Formatie nieuw kabinet 2021

HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
J.C. Philpot schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Laat er maar nieuwe verkiezingen komen. Ik hoop dat Omtzigt dan een partij start.
Nog een splinterpartij erbij? Dan word het nog onmogelijker om een coalitie te smeden.

Ik sta enorm in dubio: eigen wil ik net als in Duitsland een kiesdrempel van 5% om al die splinterpartijen te weren, alleen dan is helaas ook de SGP niet meer vertegenwoordigd in de kamer.
Het past bij de tijd, steeds meer meningen, steeds meer mensen die een grote drang hebben om zich te identificeren.

Het word tijd dat we qua mentaliteit een stap terug doen in de tijd. Militaire dienstplicht weer instellen, zodat de jonge mannen weer liefde krijgen voor volk en vaderland. In plaats van gamen.

We hebben deze samenleving met z’n alle gecreëerd. Er is alleen nog een weg terug met de Bijbel in ons hand.
En jij voorop in het vervullen van de dienstplicht? Ik wil wedden dat hij ook niet in dienst hebt gezeten ;)
Ik wil best in dienstplicht.

Klopt, maar dat kan nog wel. Aangezien het al afgeschaft was voordat ik überhaupt geboren was. Dat neemt niet weg dat ik ieder moment opgeroepen kan worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Als Omtzigt meedoet, dan wordt het sowieso geen splinterpartij hoor.
Natuurlijk wordt dat wel een splinterpartij. Omzigt moet ook mensen aantrekken en niet iedereen werkt en doet hetzelfde als hij.
Precies. En samenwerken is niet het sterkste punt van dhr. Omtzigt. Hij kan zich beter aansluiten bij een linkse partij. Ik hoop dat hij deze tip niet leest, want dat levert links zetels op.
Klopt, hij is niet van het samenwerken. Kritiek leveren op andermans werk en uitzoeken wat een ander verkeerd doet in de behandeling van dossiers is relatief makkelijk. Ik beoordeel regelmatig klachtzaken van collega's en kan precies aanwijzen waar het mis gaat. Dat is namelijk niet zo moeilijk.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door parsifal »

huisman schreef:Wat ik wel verwonderlijk vind is dat er zo weinig gehoord is van de blokkade die GroenLinks en PvdA opwerpen.
Als het landsbelang zo belangrijk was voor Klaver en Ploemen dan zouden ze elkaar moeten los laten. Dan was er nu een 4 partijen kabinet.
De fout ligt hier m.i. veel meer bij VVD en CDA die gewoon aangeven dat ze de partijen niet samen willen vanwege partijpolitiek en impliciet dat landsbelang in de overweging geen rol speelt. PvdA en GL liggen dicht bij elkaar en het ligt voor de hand dat ze samen de koers willen bijstellen. Nu krijgen ze kritiek omdat ze niet mee willen doen met partijen die een totale andere kant op willen dan zij.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
huisman schreef:Wat ik wel verwonderlijk vind is dat er zo weinig gehoord is van de blokkade die GroenLinks en PvdA opwerpen.
Als het landsbelang zo belangrijk was voor Klaver en Ploemen dan zouden ze elkaar moeten los laten. Dan was er nu een 4 partijen kabinet.
De fout ligt hier m.i. veel meer bij VVD en CDA die gewoon aangeven dat ze de partijen niet samen willen vanwege partijpolitiek en impliciet dat landsbelang in de overweging geen rol speelt. PvdA en GL liggen dicht bij elkaar en het ligt voor de hand dat ze samen de koers willen bijstellen. Nu krijgen ze kritiek omdat ze niet mee willen doen met partijen die een totale andere kant op willen dan zij.
GroenLinks en PvdA zijn apart van elkaar al genoeg voor een meerderheidskabinet. Als VVD en CDA dan zeggen dat ze met één van deze twee de onderhandelingen willen starten en deze twee weigeren dat dan ligt de blokkade bij hun.
Als CDA nu zou zeggen dat ze alleen samen met de CU in een kabinet willen gaan dan zou het CDA echt wel het verwijt krijgen een blokkade op te werpen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Wim Anker »

Overigens vraag ik me ook wel af of dhr. Remkes niet boven theewater was om deze partijen uit te nodigen en andere niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Herman »

Het bijzondere is dat tot op heden de PvdA/GL de CU niet als concurrent ziet. Nu Kaag haar blokkade opheft, moeten de PvdA en GL hun samenwerking evalueren omdat zij dan geen kabinetsinvloed hebben en de CU wel. Over die dynamiek heb ik nog weinig gelezen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
parsifal schreef:
huisman schreef:Wat ik wel verwonderlijk vind is dat er zo weinig gehoord is van de blokkade die GroenLinks en PvdA opwerpen.
Als het landsbelang zo belangrijk was voor Klaver en Ploemen dan zouden ze elkaar moeten los laten. Dan was er nu een 4 partijen kabinet.
De fout ligt hier m.i. veel meer bij VVD en CDA die gewoon aangeven dat ze de partijen niet samen willen vanwege partijpolitiek en impliciet dat landsbelang in de overweging geen rol speelt. PvdA en GL liggen dicht bij elkaar en het ligt voor de hand dat ze samen de koers willen bijstellen. Nu krijgen ze kritiek omdat ze niet mee willen doen met partijen die een totale andere kant op willen dan zij.
GroenLinks en PvdA zijn apart van elkaar al genoeg voor een meerderheidskabinet. Als VVD en CDA dan zeggen dat ze met één van deze twee de onderhandelingen willen starten en deze twee weigeren dat dan ligt de blokkade bij hun.
Als CDA nu zou zeggen dat ze alleen samen met de CU in een kabinet willen gaan dan zou het CDA echt wel het verwijt krijgen een blokkade op te werpen.
De meest natuurlijke reactie lijkt me: Okee laten we kijken of we er samen uit kunnen komen. Hoe meer steun hoe beter.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:Overigens vraag ik me ook wel af of dhr. Remkes niet boven theewater was om deze partijen uit te nodigen en andere niet.
Vreemd is idd wel dat lijst de Haan wordt uitgenodigd en een partij die haar basis stevig heeft in de maatschappij niet. Ik bedoel de SP.
Ook JA21, PvdD en Denk lijken mij meer passend om uit te nodigen dan lijst de Haan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Refiosi »

Herman schreef:Het bijzondere is dat tot op heden de PvdA/GL de CU niet als concurrent ziet. Nu Kaag haar blokkade opheft, moeten de PvdA en GL hun samenwerking evalueren omdat zij dan geen kabinetsinvloed hebben en de CU wel. Over die dynamiek heb ik nog weinig gelezen.
Kaag heeft helemaal geen blokkade opgeheven. Dat was puur voor de bühne. Ze zegt al tijden dat ze met GroenLinks, PvdA en CU wil praten. Maar niet alleen met de CU. En dat is nu ook niet veranderd. Anders waren ze er al uit geweest.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Job »

Refiosi schreef:
Herman schreef:Het bijzondere is dat tot op heden de PvdA/GL de CU niet als concurrent ziet. Nu Kaag haar blokkade opheft, moeten de PvdA en GL hun samenwerking evalueren omdat zij dan geen kabinetsinvloed hebben en de CU wel. Over die dynamiek heb ik nog weinig gelezen.
Kaag heeft helemaal geen blokkade opgeheven. Dat was puur voor de bühne. Ze zegt al tijden dat ze met GroenLinks, PvdA en CU wil praten. Maar niet alleen met de CU. En dat is nu ook niet veranderd. Anders waren ze er al uit geweest.
Het is er nu dus door, voor wat het waard is. Ik voor mijzelf ben er per saldo toch verwonderd over, zij het dat ik heel veel mitsen en maren heb tegen deze regeringsploeg en de beschamende gang van zaken, dat Gods naam en Bijbelse principes een plaats blijven hebben binnen het mogelijk toekomstige kabinet. Dat had er zomaar heel anders uit kunnen zien.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Henk J »

Remkes boekt resultaat, wel jammer dat we nu al bijna 200 dagen verder zijn. Verder vind ik een voortzetting van de huidige coalitie op zich goed, alleen hoe het nou zit met die andere bestuurscultuur :jongle
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door DDD »

Misschien kan de andere bestuurscultuur bereikt worden door andere personen in het kabinet;-)

Hoewel feitelijk tegen de geconstateerde uitwassen alleen bekering helpt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Mara »

Op Twitter schreef iemand: Den Haag lijkt wel op de GerGem. Lang vergaderen maar uiteindelijk blijft alles bij het oude.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Erskinees »

Hahaha, bij beide bestuursculturen is het inderaad om te huilen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Mannetje »

Erskinees schreef:Hahaha, (...) is het inderaad om te huilen.
:bobo
-
Plaats reactie