Welke muziek luister je?

Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Geytenbeekje »

KDD schreef:
Delftenaar schreef:Om eerlijk te zijn begrijp ik nog niet goed wat je bedoeld te zeggen.

Kun je dat verder uitleggen?
Laat maar. Ik ben niet taalkundig genoeg om het uit te leggen (liggen?) zodat iedereen het begrijpt laat staan eens mee wordt. Ik zou zeggen wie het vat die vatte het.
Het gaat om de houding, niet om de kleding. Wat vind jij dan van kooruitvoeringen? Geloof jij dat iedereen die lof tot God zingt, bekeerd is? Zo nee, dan moet dat ook wel voor jou heel moeilijk zijn om er naar te luisteren lijkt mij.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
KDD schreef: Ik krijg sterk het gevoel dat dit een minderheidsstandpunt is maar ik het ongepast om zo in de kerk te zijn en dan ook nog psalmen spelen. Ere zij God is niet alleen iets om te zingen maar er is ook een praktijk aan verbonden.
Dat klinkt een beetje alsof je, zodra je iets doet tot eer van God, eerst een ander pak aan moet trekken.
Maar 1 Kor. 10: 31 zegt dat alles wat we doen tot eer van God moet zijn. Ook wanneer je in je daagse kloffie loopt. Ook wanneer je op de fiets zit, op weg naar je werk. Of wanneer je in de tuin werkt. Of wanneer je een psalm speelt op een orgel in Amsterdam. Daar zit geen kledingvoorschrift aan vast.
Gelukkig niet. Hoeveel van de ouden baden niet met de pet op? Dan begrijp je heel goed wat daarmee werd bedoeld. Iets anders is wel: Toont eerbied waar Hij woont, eerbied, waar Hij woont. Daar waar Zijn heiligheid haar glans verspreidt:
Heilig toch en t' eren is de HEERE der heren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door KB_ »

KDD schreef:
Delftenaar schreef:De beste man speelt een orgel in Amsterdam.

Van de 870.000 inwoners in die stad kunnen misschien hooguit 10.000 mensen vertellen wat het verband is tussen psalm 90 en oudjaar. En wellicht weten nog enkele duizenden mensen vaag iets over dat psalmen ooit in de kerk gezongen werd ofzo. In de tijd van opa en oma...
De Nieuwe Kerk daar is trouwens niet niet meer in gebruik als kerk. Het is vooral (nu vanwege corona uiteraard minder) een tentoonstellingsruimte c.q. museum.

Nu klinkt, wellicht sinds lang, op het orgel van de Amsterdamse Nieuwe Kerk een psalm (90 dus). En daarmee iets van God zelf. In een ontkerstende stad en in een kerk die niet meer gebruikt wordt. Heel positief dat zo'n geluid daar opeens weer klinkt.

En op dit forum wordt alleen gemopperd dat de organist een capuchontrui aan heeft.
Ik krijg sterk het gevoel dat dit een minderheidsstandpunt is maar ik het ongepast om zo in de kerk te zijn en dan ook nog psalmen spelen. Ere zij God is niet alleen iets om te zingen maar er is ook een praktijk aan verbonden.
Niet vervelend bedoeld maar zou je aanraden om eens buiten de Dutch Ontario bubble op kleding te letten in bijbelgetrouwe gemeenten. dan leer je al snel dat kleding eerbaar en eenvoudig moet zijn maar dat de invulling verschilt door de persoon and de karakter. in onze bubble zijn we die relativering kwijt en wordt het zo wettisch ingevuld
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk inderdaad dat de omgeving waarin je verkeert de mores waaraan je wilt voldoen bepaald. Ik heb een klein poosje in Alberta gewoond, ik kerkte in Lethbridge. Ik zag best verschillen in de kleding gewoonten. Ik was een paar jaar ;) jonger (en wat rebelser) dan dat ik nu ben en was gewoon in spijkerbroek ter kerke te gaan. Dat was daar toen zeker not done. Ik denk dat ik dus KDD wel begrijp, vanuit zijn/haar kerkelijke omgeving.

Overigens was mijn vraag aan KDD oprecht: hoe zou je gekleed moeten zijn? Ik vind het namelijk best een overdenking waard. Ook in ons gezin met oudere kinderen komt dat ter sprake. Ik ben bijvoorbeeld in kledingkeuze wat rekkelijk, in luisterhouding (ook thuis meekijkend) behoorlijk precies. Het is best de moeite waard om daar met bijbelse onderbouwing eens over van gedachten te wisselen, los van de ongeschreven kerkelijke gewoonten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door ejvl »

KDD schreef: Ik krijg sterk het gevoel dat dit een minderheidsstandpunt is maar ik het ongepast om zo in de kerk te zijn en dan ook nog psalmen spelen. Ere zij God is niet alleen iets om te zingen maar er is ook een praktijk aan verbonden.
Ik denk dat dit niet tijdens een eredienst is hoor.
Ik speel thuis regelmatig in "ongepaste" kleding om te studeren, eventueel een pyama.
Ook als ik in de kerk ga studeren, doordeweeks, doe ik echt geen pak of iets dergelijks aan maar gewoon de kleding die ik op dat moment aan heb, werkkleding bijvoorbeeld.
Tijdens de eredienst, of concert, hoort wel nette kleding natuurlijk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Herman »

En het is de winter natuurlijk bitterkoud in zo'n oude Hollandse stadskerk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Herman »

ejvl schreef:Tijdens de eredienst, of concert, hoort wel nette kleding natuurlijk.
Het is dan wel de vraag of je jezelf op youtube wel in vrijetijdskleding wilt presenteren. Gezien de professionaliteit van de opname, zal dit zomaar spontaan tijdens een uurtje orgelspelen zijn opgenomen.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door DDD »

Tv-presentators staan toch ook in vrijetijdskleding? Als iemand een pak zou aantrekken om orgel te spelen, dan vind ik dat eerder een beetje vreemd.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Charles »

De 5e van het genie Schubert aan het beluisteren.

