Verhalen Cassettebandjes

Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Verhalen Cassettebandjes

Bericht door Pioenroosje »

Bram helpt de groenteman. Over hoe lang de aardappels moeten koken: 'Eh, ze moeten koken tot ze gaar zijn, mevrouw!'

Jeugdsentiment ;)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verhalen Cassettebandjes

Bericht door refo »

In dat verhaal van de sneeuwstorm zegt iemand op een plechtige manier : 'k heb warme broodjes! Dat zeggen wij dus altijd als we afbakbroodjes uit de oven halen.

Verder geloof ik niet dat de voorleesboeken van Van de Hulst ooit bij de belevingswereld van kinderen heeft aangesloten. Het was ook vroeger bijzonder wat die kinderen meemaakten.
Het ligt vooral aan de voorlezer of kinderen het mooi vinden.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Verhalen Cassettebandjes

Bericht door John Galt »

Mijn kinderen (nu een jaar of 20) hebben altijd genoten van dit soort verhalen. Prummeltje, Maaike en Marijke, de Jeugdbond-bandjes. Allemaal in de auto op weg naar vakantie of verre familie.
Het grappige was, dat wij voor in de auto soms met kromme tenen zaten. Wat een zoetsappigheid, wat een slecht plot, maar dat achterin ademloos werd geluisterd. En heel wat citaten zijn in ons dagelijkse spraakgebruik blijven hangen.

"Lekkere broodjes! Ze zijn van gisteren, dus extra lekker" (Huh?)
"Lekkele woltels, 'eel goe'koop" (een verhaal over China) (!)
"duizend postzegels op een briefkaart!" (van Pietje Puk)
en scanderend: "We-hebben-nu-een-koe! En-morgen-eten-we'm-lekker-op!" (over Papua's)

Op wat latere leeftijd kwamen de verhalen van Frinsel. Die zitten goed in elkaar, hebben een sterke boodschap én zijn goed voorgelezen. En "de droom van Bunyan", een EO-hoorspel uit de jaren 80 met een moderne versie van de Christenreis. Nog weer later de klassiekers op cd: Kruistocht in spijkerbroek, Een brief voor de koning, De hut van Oom Tom.
Who is John Galt? :quoi
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Verhalen Cassettebandjes

Bericht door windorgel »

parel schreef:
p-weidema schreef: En nog een verhaal over de watersnoodramp van 1953, over 2 jongens, Kees en Jaap. De titel van dit verhaal ben ik kwijt.
Ik heb als kind ook een cassette met soortgelijk verhaal gehoord. Ik weet alleen niet meer hoe de jongens heette. Kees en Jaap laat heel vaag een belletje rinkelen.

Het verhaal dat ik me herinner woonde de kinderen in een boerderij die Eben Haezer heette. Volgens mij heette het verhaal ook 'tot hier toe heeft de Heere ons geholpen'.
Het verhaal heet 'Wonderlijk gered' en is ook te vinden op de cd Voor onze kleinen, ik meen deel 5.
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: RE: Re: RE: Verhalen Cassettebandjes

Bericht door parel »

windorgel schreef:
parel schreef:
p-weidema schreef: En nog een verhaal over de watersnoodramp van 1953, over 2 jongens, Kees en Jaap. De titel van dit verhaal ben ik kwijt.
Ik heb als kind ook een cassette met soortgelijk verhaal gehoord. Ik weet alleen niet meer hoe de jongens heette. Kees en Jaap laat heel vaag een belletje rinkelen.

Het verhaal dat ik me herinner woonde de kinderen in een boerderij die Eben Haezer heette. Volgens mij heette het verhaal ook 'tot hier toe heeft de Heere ons geholpen'.
Het verhaal heet 'Wonderlijk gered' en is ook te vinden op de cd Voor onze kleinen, ik meen deel 5.
'Wonderlijk gered' is inderdaad het verhaal dat ik bedoelde. Ik weet niet of de topic starter dit verhaal ook bedoelde

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 9S met Tapatalk
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Verhalen Cassettebandjes

Bericht door Anselmus »

Wij hebben in ons gezin ook de luisterbieb ontdekt. Als niet-lid staat er niet veel soeps tussen, als bieb-lid zijn er veel boeken te beluisteren. Zo wilde ik ooit nog eens 'knielen op een bed violen' lezen. Afgelopen week ben ik twee dagen op de fiets naar mijn werk geweest en heb daarmee 3,5 uur geluisterd naar dit boek. Nog drie keer fietsen en hij is uit.
Fides Quaerens Intellectum
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verhalen Cassettebandjes

Bericht door Zeeuw »

Anselmus schreef:Wij hebben in ons gezin ook de luisterbieb ontdekt. Als niet-lid staat er niet veel soeps tussen, als bieb-lid zijn er veel boeken te beluisteren. Zo wilde ik ooit nog eens 'knielen op een bed violen' lezen. Afgelopen week ben ik twee dagen op de fiets naar mijn werk geweest en heb daarmee 3,5 uur geluisterd naar dit boek. Nog drie keer fietsen en hij is uit.
Dat doe ik ook vaak. Ik moet wel zeggen, soms zit ik zo in het verhaal dat het bijna gevaarlijk wordt op de fiets.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verhalen Cassettebandjes

Bericht door Jantje »

refo schreef:Verder geloof ik niet dat de voorleesboeken van Van de Hulst ooit bij de belevingswereld van kinderen heeft aangesloten. Het was ook vroeger bijzonder wat die kinderen meemaakten.
Het ligt vooral aan de voorlezer of kinderen het mooi vinden.
Dat klopt inderdaad. Zelfs ondergetekende kon zich niet verplaatsen in de boekjes van Van de Hulst.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Verhalen Cassettebandjes

