Welke muziek luister je?

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De orgelmuziek van Johann Ludwig Krebs is zeer de moeite waard: https://www.youtube.com/watch?v=TAawt2mMK_8
En niet gemakkelijk te spelen.
Een aantal werken waarvan men dacht dat ze van JS Bach waren, bleken toch echt van JL Krebs te zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Henk J schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:https://www.youtube.com/watch?v=PtYVkkS_ZQc&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=loYnSN-dbEo&t=3s
Fantasie und Fuge van David Traugott Nicolai (1733-1799)
(Volgens muscioloog Gerber (18de eeuw) 1 van de grootste nu levend organisten/1 van de grootste organisten van zijn tijd)
Tja, die musicologen zitten er wel vaker naast :jongle Als de muziek van deze Nicolai werkelijk zo goed was geweest, zou zijn naam nu ongetwijfeld bekender zijn geweest. Het zit degelijk in elkaar, dat wel. Maar boeiend?
Gerber, Walther e.a. hebben doorgaans een beter oordeel dan veel hedendaagse "kenners".
Ik vind het prima muziek. En die fuga is degelijk vakwerk.

U redernatie dat als het werkelijk goede organist was, hij wel bekender was geweest, is een gemakkelijke redenering maar niet juist.
Er zijn zeer goede organisten geweest waar, maar weinig werk van bekend is nu, en ook waarvan men nu meent dat het maar broodorganisten waren.
Prima muziek inderdaad, maar de grootste organist van de 18e eeuw blijft toch JSB. Nu is er niemand beter dan de oude Bach, maar ik vind dit ook niet persé beter dan CPE Bach of Krebs. Eerder een vergelijkbaar niveau, alhoewel je voor een goed oordeel meer werken moet beluisteren .
Ik ken sowieso alle orgelwerken van JS Bach, maar ook CPE Bach, Wilhelm Friedemann Bach, steeds meer organisten zijn toch wel overtuigd dat BWV 534 van Wilhelm Friedemann Bach is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28693
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door DDD »

Songs of Praise.

Bijzonder hoe het in Engeland mogelijk is om meerdere culturen en leeftijden te integreren in de samenzangcultuur. In Nederland zie je toch veel minder allochtonen bij Nederland Zingt.

https://www.youtube.com/watch?v=_T5HX1MLZeA
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Mara »

DDD schreef:Songs of Praise.

Bijzonder hoe het in Engeland mogelijk is om meerdere culturen en leeftijden te integreren in de samenzangcultuur. In Nederland zie je toch veel minder allochtonen bij Nederland Zingt.

https://www.youtube.com/watch?v=_T5HX1MLZeA
Het woord allochtoon is sinds 2016 enigszins besmet, ik dacht dat jij hiervan wel op de hoogte zou zijn.
De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stoppen met het gebruik van de woorden 'allochtoon' en 'autochtoon'.

De woorden zijn niet langer precies genoeg en te stigmatiserend voor specifieke bevolkingsgroepen, schrijft de WRR in een dinsdag gepubliceerd rapport waarover de Volkskrant schrijft.

Het gaat niet om een advies aan het kabinet, maar het kan wel worden gezien als een opmaat naar een andere woordkeuze.

De woorden 'allochtoon' en 'autochtoon' worden niet vervangen. De instanties zullen bij artikelen en studies over bevolkingsgroepen spreken over inwoners met een migratieachtergrond en inwoners met een Nederlandse achtergrond, aldus de WRR.

Het is sowieso soms op eieren lopen, wat nog wel en wat niet meer kan. :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8957
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door J.C. Philpot »

Rachmaninoff: Piano Concerto no.2 op.18 - Anna Fedorova

Zet ik standaard op als ik me moet concentreren (lezen, werken, leren). Ik moet hem al wel 500 keer beluisterd hebben de afgelopen jaren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J
Berichten: 2596
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Henk J »

J.C. Philpot schreef:Rachmaninoff: Piano Concerto no.2 op.18 - Anna Fedorova

Zet ik standaard op als ik me moet concentreren (lezen, werken, leren). Ik moet hem al wel 500 keer beluisterd hebben de afgelopen jaren.
Die is fenomenaal goed, alleen kan ik me juist niet concentreren bij zulke muziek. Ben dan alleen maar intensief aan het luisteren en niet aan het lezen of wat dan ook.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

In elke stemming een fantastisch muziekwerk: Holberg Suite van Edvard Grieg.
https://www.youtube.com/watch?v=j1wQ8ZMZq60
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Charles »

Mahler 1 olv Kubelik
J.C. Philpot schreef:Rachmaninoff: Piano Concerto no.2 op.18 - Anna Fedorova

Zet ik standaard op als ik me moet concentreren (lezen, werken, leren). Ik moet hem al wel 500 keer beluisterd hebben de afgelopen jaren.
Ha geweldig. Jeugdsentiment, had als puber een cassettebandje met The best romantic piano concertos. Daar stond ook Rachmaninoff 2 op. Blijft een groots en meeslepend werk. kHeb meerdere opnamen. Ik draai meestal één van de veel geprezen opnamen met Ashkenazy. Recent deze op de kop getikt maar naar mijn smaak te snel en te lichtvoetig:
Afbeelding
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Panny »

J.C. Philpot schreef:Rachmaninoff: Piano Concerto no.2 op.18 - Anna Fedorova

Zet ik standaard op als ik me moet concentreren (lezen, werken, leren). Ik moet hem al wel 500 keer beluisterd hebben de afgelopen jaren.
Ik heb deze ook al heel vaak beluisterd.

(Dit is ook veruit de meest bekeken opname van het Youtube kanaal van AVROTROS Klassiek met meer dan 33 miljoen weergaven.)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9198
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door parsifal »

"Pass the promise" van de Getty's en Sandra McCracken

https://www.youtube.com/watch?v=tuwAsJBeYNY

Hier moet ik trouwens toegeven dat ik niet de directe bijbelreferentie zie (die er ongetwijfeld is, gezien de auteurs).
I will pray rejoicing from my heart
Pray rejoicing from my heart
For in Him my victory’s lifted high
His salvation is my cry
He has overcome my enemies
Our praises scorn the enemy
I delight in His deliverance
The Lord is our deliverance

Pass the promise
To our sons and daughters
God most high, God our Father
We bear witness

There is no one holy like the Lord
Holy, holy is the Lord
Our Rock and refuge is our God
All the earth belongs to God
Do not speak with pride of noble deeds
For the Lord will weigh our every deed
See the strong have lost, the weak have gained
And from the dust my life He raised

Pass the promise
To our sons and daughters
God most high, God our Father
We bear witness

He will guard the feet of faithful ones
He will hold His faithful ones
But the wicked they will not prevail
Not by might will man prevail
He is coming soon to judge the earth
He is coming soon to judge the earth
For the Lord gives power to His King
All Strength to His Anointed King

Pass the promise
To our sons and daughters
God most high, God our Father
We bear witness [x4]

We bear witness [x2]
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8957
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:"Pass the promise" van de Getty's en Sandra McCracken
Luister je ook weleens wat van CityAlight?

https://www.cityalight.com/christ-is-mine-forevermore/

Dat lijkt wel in jouw muziek-genre te passen.

Het is overigens niet mijn hoofd-muzieksmaak (dat is meer klassiek / psalmen, gezangen, hymns), maar af en toe luister ik weleens wat breder (mits de teksten een bepaalde theologische en bijbelse diepgang hebben). Niet al te veel, want ik blijf altijd wat moeite hebben met de entourage.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9198
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:
parsifal schreef:"Pass the promise" van de Getty's en Sandra McCracken
Luister je ook weleens wat van CityAlight?

https://www.cityalight.com/christ-is-mine-forevermore/

Dat lijkt wel in jouw muziek-genre te passen.

Het is overigens niet mijn hoofd-muzieksmaak (dat is meer klassiek / psalmen, gezangen, hymns), maar af en toe luister ik weleens wat breder (mits de teksten een bepaalde theologische en bijbelse diepgang hebben). Niet al te veel, want ik blijf altijd wat moeite hebben met de entourage.
Ik luister ook City Alight ja. Op zich ben ik vrij breed van Dvorak en Grieg tot Pärt, Bach en Händel. Maar ook vrij veel Getty's, Andrew Peterson, een verdwaalde Hillsong (Man of Sorrow etc) en nog meer. En soms meer seculier zoals Seekers (alleen al om de stem van Judith Durham).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Terri »

Jullie reiken mooie muziek aan, dank!
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Charles »

Afbeelding
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Charles »

De legendarische 1955 mono opname gescand door een speciaal computerprogramma en vervolgens afgespeeld op een moderne vleugel. Vreemde en mooie gewaarwording om die overbekende mono opname exact terug te horen maar dan in mooi stereo (maar zonder het gehum helaas).

Afbeelding
Plaats reactie