De SGP - een open partij

DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De SGP - een open partij

Bericht door DDD »

Wel. Dat is mogelijk enerzijds waar. Maar een heldere standpuntbepaling is ook waardevol.

Ik ben wel benieuwd naar een voorbeeld van een ongenuanceerde uitspraak. Het gaat mij verder niet aan, maar ik weet dat de SGP-jongeren er voor pleitten om hem op de kieslijst voor de Tweede Kamer te zetten. Dan had hij best een grote kans gemaakt om in de Kamer te komen. Reden waarom hij wellicht niet is opgenomen.

Ik ben totaal niet conservatief en ik ben het ook niet altijd met hem eens. Maar ik vind dat hij het prima doet. Op de meeste politici is wel wat aan te merken. Dat is ook prima, als je maar open staat voor feedback.

Ik denk eerlijk gezegd dat hij gewoon een maatje te groot is voor Oldebroek. Ik mag hopen dat het plaatselijke selectiecomité (bestaande uit de lijsttrekker in eigen persoon :D ) daarover ook overlegde met het partijbureau en hoofdbestuur.

De lijsttrekker mag blij zijn dat hij reeds door de leden gekozen is, want een lijsttrekker die op de dag dat hij dit laat publiceren in het RD niet bereikbaar is voor commentaar, kan wellicht beter een andere functie ambiëren.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Geytenbeekje »

Ik snap niet zo goed waarom iemand de gehele partij moet vertegenwoordigen.
In elke partij heb je flanken, en er zullen vast mensen zijn die getwijfeld hebben om voor FvD/van Haga/JA21/PVV te stemmen in plaats van de SGP.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Herman »

Het is de vraag of zijn landelijke bekendheid dezelfde uitstraling heeft als debateren over een plaatselijke rotonde of de financiering van een sportvereniging.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De SGP - een open partij

Bericht door DDD »

Er zijn nog wel meer onderwerpen in de raad van belang, en niet alleen sinds de decentralisatie. Over een rotonde zal het niet vaak gaan, bijzondere uitzonderingen daargelaten.

Ik denk dat je als goed raadslid niet veel andere talenten nodig hebt als een kamerlid. Je moet in minder tijd en met minder ondersteuning even zo goed veel beslissingen nemen, een beetje afhankelijk van de omvang van de fractie.

Er zijn daarnaast zeker gemeenteraden die beter functioneren dan de Tweede Kamer.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Maanenschijn »

Geheel met bovenstaande post van DDD eens.

Wat ik ongenuanceerd vind: het bijvoorbeeld demonstratief verwijderen van de corona-app, dat te fotograferen en breeduit te twitteren. Natuurlijk mag het, is het duidelijk, maar mist mijns inziens ook nuance.

Overigens heeft Tom de Nooijer zeker toegevoegde waarde binnen de SGP. Ik zou het betreuren als hij uit de politiek verdwijnt.

De titel van dit topic is: SGP een open partij. Ik ervaar de SGP als open, waar diverse meningen naast elkaar kunnen bestaan, maar verandering langzaam en weloverwogen lijkt plaats te vinden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De SGP - een open partij

Bericht door DDD »

Ik ben een groot voorstander van de corona-app. Maar waarom is het ongenuanceerd om daar publiekelijk stelling tegen te nemen?

Een helder standpunt is niet hetzelfde als ongenuanceerd, mijns inziens.

Los daarvan blijf ik erbij dat het voor een buitenstaande tamelijk onbegrijpelijk is om iemand die zo succesvol de SGP-beginselen onder de aandacht brengt, te schrappen. De andere kant is, dat de lijsttrekker die zelf in samenspraak met enkele anderen zijn eigen mederaadsleden mag uitkiezen, ook wel een baan heeft waarvan je een weloverwogen oordeel mag verwachten. Dus het is lastig om er een definitief standpunt over in te nemen.

De lokale partij heeft in ieder geval flink de schijn tegen.
Laatst gewijzigd door DDD op 16 nov 2021, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De SGP - een open partij

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zijn debat met Tim Hofman kan ik me nog goed herinneren. Dat vond ik buitengewoon waardevol voor het politieke debat.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De SGP - een open partij

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:Zijn debat met Tim Hofman kan ik me nog goed herinneren. Dat vond ik buitengewoon waardevol voor het politieke debat.
Precies. Zelfs al zou hij onnozel zijn in de raad (dat lijkt me sterk, waarom zou dat zo zijn) dan nog is het niet in het belang van de SGP om hem te schrappen als gemeenteraadslid.

Maar goed. Een beetje mildheid, en hij kan solliciteren als burgemeester in Oldebroek;-)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Maanenschijn »

Hij heeft overigens vandaag ook zijn lidmaatschap van de raad van Oldebroek opgegeven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De SGP - een open partij

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Zijn debat met Tim Hofman kan ik me nog goed herinneren. Dat vond ik buitengewoon waardevol voor het politieke debat.
Precies. Zelfs al zou hij onnozel zijn in de raad (dat lijkt me sterk, waarom zou dat zo zijn) dan nog is het niet in het belang van de SGP om hem te schrappen als gemeenteraadslid.

Maar goed. Een beetje mildheid, en hij kan solliciteren als burgemeester in Oldebroek;-)
Of Scherpenzeel. :D
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De SGP - een open partij

Bericht door DDD »

Een mooie brief van hem.

Jammer dat de voorzitter en het bestuur en de lijsttrekker kennelijk niet over hun eigen schaduw heen kunnen stappen. De reden is intern. Dat zou kunnen betekenen dat hij echt een misstap beging. Maar die indruk geeft het geheel niet. Het kan ook zijn dat er druk op hem is uitgeoefend om zijn mond te houden. Aan de lijsttrekker kan het niet liggen, zou je denken. Op LinkedIn schrijft hij over zichzelf:
Het publieke (zorg) domein en mensen zijn mijn passie. Enthousiasmerende en heldere persoonlijkheid met ruime ervaring op tactisch en strategisch managementniveau.
Als leidinggevende gedreven, extravert, sensitief, ondernemend, verbindend en resultaatgericht, waarbij ik een mensgerichte, coachende en verbindende persoonlijkheid heb. Sterk in procesoptimalisatie en bedrijfsvoering, waarbij de klant en de uitgangspunten van de organisatie op de voorgrond staan.
Een open en zelfstandig denker met een scherp oor en oog voor de interne en externe omgeving, waarbij ik verander- en besluitkracht heb.
In het concrete geval was er vermoedelijk meer sprake van proces-optimalisatie dan van verbindendheid. Een scherp oor en oog voor de interne en externe omgeving is ook niet heel opvallend. Verander- en besluitkracht is daarentegen zonder meer aanwijsbaar.

Ik ben benieuwd hoe dat verder loopt.

De commissaris van de Koning in Gelderland zit ook nog steeds op zijn stoel. En er moet een breder draagvlak zijn geweest voor dit besluit, anders was dit niet de uitkomst. Maar goed. Hij blijft lid. Wellicht is het weer landelijk nieuws als de lijst wordt samengesteld.
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De SGP - een open partij

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef:Hij heeft overigens vandaag ook zijn lidmaatschap van de raad van Oldebroek opgegeven.
Ik verwacht dat hij en zijn vriendin de SGP gaan verlaten helaas.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De SGP - een open partij

Bericht door GerefGemeente-lid »

HersteldHervormd schreef:
Maanenschijn schreef:Hij heeft overigens vandaag ook zijn lidmaatschap van de raad van Oldebroek opgegeven.
Ik verwacht dat hij en zijn vriendin de SGP gaan verlaten helaas.
Dan heb je de brief toch niet goed gelezen.

Waarvandaan komt die vrees?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De SGP - een open partij

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef:
HersteldHervormd schreef:
Maanenschijn schreef:Hij heeft overigens vandaag ook zijn lidmaatschap van de raad van Oldebroek opgegeven.
Ik verwacht dat hij en zijn vriendin de SGP gaan verlaten helaas.
Dan heb je de brief toch niet goed gelezen.

Waarvandaan komt die vrees?
Geen vrees maar verwachting.
Omdat hij nu eigenlijk min of meer word afgewezen door de SGP. Tom is eigenlijk qua geloof een CU’er. De rest is hij rechts. Ethisch en economisch, Zijn vriendin is zelfs evangelisch. Verder prima allemaal, maar aan alleen een rechts politici hebben ze niks natuurlijk. Dus veel rechtse politiek, niet echt veel Bijbel, tenminste, te weinig. En dat vind ik zelf ook.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De SGP - een open partij

Bericht door DDD »

Ik begrijp niet wat zijn vriendin met zijn partijkeuze te maken heeft.

Los daarvan vind ik het wat merkwaardig om onderscheid te maken naar geloofsbeleving. Maar goed, ik ben van de ChristenUnie en er zullen ongetwijfeld mensen zijn die vinden dat dat duidelijk is uit mijn geloofsbeleving. :)
Plaats reactie