stel je voor dat ik op zondagmorgen samen met jou je kerk binnen stap. Ik ben jouw gast. Wat zou me opvallen? Ik weet al dat in alle kerken Gods Woord helder, waar en met verve beschikbaar is. (Zal natuurlijk mijn verhaal ook plaatsen, maar moet even een trein halen).
Laten we het komende zondag eens proefondervindelijk doen. Je bent welkom.
Dat is een mooie uitnodiging. En vice versa natuurlijk. De reisafstand houdt me wel even bezig.
Er zijn goede hotels in de stad :). Bij ons zou je wellicht opvallen dat de kerkenraad tot 10 minuten voor tijd in de hal staat om mensen te ontvangen, de koster iedereen vriendelijk welkom heet, als je een 'vreemdeling' bent vraagt of je iets nodig hebt, dat er erg veel (kleine) kinderen in de kerk zijn, dat na de dienst veel mensen blijven napraten. Dat het Woord helder en schriftuurlijk klinkt. Dat de stoelen wat dicht op elkaar staan, zodat je met lange benen niet altijd even comfortabel zit.
Ik vul Zeeuw even kort aan: als je eenmaal zit en om je heenkijkt zul je zien dat je zo'n beetje de oudste bent (afgaand op je forumnaam). De echte oudjes -nóg ouder dan jij- zijn op één hand te tellen. Verder zie je veel raampartijen met ruim zicht naar buiten en belangrijker: naar binnen. 'de wijk' wordt uitgenodigd om tijdens het uitlaten van hond of kind naar binnen te kijken. Je ziet een gemeente van max 350 mensen, omdat er meer niet inpast.
Als de kerkenraad naar binnen komt kan het zijn dat je opvalt dat alle ouderlingen een soort van baardgroei hebben, de diakenen niet. Dat eerste is waarschijnlijk om de kaalheid in verschillende stadia bovenop het hoofd te compenseren. Zeeuw zal dus in zijn huidige staat eerder in aanmerking komen voor diaken, dan voor ouderling (hoewel bij hem ook een beginnende kaalheid intrede doet). Je hebt grote kans dat je de predikant ziet als een enorme man op een bescheiden kansel. Hij zal nog eens een nekhernia krijgen als hij lang blijft in deze gemeente. Je zult opmerken dat de gemeentezang redelijk vlot is, maar dat niet iedereen precies in de slag zingt. Dat ging in coronatijd beter. Overigens is het 1773 wat de klok slaat, gezangen zingen we graag, maar wel buiten de eredienst.
Wat je vooral opmerkt, naar ik hoop, is dat de inhoud van de preek zo is, dat je moet concluderen dat er gestudeerd is, zodat je nieuwe (geestelijke) dingen leert, dat je de dingen die je deze week aan God vertelde terughoort met daarbij hemels advies en dat je huiswerk krijgt om de komende week op te zoeken en te overdenken. Er wordt eerlijk verteld wie wij zijn, maar vooral ook wie God in Christus is.
Bij het uitgaan van de kerk moet je vooral niet in de hal blijven, maar heerlijk buiten blijven hangen. Grote kans dat je in gesprek raakt met die of gene. Pas wel op voor de kinderen die ondertussen tikkertje doen.

... En als je vaker komt zul je merken dat ook deze gemeente zeker niet volmaakt is.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef: Ik vul Zeeuw even kort aan: als je eenmaal zit en om je heenkijkt zul je zien dat je zo'n beetje de oudste bent (afgaand op je forumnaam). De echte oudjes -nóg ouder dan jij- zijn op één hand te tellen. Verder zie je veel raampartijen met ruim zicht naar buiten en belangrijker: naar binnen. 'de wijk' wordt uitgenodigd om tijdens het uitlaten van hond of kind naar binnen te kijken. Je ziet een gemeente van max 350 mensen, omdat er meer niet inpast.
Als de kerkenraad naar binnen komt kan het zijn dat je opvalt dat alle ouderlingen een soort van baardgroei hebben, de diakenen niet. Dat eerste is waarschijnlijk om de kaalheid in verschillende stadia bovenop het hoofd te compenseren. Zeeuw zal dus in zijn huidige staat eerder in aanmerking komen voor diaken, dan voor ouderling (hoewel bij hem ook een beginnende kaalheid intrede doet). Je hebt grote kans dat je de predikant ziet als een enorme man op een bescheiden kansel. Hij zal nog eens een nekhernia krijgen als hij lang blijft in deze gemeente. Je zult opmerken dat de gemeentezang redelijk vlot is, maar dat niet iedereen precies in de slag zingt. Dat ging in coronatijd beter. Overigens is het 1773 wat de klok slaat, gezangen zingen we graag, maar wel buiten de eredienst.
Wat je vooral opmerkt, naar ik hoop, is dat de inhoud van de preek zo is, dat je moet concluderen dat er gestudeerd is, zodat je nieuwe (geestelijke) dingen leert, dat je de dingen die je deze week aan God vertelde terughoort met daarbij hemels advies en dat je huiswerk krijgt om de komende week op te zoeken en te overdenken. Er wordt eerlijk verteld wie wij zijn, maar vooral ook wie God in Christus is.
Bij het uitgaan van de kerk moet je vooral niet in de hal blijven, maar heerlijk buiten blijven hangen. Grote kans dat je in gesprek raakt met die of gene. Pas wel op voor de kinderen die ondertussen tikkertje doen.
... En als je vaker komt zul je merken dat ook deze gemeente zeker niet volmaakt is.
Weet je zeker dat de koffie die je deze morgen dronk puur was? :)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Erik1960 »

Ararat schreef:als je eenmaal zit en om je heenkijkt zul je zien dat je zo'n beetje de oudste bent (afgaand op je forumnaam). De echte oudjes -nóg ouder dan jij- zijn op één hand te tellen.
dat zal een bijzondere ervaring zijn: ben nu meestal één van de jongsten.
Ararat schreef: Verder zie je veel raampartijen met ruim zicht naar buiten en belangrijker: naar binnen. 'de wijk' wordt uitgenodigd om tijdens het uitlaten van hond of kind naar binnen te kijken. Je ziet een gemeente van max 350 mensen, omdat er meer niet inpast.
Wie bij ons naar binnen wil kijken zal een laddertje mee moeten brengen. Verbouwen is geen optie: we zijn juridisch geen eigenaar (meer) van het gebouw en door de monumentenstatus valt er toch al weinig te verbouwen.
Ararat schreef:Je hebt grote kans dat je de predikant ziet als een enorme man op een bescheiden kansel. Hij zal nog eens een nekhernia krijgen als hij lang blijft in deze gemeente.
onze kansel vind ik riant (heb er een paar keer op mogen staan). De kans om iets te breken bij het verlaten van de kansel acht ik groot. Wát een ongelukkig trapje.
Ararat schreef: Bij het uitgaan van de kerk moet je vooral niet in de hal blijven, maar heerlijk buiten blijven hangen. Grote kans dat je in gesprek raakt met die of gene. Pas wel op voor de kinderen die ondertussen tikkertje doen.
De hoge gemiddelde leeftijd bij ons zorgt ervoor dat er wekelijks afgesloten wordt met koffie. Voor sommige gemeenteleden is het om meerdere redenen hèt uitje van de week. Oppassen voor te snel rijdende rollators is bij ons het advies.
Ararat schreef:... En als je vaker komt zul je merken dat ook deze gemeente zeker niet volmaakt is.
zeker niet wanneer ik er ben ;-)
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Van Ewijk »

Erik1960 schreef:Ik heb behoefte een andere kant te belichten. Stel je voor dat ik op zondagmorgen samen met jou je kerk binnen stap. Ik ben jouw gast. Wat zou me opvallen? Ik weet al dat in alle kerken Gods Woord helder, waar en met verve beschikbaar is. (Zal natuurlijk mijn verhaal ook plaatsen, maar moet even een trein halen).
Ik denk in mijn geval dat je opvalt dat je beter je jas aan kan houden.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Erik1960 »

Van Ewijk schreef:
Erik1960 schreef:Ik heb behoefte een andere kant te belichten. Stel je voor dat ik op zondagmorgen samen met jou je kerk binnen stap. Ik ben jouw gast. Wat zou me opvallen? Ik weet al dat in alle kerken Gods Woord helder, waar en met verve beschikbaar is. (Zal natuurlijk mijn verhaal ook plaatsen, maar moet even een trein halen).
Ik denk in mijn geval dat je opvalt dat je beter je jas aan kan houden.
omdat de dienst zo snel afgelopen is?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door J.C. Philpot »

Erik1960 schreef:
Van Ewijk schreef:Ik denk in mijn geval dat je opvalt dat je beter je jas aan kan houden.
omdat de dienst zo snel afgelopen is?
Hopenlijk niet omdat je anders je portomonnee (die in je jaszak zat) kwijt bent.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Ararat »

J.C. Philpot schreef:
Erik1960 schreef:
Van Ewijk schreef:Ik denk in mijn geval dat je opvalt dat je beter je jas aan kan houden.
omdat de dienst zo snel afgelopen is?
Hopenlijk niet omdat je anders je portomonnee (die in je jaszak zat) kwijt bent.
Hela! Ik las 'de andere kant belichten' als: positief! :D

Wat valt op als Erik bij jou op bezoek komt?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Erik1960 »

Ararat schreef:
J.C. Philpot schreef:
Erik1960 schreef:
Van Ewijk schreef:Ik denk in mijn geval dat je opvalt dat je beter je jas aan kan houden.
omdat de dienst zo snel afgelopen is?
Hopenlijk niet omdat je anders je portomonnee (die in je jaszak zat) kwijt bent.
Hela! Ik las 'de andere kant belichten' als: positief! :D

Wat valt op als Erik bij jou op bezoek komt?
Oei… missertje… Philpot was één van de eersten die reageerde. ;-)
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Ararat »

Erik1960 schreef: Oei… missertje… Philpot was één van de eersten die reageerde. ;-)
Ai. Pijnlijke kwestie. Ik zat ook heul stiekem met één oog bij een zeker ander topic...
Nu maar hopen dat Philpot zich niet aangevallen, gekwetst of juist genegeerd voelt...
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Erik1960 »

Ararat schreef:
Erik1960 schreef: Oei… missertje… Philpot was één van de eersten die reageerde. ;-)
Ai. Pijnlijke kwestie. Ik zat ook heul stiekem met één oog bij een zeker ander topic...
Nu maar hopen dat Philpot zich niet aangevallen, gekwetst of juist genegeerd voelt...
every inch a gentleman… dat komt goed.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door J.C. Philpot »

Ararat schreef:
Erik1960 schreef: Oei… missertje… Philpot was één van de eersten die reageerde. ;-)
Ai. Pijnlijke kwestie. Ik zat ook heul stiekem met één oog bij een zeker ander topic...
Nu maar hopen dat Philpot zich niet aangevallen, gekwetst of juist genegeerd voelt...
Geen van dat allen ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Ik loop op zondag met jou je kerk binnen. En dan?

Bericht door Van Ewijk »

Erik1960 schreef:
Van Ewijk schreef:
Erik1960 schreef:Ik heb behoefte een andere kant te belichten. Stel je voor dat ik op zondagmorgen samen met jou je kerk binnen stap. Ik ben jouw gast. Wat zou me opvallen? Ik weet al dat in alle kerken Gods Woord helder, waar en met verve beschikbaar is. (Zal natuurlijk mijn verhaal ook plaatsen, maar moet even een trein halen).
Ik denk in mijn geval dat je opvalt dat je beter je jas aan kan houden.
omdat de dienst zo snel afgelopen is?
Nee, het is gewoon geen doen meer om zo'n groot en oud gebouw voor die kortstondige duur helemaal warm te stoken en zeker niet met de huidige kosten.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie