Hoogbegaafdheid

Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Thea »

@DDD, ik vind je verhaal en theorie heel mooi en aannemelijk, maar ik zie in de praktijk dat hb'ers een extra antenne hebben om vooral niet op te vallen. Dit gaat overigens niet over mezelf :-). Dat vind ik vaak het 'trieste' van hb-zijn. Iedereen vind het interessant, behalve de hb-er zelf. Die wil vooral gewoon zijn.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Mijn ervaring is heel anders. Terwijl ik er vaak mee te maken heb, zowel in werk als privé.

Woon je misschien in een dorp met veel laagopgeleiden?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Zita »

Ik zie onder mijn leerlingen beide varianten van hoogbegaafden. Ik heb ze luilakkend op havo, waar ze bij toetsen opeens ongekend slimme verbanden leggen maar vastlopen op de feitjes. Ik heb ze onzichtbaar op vwo. Maar ik heb ook heel eigenzinnige exemplaren, die niet bang zijn om op te vallen, die ongewone talenten laten zien en helemaal hun eigen gang gaan.
Overigens heb ik alleen bovenbouwleerlingen, mogelijk voelen die zich wat vrijer om niet-onzichtbaar te zijn dan de wat jongere pubers.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Boertje »

Ik vind het jammer dat de maatschappij zo'n enorme meerwaarde toekent aan het intellect (ik ben zelf overigens academisch geschoold). Daardoor hebben we een enorm tekort aan loodgieters, installateurs en andere vaklieden gekregen. Doorleren werd belangrijker gevonden dan een vak. En dat terwijl een goed vakman tegenwoordig beslist een goede boterham kan verdienen. Maar we zien het ook in andere beroepen als de zorg bijvoorbeeld.

Dan meer in het kader van dit forum. Er zijn mensen met een hoge opleiding die weliswaar intellectueel zijn, maar beslist niet wijs. Er zijn ook mensen zonder een hoge opleiding die echt wijs zijn, en voor andere een bron van kennis en levenservaring zijn. Soms hebben die op jonge leeftijd al een scherp opmerkingsvermogen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door -DIA- »

Boertje schreef:Ik vind het jammer dat de maatschappij zo'n enorme meerwaarde toekent aan het intellect (ik ben zelf overigens academisch geschoold). Daardoor hebben we een enorm tekort aan loodgieters, installateurs en andere vaklieden gekregen. Doorleren werd belangrijker gevonden dan een vak. En dat terwijl een goed vakman tegenwoordig beslist een goede boterham kan verdienen. Maar we zien het ook in andere beroepen als de zorg bijvoorbeeld.

Dan meer in het kader van dit forum. Er zijn mensen met een hoge opleiding die weliswaar intellectueel zijn, maar beslist niet wijs. Er zijn ook mensen zonder een hoge opleiding die echt wijs zijn, en voor andere een bron van kennis en levenservaring zijn. Soms hebben die op jonge leeftijd al een scherp opmerkingsvermogen.
We hebben een man gekend, academisch geschoold, maar hij heeft dat uitstekend verborgen weten te houden.... De gezelschappen waar hij af en toe kwam was hij een eenvoudig boertje. Ik bedoel niets te zeggen met de nickname van u, maar het was inderdaad zo. Hij wilde eenvoudig onder de eenvoudigen zijn. Het is 'bij geval' ontdekt... Meer zal ik er niet van zeggen, daar mogelijk sommigen gaan raden wie het kan zijn geweest. Laten we een ding ervan zeggen: Hij is niet meer in het land der levenden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Hendrikus »

Boertje schreef:Ik vind het jammer dat de maatschappij zo'n enorme meerwaarde toekent aan het intellect (ik ben zelf overigens academisch geschoold). Daardoor hebben we een enorm tekort aan loodgieters, installateurs en andere vaklieden gekregen. Doorleren werd belangrijker gevonden dan een vak. En dat terwijl een goed vakman tegenwoordig beslist een goede boterham kan verdienen. Maar we zien het ook in andere beroepen als de zorg bijvoorbeeld.

Dan meer in het kader van dit forum. Er zijn mensen met een hoge opleiding die weliswaar intellectueel zijn, maar beslist niet wijs. Er zijn ook mensen zonder een hoge opleiding die echt wijs zijn, en voor andere een bron van kennis en levenservaring zijn. Soms hebben die op jonge leeftijd al een scherp opmerkingsvermogen.
Ondanks je academische scholing lijk je niet te snappen waar dit topic over gaat. Het gaat namelijk helemaal niet over intellect, niet in de zin dat je alleen gelukkig kunt zijn wanneer je een IQ van +130 hebt en een universitaire opleiding hebt afgerond. In dit topic gaat het erom dat de door God gegeven talenten zo goed mogelijk worden benut. Daarbij is iemand met een laag IQ en grote ambachtelijke of sociale vaardigheden even waardevol als iemand met een buitengewoon hoog intellect.

Dit topic gaat over kinderen (en volwassenen) die van onze Schepper bijzondere talenten hebben gekregen, waarmee de omgeving (ouders, onderwijs, Umwelt) zich niet altijd raad weet. Ze zijn daarmee niet méér belangrijk dan de doeners, de loodgieters en de metselaars, maar ook zij verdienen aandacht, ruimte en erkenning.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Zita schreef:Ik zie onder mijn leerlingen beide varianten van hoogbegaafden. Ik heb ze luilakkend op havo, waar ze bij toetsen opeens ongekend slimme verbanden leggen maar vastlopen op de feitjes. Ik heb ze onzichtbaar op vwo. Maar ik heb ook heel eigenzinnige exemplaren, die niet bang zijn om op te vallen, die ongewone talenten laten zien en helemaal hun eigen gang gaan.
Overigens heb ik alleen bovenbouwleerlingen, mogelijk voelen die zich wat vrijer om niet-onzichtbaar te zijn dan de wat jongere pubers.
Ze zijn er uiteraard in allerlei soorten en maten. Maar ik ben heel benieuwd of de luilakken op het havo weinig doen uit angst voor de groep of omdat ze gewoon liever lui dan moe zijn of juist faalangst hebben. Ook onderpresteren kun je ten onrechte problematiseren als een 'stoornis'. Hoewel ik denk dat als kinderen van jongsaf goed behandeld worden, het overgrote deel het leuk vindt om te leren.

Ik ontken overigens niet dat onderpresteren voorkomt. Maar ik denk dat angst om van het gemiddelde in een groep af te wijken zeer sterk beïnvloed wordt door opvoeding, groepsprocessen en de manier waarop een school omgaat met diversiteit.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Thea »

@DDD, het zal er ws mee te maken hebben dit ik opereer in een klimaat, waarin hb-zijn nog argwanend wordt bekeken. Maar jouw mening vind ik ook wat te kort door de bocht. Alsof het helemaal aan de omgeving ligt. En wat betreft dat luilakken op de havo, dat heeft niets met lui zijn te maken, maar met het feit dat ze niet kunnen leren (of te wel, niet hebben geleerd te leren).
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Boertje »

@ Hendrikus: Mijn opmerking was ook iets of topic inderdaad.
Laatst gewijzigd door Boertje op 08 aug 2019, 15:41, 2 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Thea schreef:@DDD, het zal er ws mee te maken hebben dit ik opereer in een klimaat, waarin hb-zijn nog argwanend wordt bekeken. Maar jouw mening vind ik ook wat te kort door de bocht. Alsof het helemaal aan de omgeving ligt. En wat betreft dat luilakken op de havo, dat heeft niets met lui zijn te maken, maar met het feit dat ze niet kunnen leren (of te wel, niet hebben geleerd te leren).
Ik zeg niet dat het helemaal aan de omgeving ligt. Ik zou alleen graag een voorbeeld willen zien of een literatuurverwijzing waarbij dat niet het geval is. Er werd hier heel makkelijk gezegd dat het vervelend zou zijn om hoogbegaafd te zijn, en ik ben het daar helemaal niet mee eens.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Wim Anker »

Zo’n 10% van de mensen zijn “ hoogbegaafd”. Per definitie volgens mij.
Het percentage mensen wat het idee heeft hoogbegaafd te zijn of hoogbegaafde kinderen te hebben en veel “ problemen” wijten aan “onderstimulatie” of aan iets anders of anderen ligt veel hoger. Er ligt dus ook vaak iets anders aan ten grondslag.
Dat maakt het moeilijk om beperkte resources correct in te zetten.

Zoals eerder opgemerkt, als er geen gedragsproblemen zijn en/of leerproblemen (en nee, een 6 is geen leerprobleem) zou ik terughoudend in zijn. En kinderen die zich vervelen zijn niet per definitie hoogbegaafd, die zijn veelal gewoon vervelend en benodigen discipline i.p.v. “ testjes”.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Mara »

Boertje schreef:Ik vind het jammer dat de maatschappij zo'n enorme meerwaarde toekent aan het intellect (ik ben zelf overigens academisch geschoold).
Best leuk als je dan hoort dat iemand in zijn fourties een carriëreswitch maakt.
Van ICTer naar broodbakker, van topmanager naar bloemiste.
Ze hadden geen lol meer in hun goedbetaalde werk, het gaf meer stress dan voldoening.
En kozen ze op latere leeftijd voor een lager geschoold beroep, tot volle tevredenheid.
Enne, je hebt sneller een advocaat gevonden dan een loodgieter of stukadoor. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:Zo’n 10% van de mensen zijn “ hoogbegaafd”. Per definitie volgens mij.
Het percentage mensen wat het idee heeft hoogbegaafd te zijn of hoogbegaafde kinderen te hebben en veel “ problemen” wijten aan “onderstimulatie” of aan iets anders of anderen ligt veel hoger. Er ligt dus ook vaak iets anders aan ten grondslag.
Dat maakt het moeilijk om beperkte resources correct in te zetten.

Zoals eerder opgemerkt, als er geen gedragsproblemen zijn en/of leerproblemen (en nee, een 6 is geen leerprobleem) zou ik terughoudend in zijn. En kinderen die zich vervelen zijn niet per definitie hoogbegaafd, die zijn veelal gewoon vervelend en benodigen discipline i.p.v. “ testjes”.
Nee. Het is per definitie twee procent van de mensen. Ik ben het er mee eens dat je gedragsproblemen niet te snel aan hoogbegaafdheid moet koppelen. Het gaat soms ook om iets meer dan gemiddeld assertieve ouders. Maar dat kinderen niet altijd voldoende worden uitgedaagd, lijkt mij wel waar. Dat is niet helemaal te voorkomen met een leerstofjaarklassensysteem.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Nee. Het is per definitie twee procent van de mensen.
Het noemen van een percentage is alleen zinvol wanneer sprake is van een eenduidige definitie en meetmethode. Aangezien er meerdere definities in omloop zijn, is het noemen van een percentage m.i. niet erg zinvol. Bovendien is het door jou genoemde percentage m.i. alleen gekoppeld aan het IQ-criterium (2,1% en 2,3% worden in dit verband in artikelen genoemd), terwijl gewoonlijk naast een hoog IQ ook sprake dient te zijn van hoge creativiteit en een hoog doorzettingsvermogen. Je zou dus hooguit kunnen zeggen dat 2% de bovengrens vormt, aangezien er méér criteria zijn dan alleen het IQ.

Zolang er geen eenduidigheid is over wat we nu eigenlijk onder hoogbegaafdheid verstaan én hoe we dit meten, zullen er wel heel veel verschillende meningen en 'belevingen' van hoogbegaafdheid blijven bestaan.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Bertiel »

Mensa neemt IQ > 130 als uitgangspunt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie