Wat voor Europeaan ben jij?

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef:
Ambtenaar schreef:
Simon0612 schreef: Ook voor stemmen op zondag?
Dat vind ik niet dusdanig bezwaarlijk dat niet zou stemmen. Men zou bijv. ook kunnen kiezen voor de eerste woensdag in mei.
Wat houdt voor jou dan het 4e gebod in? Bij verkiezingen moeten nogal wat mensen werken, het is ook geen werk van noodzakelijkheid of barmhartigheid. Het kan eenvoudig op een andere dag dan Gods dag. Sterker ik vind het een ontering van Gods dag als men op zondag verkiezingen zou organiseren (evenals zovele andere zaken trouwens, maar daar wil ik niet aan meedoen. Hiermee wordt me echter de keus ontnomen, want dit is voor mij geen keus)
Als je dan niet gaat stemmen, wordt het Christelijke geluid in de politiek nog kleiner. Is dat wel te verantwoorden?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Bertiel »

precies, dat!
daarnaast de eerste Christenen in het romeinse rijk werkten allen op zondag en gingen daarna of daarvoor naar kerk.
we zijn verwend geworden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Ararat »

Zeeuw schreef:
Simon0612 schreef:
Ambtenaar schreef:
Simon0612 schreef: Ook voor stemmen op zondag?
Dat vind ik niet dusdanig bezwaarlijk dat niet zou stemmen. Men zou bijv. ook kunnen kiezen voor de eerste woensdag in mei.
Wat houdt voor jou dan het 4e gebod in? Bij verkiezingen moeten nogal wat mensen werken, het is ook geen werk van noodzakelijkheid of barmhartigheid. Het kan eenvoudig op een andere dag dan Gods dag. Sterker ik vind het een ontering van Gods dag als men op zondag verkiezingen zou organiseren (evenals zovele andere zaken trouwens, maar daar wil ik niet aan meedoen. Hiermee wordt me echter de keus ontnomen, want dit is voor mij geen keus)
Als je dan niet gaat stemmen, wordt het Christelijke geluid in de politiek nog kleiner. Is dat wel te verantwoorden?
Dat vind ik ook een dilemma. Het gaat in tegen mijn gedachten bij dag van afzondering, zondagsrust, maar er ligt ook een grote verantwoordelijkheid.

Ik denk nu dat we tijdens het traject van besluitvorming de stem goed moeten laten horen, maar als het uiteindelijk nu eenmaal zo is moeten accepteren dat stemmen valt onder noodzakelijke daden.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door parsifal »

Bertiel schreef:precies, dat!
daarnaast de eerste Christenen in het romeinse rijk werkten allen op zondag en gingen daarna of daarvoor naar kerk.
we zijn verwend geworden
Mee eens, maar het is nooit goed om in een democratie hindernissen op te leggen. Ook verkiezingen tijdens eid al fitr (laat ik maar het nieuwe oude woord gebruiken) zijn niet optimaal.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Simon0612 »

Zeeuw schreef:
Simon0612 schreef:
Ambtenaar schreef:
Simon0612 schreef: Ook voor stemmen op zondag?
Dat vind ik niet dusdanig bezwaarlijk dat niet zou stemmen. Men zou bijv. ook kunnen kiezen voor de eerste woensdag in mei.
Wat houdt voor jou dan het 4e gebod in? Bij verkiezingen moeten nogal wat mensen werken, het is ook geen werk van noodzakelijkheid of barmhartigheid. Het kan eenvoudig op een andere dag dan Gods dag. Sterker ik vind het een ontering van Gods dag als men op zondag verkiezingen zou organiseren (evenals zovele andere zaken trouwens, maar daar wil ik niet aan meedoen. Hiermee wordt me echter de keus ontnomen, want dit is voor mij geen keus)
Als je dan niet gaat stemmen, wordt het Christelijke geluid in de politiek nog kleiner. Is dat wel te verantwoorden?
Ten opzichte van het 4e gebod vind ik de keus om dan niet te stemmen gerechtvaardigd ja. Calvijn zegt ergens dat God de gehoorzaamheid van geen andere geboden zo streng afeist dan van het 4e gebod. En kijk dan maar eens om je heen op een willekeurige zondag..
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef: Ten opzichte van het 4e gebod vind ik de keus om dan niet te stemmen gerechtvaardigd ja. Calvijn zegt ergens dat God de gehoorzaamheid van geen andere geboden zo streng afeist dan van het 4e gebod. En kijk dan maar eens om je heen op een willekeurige zondag..
En het gebod gehoorzaam te zijn aan hen die over ons gesteld zijn?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Klavart »

Zeeuw schreef:
Simon0612 schreef: Ten opzichte van het 4e gebod vind ik de keus om dan niet te stemmen gerechtvaardigd ja. Calvijn zegt ergens dat God de gehoorzaamheid van geen andere geboden zo streng afeist dan van het 4e gebod. En kijk dan maar eens om je heen op een willekeurige zondag..
En het gebod gehoorzaam te zijn aan hen die over ons gesteld zijn?
Stemmen is toch niet verplicht vanuit hen die over ons gesteld zijn?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Simon0612 »

Zeeuw schreef:
Simon0612 schreef: Ten opzichte van het 4e gebod vind ik de keus om dan niet te stemmen gerechtvaardigd ja. Calvijn zegt ergens dat God de gehoorzaamheid van geen andere geboden zo streng afeist dan van het 4e gebod. En kijk dan maar eens om je heen op een willekeurige zondag..
En het gebod gehoorzaam te zijn aan hen die over ons gesteld zijn?
Volgens mij moeten we als eerste God gehoorzamen, ook boven degenen die over ons gesteld zijn. Dat leert dezelfde Calvijn ons ook in de institutie.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door Tiberius »

Waarom zou je daar Calvijn bij halen? Het staat rechtstreeks in de Bijbel.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door merel »

Waarmee gehoorzaam je God niet als je gaat stemmen?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door merel »

Tiberius schreef:Waarom zou je daar Calvijn bij halen? Het staat rechtstreeks in de Bijbel.
'Gedenk de sabbat' staat in de bijbel. De eerste christenen werkten toch ook op zondag/sabbat? Zij konden pas na werktijd bij elkaar komen. Nu kan je naar beide diensten gaan en kan/ga je tussendoor stemmen. Wat is het probleem om dit eens in de zoveel jaar een keer op zondag te doen?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Als je nu geen tegengas geeft is straks het stemmen op zondag. Wat doe je dan?
Dit voorstel heeft enkel betrekking op de verkiezingen voor het EP.

In veel EU-landen zijn verkiezingen op zondag. Als dit een voorstel is dat met een gewone meerderheid aanvaard kan worden, dan zou het me niet verbazen dat dit voorstel het haalt.

En als verkiezingen op zondag zijn, ga ik gewoon stemmen. Het is wat mij betreft noodzakelijk om te doen.
Het is nou niet echt ‘rusten’…
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Als je nu geen tegengas geeft is straks het stemmen op zondag. Wat doe je dan?
Dit voorstel heeft enkel betrekking op de verkiezingen voor het EP.

In veel EU-landen zijn verkiezingen op zondag. Als dit een voorstel is dat met een gewone meerderheid aanvaard kan worden, dan zou het me niet verbazen dat dit voorstel het haalt.

En als verkiezingen op zondag zijn, ga ik gewoon stemmen. Het is wat mij betreft noodzakelijk om te doen.
Het is nou niet echt ‘rusten’…
Ik vind dat je lichtelijk overdrijft. Het kost gemiddeld 3 minuten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:Wat voor een Europeaan ben jij?
Ik kan het artikel in Trouw niet lezen omdat ik daar geen account heb. Ik voel me overigens niet echt een Europeaan, maar voorop Nederlander.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat voor Europeaan ben jij?

Bericht door DDD »

Ik voel mij een volbloed Europeaan. Maar ik zou het betreuren als de verkiezingen op zondag zijn. Het past niet bij de puriteinse, nadere-reformatorische en piëtistische tradities van het christendom.

Los daarvan zou het voor de bemensing van het stembureau wel een flinke uitdaging geven, vrees ik.
Plaats reactie