De SGP - een open partij

DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De SGP - een open partij

Bericht door DDD »

De SGP kent daar wel een lijsttrekkersverkiezing. Vervolgens zoekt de lijsttrekker samen met twee mensen uit fractie en bestuur een aantal mensen uit met wie hij in de raad wil zitten, en daar is nu discussie over.

Ik begrijp niet waarom het betreurenswaardig zou zijn dat iemand vertrekt. Ik vind de hele situatie betreurenswaardig, maar de hele procedure komt op mij niet zorgvuldig over.

Los daarvan is ergernis onder de leden niet zomaar gelijk te stellen aan onrust in de publieke opinie. Een kiesvereniging heeft leden, en die hebben een serieuze plaats. Als zij een vergadering bijeenroepen, dan is dat hun goed recht, als dat aan alle eisen voldoet. Mogelijk hebben zij tien procent van de leden achter zich gekregen.
Laatst gewijzigd door DDD op 09 dec 2021, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De SGP - een open partij

Bericht door CvdW »

Maanenschijn schreef:
CvdW schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Nieuwe ontwikkelingen in Oldebroek: https://www.rd.nl/artikel/954199-lijstt ... zich-terug
Een verstandig besluit.
In het artikel staat dat de leden hem gekozen hadden als lijststrekker. Hebben ze ook gevraagd aan de leden of De Nooijer op een verkiesbare plaats moet staan op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen? Of is dat proces even anders gelopen?
De SGP kent geen lijsttrekkersverkiezing. De lijst wordt door de leden vastgesteld, inclusief de lijsttrekker als nummer 1 op de lijst. Tijdens die vergadering zijn er wijziging mogelijk. Dus ja, de leden hebben invloed kunnen hebben op een verkiesbare plaats voor De Nooijer.
Bestuur stelt de lijst op en degene die erop staan kunnen aangeven of ze daar willen staan of niet. Verder is het een hamerstuk.
Je moet van goede huize komen om de volgorde te laten veranderen. Ik bedoel dus te zeggen dat bestuur vaststelt en en niet de leden. Natuurlijk op papier stellen de leden vast.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Maanenschijn »

CvdW schreef:
Maanenschijn schreef:
CvdW schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Nieuwe ontwikkelingen in Oldebroek: https://www.rd.nl/artikel/954199-lijstt ... zich-terug
Een verstandig besluit.
In het artikel staat dat de leden hem gekozen hadden als lijststrekker. Hebben ze ook gevraagd aan de leden of De Nooijer op een verkiesbare plaats moet staan op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen? Of is dat proces even anders gelopen?
De SGP kent geen lijsttrekkersverkiezing. De lijst wordt door de leden vastgesteld, inclusief de lijsttrekker als nummer 1 op de lijst. Tijdens die vergadering zijn er wijziging mogelijk. Dus ja, de leden hebben invloed kunnen hebben op een verkiesbare plaats voor De Nooijer.
Bestuur stelt de lijst op en degene die erop staan kunnen aangeven of ze daar willen staan of niet. Verder is het een hamerstuk.
Je moet van goede huize komen om de volgorde te laten veranderen. Ik bedoel dus te zeggen dat bestuur vaststelt en en niet de leden. Natuurlijk op papier stellen de leden vast.
In dat geval is er geen goed functionerende kiesvereniging. Ik heb meermalen meegemaakt dat posities op de lijst door de leden zijn gewijzigd. Dat is ook de functie van een dergelijk agendapunt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef: In dat geval is er geen goed functionerende kiesvereniging. Ik heb meermalen meegemaakt dat posities op de lijst door de leden zijn gewijzigd. Dat is ook de functie van een dergelijk agendapunt.
Democratie, inspraak en zeggenschap zijn in de reformatorische kring niet hartelijk omarmd.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De SGP - een open partij

Bericht door DDD »

@Maanenschijn:
Dat ligt dan vermoedelijk toch aan het reglement. In dit geval heeft de ledenvergadering een stem in de lijsttrekker, en verder niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De SGP - een open partij

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef: In dat geval is er geen goed functionerende kiesvereniging. Ik heb meermalen meegemaakt dat posities op de lijst door de leden zijn gewijzigd. Dat is ook de functie van een dergelijk agendapunt.
Democratie, inspraak en zeggenschap zijn in de reformatorische kring niet hartelijk omarmd.
Ik heb recent zo'n traject weer van nabij meegemaakt. Ik onderschrijf de ervaring van Maanenschijn. Overigens begrijp ik heel goed wat Ambtenaar bedoelt, maar ik vond het gelopen traject nu juist best wel transparant.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De SGP - een open partij

Bericht door DDD »

https://www.gld.nl/nieuws/7489331/tom-d ... terugkeert

Ik hoorde de toespraak. Niets bijzonders, keurig. Ik snap dat hij het betreurt dat bestuur lelijke dingen over hem op de website heeft gezet, terwijl hij juist zo verstandig was om dat niet te doen. Wat ongetwijfeld een hele opgave was voor dit uitgesproken type. :)

Ik ben benieuwd wat er zaterdag a.s. gebeurt. De voorzitter van de kiesvereniging geeft er in de krant geregeld blijk van niet zo'n goed overzicht te hebben van de effecten van zijn uitspraken, dus dat kan nog wat worden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De SGP - een open partij

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:https://www.gld.nl/nieuws/7489331/tom-d ... terugkeert

Ik hoorde de toespraak. Niets bijzonders, keurig. Ik snap dat hij het betreurt dat bestuur lelijke dingen over hem op de website heeft gezet, terwijl hij juist zo verstandig was om dat niet te doen. Wat ongetwijfeld een hele opgave was voor dit uitgesproken type. :)

Ik ben benieuwd wat er zaterdag a.s. gebeurt. De voorzitter van de kiesvereniging geeft er in de krant geregeld blijk van niet zo'n goed overzicht te hebben van de effecten van zijn uitspraken, dus dat kan nog wat worden.
Zie: https://www.rd.nl/artikel/955627-sgp-le ... jsttrekker

Het is een zeer wonderlijke gang van zaken.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De SGP - een open partij

Bericht door CvdW »

Volgens mij is het een sarcastische opmerking van @Wim Anker.
Het bestuur van SGP Oldebroek had verstandiger moeten handelen. Wanneer iemand graag een positie wil als wethouder betekent dit niet dat je met ellebogen een ander moet wegduwen.
Het beste is dat bestuur opstapt en hun verlies neemt, net zoals voormalige lijsttrekker.
Communiceer open en transparant. Mooi dat De Nooijer steun krijgt.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef: In dat geval is er geen goed functionerende kiesvereniging. Ik heb meermalen meegemaakt dat posities op de lijst door de leden zijn gewijzigd. Dat is ook de functie van een dergelijk agendapunt.
Democratie, inspraak en zeggenschap zijn in de reformatorische kring niet hartelijk omarmd.
Ik heb recent zo'n traject weer van nabij meegemaakt. Ik onderschrijf de ervaring van Maanenschijn. Overigens begrijp ik heel goed wat Ambtenaar bedoelt, maar ik vond het gelopen traject nu juist best wel transparant.
Toevallig heb ik, helaas, recent ook een dergelijk traject meegemaakt, waarbij ik Ambtenaar moet onderschrijven.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef: In dat geval is er geen goed functionerende kiesvereniging. Ik heb meermalen meegemaakt dat posities op de lijst door de leden zijn gewijzigd. Dat is ook de functie van een dergelijk agendapunt.
Democratie, inspraak en zeggenschap zijn in de reformatorische kring niet hartelijk omarmd.
Ik heb recent zo'n traject weer van nabij meegemaakt. Ik onderschrijf de ervaring van Maanenschijn. Overigens begrijp ik heel goed wat Ambtenaar bedoelt, maar ik vond het gelopen traject nu juist best wel transparant.
Toevallig heb ik, helaas, recent ook een dergelijk traject meegemaakt, waarbij ik Ambtenaar moet onderschrijven.
Ik woon in een gemeente waar bij de gemeenteraadsverkiezingen geen SGP of CU mee doet. Dat heeft ook een voordeel. Zo kun je gewoon lid worden van een plaatselijk partij. Daar was ik twee weken terug op de ledenvergadering waar de lijst voor de verkiezingen werd vastgesteld. De eerste 15 kandidaten die door de selectiecommissie op de lijst werden geplaatst, werden een voor een met een foto op het scherm voorgesteld en na iedere kandidaat werd gevraagd of iemand een tegenkandidaat wilde indienen. Zo kreeg iedereen de mogelijkheid wijzigingen aan te brengen. Bij de nummers 16 tot en met 50 werden 5 foto's met namen gepresenteerd en werd dezelfde vraag gesteld. Dat verliep prima.
Ze hanteren trouwens toch een mooi systeem met betrekking tot de verkiesbaarheid. Iedere kandidaat ondertekent een formulier waarop staat dat hij of zijn van de raadszetel af ziet als lager op de lijst iemand meer stemmen heeft. In theorie, (en dat is in de praktijk ook al eens gebeurd) kan nummer 50 dus in de raad verkozen worden terwijl er waarschijnlijk maar iets van 8 á 12 zetels gehaald kunnen worden.
De vaststelling van het verkiezingsprogramma gebeurde op dezelfde manier. Maximale openheid en inbreng voor iedereen. Deze methode zou de SGP ook zeker goed doen.
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Ambtenaar »

Ditbenik schreef:Maximale openheid en inbreng voor iedereen.
De SGP is niet voor maximale openheid en ook niet voor inbreng van iedereen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Ditbenik »

Ambtenaar schreef:
Ditbenik schreef:Maximale openheid en inbreng voor iedereen.
De SGP is niet voor maximale openheid en ook niet voor inbreng van iedereen.
Daarom schrijf ik ook dat deze methode de SGP zeker goed zou doen. Voorkomt een hoop 'gedoe'.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De SGP - een open partij

Bericht door DDD »

Ditbenik schreef:
Wim Anker schreef:knip
knip.
knip. Maar inderdaad kan ik slecht tegen boevenpraktijken, dus ik ben blij als het recht zegeviert. En dat heeft niets met persoonlijke voorkeuren voor links of rechts te maken. Dat staat er helemaal los van.

Een voorzitter die drie keer in de krant zet dat hij geen idee heeft waarom zijn leden een vergadering willen en of ze misschien boos zijn, is ongeschikt voor zijn functie. In zo'n geval is het minste wel dat je navraag doet, om het gebrek aan inschattingsvermogen te compenseren.

Een voorzitter die samen met een lijsttrekker en nog iemand een geschikt raadslid buiten de deur werkt, is ongeschikt voor zijn functie.

Een bestuur dat -terwijl een raadslid alles netjes voor zich houdt als hij vertrekt vanwege een verschil van inzicht- op de website onaardige dingen schrijft over het vertrekkende raadslid is -zeker als later blijkt dat de insinuaties vanuit het bestuur onterecht waren- ongeschikt voor zijn functie.

Dat heeft niets met een goed gerucht, maar met orde op zaken te maken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Herman »

De analyse van DDD hangt ook van de aannames aan elkaar. Dus zijn betoog hoeft geen enkele verband met de realiteit te hebben.
Plaats reactie