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
refo schreef:Verder geloof ik niet dat de voorleesboeken van Van de Hulst ooit bij de belevingswereld van kinderen heeft aangesloten. Het was ook vroeger bijzonder wat die kinderen meemaakten.
Het ligt vooral aan de voorlezer of kinderen het mooi vinden.
Dat klopt inderdaad. Zelfs ondergetekende kon zich niet verplaatsen in de boekjes van Van de Hulst.
De boeken van W.G. van de Hulst behoorden in hun tijd tot de allerbeste kinderboeken. Mijn mening: zeldzaam goed!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verhalen Cassettebandjes

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:
refo schreef:Verder geloof ik niet dat de voorleesboeken van Van de Hulst ooit bij de belevingswereld van kinderen heeft aangesloten. Het was ook vroeger bijzonder wat die kinderen meemaakten.
Het ligt vooral aan de voorlezer of kinderen het mooi vinden.
Dat klopt inderdaad. Zelfs ondergetekende kon zich niet verplaatsen in de boekjes van Van de Hulst.
De boeken van W.G. van de Hulst behoorden in hun tijd tot de allerbeste kinderboeken. Mijn mening: zeldzaam goed!
Geenszins. Alleen al de woorden 'och' en 'ach' deden mij al een kleine ergernis geven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verhalen Cassettebandjes

Bericht door Mara »

Anselmus schreef: Afgelopen week ben ik twee dagen op de fiets naar mijn werk geweest en heb daarmee 3,5 uur geluisterd naar dit boek.
Zeeuw schreef:Dat doe ik ook vaak. Ik moet wel zeggen, soms zit ik zo in het verhaal dat het bijna gevaarlijk wordt op de fiets.
Als automobilist erger ik me weleens aan al die fietsers met oordopjes in. Ze horen niks, zitten in hun eigen wereld en rijden zo de kruising op.
Hadden ze dan maar 1 oordopje in, dan kunnen ze met hun andere oor tenminste nog iets horen.
Sorry, maar ik vind het geen goed voorbeeld (voor je kinderen).
Het maakt dat je kompleet op je eigen eiland zit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Verhalen Cassettebandjes

Bericht door John Galt »

Ik heb twee jaar geleden bij de kerstborrel op mijn werk het verhaal "Het kerstfeest van 2 domme kidnertjes" verteld. Wat mij betreft het ultieme kerstverhaal. Vooral het einde vind ik prachtig: "Het jongetje wist niet dat het meisje bad. En het meisje wist niet dat het jongetje bad. Maar boven, in de hemel, hoorde God het wel. En de engelen zongen van Gloria. En zo werd het echt, écht kerstfeest!"
Mijn collega's hebben het er soms nog over.
Who is John Galt? :quoi
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verhalen Cassettebandjes

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Anselmus schreef: Afgelopen week ben ik twee dagen op de fiets naar mijn werk geweest en heb daarmee 3,5 uur geluisterd naar dit boek.
Zeeuw schreef:Dat doe ik ook vaak. Ik moet wel zeggen, soms zit ik zo in het verhaal dat het bijna gevaarlijk wordt op de fiets.
Als automobilist erger ik me weleens aan al die fietsers met oordopjes in. Ze horen niks, zitten in hun eigen wereld en rijden zo de kruising op.
Hadden ze dan maar 1 oordopje in, dan kunnen ze met hun andere oor tenminste nog iets horen.
Sorry, maar ik vind het geen goed voorbeeld (voor je kinderen).
Het maakt dat je kompleet op je eigen eiland zit.
Dat ja. Ik heb ze eigenlijk alleen in als ik ga mountainbiken, maar merkte pas geleden, bij een kruising, dat ik toch wel erg in het verhaal zat. Dus nu inderdaad eigenlijk altijd 1 dopje in. Behalve als ik echt alleen in het bos ben.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verhalen Cassettebandjes

Bericht door Zeeuw »

John Galt schreef:Ik heb twee jaar geleden bij de kerstborrel op mijn werk het verhaal "Het kerstfeest van 2 domme kidnertjes" verteld. Wat mij betreft het ultieme kerstverhaal. Vooral het einde vind ik prachtig: "Het jongetje wist niet dat het meisje bad. En het meisje wist niet dat het jongetje bad. Maar boven, in de hemel, hoorde God het wel. En de engelen zongen van Gloria. En zo werd het echt, écht kerstfeest!"
Mijn collega's hebben het er soms nog over.
Kidnertjes? Is dat aangepast aan het huidige ict-tijdperk John? :D. Mijn kinderen zijn nl wel van die kid-nerdjes.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verhalen Cassettebandjes

Bericht door samanthi »

John Galt schreef:Ik heb twee jaar geleden bij de kerstborrel op mijn werk het verhaal "Het kerstfeest van 2 domme kidnertjes" verteld. Wat mij betreft het ultieme kerstverhaal. Vooral het einde vind ik prachtig: "Het jongetje wist niet dat het meisje bad. En het meisje wist niet dat het jongetje bad. Maar boven, in de hemel, hoorde God het wel. En de engelen zongen van Gloria. En zo werd het echt, écht kerstfeest!"
Mijn collega's hebben het er soms nog over.
Oh die is zo mooi, ook Jantje van de Scholtenhoeve, ik heb het boekje nog van de Zondagsschool.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie