Kerkbibliotheek

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Kerkbibliotheek

Bericht door GerefGemeente-lid »

Vandaag staat er in het RD een artikel over de kerkbibliotheek, o.a. de ouderling-scriba en zijn vrouw uit de gemeente alhier komen er in voor.

Dit schijnt een typisch Zeeuws fenomeen te zijn.

Mijn vraag is: wat is jullie ervaring hiermee? Klopt dit?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkbibliotheek

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef:Vandaag staat er in het RD een artikel over de kerkbibliotheek, o.a. de ouderling-scriba en zijn vrouw uit de gemeente alhier komen er in voor.

Dit schijnt een typisch Zeeuws fenomeen te zijn.

Mijn vraag is: wat is jullie ervaring hiermee? Klopt dit?
Ik weet niet op het typisch Zeeuws is. De GG te Geldermalsen heeft ook een kerkbibliotheek. Maar ik weet niet hoe het op andere plekken is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Kerkbibliotheek

Bericht door Chrisje72 »

Wij in het westen hebben het ook, het valt bij ons onder de commissie toerusting.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkbibliotheek

Bericht door Tiberius »

Ik denk niet dat het typisch Zeeuws is, ook in de Randstad komt het fenomeen voor.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Kerkbibliotheek

Bericht door FlyingEagle »

In Genemuiden hebben ze er ook een.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkbibliotheek

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:Vandaag staat er in het RD een artikel over de kerkbibliotheek, o.a. de ouderling-scriba en zijn vrouw uit de gemeente alhier komen er in voor.

Dit schijnt een typisch Zeeuws fenomeen te zijn.

Mijn vraag is: wat is jullie ervaring hiermee? Klopt dit?
Die hebben ze ook in de Bommelerwaard en op de Veluwe.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kerkbibliotheek

Bericht door aggieoudje »

Wij hebben al meer dan 40 jaar een bibliotheek in de kerk hier in (de Hervormd gemeente) Krimpen. Begonnen op de zolder van de oude Rehobothkerk nu uitgegroeid tot een zeer ruim gesorteerde bieb met een groot ledenbestand iedere vrijdagmiddag en avond in de Sionskerk. Een grote groep vrijwilligers uit de gemeente werkt elke week mee. Mijn moeder is toevallig al tientallen jaren 1 van die vrijwilligers(en ook leidinggevende) en zij zorgt o.a. altijd dat de nieuwe boeken geplastificeerd zijn. Is altijd leuk, we hebben altijd de nieuwste boeken als eerste ter beschikking voordat ze de bieb ingaan. De boeken worden vooraf gescreend op vloeken e.d.
Het ledenbestand bestaat overigens maar voor een klein gedeelte uit eigen gemeenteleden, veruit het grootste gedeelte komt uit andere kerkelijke gemeentes hier ter plaatse zoals de ger.gem of de ogg of uit de omliggende plaatsen.
Vroeger als kind vond ik het prachtig om mee te gaan en te helpen. Heel wat uren er doorgebracht. Alles ging toen nog met de hand en kaartjes die je moest afstrepen in de boeken. Nu is alles gemoderniseerd en wordt er met klantenpasjes en de computer gewerkt.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkbibliotheek

Bericht door GerefGemeente-lid »

Wie durft het aan om het RD een illusie armer te maken dat dit vooral een Zeeuws fenomeen is?

Ik niet in ieder geval, omdat ik de vermeende Zeeuwse eer hoog wil houden. :yahoo
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Kerkbibliotheek

Bericht door Guy »

In de randstad hebben alle gemeenten die ik ken een kerkbieb. Bij ons wordt deze zelfs door mensen van buiten onze eigen gemeente benut.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkbibliotheek

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:Wie durft het aan om het RD een illusie armer te maken dat dit vooral een Zeeuws fenomeen is?

Ik niet in ieder geval, omdat ik de vermeende Zeeuwse eer hoog wil houden. :yahoo
Hebben ze in Zeeland ook een online kerkbibliotheek, waar je e-books kan lenen? Of is dat een typisch niet-Zeeuws fenomeen? ;)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkbibliotheek

Bericht door Ambtenaar »

Wat is de reden voor een kerkbibliotheek. Voldoet de openbare bibliotheek niet? Of betreft het louter religieuze werken?
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Kerkbibliotheek

Bericht door Philip »

Ambtenaar schreef:Wat is de reden voor een kerkbibliotheek. Voldoet de openbare bibliotheek niet? Of betreft het louter religieuze werken?
Het bevat enkel 'verantwoorde' boeken. Dat houdt in dat vertaalde Amerikaanse romans die een leugenachtig, suikerzoet beeld van het christendom schetsen in groten getale aanwezig zijn, maar niet-christelijke boeken in de regel worden geweerd.
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Kerkbibliotheek

Bericht door margrietha »

In de Hoekse Waard zijn er 2 christelijke bibliotheken
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkbibliotheek

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:Wat is de reden voor een kerkbibliotheek. Voldoet de openbare bibliotheek niet? Of betreft het louter religieuze werken?
Voor de kinderen staan er een stuk meer verantwoorde boeken dan in de openbare bieb.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkbibliotheek

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Wie durft het aan om het RD een illusie armer te maken dat dit vooral een Zeeuws fenomeen is?

Ik niet in ieder geval, omdat ik de vermeende Zeeuwse eer hoog wil houden. :yahoo
Hebben ze in Zeeland ook een online kerkbibliotheek, waar je e-books kan lenen? Of is dat een typisch niet-Zeeuws fenomeen? ;)
Je hebt je stokpaardje ook weer van stal gehaald? :yahoo
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie