"Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Bijnaam »

Simon0612 schreef:
Bijnaam schreef:
Simon0612 schreef:Ben het met je eens dat het einde niet ver meer van ons af staat. Je ziet het uitleven in de zonde zoals in de tijd van Noach en later in de tijd van Lot in een overtreffende trap. En als juist die (seksuele) uitspattingen in de Bijbelse tijd zo groot en breed uitbraken volgde er verderf. Ook nu gaat het maar door, de lobby wordt groter en sterker en krijgen de overhand. Alles moet kunnen en mogen. God laat dit niet over Zijn kant gaan.
Wat bedoel je hiermee?
Dat ook nu in deze tijd de oordelen kunnen/zullen komen. God laat het het niet ongestraft, ook niet in de tijd. Of dat verderf is of wederkomst weet ik niet. Maar deels zie je al de oordelen: boeren moeten weg, bouw ligt stil, vertrouwen in de overheid is extreem laag, staan op punt van recessie, inflatie is enorm, armoede neemt toe, ziekte , oorlog etc.
Ik vermoedde al dat je antwoord in deze richting zou gaan. Deze conclusies kun je nu net níet zo absoluut trekken over concrete gebeurtenissen (boeren, bouw, overheid, armoede, etc.) in deze tijd. Daarmee geef je aan dat je het handelen van God kunt begrijpen en stel je dat er een verband is tussen concrete zonden (LHBTI-lobby en uitspattingen) en het straffende handelen van God in de tijd. Alles bepalend is het Godsbeeld waaruit deze redenering voortkomt.

Dit is werkelijk iets anders dan wat Helma aangeeft, dat God mensen overgeeft in hun eigen zonden en ongerechtigheden (Rom. 1). Deze teksten staat namelijk in verband met Rom. 2 (zie m.n. het begin) en Rom. 3 (zie m.n. het laatste gedeelte). Dat is wel een Bijbels evenwichtig beeld.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Simon0612 »

Bijnaam schreef:
Simon0612 schreef:
Bijnaam schreef:
Simon0612 schreef:Ben het met je eens dat het einde niet ver meer van ons af staat. Je ziet het uitleven in de zonde zoals in de tijd van Noach en later in de tijd van Lot in een overtreffende trap. En als juist die (seksuele) uitspattingen in de Bijbelse tijd zo groot en breed uitbraken volgde er verderf. Ook nu gaat het maar door, de lobby wordt groter en sterker en krijgen de overhand. Alles moet kunnen en mogen. God laat dit niet over Zijn kant gaan.
Wat bedoel je hiermee?
Dat ook nu in deze tijd de oordelen kunnen/zullen komen. God laat het het niet ongestraft, ook niet in de tijd. Of dat verderf is of wederkomst weet ik niet. Maar deels zie je al de oordelen: boeren moeten weg, bouw ligt stil, vertrouwen in de overheid is extreem laag, staan op punt van recessie, inflatie is enorm, armoede neemt toe, ziekte , oorlog etc.
Ik vermoedde al dat je antwoord in deze richting zou gaan. Deze conclusies kun je nu net níet zo absoluut trekken over concrete gebeurtenissen (boeren, bouw, overheid, armoede, etc.) in deze tijd. Daarmee geef je aan dat je het handelen van God kunt begrijpen en stel je dat er een verband is tussen concrete zonden (LHBTI-lobby en uitspattingen) en het straffende handelen van God in de tijd. Alles bepalend is het Godsbeeld waaruit deze redenering voortkomt.

Dit is werkelijk iets anders dan wat Helma aangeeft, dat God mensen overgeeft in hun eigen zonden en ongerechtigheden (Rom. 1). Deze teksten staat namelijk in verband met Rom. 2 (zie m.n. het begin) en Rom. 3 (zie m.n. het laatste gedeelte). Dat is wel een Bijbels evenwichtig beeld.
Het is heel simpel, je leest dit in de Bijbel. Bijv. de tijd van Noach en de verderving van Sodom en Gomorra. Je moet de ogen wel sluiten wil je de tekenen van de tijd niet zien. Je somt nu ook paar ‘mildere’ oordelen op zonder de overigen te benoemen. Ik noemde die compleet met oorlogen, honger, ziekten etc. En dat was maar een kleine opsomming. Zie ook hoe het christelijk onderwijs meer en meer in de verdrukking komt. Alles bij elkaar mag je daar denk ik wel Gods hand in zien. Er gebeurd momenteel enorm veel in de wereld, de ontwikkelingen volgen elkaar supersnel op. In heel mijn leven kan ik geen periode bedenken dat dit eerder zo was. En zie de seksuele revolutie, die is bijna ten einde. Overal ter wereld moet alles kunnen, is er geen seksueel moraal meer, en abortus viert hoogtij. Zoals ik al zei, in de Bijbel vind je een aantal plaatsen waar de seksuele uitspattingen hoogtij vierden en die plaatsen en wereld werden verwoest. Geen idee wat dit met mijn Godsbeeld te maken heeft. Volgens mij zijn dit meer feiten van hoe de wereld er voor staat en hoe de wereld eindigt volgens Openbaringen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Bijnaam »