Afbeelding
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door KDD »

KB_ schreef:
KDD schreef:
Delftenaar schreef:De beste man speelt een orgel in Amsterdam.

Van de 870.000 inwoners in die stad kunnen misschien hooguit 10.000 mensen vertellen wat het verband is tussen psalm 90 en oudjaar. En wellicht weten nog enkele duizenden mensen vaag iets over dat psalmen ooit in de kerk gezongen werd ofzo. In de tijd van opa en oma...
De Nieuwe Kerk daar is trouwens niet niet meer in gebruik als kerk. Het is vooral (nu vanwege corona uiteraard minder) een tentoonstellingsruimte c.q. museum.

Nu klinkt, wellicht sinds lang, op het orgel van de Amsterdamse Nieuwe Kerk een psalm (90 dus). En daarmee iets van God zelf. In een ontkerstende stad en in een kerk die niet meer gebruikt wordt. Heel positief dat zo'n geluid daar opeens weer klinkt.

En op dit forum wordt alleen gemopperd dat de organist een capuchontrui aan heeft.
Ik krijg sterk het gevoel dat dit een minderheidsstandpunt is maar ik het ongepast om zo in de kerk te zijn en dan ook nog psalmen spelen. Ere zij God is niet alleen iets om te zingen maar er is ook een praktijk aan verbonden.
Niet vervelend bedoeld maar zou je aanraden om eens buiten de Dutch Ontario bubble op kleding te letten in bijbelgetrouwe gemeenten. dan leer je al snel dat kleding eerbaar en eenvoudig moet zijn maar dat de invulling verschilt door de persoon and de karakter. in onze bubble zijn we die relativering kwijt en wordt het zo wettisch ingevuld
Je moet voorzichtig zijn met conclusies trekken, vooral met verkeerde conclusies te trekken. Ik vind dat ook in waar gepaste kleding gedragen hoort te worden dat de kinderen dezer wereld zijn voorzichtiger, dan de kinderen des lichts.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door gallio »

KDD schreef: Je moet voorzichtig zijn met conclusies trekken, vooral met verkeerde conclusies te trekken. Ik vind dat ook in waar gepaste kleding gedragen hoort te worden dat de kinderen dezer wereld zijn voorzichtiger, dan de kinderen des lichts.
Lukas 16:8
En de 7 heer 8 prees den onrechtvaardigen rentmeester, omdat hij voorzichtiglijk gedaan had; want de 9 kinderen dezer wereld zijn voorzichtiger dan a de kinderen des lichts in hun geslacht.
7 Namelijk van dezen rentmeester.
8 Niet vanwege zijn onrechtvaardigheid, maar vanwege deze zijn voorzichtigheid, om zichzelven tegen het toekomende te voorzien.
9 Gr. zonen, dat is, die niet anders zoeken dan dingen dezer wereld, gelijk daartegen gesteld worden de kinderen des lichts, dat is, die door den Heiligen Geest verlicht zijnde zoeken hetgeen dat hemels is, Joh. 12:36. Ef. 5:8. 1 Thess. 5:5, 8. 1 Joh. 1:5, 6. verwijsteksten
a Ef. 5:8. 1 Thess. 5:5. verwijsteksten

Ik zie eigenlijk niet hoe deze tekst iets te maken heeft met het onderwerp van de discussie. Kan je dat toelichten KDD ?
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door KDD »

Vrij duidelijk volgens mij. Dat de wereld meer besef heeft wat kleding zegt dan kerkmensen.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Charles »

Deze maar weer eens opgezet. Wat kledingkeuze betreft was het bij Satie eenvoudig: hij had vijf dezelfde grijze pakken.

Afbeelding
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door gallio »

KDD schreef:Vrij duidelijk volgens mij. Dat de wereld meer besef heeft wat kleding zegt dan kerkmensen.
Volgens mij gaat deze tekst over het zorgen voor de toekomst, niet over allerlei kledingregeltjes....

Dat de wereld hier meer besef van heeft betwijfel ik trouwens...
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Henk J »

KDD schreef:Vrij duidelijk volgens mij. Dat de wereld meer besef heeft wat kleding zegt dan kerkmensen.
Volgens mij til je er toch echt wat te zwaar aan nu. Deze opname is niet gemaakt tijdens een kerkdienst maar gewoon tijdens een avondje spelen in de nieuwe kerk. Als ik psalm 90 thuis speel ga ik ook niet eerst een blouse aantrekken toch?
Plaats reactie