Politica

Ik heb geen bezwaar tegen vrouwelijke politici

Eens
63
72%
Oneens
16
18%
Geen mening
7
8%
Anders
1
1%
 
Totaal aantal stemmen: 87

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Ditbenik »

Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef:
Ad Anker schreef:
eilander schreef:[
Ze vragen er natuurlijk wel om zo. Deze naamkeuze is een statement. Ik vind het bijna een 1 april artikel. Had dan gekozen voor 'Schot voor de boeg' of 'sjansen met Janse'. Ik doe maar een voorstel...
Zo is dat. Mensen die een andere mening hebben, maak je gewoon belachelijk. Dan hoef je ze niet meer serieus te nemen. Er is vast nog wel een bijbelse onderbouwing voor te vinden. Een trieste manier van omgaan met anderen.
Fijn hoor Ditbenik. Je reageert op een posting van mij, waarvoor dank. Ik wijs je er wel op dat je me niet begrijpt. Ik vind de discussie prima. Dat mag ook. Ik heb het over de titel. Die vind ik oprecht belachelijk. Dus ik scheid de naam van de zaak. Begrijp je het nu?
Nee, u noemt mensen bij naam (de dames Schot en Janse) en daarmee maakt u deze mensen en hun standpunt belachelijk.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Ad Anker »

Ditbenik schreef:
Nee, u noemt mensen bij naam (de dames Schot en Janse) en daarmee maakt u deze mensen en hun standpunt belachelijk.
Je kletst en lastert. Niet fraai.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Politica

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Is het het forum bekend
a. dat de meest trouwe en principiële SGP-stemmers zich van de partij vervreemd voelen en daarom hen stem niet meer uitbrengen?
Dit kan ik niet zo meemaken. Als je een trouwe SGP-stemmer bent, kan ik me niet voorstellen dat dit je weerhoudt om SGP te blijven stemmen. Dat zou ik althans een grote verantwoordelijkheid vinden.
-DIA- schreef:b. Denkt het forum dat we met gelijkheid in de regeerambten veel schade aanrichten, en dat hierdoor in feite een andere partij ontstaat?
Ja, ik geloof dat dit niet de goede weg is. Hoewel ik niet 1-op-1 kan aanwijzen dat er geen vrouw in de gemeenteraad zou mogen zitten (feitelijk is dat ook geen regeerambt), vind ik tóch dat de geest achter deze verandering absoluut niet goed is. Ik geloof niet dat dit te rijmen valt met wat de Heere zegt in Genesis 3.
-DIA- schreef:c. Is het forum bekend met de Stichting tot Handhaving van Staatkundig Gereformeerde Beginselen? En zo ja, hoe staan we daar tegenover?
Daar ben ik mee bekend, ja. Ik sta daar wat ambivalent tegenover: ik denk dat ze terechte dingen opmerken over de koers van onze partij. De toon die aangeslagen wordt, vind ik nog wel eens jammer. En ik mis over het algemeen het constructieve.
-DIA- schreef:Kortom ik zie moeilijke tijden aanbreken voor de partij, en zeker voor hen die StandVastig proberen te blijven.
Deze ontwikkeling is niet van vandaag of gisteren. Dus ik denk dat die zorgen al langer op z'n plaats zijn.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Politica

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:Is het het forum bekend
a. dat de meest trouwe en principiële SGP-stemmers zich van de partij vervreemd voelen en daarom hen stem niet meer uitbrengen?

b. Denkt het forum dat we met gelijkheid in de regeerambten veel schade aanrichten, en dat hierdoor in feite een andere partij ontstaat?

c. Is het forum bekend met de Stichting tot Handhaving van Staatkundig Gereformeerde Beginselen? En zo ja, hoe staan we daar tegenover?

Kortom ik zie moeilijke tijden aanbreken voor de partij, en zeker voor hen die StandVastig proberen te blijven.
Ad. a. "meest trouwe SGP-stemmers' en "hun stem niet meer uitbrengen" is strijdig met elkaar. Ik voel me vervreemd van de partij maar stem nog steeds trouw SGP.
Ad. b. Het is van belang onderscheid te maken tussen kerk en partij of maatschappij.
Ad. c. Ja, daar ben ik mee bekend en dat vind ik niet bepaald de juiste manier om binnen de partij tot eenheid te komen.

Ik zie de SGP in de komende jaren uit de Tweede Kamer verdwijnen. Dat zou niet zo'n ramp zijn als de kerk leeft vanuit het geloof en zich richt op de wederkomst van de Heere Jezus. Als we leven als hemelburgers, wordt de politiek veel minder belangrijk. De koninkrijk van deze wereld zijn voor de wereld, het Koninkrijk van God voor Zijn kinderen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Politica

Bericht door Tiberius »

*de juiste naam is: 'De Landelijke Stichting ter bevordering van de Staatkundig Gereformeerde beginselen'
(dus geen handhaving).
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Ditbenik »

Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef:
Nee, u noemt mensen bij naam (de dames Schot en Janse) en daarmee maakt u deze mensen en hun standpunt belachelijk.
Je kletst en lastert. Niet fraai.
Ik schrijf wat ik zie gebeuren. We hebben deze discussie al eerder gevoerd. ik weet dat het zinloos maar zolang je mijn account niet deactiveert zal ik het blijven doen. Mensen beschadigen vind ik onrecht waar ik me tegen blijf verzetten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Politica

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Deze ontwikkeling is niet van vandaag of gisteren. Dus ik denk dat die zorgen al langer op z'n plaats zijn.
Om het zo te zeggen: Ik zag de bui ook al een hele poos hangen. Het wachten was op het zich ontladen van de bui. En volgen na de politiek ook de ambten in de kerk? Ik vrees dar dit ook drempelverlagend werkt in kerken die nu nog geen vrouwelijke ambtsdragers toelaten. Schept dit niet ergens een precedent? Wat moeten gemoedsbezwaarden nu anders dan hun stem te onthouden aan een verkeerd ontwikkeling als de partij daar geen duidelijke stelling tegen neemt? Vervolgen als zijnde overtreders van de wet en aanzetters tot beroerten?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Politica

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:*de juiste naam is: 'De Landelijke Stichting ter bevordering van de Staatkundig Gereformeerde beginselen'
(dus geen handhaving).
Sorry dan. Ik hoop dat u begreep wat ik bedoelde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Politica

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Deze ontwikkeling is niet van vandaag of gisteren. Dus ik denk dat die zorgen al langer op z'n plaats zijn.
Om het zo te zeggen: Ik zag de bui ook al een hele poos hangen. Het wachten was op het zich ontladen van de bui. En volgen na de politiek ook de ambten in de kerk? Ik vrees dar dit ook drempelverlagend werkt in kerken die nu nog geen vrouwelijke ambtsdragers toelaten. Schept dit niet ergens een precedent? Wat moeten gemoedsbezwaarden nu anders dan hun stem te onthouden aan een verkeerd ontwikkeling als de partij daar geen duidelijke stelling tegen neemt? Vervolgen als zijnde overtreders van de wet en aanzetters tot beroerten?
Je haalt nu wat door elkaar. Bij de kiesvereniging moet je zijn om je stem hiertegen te verheffen. In het stemhokje gaat het niet om interne SGP-aangelegenheden, maar om de keuze welke volksvertegenwoordigers hun geluid laten horen: is dat een SGP-geluid, of laat je dat over aan de grote partijen?
Het gaat wat mij betreft niet om een bui die er al een hele poos hangt. Deze ontwikkeling is er gewoon al jaren, en het is veel breder dan dat. Dan gaat het ook om de vraag of er nog getuigenispolitiek wordt bedreven, of dat het meer het praktische handwerk is. Een groot dilemma, en ik heb groot respect voor de SGP-politici, maar op dit punt zijn er al jaren de nodige zorgen. Wat mij betreft dan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Politica

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:*de juiste naam is: 'De Landelijke Stichting ter bevordering van de Staatkundig Gereformeerde beginselen'
(dus geen handhaving).
Sorry dan. Ik hoop dat u begreep wat ik bedoelde.
Maar het geeft wel iets aan. Vroeger heette de Stichting namelijk wél zo. Maar dat was niet meer correct... dat geeft te denken over de verhouding tussen deze stichting en de SGP. Toen is ook losgelaten dat bestuursleden van de stichting lid moesten zijn van de SGP. Jammer.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Politica

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Is het het forum bekend
a. dat de meest trouwe en principiële SGP-stemmers zich van de partij vervreemd voelen en daarom hen stem niet meer uitbrengen?
Dat blijkt niet uit de op de SGP uitgebrachte stemmen
2002: 163.562 stemmen (1.72%)
2003: 150.305 stemmen (1.56%)
2006: 153.266 stemmen (1.56%)
2010: 163.581 stemmen (1.74%)
2012: 196.780 stemmen (2.09%)
2017: 218.950 stemmen (2.08%)
2021: 215.249 stemmen (2.07%)
b. Denkt het forum dat we met gelijkheid in de regeerambten veel schade aanrichten, en dat hierdoor in feite een andere partij ontstaat?
Nee. SGP-ers die menen dat vrouwen niet een bestuurlijke functie mogen uitoefenen hanteren een veel te krappe interpretatie van betreffende bijbelgedeeltes.
c. Is het forum bekend met de Stichting tot Handhaving van Staatkundig Gereformeerde Beginselen? En zo ja, hoe staan we daar tegenover?
Ben ik mee bekend. Ze bedienen een niche, en dat is prima.
Kortom ik zie moeilijke tijden aanbreken voor de partij, en zeker voor hen die StandVastig proberen te blijven.
Op basis waarvan concludeer je dat er moeilijke tijden aanbreken voor de partij?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Politica

