"Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef:Ik heb toch het idee dat de Bijbel voor sommigen slechts bereikbaar is via de gestolde traditie.
Ik zou graag een definitie ontvangen van het begrip 'gestolde traditie'. Ik heb er nog nooit van gehoord en ik kan ook nergens iets hierover vinden op internet.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door helma »

parsifal schreef:
Bijnaam schreef:
parsifal schreef:Er zijn twee zaken die spelen in de discussie. Wat is goede exegese? En wat zijn de conclusies uit goede exegese met betrekking tot homoseksualiteit en vrouwen in het ambt?

Ik ben het met DDD en de gequote Sam Janse eens dat "het staat er toch gewoon" te goedkoop is en geen goede exegese. Ook dat het altijd zo gezien is is niet een voldoende argument. Of het nu gaat om het heliocentrisch wereldbeeld (ik meen dat Brakel en Voetius dat afwezen) Over een heel korte schepping (Augustinus), slavernij, volk heeft religie van de vorst, of iets anders, of vrouw in het ambt (kerkelijk of overheid: John Knox had over dat laatste zijn exegese).
Hier gaat het precies over. ds. Sam Janse maakt met deze uitspraak een karikatuur van de klassiek hermeneutische leesregels. Dat doet geen recht aan Schrift met Schrift vergelijken. Het is dan ook heel frappant dat je nooit de omgekeerde vragen hoort: We geven elkaar geen heilige kus. Hanteren we daarin wel de Bijbelse norm, zo ja, hoezo dan, zo nee, waarom niet?. In plaats daarvan wordt het echter als een argument - misschien beter: legitimatie - gebruikt om dan óók andere Bijbelse aspecten te gaan laten beheersen door de hedendaagse cultuur en context. Juist deze simplistische wijze van redeneren doet géén recht aan een gedegen exegese en hermeneutiek. De leesregels reikt de Bijbel zelf aan en een getrouw interpretatiekader (o.a. 3FvE) is ons in de geschiedenis ook overgeleverd.
De vraag waarom we sommige teksten niet letterlijk nemen is er inderdaad ook een die we moeten stellen. Maar dat neemt niet weg dat het aangeeft dat "het staat er toch?" niet perse voldoende is. En ja over de punten die genoemd worden ben ik ook anders gaan denken. Ik zie het huwelijk als tussen man en vrouw en dat moet in de kerk zo blijven, maar ik denk dat we als Christenen ook de fout hebben gemaakt dit buiten de kerk te willen opleggen aan niet Christenen. Maar goed dat gaat al buiten wat exegese is.
Waarom denk je dat het niet zou gelden voor niet-christenen?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RE: Re:

Bericht door parsifal »

helma schreef:
parsifal schreef:
Bijnaam schreef:
parsifal schreef:Er zijn twee zaken die spelen in de discussie. Wat is goede exegese? En wat zijn de conclusies uit goede exegese met betrekking tot homoseksualiteit en vrouwen in het ambt?

Ik ben het met DDD en de gequote Sam Janse eens dat "het staat er toch gewoon" te goedkoop is en geen goede exegese. Ook dat het altijd zo gezien is is niet een voldoende argument. Of het nu gaat om het heliocentrisch wereldbeeld (ik meen dat Brakel en Voetius dat afwezen) Over een heel korte schepping (Augustinus), slavernij, volk heeft religie van de vorst, of iets anders, of vrouw in het ambt (kerkelijk of overheid: John Knox had over dat laatste zijn exegese).
Hier gaat het precies over. ds. Sam Janse maakt met deze uitspraak een karikatuur van de klassiek hermeneutische leesregels. Dat doet geen recht aan Schrift met Schrift vergelijken. Het is dan ook heel frappant dat je nooit de omgekeerde vragen hoort: We geven elkaar geen heilige kus. Hanteren we daarin wel de Bijbelse norm, zo ja, hoezo dan, zo nee, waarom niet?. In plaats daarvan wordt het echter als een argument - misschien beter: legitimatie - gebruikt om dan óók andere Bijbelse aspecten te gaan laten beheersen door de hedendaagse cultuur en context. Juist deze simplistische wijze van redeneren doet géén recht aan een gedegen exegese en hermeneutiek. De leesregels reikt de Bijbel zelf aan en een getrouw interpretatiekader (o.a. 3FvE) is ons in de geschiedenis ook overgeleverd.
De vraag waarom we sommige teksten niet letterlijk nemen is er inderdaad ook een die we moeten stellen. Maar dat neemt niet weg dat het aangeeft dat "het staat er toch?" niet perse voldoende is. En ja over de punten die genoemd worden ben ik ook anders gaan denken. Ik zie het huwelijk als tussen man en vrouw en dat moet in de kerk zo blijven, maar ik denk dat we als Christenen ook de fout hebben gemaakt dit buiten de kerk te willen opleggen aan niet Christenen. Maar goed dat gaat al buiten wat exegese is.
Waarom denk je dat het niet zou gelden voor niet-christenen?
Niet Christenen hebben een veel groter probleem dan wat concrete dingen die wel of niet zouden mogen. We moeten als Christenen het goede voor de wereld willen, maar het afdwingen zonder dat er concrete slachtoffers zijn creëert vijandschap en een beeld van onderdrukking.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door huisman »

https://www.rd.nl/artikel/1000019

Dankbaar voor dit geluid door Dr. M. Klaassen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Henk J »

Het artikel staat ook op de site van dr. Klaassen, dus zonder betaalmuur.
https://www.mklaassen.net/weblog/wetens ... pingsorde/
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door helma »

Parsifal, ik begrijp het niet zo goed. Is de Bijbel met daarin Gods wil voor ons leven niet bestemd voor alle mensen?
Gods geboden houden 'betaamt' toch alle mensen?
Dat leggen wij toch niet op, maar dat doet God Zelf toch?!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door -DIA- »

Ik dacht zo aan iets waar ik al langer aan denk. Besef ik dat de grootste bedreiging van binnenuit komt. Of ben ik dan een complotdenker. Het staat toch in de Bijbel? Vanzelf zonder naar parsifal te wijzen, maar dit komt ook, en kan sneller dan we denken. Ik wil juist ook op het gevaar van complotdenkers wijzen. Als we verder alle tekenen der tijden zien denken we ook hieraan. Je vader kan je overleveren, de kinderen hun vader enz. Je nauwste betrekkingen zullen dat kunnen zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/999927-vuur-d ... inig-licht

Inmiddels is er ook een inhoudelijke reactie verschenen, op het punt van de genderdiscussie. Dit is naar mijn idee wel een goede recensie, al las ik het boek niet. Maar als je in zo'n boek het standaardwerk van Robert Cagnon niet verwerkt of zelfs noemt, dan is dat mijns inziens op zijn minst slordig.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Anselmus »

DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/999927-vuur-d ... inig-licht

Inmiddels is er ook een inhoudelijke reactie verschenen, op het punt van de genderdiscussie. Dit is naar mijn idee wel een goede recensie, al las ik het boek niet. Maar als je in zo'n boek het standaardwerk van Robert Cagnon niet verwerkt of zelfs noemt, dan is dat mijns inziens op zijn minst slordig.
Dat geldt hetzelfde voor Carl Trueman. Ik heb het boek ook niet gelezen, maar de recensie komt solide en onderbouwt over. Ik vind het een goede zaak dat er een discussie op gang komt over deze zaken.
Fides Quaerens Intellectum
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Simon0612 »

-DIA- schreef:Ik dacht zo aan iets waar ik al langer aan denk. Besef ik dat de grootste bedreiging van binnenuit komt. Of ben ik dan een complotdenker. Het staat toch in de Bijbel? Vanzelf zonder naar parsifal te wijzen, maar dit komt ook, en kan sneller dan we denken. Ik wil juist ook op het gevaar van complotdenkers wijzen. Als we verder alle tekenen der tijden zien denken we ook hieraan. Je vader kan je overleveren, de kinderen hun vader enz. Je nauwste betrekkingen zullen dat kunnen zijn.
Ben het met je eens dat het einde niet ver meer van ons af staat. Je ziet het uitleven in de zonde zoals in de tijd van Noach en later in de tijd van Lot in een overtreffende trap. En als juist die (seksuele) uitspattingen in de Bijbelse tijd zo groot en breed uitbraken volgde er verderf. Ook nu gaat het maar door, de lobby wordt groter en sterker en krijgen de overhand. Alles moet kunnen en mogen. God laat dit niet over Zijn kant gaan.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Bijnaam »

Simon0612 schreef:Ben het met je eens dat het einde niet ver meer van ons af staat. Je ziet het uitleven in de zonde zoals in de tijd van Noach en later in de tijd van Lot in een overtreffende trap. En als juist die (seksuele) uitspattingen in de Bijbelse tijd zo groot en breed uitbraken volgde er verderf. Ook nu gaat het maar door, de lobby wordt groter en sterker en krijgen de overhand. Alles moet kunnen en mogen. God laat dit niet over Zijn kant gaan.
Wat bedoel je hiermee?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door helma »

Romeinen 1 zegt verschillende keren 'God heeft hen overgegeven'. Buitengewoon aangrijpend.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door parsifal »

helma schreef:Parsifal, ik begrijp het niet zo goed. Is de Bijbel met daarin Gods wil voor ons leven niet bestemd voor alle mensen?
Gods geboden houden 'betaamt' toch alle mensen?
Dat leggen wij toch niet op, maar dat doet God Zelf toch?!
Wat het beste is voor mensen hoef je niet op te leggen (daarom ben ik ook erg tegen vaccinatieplicht). Ook in het Nieuwe Testament zie je weinig verkondiging in die richting naar degenen buiten God's volk of de kerk. Je ziet zelfs bij de situatie in Korinthe dat wat buiten de kerk is wordt overgegeven. We kunnen laten weten wat het beste is en als Christenen binnen een overheid zelfs dingen opleggen die binnen dit leven mensen beschermen, maar niet meer dan dat drnk ik.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Simon0612 »

Bijnaam schreef:
Simon0612 schreef:Ben het met je eens dat het einde niet ver meer van ons af staat. Je ziet het uitleven in de zonde zoals in de tijd van Noach en later in de tijd van Lot in een overtreffende trap. En als juist die (seksuele) uitspattingen in de Bijbelse tijd zo groot en breed uitbraken volgde er verderf. Ook nu gaat het maar door, de lobby wordt groter en sterker en krijgen de overhand. Alles moet kunnen en mogen. God laat dit niet over Zijn kant gaan.
Wat bedoel je hiermee?
Dat ook nu in deze tijd de oordelen kunnen/zullen komen. God laat het het niet ongestraft, ook niet in de tijd. Of dat verderf is of wederkomst weet ik niet. Maar deels zie je al de oordelen: boeren moeten weg, bouw ligt stil, vertrouwen in de overheid is extreem laag, staan op punt van recessie, inflatie is enorm, armoede neemt toe, ziekte, oorlog etc.
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 26 nov 2022, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re:

Bericht door Simon0612 »

helma schreef:Romeinen 1 zegt verschillende keren 'God heeft hen overgegeven'. Buitengewoon aangrijpend.
Precies, en het is wel duidelijk denk ik dat we in die tijd leven.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie