Brexit

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Brexit

Bericht door DDD »

Herman schreef:Uiteraard. Fossiele brandstof is niet heel hip meer.
Shell biedt anders ook de beste aanbieding voor elektrische rijders. Dus dat is niet het enige waar Shell zich op richt. Ik rijd zelf elektrisch, en bij Shell ben je de de helft goedkoper uit dan bij Fastned.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brexit

Bericht door -DIA- »

Zou de stap van Shell ook niet wat met meer efficiëntie te maken hebben? Ze doen hiermee toch hetzelfde wat we ook bij Unilever zagen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Brexit

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Zou de stap van Shell ook niet wat met meer efficiëntie te maken hebben? Ze doen hiermee toch hetzelfde wat we ook bij Unilever zagen.
Zeker. Maar zonder de lagere belastingtarieven in Engeland had Shell vermoedelijk voor Nederland gekozen. Wat niet wegneemt dat dit mijns inziens een zegenrijk vertrek is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brexit

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:Zou de stap van Shell ook niet wat met meer efficiëntie te maken hebben? Ze doen hiermee toch hetzelfde wat we ook bij Unilever zagen.
Zeker. Maar zonder de lagere belastingtarieven in Engeland had Shell vermoedelijk voor Nederland gekozen. Wat niet wegneemt dat dit mijns inziens een zegenrijk vertrek is.
Waarom denkt u dat? Ik denk niet dat ze in het UK hun beleid meteen omgooien.
Nederland raakt zo wel de meest bekende multinationals kwijt. Andere multinationals zoeken Nederland juist op,
denk aan Iveco, of Stellantis, het grote fusieconglomeraat van Peugeot, Fiat, Chrysler, Opel enz. enz. Ook het Hygiëne- en OTC-geneesmiddelen-concern Reckitt, (eerder bekend als RB en daarvoor Reckitt Benckiser) heeft zijn hoofdkantoor in Nederland.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Brexit

Bericht door refo »

FlyingEagle schreef:De stap van Shell heeft niet zoveel met de brexit te maken, meer met de verziekte sfeer over rond het wel of niet ‘groen’ zijn van het bedrijf.
Het heeft met de dividendbelasting te maken. Shell is een aandeel wat veel wordt aangehouden vanwege het hoge dividend. Voor veel aandeelhouders vormt de dividendbelasting een kostenpost. In Engeland is die 0%. In Nederland wilde de regering dat daarom ook. Maar nee, dat moest maar niet. Ik zie die krullenbol van Groenlinks nog glunderen.
Nu zie je dat Nederland leegbloedt. Eerst Unilever, nu Shell. Wie volgt?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Brexit

Bericht door DDD »

Het is beter om rechtvaardig beleid te hebben dan een goddeloos belastingstelsel te faciliteren. Het is een schande dat Nederland zolang als belastingparadijs bekend stond. Laten de ondernemingen die kiezen voor belastingontwijking maar naar vage landen gaan. Zodra alle fatsoenlijke landen daar een eind aan maken, is het over.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Brexit

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef:Zou de stap van Shell ook niet wat met meer efficiëntie te maken hebben? Ze doen hiermee toch hetzelfde wat we ook bij Unilever zagen.
Zeker. Maar zonder de lagere belastingtarieven in Engeland had Shell vermoedelijk voor Nederland gekozen. Wat niet wegneemt dat dit mijns inziens een zegenrijk vertrek is.
Waarom denkt u dat? Ik denk niet dat ze in het UK hun beleid meteen omgooien.
Nederland raakt zo wel de meest bekende multinationals kwijt. Andere multinationals zoeken Nederland juist op,
denk aan Iveco, of Stellantis, het grote fusieconglomeraat van Peugeot, Fiat, Chrysler, Opel enz. enz. Ook het Hygiëne- en OTC-geneesmiddelen-concern Reckitt, (eerder bekend als RB en daarvoor Reckitt Benckiser) heeft zijn hoofdkantoor in Nederland.
Dat denk ik ook niet. De armen in Engeland zullen nog armer worden. Maar daar is de Nederlandse samenleving dan in ieder geval niet meer verantwoordelijk voor.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Brexit

Bericht door FlyingEagle »

refo schreef:
FlyingEagle schreef:De stap van Shell heeft niet zoveel met de brexit te maken, meer met de verziekte sfeer over rond het wel of niet ‘groen’ zijn van het bedrijf.
Het heeft met de dividendbelasting te maken. Shell is een aandeel wat veel wordt aangehouden vanwege het hoge dividend. Voor veel aandeelhouders vormt de dividendbelasting een kostenpost. In Engeland is die 0%. In Nederland wilde de regering dat daarom ook. Maar nee, dat moest maar niet. Ik zie die krullenbol van Groenlinks nog glunderen.
Nu zie je dat Nederland leegbloedt. Eerst Unilever, nu Shell. Wie volgt?
Terechte opmerking. Bedrijven worden hier weggepest
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Brexit

Bericht door refo »

DDD schreef:Het is beter om rechtvaardig beleid te hebben dan een goddeloos belastingstelsel te faciliteren. Het is een schande dat Nederland zolang als belastingparadijs bekend stond. Laten de ondernemingen die kiezen voor belastingontwijking maar naar vage landen gaan. Zodra alle fatsoenlijke landen daar een eind aan maken, is het over.
Dat is niet goddeloos. Het gaat over dividendbelasting. Dat is in Nederland en sommige andere landen ook een voorheffing op inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting. Net zoiets als loonbelasting, zeg maar. Er wordt dus over het dividend toch wel belasting betaald.
Er zijn echter entiteiten die dat niet kunnen verrekenen. Voor die vormt die belasting een kostenpost. Dus als je in een land bent waar dat 0% is, is dat voor die groep mooi.

Nederland is internationaal gezien al jaren een soort belastingparadijs. Vooral de deelnemingsvrijstelling draagt daar aan bij.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Brexit

Bericht door DDD »

Dat begrijp ik. Jij weet ook dat via belastingverdragen de verschillen in tijdstip van berekening soms onbedoelde voordelen bieden.

Een samenleving die leeft naar Gods geboden, kan geen belastingparadijs zijn.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Brexit

Bericht door Henk J »

DDD schreef:Dat begrijp ik. Jij weet ook dat via belastingverdragen de verschillen in tijdstip van berekening soms onbedoelde voordelen bieden.

Een samenleving die leeft naar Gods geboden, kan geen belastingparadijs zijn.
Helemaal mee eens, geef dan des keizers wat des keizers is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Brexit

Bericht door refo »

Henk J schreef:
DDD schreef:Dat begrijp ik. Jij weet ook dat via belastingverdragen de verschillen in tijdstip van berekening soms onbedoelde voordelen bieden.

Een samenleving die leeft naar Gods geboden, kan geen belastingparadijs zijn.
Helemaal mee eens, geef dan des keizers wat des keizers is.
Wat een kletskoek allemaal.
Het zijn van belastingparadijs is juist in het leven geroepen om ook enige belasting te heffen van ondernemingen die hier verder niets zoeken. En uiteindelijk levert het nog wat economisch voordeel op in de vorm van overnachtingen, autoverhuur, catering en wat dies meer zij. Want de belangrijke vergaderingen moeten wel hier plaats vinden.
In zijn algemeenheid is Nederland voor zijn burgers helemaal niet zo belastingvriendelijk.

En wat de uitspraak van Jezus over de keizer betreft: Hij zegt daar helemaal niets over het belasting betalen. Die munt droeg de beeltenis van de keizer, maar was niet van hem. Belasting is ook geen geld van de regering, maar geld dat ze wil hebben. Dat is gebaseerd op wetten en pas dan ben je wat verschuldigd. Het zou best wat milder kunnen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Brexit

Bericht door DDD »

Ik geloof niet dat je veel over dit onderwerp gelezen hebt. De vestiging van bedrijven om louter administratieve redenen is er vanwege het milde vestigingsklimaat, en niet andersom.

En dat de belastingdruk voor burgers hoog is, is precies het probleem. Het is oneerlijk om van nep-vestigingen geen belasting te heffen (die deze vervolgens ook elders niet betalen). Zulke bedrijven zijn een plaag voor de wereld en Nederland zou dat soort praktijken niet moeten faciliteren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Brexit

Bericht door refo »

DDD schreef:Ik geloof niet dat je veel over dit onderwerp gelezen hebt. De vestiging van bedrijven om louter administratieve redenen is er vanwege het milde vestigingsklimaat, en niet andersom.

En dat de belastingdruk voor burgers hoog is, is precies het probleem. Het is oneerlijk om van nep-vestigingen geen belasting te heffen (die deze vervolgens ook elders niet betalen). Zulke bedrijven zijn een plaag voor de wereld en Nederland zou dat soort praktijken niet moeten faciliteren.
Het vestigingsklimaat is er voor echte bedrijven. Dat is weer ander beleid.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Brexit

Bericht door DDD »

Het beleid voor postbusfirma's valt ook onder het vestigingsklimaat. Los daarvan zou het ook niets afdoen aan wat ik schreef.
Plaats reactie