Curatoriumdiscussie GG 2022

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Erik1960 »

refo schreef:Of we dankbaar kunnen zijn, weten we pas over een paar jaar.
hoe bedoel je dit?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
wfloor schreef:
Emma de Jong schreef:De zitting van het curatorium is voorbij dit jaar. Er zijn 2 mannen aangenomen. 17 mannen zijn afgewezen.
Dit was van te voren vastgesteld. Er worden er 2 beroepbaar, dan is er weer plek voor 2 nieuwe...
En op de TUA hebben ze nog 17 plaatsen vrij ...
Wij (CGK) hebben ook een curatorium en ook daar worden velen afgewezen.
Bij ons ook.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door HersteldHervormd »

Refogast schreef:Waar is de verwondering dat er twee studenten zijn aangenomen?
Dit is toch onverdiend?
Het is ook weleens gebeurd dat er niemand kon toegelaten worden.
Laat er gestopt worden met al die kritiek op dit forum.
Ik denk iets van de druppel en een gloeiende plaat?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Bertiel »

Refogast schreef:Waar is de verwondering dat er twee studenten zijn aangenomen?
Dit is toch onverdiend?
Het is ook weleens gebeurd dat er niemand kon toegelaten worden.
Laat er gestopt worden met al die kritiek op dit forum.
Het gaat niet om ons mensen en wat wij al dan niet onverdiend krijgen.
Het gaat erom waar de Heere het meest mee gediend is
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Klavart »

HersteldHervormd schreef:
huisman schreef: Wij (CGK) hebben ook een curatorium en ook daar worden velen afgewezen.
Bij ons ook.
De HHK heeft geen curatorium.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Simon0612 »

HersteldHervormd schreef:
Simon0612 schreef:
Ouderling schreef:Wat een vreemde discussie.
Uit het verleden en heden blijkt dat allerlei verschillende soorten studenten zijn aangenomen.
Familie en geen familie, wel ambtsdragers en niet ambtsdragers, hoogopgeleiden en lager opgeleiden, onkerkelijk opgevoede en van geboorte GG-ers, afkomstig uit andere kerkverbanden en ras GG- ers en zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.
Waar hebben we het over? De variëteit is groot.
Diezelfde variëteit is er ook onder de afgewezenen. In ieder geval onder de afgewezenen die ik ken en dat zijn er best wel wat.
Men moet toch wat te zeuren hebben, of het nu gaat om familie, opleiding, werk….er is altijd wel wat. Behalve dankbaarheid?
Simon, is een gesprek nou zo moeilijk?
Een gesprek? Er wordt beschuldigt naar elkaar, verwijten gemaakt richting een curatorium dat alleen familie, kennissen en exoten worden aangenomen, men probeert elkaar de les te lezen…dan constateer ik dat er van dankbaarheid weinig sprake is. En als dat zo is, dan heeft het ook weinig oprecht in het hart en gebed geleefd, want dan was men met eentje meer dan dankbaar!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door vriend-en-metgezel »

Ik weet niet waar het aantal 17 vandaan komt, maar stel even dat het klopt dat er 17 zijn afgewezen: verdrietig voor de betreffende heren die wel menen geroepen te zijn, maar toch niet aangenomen werden. Dat zal veel strijd en verwarring geven. Mocht er iemand van hen meelezen: sterkte gewenst.
Tegelijkertijd: een deel van deze afwijzingen betreft wellicht dezelfde mannen als een jaar geleden. En mogelijk ook als het jaar daarvoor. Mannen die zich voor een tweede of derde keer gemeld hebben. Als de curatoren om legitieme redenen iemand afwijzen (ze vinden zijn getuigenis helaas niet overtuigend) en die persoon blijft steeds komen, dan telt hij elk jaar opnieuw mee. Zo kan er een soort stuwmeer aan afgewezenen ontstaan.
Vanuit het perspectief van de afgewezen mannen is het nogmaals heel verdrietig; zeker als het keer op keer gebeurt. Maar anderzijds drijven 'recidivisten' de aantallen omhoog.
Laatst gewijzigd door vriend-en-metgezel op 18 mei 2022, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door HersteldHervormd »

Klavart schreef:
HersteldHervormd schreef:
huisman schreef: Wij (CGK) hebben ook een curatorium en ook daar worden velen afgewezen.
Bij ons ook.
De HHK heeft geen curatorium.
Er worden er wel aardig wat afgewezen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Mistig »

Klavart schreef:
HersteldHervormd schreef:
huisman schreef: Wij (CGK) hebben ook een curatorium en ook daar worden velen afgewezen.
Bij ons ook.
De HHK heeft geen curatorium.
Commissie van onderzoek is er wel. Werkt niet helemaal hetzelfde maar kent wel gelijkenissen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:
Klavart schreef:
HersteldHervormd schreef:
huisman schreef: Wij (CGK) hebben ook een curatorium en ook daar worden velen afgewezen.
Bij ons ook.
De HHK heeft geen curatorium.
Er worden er wel aardig wat afgewezen.
Je kletst werkelijk uit je nek.

De Hersteld Hervormde Kerk heeft geen curatorium. Wel een commissie van toelating. En die is niet vergelijkbaar met een curatorium van een GG.

Je moet toch echt wat beter verdiepen in je kerkgenootschap voordat je hier wat neer schrijft.

https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... -toelating
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 18 mei 2022, 22:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef:
Refogast schreef:Waar is de verwondering dat er twee studenten zijn aangenomen?
Dit is toch onverdiend?
Het is ook weleens gebeurd dat er niemand kon toegelaten worden.
Laat er gestopt worden met al die kritiek op dit forum.
Het gaat niet om ons mensen en wat wij al dan niet onverdiend krijgen.
Het gaat erom waar de Heere het meest mee gediend is
Precies. En dat weet jij net zo min als de curatoren.

