Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door Dodo »

Stel dat je zou moeten kiezen, wat zou je dan willen? Eens per maand een autoloze zondag, of toch overal op de snelwegen een maximum snelheid van 100 km/h?
Zelf vind ik het idee van een autoloze zondag heel aantrekkelijk. Wat een rust zou dat geven! Wel is het weer een administratie, wie mag wel en wie niet de auto gebruiken. Ik herinner me van de autoloze zondagen van de jaren '70 dat mijn vader een ontheffing had, voor de preekbeurten. Maar misschien kunnen dominees op den duur hier rekening mee houden als ze preekbeurten afspreken. Mensen die moeten werken, zorgpersoneel bijvoorbeeld, moet ook de weg op kunnen natuurlijk.
Maar ik vind het idee fascinerend.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 10?

Bericht door Mannetje »

Dan ook meteen een vliegtuigloze zondag.
Is voor jullie bij noordenwind ook heel veel rustiger.

Ik zou het beiden prima vinden, hoewel ik 10 (zie topictitel) wel heel langzaam vind. Ook zal ik wel moeten wennen aan max 100 km/uur, maar het is ook een stuk zuiniger, leuker voor de portemonnee.
-
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door Jeremiah »

Autoloze zondag is onzin, onmogelijk te realiseren. Max snelheid van 100 is natuurlijk geweldig. Begrijp niet dat dat nog niet is ingevoerd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door Dodo »

Jeremiah schreef:Autoloze zondag is onzin, onmogelijk te realiseren. Max snelheid van 100 is natuurlijk geweldig. Begrijp niet dat dat nog niet is ingevoerd.
In de jaren zeventig kon het wel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door Herman »

Het gebod max 100 te rijden levert nauwelijks iets op.

Niet doen dus.

Autoloze zondag: uitstekend. Vooral met als reden de zondagsrust.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door Jeremiah »

Dodo schreef:
Jeremiah schreef:Autoloze zondag is onzin, onmogelijk te realiseren. Max snelheid van 100 is natuurlijk geweldig. Begrijp niet dat dat nog niet is ingevoerd.
In de jaren zeventig kon het wel.
Nu is het autogebruikt verviervoudigd.. Dat is nogal een verschil.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 10?

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:Dan ook meteen een vliegtuigloze zondag.
Superidee :super
Autoloze zondag zou van mij mogen.
Wij hadden hier thuis bedacht (zoals in Italië) even en oneven kentekens, om de dag, maar dat is heel ingewikkeld geworden, met al die verschillende letter/cijfercombinaties.
Kleuren? Alle blauwe en zwarte auto's een dag niet, zoiets?
Herman schreef:Autoloze zondag: uitstekend. Vooral met als reden de zondagsrust.
Maar dan geen uitzondering voor de predikanten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef:
Dodo schreef:
Jeremiah schreef:Autoloze zondag is onzin, onmogelijk te realiseren. Max snelheid van 100 is natuurlijk geweldig. Begrijp niet dat dat nog niet is ingevoerd.
In de jaren zeventig kon het wel.
Nu is het autogebruikt verviervoudigd.. Dat is nogal een verschil.
Het is nauwelijks voor te stellen. maar zulke cijfers maken ook wel duidelijk hoe de lucht zo verontreinigd raakt. Er was in de jaren 70 zoiets als De Club van Rome. Een meer links-activistische groep. Hun grondslag was verkeerd. Maar veel van waar ze voor waarschuwden is bewaarheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Het gebod max 100 te rijden levert nauwelijks iets op.

Niet doen dus.

Autoloze zondag: uitstekend. Vooral met als reden de zondagsrust.
Nou de mensen in Overschie denken dat dat wel scheelt, maximum snelheid lijkt me een goed plan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door HersteldHervormd »

Max snelheid verlagen lijkt me een goed idee, dan maar wat minder snel. De maatschappij is toch al veel te gehaast bezig.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17250
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door huisman »

Herman schreef:Het gebod max 100 te rijden levert nauwelijks iets op.

Niet doen dus.

Autoloze zondag: uitstekend. Vooral met als reden de zondagsrust.
En hoe komen onze ouderen dan in de kerk ? Mensen die slecht ter been zijn, jonge gezinnen met kinderen onder 1 jaar enz.

Ik vind die stikstof crisis een Nederlandse uitvinding . De drempelwaarde in Duitsland is 7 mol per hectare en in Nederland 0,05 mol dus 140 maal lager. Je zal maar in het grensgebied wonen en bij jou zit de woningbouw op slot omdat er een waarde is van bv 1 mol maar 2km verder bouwen de Duitsers bij 1 mol blijmoedig een hele woonwijk.
Ook in België is de drempelwaarde veel hoger.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef:
Herman schreef:Het gebod max 100 te rijden levert nauwelijks iets op.

Niet doen dus.

Autoloze zondag: uitstekend. Vooral met als reden de zondagsrust.
En hoe komen onze ouderen dan in de kerk ? Mensen die slecht ter been zijn, jonge gezinnen met kinderen onder 1 jaar enz.

Ik vind die stikstof crisis een Nederlandse uitvinding . De drempelwaarde in Duitsland is 7 mol per hectare en in Nederland 0,05 mol dus 140 maal lager. Je zal maar in het grensgebied wonen en bij jou zit de woningbouw op slot omdat er een waarde is van bv 1 mol maar 2km verder bouwen de Duitsers bij 1 mol blijmoedig een hele woonwijk.
Ook in België is de drempelwaarde veel hoger.
Beetje onzin, heb je werkelijk wel verstand van de stikstofcrisis?

Als je er iets meer kaas van hebt gegeten weet je dat er pas problemen komen op het moment dat je de natuur aantast. Stel jij hebt een hectare aan grond (zonder direct beschermd natuur) dan mag jij bouwen wat je wil. Als zet je er een wolkenkrabber van 30 hoog, bijwijze van spreken.

De Europese norm is ook van toepassing in Duitsland hoor. Hun hebben alleen een andere aanpak.

Daarom kan er in het Ruhrgebied ontzettend veel uitgestoten worden, omdat je niet echt beschermde natuurgebieden hebt daar. En de afstand tussen deze gebieden is in Duitsland een stuk groter als in Nederland. De beschermde gebieden in Duitsland zijn lang niet zo aangetast als bij ons. Je kan simpelweg hun model niet overnemen. De situaties zijn gewoon veel te verschillend.

Overigens ben ik het met je eens, het is behoorlijk aan het doorslaan. Ik ben ook geen voorstander van zulke fratsen, maar iets genuanceerder kan ook wel als je het mij vraagt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door Habitat »

https://nos.nl/artikel/2306387-tno-nede ... uropa.html
Maar ja ... echte stikstofcrisisontkenners lezen dit soort informatie toch niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door Mara »

Boer gaat stikstof tegen met poeppoir

Nederland zit op slot door teveel aan stikstof en ons vee is voor een groot deel verantwoordelijk. Mest zit namelijk barstensvol met de stikstofverbinding ammoniak. Maar als je poep en pies van koeien of varkens scheidt komt er geen ammoniak vrij. 'Varkensfluisteraar' Kees Scheepens, wist dit allang en besloot zijn varkens aan te leren apart te poepen en te plassen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Het gebod max 100 te rijden levert nauwelijks iets op.
Het scheelt juist heel veel, maar misschien niet voldoende om de stikstofcrisis op te lossen. De CO2-uitstoot neemt af, het aantal verkeersdoden daalt, er kunnen meer auto's op de weg, de geluidsoverlast neemt af, etc.
Plaats reactie