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Deze ontwikkeling is niet van vandaag of gisteren. Dus ik denk dat die zorgen al langer op z'n plaats zijn.
Om het zo te zeggen: Ik zag de bui ook al een hele poos hangen. Het wachten was op het zich ontladen van de bui. En volgen na de politiek ook de ambten in de kerk? Ik vrees dar dit ook drempelverlagend werkt in kerken die nu nog geen vrouwelijke ambtsdragers toelaten. Schept dit niet ergens een precedent? Wat moeten gemoedsbezwaarden nu anders dan hun stem te onthouden aan een verkeerd ontwikkeling als de partij daar geen duidelijke stelling tegen neemt? Vervolgen als zijnde overtreders van de wet en aanzetters tot beroerten?
Je haalt nu wat door elkaar. Bij de kiesvereniging moet je zijn om je stem hiertegen te verheffen. In het stemhokje gaat het niet om interne SGP-aangelegenheden, maar om de keuze welke volksvertegenwoordigers hun geluid laten horen: is dat een SGP-geluid, of laat je dat over aan de grote partijen?
Het gaat wat mij betreft niet om een bui die er al een hele poos hangt. Deze ontwikkeling is er gewoon al jaren, en het is veel breder dan dat. Dan gaat het ook om de vraag of er nog getuigenispolitiek wordt bedreven, of dat het meer het praktische handwerk is. Een groot dilemma, en ik heb groot respect voor de SGP-politici, maar op dit punt zijn er al jaren de nodige zorgen. Wat mij betreft dan.
Ja dat weet ik ook. We zagen al een "koerscorrectie" toen ds. Abma bovenaan de lijst stond. Er is toen een zeer onverkwikkelijke voorkeurstemmenactie gevoerd.
a. Tussen mr. G. Holdijk en ir. B.J. van der Vlies --> Hier won het behoudende deel.
b. Ook de voorkeurstemactie met ds. F. Mallan was tekenend!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Politica

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:b. Denkt het forum dat we met gelijkheid in de regeerambten veel schade aanrichten, en dat hierdoor in feite een andere partij ontstaat?
Nee. SGP-ers die menen dat vrouwen niet een bestuurlijke functie mogen uitoefenen hanteren een veel te krappe interpretatie van betreffende bijbelgedeeltes.
Ik zou je willen oproepen iets voorzichtiger te spreken over het standpunt van SGP-ers die inhoudelijk veel met je verschillen.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Politica

Bericht door Adagio »

-DIA- schreef:Is het het forum bekend
a. dat de meest trouwe en principiële SGP-stemmers zich van de partij vervreemd voelen en daarom hen stem niet meer uitbrengen?

b. Denkt het forum dat we met gelijkheid in de regeerambten veel schade aanrichten, en dat hierdoor in feite een andere partij ontstaat?

c. Is het forum bekend met de Stichting tot Handhaving van Staatkundig Gereformeerde Beginselen? En zo ja, hoe staan we daar tegenover?

Kortom ik zie moeilijke tijden aanbreken voor de partij, en zeker voor hen die StandVastig proberen te blijven.
a. Het zou best kunnen dat links en rechts, de titel 'meest trouwe en principiële SGP-stemmers' wel opgeplakt willen hebben.
b. Een gewetensvraag. Kan een fractie, die al vanwege haar samenstelling de emancipatie in de arm neemt, nog geloofwaardig zijn? De kanttekenaren leggen uit bij 1 Kor. 5 (want anders zoudt gij moeten uit de wereld gaan): "Namelijk alzo de wereld vol is van zulke mensen, waarmede gij dagelijks te doen hebt, welker voetstappen gij niet moet volgen, maar die gij moet zoeken voor Christus te gewinnen, Matth. 5:16. Ef. 5:11. En hoewel dit op alle eeuwen past, zo paste het nochtans allermeest op die eeuw, in welke het heidendom de overhand had". Laat nu dan maar weer het CDA een baken in zee zijn: de teloorgang van het kapitaal, de principes en het gedachtengoed zullen door allerlei strategen wel uitgelegd kunnen worden, maar laat de SGP haar programma's toch niet vollopen met modieuze standpunten, met daarbij, als een vlag op een modderschuit, een meditatief woord. Laat de Bijbel de praktijk zijn, een leven coram Deo.
c. Ja. Niet rabiaat maar altijd strijdlustig en dan geldt daarbij altijd, voor ons allen: hebben we de strijd goed gestreden en/of de goede strijd gestreden.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door DDD »

Ditbenik schreef:
Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef:
Nee, u noemt mensen bij naam (de dames Schot en Janse) en daarmee maakt u deze mensen en hun standpunt belachelijk.
Je kletst en lastert. Niet fraai.
Ik schrijf wat ik zie gebeuren. We hebben deze discussie al eerder gevoerd. ik weet dat het zinloos maar zolang je mijn account niet deactiveert zal ik het blijven doen. Mensen beschadigen vind ik onrecht waar ik me tegen blijf verzetten.
Doe niet zo raar. Daar kunnen de dames echt wel tegen hoor. Anders moet je niet in de politiek gaan. Het is toch helemaal niet negatief?

Bovendien kozen ze zelf een soortgelijke naam van iemand anders. Dus bezwaren hiertegen zouden belachelijk zijn.
Plaats reactie