Voor de organisten onder ons

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Mannetje »

Dat vind ik een minachting voor de componist van de melodie. Als hij dat ophogen had bedoeld, was het zo wel genoteerd.
-
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door DDD »

Zita schreef:
DDD schreef:Ik word een beetje zenuwachtig van de organist. Maar het is mooi dat dit kan. Het is in ieder geval niet opgejaagd. :)

In welke gemeente is dit?
Haha, herkenbaar. Sowieso vind ik er weleens wat van, als een organist na de preek eerst uitgebreid een liedje gaat spelen dat blijkbaar in zijn hart opkomt. De dominee leidt de dienst en bedenkt de liturgie, en die heeft een psalm uitgekozen die aansluit bij de preek, en laat die keuze maar bij de dominee. En als preek de gemeente heeft geraakt, moet je ze ook gewoon de gelegenheid geven om te zingen, in plaats van eerst eens een poosje naar de organist te moeten luisteren. Leuk om te doen vóór of na de dienst. Maar goed, blijkbaar zit het in zijn hart en moet het uit de orgelpijpen komen. Ik snap ergens het lied dat hij speelt nog wel: 'Hoe de Heer' bedekt met wonden, ook voor uw en mijne zonden, stierf aan t kruis op Golgotha', bij deze preek. Maar dat gebibber daarna snap ik niet. En dat half toontje erbij halverwege dat tweede vers, waardoor iedereen met flinke uithalen net een beetje moet krijsen, vind ik ook niet zo'n succes. Wij hebben ook weleens een organist gehad die dat graag deed.
In de gemeente zit een kind of een dame met een zeer zeer heldere stem. Maar zo te horen zingt iedereen wel met groot enthousiasme.
In sommige gemeenten wordt dat ook speciaal van de organist gevraagd: een muzikaal antwoord op de preek. Het kan goed zijn dat dat hier aan de orde is.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Bourdon16 »

Wat mij betreft een kort voorspel bij het zingen na de wet, geloofsbelijdenis en preek. De gemeente antwoord met een psalm en daar hoeft wat mij betreft geen lang voorspel tussen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:Dat vind ik een minachting voor de componist van de melodie. Als hij dat ophogen had bedoeld, was het zo wel genoteerd.
Dat kan je zo mijns inziens niet zeggen. Er zijn ook in de tijd dat de psalmmelodiën gemaakt werden, allerlei variaties gemaakt.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door DDD »

Bourdon16 schreef:Wat mij betreft een kort voorspel bij het zingen na de wet, geloofsbelijdenis en preek. De gemeente antwoord met een psalm en daar hoeft wat mij betreft geen lang voorspel tussen.
Ik vind het na wet en geloofsbelijdenis zeker aan de orde. Na een preek vind ik juist even tijd om na te denken wel goed, tenzij de antwoordpsalm exact verdergaat waar de predikant bleef.

Of er in de preek verder niets was om over na te denken, maar dat moet niet het uitgangspunt zijn.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:
Mannetje schreef:Dat vind ik een minachting voor de componist van de melodie. Als hij dat ophogen had bedoeld, was het zo wel genoteerd.
Dat kan je zo mijns inziens niet zeggen. Er zijn ook in de tijd dat de psalmmelodiën gemaakt werden, allerlei variaties gemaakt.
Wellicht is het wat kort door de bocht ja.

Neemt niet weg dat ik het wel een armoede vind als je transponeren nodig hebt om er wat van te maken, veelal komt het op mij over als trucje voor het sfeertje.
-
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef:
DDD schreef:
Mannetje schreef:Dat vind ik een minachting voor de componist van de melodie. Als hij dat ophogen had bedoeld, was het zo wel genoteerd.
Dat kan je zo mijns inziens niet zeggen. Er zijn ook in de tijd dat de psalmmelodiën gemaakt werden, allerlei variaties gemaakt.
Wellicht is het wat kort door de bocht ja.

Neemt niet weg dat ik het wel een armoede vind als je transponeren nodig hebt om er wat van te maken, veelal komt het op mij over als trucje voor het sfeertje.
Nee hoor. Het is alleen van een lage toonzetting naar een hogere toonzetting. Zeker als een Psalm in mineur begint (denk aan Psalm 42: 3) is zoiets heel gepast, zeker als je als organist ook nog goed bent in de registratie. Je kan dan heel laag met een minimum aan registratie beginnen en eindigen met een volledig open register. En als het transponeren er dan ook nog bij komt...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef:Nee hoor. Het is alleen van een lage toonzetting naar een hogere toonzetting.
Je was toch tegen organisten die een te hoge toonzetting hanteerden? Het verschil tussen te laag of te hoog is doorgaans maar 1 noot, dus bij vier keer omhoog dan heb je veel mensen tegen je. Of je bent te brommend laag begonnen, of je eindigt krijsend hoog.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef:
Zita schreef:En dat half toontje erbij halverwege dat tweede vers, waardoor iedereen met flinke uithalen net een beetje moet krijsen, vind ik ook niet zo'n succes. Wij hebben ook weleens een organist gehad die dat graag deed.
Dat heet transponeren. Ik vind het altijd mooi als dat gedaan wordt. Pas hoorde ik samenzang met Psalm 25 in Staphorst en werd het 3 of 4 keer binnen één couplet gedaan. Prachtig!

André Nieuwkoop en Pieter Heykoop doen het ook heel vaak.
Drie of vier keer in één couplet? Heb je daar een linkje van?
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef:
Zita schreef:En dat half toontje erbij halverwege dat tweede vers, waardoor iedereen met flinke uithalen net een beetje moet krijsen, vind ik ook niet zo'n succes. Wij hebben ook weleens een organist gehad die dat graag deed.
Dat heet transponeren. Ik vind het altijd mooi als dat gedaan wordt. Pas hoorde ik samenzang met Psalm 25 in Staphorst en werd het 3 of 4 keer binnen één couplet gedaan. Prachtig!

André Nieuwkoop en Pieter Heykoop doen het ook heel vaak.
Oef... ik vind 1 keer al teveel maar zoiets slaat alles. Sowieso hou ik niet van overdreven tekstuitbeeldingen. Prima om er een trompet of mixtuur bij of weg te doen maar als men begint op een paar 8 voeten en eindigt in het volle werk met de nodige haperingen vanwege het registreren dan hou ik er niet van. Het orgelspel moet dienstbaar zijn mede door juist ook de leiding te houden. Een heuse registreer show past daar niet bij, evenals het begeleiden op een enkele fluit of strijkregister.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door DDD »

Bij bijvoorbeeld deze psalm, of bij een lied als 'Vader, vol van vrees en schaamte' past het wel degelijk als de klankkleur van coupletten anders is. Transponeren zorgt ook gelijk voor een andere toonsoort (of hoe je dat ook noemt).

Ik zie daar niets onjuist in. Maar het is niet hoogliturgisch.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Maanenschijn »

Bourdon16 schreef:Wat mij betreft een kort voorspel bij het zingen na de wet, geloofsbelijdenis en preek. De gemeente antwoord met een psalm en daar hoeft wat mij betreft geen lang voorspel tussen.
Ik ben het met je eens. Maar lang of kort blijft een rekbaar begrip. Lang genoeg om toonsoort, tempo en melodie kenbaar te maken, maar wel zo kort dat het niet concertant wordt.

Wij hebben dan het voordeel van de collecte, tijdens de collecte mag de organist lekker lang fiedelen. :) . Ik hou er zelf wel van in het naspel, wat bij ons wat langer is om de predikant de gelegenheid te geven zich rustig voor te bereiden, het motief van het voorspel terug te laten komen.

Overigens, transponeren mag ik toch wel eens graag doen, niet te veel maar hier of daar gepast is toch wel mooi. Zondagavond nog psalm 89 tussen de verzen 7 (in G, 1 kruis) naar vers 8 (in As, 4 mollen). De gemeente zingt er vaak goed op.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zita schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Zita schreef:En dat half toontje erbij halverwege dat tweede vers, waardoor iedereen met flinke uithalen net een beetje moet krijsen, vind ik ook niet zo'n succes. Wij hebben ook weleens een organist gehad die dat graag deed.
Dat heet transponeren. Ik vind het altijd mooi als dat gedaan wordt. Pas hoorde ik samenzang met Psalm 25 in Staphorst en werd het 3 of 4 keer binnen één couplet gedaan. Prachtig!

André Nieuwkoop en Pieter Heykoop doen het ook heel vaak.
Drie of vier keer in één couplet? Heb je daar een linkje van?
Psalm 25 vers 2: na de tweede en de vierde regel gaat de organist een halfje omhoog en na regel zes en regel zeven een hele.
Het betreft de Psalmzangavond van 29 oktober 2022, dus je moet iets terugscrollen. Het begint ongeveer bij minuut 11.55.
Zie: https://kerkdienstluisteren.nl/kerken/hhkstaphorst/app/
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
nicob
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 feb 2022, 00:57

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door nicob »

Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Bertiel »

Bourdon16 schreef:Wat mij betreft een kort voorspel bij het zingen na de wet, geloofsbelijdenis en preek. De gemeente antwoord met een psalm en daar hoeft wat mij betreft geen lang voorspel tussen.
bij ons slechts 1 toon bij de wet of de geloofsbelijdenis.
na de preek kan het langer zijn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie