Hymns bij de doop

DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hymns bij de doop

Bericht door DDD »

Ehm. De vrijheid van de kinderen Gods is toch een kernpunt in de brieven van Paulus? Ik begrijp niet zo goed wat dat met overwinningsdrijven te maken heeft?

Voor de rest denk ik dat je de Heidelberger ook verbondsautomatisme zou verwijten als je deze criteria aanhoudt.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Hymns bij de doop

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:Wel eens met Wandelende. Dat laatste punt kun je trouwens ook heel bijbels uitleggen, hoewel ik uiteraard niet weet hoe Sela dat bedoelt. 'Indien dan de Zoon u vrij gemaakt heeft, zo zult gij waarlijk vrij zijn.' Vrij van de vloek van de wet!
Eens! Daarom vind ik hetzelf twijfelachtig omdat dit bijzinnetje een open eindje is. Je kan er meerdere kanten mee op. Dat hoeft niet erg te zijn, maar in dit geval vind ik dat dus wel.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Hymns bij de doop

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Ehm. De vrijheid van de kinderen Gods is toch een kernpunt in de brieven van Paulus? Ik begrijp niet zo goed wat dat met overwinningsdrijven te maken heeft?


Vrij te zijn van de vloek van de wet en door genade vrij te zijn in Christus. Dat is iets anders dan vrij te zijn van de zonde. Na genade is er nog steeds zonde en soms ook een steeds dieper besef van de zondigheid. Als deze bijzin betrekking zou hebben op het overwinningsleven, zou dat voor mij in tegenspraak zijn met o.a. 1 Joh. 1:6 t/m 2 Joh. 2:2. Christus heeft overwonnen, terwijl in het desbetreffende couplet de taak naar mensen verschoven; Mensen die deze weg gaan. Terwijl Christus de weg is gegaan en alleen door kracht van de Heilige Geest de mens tot leven gewekt kan worden. (Dit soort spreken raakt voor mij dus ook het punt van Gods soevereiniteit)
Voor de rest denk ik dat je de Heidelberger ook verbondsautomatisme zou verwijten als je deze criteria aanhoudt.
Nee, dat gaat over de beloften. En daarmee raak je de reikwijdte van het Genadeverbond. Zoals ik al eerder zei, het Genadeverbond wil ik graag in vol evenwicht laten staan. Geen onderschatting en geen overschatting. En ik neig bij dit lied naar het laatste.
(~)
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hymns bij de doop

Bericht door DDD »

Iedereen beweert hier maar dat dit lied ruimer zou zijn dan de HC. Maar er is nog niemand die überhaupt een poging heeft gedaan om zondag 27 ermee te vergelijken.

Ik herhaal dus nog maar even dat alle elementen van vraag en antwoord 74 vrijwel letterlijk in dit lied naar voren komen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hymns bij de doop

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ehm. De vrijheid van de kinderen Gods is toch een kernpunt in de brieven van Paulus? Ik begrijp niet zo goed wat dat met overwinningsdrijven te maken heeft?

Voor de rest denk ik dat je de Heidelberger ook verbondsautomatisme zou verwijten als je deze criteria aanhoudt.
Dat laatste blijf je maar benoemen, maar de HC kent ook de zondagen 2-7, zondag 23, ook 51 (klein beginsel). Al die dingen vind je weinig terug in het oevre van Sela, nog los van de bezwaren tegen de theologische en muzikale setting waarbinnen deze liederen gedijen.

Maar ik moet net zo verstandig zijn als @eilander. Sommige dingen zijn zo evident dat ik er echt moeite mee heb om ze uit te gaan leggen.

Wat je net ook weer schrijft over het ‘eertijds’... en hoe je de gereformeerde belijdenis tegenover jouw definitie van hypercalvinisme zet... ik ben bang dat dit gevolgen zijn van de manier waarop jij de Bijbel leest. Een manier die in de discussies rond homoseksualiteit en vrouw in ambt al boven water kwam, maar die nu dus ook invloed blijkt te hebben voor hoe je de Bijbel leest over de toeeigening van het heil, het verbond, en de bevindelijke doorleving van wat objectief in de beloften wordt geschonken. (Schenking versus deelachtigmaking)
Het verlies van dit onderscheid is precies het probleem dat ik bij het dooplied van Sela heb. Ik begrijp wel dat jij het lied voluit gereformeerd noemt en op een lijn stelt met de HC. Ik mis datzelfde onderscheid namelijk ook in jouw bijdragen. Dan krijg je eenzijdigheid naar de heiliging, wordt het geloof verondersteld en wordt een oppervlakkig zingen over vrijheid onverantwoord makkelijk gekoppeld aan de vrijheid die er is voor hen die bij ondervinding weten dat ze persoonlijk door Christus zijn vrijgemaakt.
En dat is een wonder dat alleen doorleefd wordt als we onze gebondenheid door satan, wereld en eigen vlees door Gods Geest hebben leren kennen, en daarmee tot Christus zijn gevlucht.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hymns bij de doop

Bericht door DDD »

Op het punt van het oeuvre van Sela ben ik het wel met je eens. Maar één lied hoeft niet alle aspecten te benoemen. De theologische achtergrond van Sela is gewoon de GB-lijn van ds. Woelderink.

Over het andere punt moet ik eerst eens nadenken. Het kan heel goed zijn dat ik wat eenzijdig ben. Ik ben in ieder geval zeker geen aanhanger van het overwinningsleven en ook niet evangelisch.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Hymns bij de doop

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Maar één lied hoeft niet alle aspecten te benoemen.
Eens. Alleen elk lied wordt wel 'gebouwd' vanuit een theologische achtergrond. Vandaar dat ik ook sprak over Gods soevereiniteit en Zijn positie in het hele spreken over Hem. Bijv. Ps. 150 benoemt ook geen zonde, maar ademt wel een Bijbels spreken over Gods positie.
DDD schreef:Ik ben in ieder geval zeker geen aanhanger van het overwinningsleven en ook niet evangelisch.
Dan ben ik in dat kader toch benieuwd naar een reactie op mijn eerdere post hierover.
(~)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Hymns bij de doop

Bericht door parsifal »

Misschien toch weer terug naar liederen die passen bij de doop. De individuele liederen hoeven niet alles te bevatten, maar het zou mooi zijn als het als geheel wel de volle betekenis van de doop bezingt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hymns bij de doop

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:Misschien toch weer terug naar liederen die passen bij de doop. De individuele liederen hoeven niet alles te bevatten, maar het zou mooi zijn als het als geheel wel de volle betekenis van de doop bezingt.
Ik ben wel nieuwschierig: zit je bij een internationale gemeente die kinderen doopt? Of zit je bij een Lutherse kerk, of laat je in Nederland dopen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Hymns bij de doop

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:
parsifal schreef:Misschien toch weer terug naar liederen die passen bij de doop. De individuele liederen hoeven niet alles te bevatten, maar het zou mooi zijn als het als geheel wel de volle betekenis van de doop bezingt.
Ik ben wel nieuwschierig: zit je bij een internationale gemeente die kinderen doopt? Of zit je bij een Lutherse kerk, of laat je in Nederland dopen?
Hier doet men beide. Zowel kinderen dopen als opdragen. Herdoop wordt niet gedaan, we staan in de lijn van de oude Zweedse Missionskyrka en de Amerikaanse Covenant Church.

Een van de liederen hier wordt trouwens direct na de doop gezongen. Dat zal "Father long before creation" zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hymns bij de doop

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:
J.C. Philpot schreef:
parsifal schreef:Misschien toch weer terug naar liederen die passen bij de doop. De individuele liederen hoeven niet alles te bevatten, maar het zou mooi zijn als het als geheel wel de volle betekenis van de doop bezingt.
Ik ben wel nieuwschierig: zit je bij een internationale gemeente die kinderen doopt? Of zit je bij een Lutherse kerk, of laat je in Nederland dopen?
Hier doet men beide. Zowel kinderen dopen als opdragen. Herdoop wordt niet gedaan, we staan in de lijn van de oude Zweedse Missionskyrka en de Amerikaanse Covenant Church.