Simon0612 schreef:Het is heel simpel, je leest dit in de Bijbel. Bijv. de tijd van Noach en de verderving van Sodom en Gomorra. Je moet de ogen wel sluiten wil je de tekenen van de tijd niet zien. Je somt nu ook paar ‘mildere’ oordelen op zonder de overigen te benoemen. Ik noemde die compleet met oorlogen, honger, ziekten etc. En dat was maar een kleine opsomming.
Ik schreef: etc., voor de verheldering bedoel ik daarmee: inclusief alles wat jij noemt.
Zie ook hoe het christelijk onderwijs meer en meer in de verdrukking komt. Alles bij elkaar mag je daar denk ik wel Gods hand in zien. Er gebeurd momenteel enorm veel in de wereld, de ontwikkelingen volgen elkaar supersnel op. In heel mijn leven kan ik geen periode bedenken dat dit eerder zo was. En zie de seksuele revolutie, die is bijna ten einde. Overal ter wereld moet alles kunnen, is er geen seksueel moraal meer, en abortus viert hoogtij. Zoals ik al zei, in de Bijbel vind je een aantal plaatsen waar de seksuele uitspattingen hoogtij vierden en die plaatsen en wereld werden verwoest. Geen idee wat dit met mijn Godsbeeld te maken heeft. Volgens mij zijn dit meer feiten van hoe de wereld er voor staat en hoe de wereld eindigt volgens Openbaringen.
Dit is niet het punt dat ik maakte. Ik ben het met je eens dat het zorgelijk (misschien wel angstaanjagend) is wat er in de wereld gebeurd. Tekenen van de komende Christus.
Het is echter de vraag - en dat is mijn punt in jouw reactie 'God laat dit niet over Zijn kant gaan' - of zo rechtstreeks concrete gebeurtenissen als oordelen Gods betiteld kunnen of moeten worden. Dat God gebeurtenissen toelaat betekent nog niet dat wij in rechtstreeks verband kunnen zeggen dat dit Zijn straf is. Ik moet hierbij denken aan Johannes 9:1-3.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Simon0612 »

Bijnaam schreef:
Simon0612 schreef:Het is heel simpel, je leest dit in de Bijbel. Bijv. de tijd van Noach en de verderving van Sodom en Gomorra. Je moet de ogen wel sluiten wil je de tekenen van de tijd niet zien. Je somt nu ook paar ‘mildere’ oordelen op zonder de overigen te benoemen. Ik noemde die compleet met oorlogen, honger, ziekten etc. En dat was maar een kleine opsomming.
Ik schreef: etc., voor de verheldering bedoel ik daarmee: inclusief alles wat jij noemt.
Zie ook hoe het christelijk onderwijs meer en meer in de verdrukking komt. Alles bij elkaar mag je daar denk ik wel Gods hand in zien. Er gebeurd momenteel enorm veel in de wereld, de ontwikkelingen volgen elkaar supersnel op. In heel mijn leven kan ik geen periode bedenken dat dit eerder zo was. En zie de seksuele revolutie, die is bijna ten einde. Overal ter wereld moet alles kunnen, is er geen seksueel moraal meer, en abortus viert hoogtij. Zoals ik al zei, in de Bijbel vind je een aantal plaatsen waar de seksuele uitspattingen hoogtij vierden en die plaatsen en wereld werden verwoest. Geen idee wat dit met mijn Godsbeeld te maken heeft. Volgens mij zijn dit meer feiten van hoe de wereld er voor staat en hoe de wereld eindigt volgens Openbaringen.
Dit is niet het punt dat ik maakte. Ik ben het met je eens dat het zorgelijk (misschien wel angstaanjagend) is wat er in de wereld gebeurd. Tekenen van de komende Christus.
Het is echter de vraag - en dat is mijn punt in jouw reactie 'God laat dit niet over Zijn kant gaan' - of zo rechtstreeks concrete gebeurtenissen als oordelen Gods betiteld kunnen of moeten worden. Dat God gebeurtenissen toelaat betekent nog niet dat wij in rechtstreeks verband kunnen zeggen dat dit Zijn straf is. Ik moet hierbij denken aan Johannes 9:1-3.
Ja dat is een goede vraag. Dat had ik zo niet begrepen. Ik denk dat je daar misschien onderscheid ik kan maken. In de Bijbel zijn veel oorlogen en ziekten die als straf van God zijn toegepast. Een stikstofcrisis kan weer een ander verhaal zijn. Mij ging het erom dat je in het totale beeld toch wel tekenen kan/moet zien.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Gestolde traditie? Zijn dat volgens jou bv de 3FvE of kun je andere voorbeelden noemen?
Dat zijn inderdaad o.a. de 3 formulieren van enigheid. Dit betekent niet dat je deze lichtvaardig terzijde moet schuiven.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef:
Gestolde traditie? Zijn dat volgens jou bv de 3FvE of kun je andere voorbeelden noemen?
Dat zijn inderdaad o.a. de 3 formulieren van enigheid. Dit betekent niet dat je deze lichtvaardig terzijde moet schuiven.

Heftig deze opvatting. Ik ga daar eerst maar eens op kauwen. Ik vind namelijk de 3FvE nog steeds actueel,vers en fris en voluit Bijbels in hun verwoording van diverse dogma’s.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Henk J »

Ik vraag mij ook af wat er kan stollen aan de 3 FvE, ze zijn ruim 400 jaar oud, maar we waarderen toch ook de andere,, nog oudere belijdenisgeschriften? En is de Bijbel ook gestold?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Heftig deze opvatting. Ik ga daar eerst maar eens op kauwen. Ik vind namelijk de 3FvE nog steeds actueel, vers en fris en voluit Bijbels in hun verwoording van diverse dogma’s.
Wat is er heftig aan? Welk bezwaar zou er kunnen zijn om betreffende documenten (op punten) op hun merites te beoordelen? Is het (theologisch) denken gestopt na totstandkoming?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Herman »

Zulke vragen te stellen is wat anders dan de term gestold. 'Gestold' gebruik je voor iets wat in aanzien nog hetzelfde is, maar waar geen leven in zit.
Dat geldt dus niet voor de 3FVE.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Zulke vragen te stellen is wat anders dan de term gestold. 'Gestold' gebruik je voor iets wat in aanzien nog hetzelfde is, maar waar geen leven in zit.
Dat geldt dus niet voor de 3FVE.
Misschien moet je dan nog eens opzoeken wat de betekenis is van stollen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Zulke vragen te stellen is wat anders dan de term gestold. 'Gestold' gebruik je voor iets wat in aanzien nog hetzelfde is, maar waar geen leven in zit.
Dat geldt dus niet voor de 3FVE.
Misschien moet je dan nog eens opzoeken wat de betekenis is van stollen.
Het feit dat je spreekt over ‘traditie’ zegt echter genoeg hoe je over de drie formulieren van enigheid denkt. En dat is helaas niet echt positief. Zie ook de context van je eerste post in deze.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Thea »

Laten we aub niet de 3 FvE ter discussie stellen. Dat is nog het enige waar overeenstemming over is.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Het feit dat je spreekt over ‘traditie’ zegt echter genoeg hoe je over de drie formulieren van enigheid denkt. En dat is helaas niet echt positief. Zie ook de context van je eerste post in deze.
Hoe anders kun je deze documenten opvatten dan als fundamenten van de gereformeerde traditie?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Heftig deze opvatting. Ik ga daar eerst maar eens op kauwen. Ik vind namelijk de 3FvE nog steeds actueel, vers en fris en voluit Bijbels in hun verwoording van diverse dogma’s.
Wat is er heftig aan? Welk bezwaar zou er kunnen zijn om betreffende documenten (op punten) op hun merites te beoordelen? Is het (theologisch) denken gestopt na totstandkoming?
Als jij iets denkt te weten dat nog Bijbelser zou je misschien wel een synode kunnen benaderen en dat voorleggen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: "Antwoord nodig op zogenaamde wetenschap"

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Misschien moet je dan nog eens opzoeken wat de betekenis is van stollen.
De gereformeerde traditie is echt wat anders
Plaats reactie