Ik las vanavond deze preek: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/17469

Ik kwam hem tegen op Prekenweb, toen ik zocht naar wat anders. De preek had me persoonlijk zeer veel te zeggen, maar ik moest ook denken aan dit draadje. En voor alle duidelijkheid: ik sluit mezelf er bij in.

Laten we allen maar met deze prediking tot onszelf inkeren. Wie het vatte kan, die vatte het!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door DDD »

Forummer schreef:
Ph W H Eskes schreef:Hieronder enkele citaten uit een RD-interview (21-08-2009) met ds. H. Zweistra:

In 1977 werd ik door de kerkenraad van Zeist voor het eerst doorgestuurd naar het curatorium in Rotterdam. Er was geen vrijmoedigheid om me toe te laten tot de studie. Dat gaf veel verdriet.
Inmiddels was ik door alles lichamelijk gaan tobben. Ik heb zes maanden thuis gezeten. In 1981 ben ik door de kerkenraad van Hendrik-Ido-Ambacht, waar ik inmiddels diaken was geworden, doorgestuurd naar het curatorium. En opnieuw (derde keer) was er geen vrijmoedigheid mij toe te laten.
In oktober 1983 zijn we als gezin overgegaan naar de Nederlandse Hervormde Kerk. Tot voor enige jaren een ondenkbare gang. Ds. D. J. Budding heeft mij uiteindelijk in 1984 bevestigd tot predikant in Wouterswoude.
Ja, als God iemand roept tot predikant, ZAL diegene predikant worden. Ook al gaan daar vergissingen van Zijn kinderen aan vooraf.
Dat geloof ik niet hoor. Er zijn een heleboel mensen door God geroepen tot predikant die wel gewoon op hun post blijven en dus nooit predikant worden.

Onlangs kwam bij de begrafenis van een bekende GG-er dat nog aan de orde.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Zita »

vriend-en-metgezel schreef:Ik weet niet waar het aantal 17 vandaan komt, maar stel even dat het klopt dat er 17 zijn afgewezen: verdrietig voor de betreffende heren die wel menen geroepen te zijn, maar toch niet aangenomen werden. Dat zal veel strijd en verwarring geven. Mocht er iemand van hen meelezen: sterkte gewenst.
Tegelijkertijd: een deel van deze afwijzingen betreft wellicht dezelfde mannen als een jaar geleden. En mogelijk ook als het jaar daarvoor. Mannen die zich voor een tweede of derde keer gemeld hebben. Als de curatoren om legitieme redenen iemand afwijzen (ze vinden zijn getuigenis helaas niet overtuigend) en die persoon blijft steeds komen, dan telt hij elk jaar opnieuw mee. Zo kan er een soort stuwmeer aan afgewezenen ontstaan.
Vanuit het perspectief van de afgewezen mannen is het nogmaals heel verdrietig; zeker als het keer op keer gebeurt. Maar anderzijds drijven 'recidivisten' de aantallen omhoog.
Sterkte wensen en tegelijk deze mannen 'recidivisten' noemen, gaat voor mij niet erg best samen. Ook niet als recidivisten tussen aanhalingstekens staat.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef: Je kletst werkelijk uit je nek.

De Hersteld Hervormde Kerk heeft geen curatorium. Wel een commissie van toelating. En die is niet vergelijkbaar met een curatorium van een GG.

Je moet toch echt wat beter verdiepen in je kerkgenootschap voordat je hier wat neer schrijft.

https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... -toelating
Er zijn behoorlijk wat studenten, die wilde studeren aan het HHS, afgewezen. Dat de HHK geen curatorium heeft wist ik heus wel, er is toch een commissie die wel mensen kunnen afwijzen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
Forummer schreef:
Ph W H Eskes schreef:Hieronder enkele citaten uit een RD-interview (21-08-2009) met ds. H. Zweistra:

In 1977 werd ik door de kerkenraad van Zeist voor het eerst doorgestuurd naar het curatorium in Rotterdam. Er was geen vrijmoedigheid om me toe te laten tot de studie. Dat gaf veel verdriet.
Inmiddels was ik door alles lichamelijk gaan tobben. Ik heb zes maanden thuis gezeten. In 1981 ben ik door de kerkenraad van Hendrik-Ido-Ambacht, waar ik inmiddels diaken was geworden, doorgestuurd naar het curatorium. En opnieuw (derde keer) was er geen vrijmoedigheid mij toe te laten.
In oktober 1983 zijn we als gezin overgegaan naar de Nederlandse Hervormde Kerk. Tot voor enige jaren een ondenkbare gang. Ds. D. J. Budding heeft mij uiteindelijk in 1984 bevestigd tot predikant in Wouterswoude.
Ja, als God iemand roept tot predikant, ZAL diegene predikant worden. Ook al gaan daar vergissingen van Zijn kinderen aan vooraf.
Dat geloof ik niet hoor. Er zijn een heleboel mensen door God geroepen tot predikant die wel gewoon op hun post blijven en dus nooit predikant worden.

Onlangs kwam bij de begrafenis van een bekende GG-er dat nog aan de orde.
Ik geloof het wel.

Ik herinner me een interview in de zaterdagse bijlage met een ouderling uit de GG, een tijd geleden, die eerst meende vast en zeker tot predikant te zijn geroepen, maar later toch soms blij was dat hij niet was aangenomen, gelet op het feit om hele dagen in een zwart pak te lopen en in een glazen huis te wonen. Tja... Dan heeft het curatorium blijkbaar toch een goede keuze gemaakt, denk ik dan.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gesloten