Een van de liederen hier wordt trouwens direct na de doop gezongen. Dat zal "Father long before creation" zijn.
Aha! Interessant dat dat bij hen kan, zowel geloofsdoop als kinderdoop. Net zoals bij sommige Vrije Evangelische Gemeenten in Nederland, en de Free Presbyterian Church of Ulster.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Hymns bij de doop

Bericht door freek »

Jantje schreef:
refo schreef:Dan zijn de meeste psalmen ook niet meer zingwaardig. Want waar gaat het over eertijds etc? Voor alle dichters is rechtvaardiging een gepasseerd station.
Dat is een kulargument. Ik haalde net Psalm 51 aan. En verder is Psalm 116 daar ook een heel goed voorbeeld van. Sommigen zingen alleen vers 1. Maar als je dan een paar coupletten verder leest, dan horen de verzen 2 tot en met 5 daar ook onlosmakelijk bij. En wat dacht je van Psalm 73? Die bestaat echt niet alleen uit de verzen 12 en 13 hoor.
Ik vind het altijd zo bijzonder dat psalm 51 gebruikt wordt om het bevindelijk-gereformeerde bekeringsmodel op te baseren.

De gelovige David betreurt zijn misstappen en reflecteert nadien op z'n eigen leven. Misschien is dat wel de goede volgorde. Als je gerijpt door het leven en vanwege je eigen falen gaat zien wie je echt bent.

Fnuikend voor elk beetje geloofsleven als dat in een soort bekeringsmal geperst wordt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hymns bij de doop

Bericht door Bezorgd »

freek schreef:
Jantje schreef:
refo schreef:Dan zijn de meeste psalmen ook niet meer zingwaardig. Want waar gaat het over eertijds etc? Voor alle dichters is rechtvaardiging een gepasseerd station.
Dat is een kulargument. Ik haalde net Psalm 51 aan. En verder is Psalm 116 daar ook een heel goed voorbeeld van. Sommigen zingen alleen vers 1. Maar als je dan een paar coupletten verder leest, dan horen de verzen 2 tot en met 5 daar ook onlosmakelijk bij. En wat dacht je van Psalm 73? Die bestaat echt niet alleen uit de verzen 12 en 13 hoor.
Ik vind het altijd zo bijzonder dat psalm 51 gebruikt wordt om het bevindelijk-gereformeerde bekeringsmodel op te baseren.

De gelovige David betreurt zijn misstappen en reflecteert nadien op z'n eigen leven. Misschien is dat wel de goede volgorde. Als je gerijpt door het leven en vanwege je eigen falen gaat zien wie je echt bent.

Fnuikend voor elk beetje geloofsleven als dat in een soort bekeringsmal geperst wordt.
Dit is zo waar.
Psalm 51 wordt zovaak verkeerd als voorbeeld gebruikt - gezongen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hymns bij de doop

Bericht door J.C. Philpot »

O God, Great Father, Lord And King!

O God, great Father, Lord and King!
Our children unto Thee we bring;
And strong in faith, and hope, and love,
We dare Thy steadfast Word to prove.

Thy covenant kindness did of old
Our fathers and their seed enfold;
That ancient promise standeth sure,
And shall while heaven and earth endure.

Look down upon us while we pray,
And visit us in grace today;
These little ones in mercy take
And make them Thine for Jesus’ sake.

While they the outward sign receive,
Wilt Thou Thy Holy Spirit give,
And keep and help them by Thy power
In every hard and trying hour.

Guide Thou their feet in holy ways:
Shine on them through the darkest days;
Uphold them till their life be past,
And bring them all to heaven at last.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hymns bij de doop

Bericht door Jantje »

@freek en @Bezorgd, het is wel jammer dat jullie niet in gaan op de andere Psalmen.

Overigens ben ik het er helemaal mee oneens. Hoe verzin je het?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie