Voor de organisten onder ons

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Hendrikus »

Altijd goed, zo'n stukje communicatie naar de gemeente toe :super
Maanenschijn schreef:Het tempo bijvoorbeeld is met elkaar bepaald. Voor de kenners: 46 bpm.
Merkwaardig om hier bpm te gebruiken, een term uit de popmuziek.
Bedoeld is dat de metronoom op 46 staat, maar verder weten we dan nog niet veel. Gaat het over isometrische of ritmische gemeentezang? En in dat laatste geval: wat tikt de metronoom dan, de halve noot of de kwartnoot?
~~Soli Deo Gloria~~
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Henk J »

Mooi stukje zo Maanenschijn. Een zekere vrijheid voor de organisten binnen een aantal nodige afspraken.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Bertiel »

46 bpm, hoe klinkt dat?
En kunnen we gemeentes hier ook op indelen van links naar rechts?

Mooi stukje inderdaad! Ik kan het wel waarderen als er na de preek echt op de inhoud wordt geantwoord.
Hoorde laatst een keer de 9de van Beethoven, aller mensen werden bruder... dat vond ik wel een beetje typisch, of is er ooit een gezang op getoonzet?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Maanenschijn »

Hendrikus schreef:Altijd goed, zo'n stukje communicatie naar de gemeente toe :super
Maanenschijn schreef:Het tempo bijvoorbeeld is met elkaar bepaald. Voor de kenners: 46 bpm.
Merkwaardig om hier bpm te gebruiken, een term uit de popmuziek.
Bedoeld is dat de metronoom op 46 staat, maar verder weten we dan nog niet veel. Gaat het over isometrische of ritmische gemeentezang? En in dat laatste geval: wat tikt de metronoom dan, de halve noot of de kwartnoot?
Het moet inderdaad M46 zijn. De nieuwbrief is gericht aan de eigen gemeente, die weet dat we iso-ritmisch zingen. Dat zou overbodige informatie zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef:
Hendrikus schreef:Altijd goed, zo'n stukje communicatie naar de gemeente toe :super
Maanenschijn schreef:Het tempo bijvoorbeeld is met elkaar bepaald. Voor de kenners: 46 bpm.
Merkwaardig om hier bpm te gebruiken, een term uit de popmuziek.
Bedoeld is dat de metronoom op 46 staat, maar verder weten we dan nog niet veel. Gaat het over isometrische of ritmische gemeentezang? En in dat laatste geval: wat tikt de metronoom dan, de halve noot of de kwartnoot?
Het moet inderdaad M46 zijn. De nieuwbrief is gericht aan de eigen gemeente, die weet dat we iso-ritmisch zingen. Dat zou overbodige informatie zijn.
Helder, maar zo ver reikt mijn kennis niet, dus ik vroeg het toch maar even.

Overigens is bpm bij veel digitale metronooms de standaard indicatie, dus zo gek was het nou ook weer niet ;)
https://www.metronoomonline.nl/ Maar beats per minute associeer ik toch eerder met house dan met een psalm op hele noten.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door DDD »

Ik vind het spijtig als er geen verschil in tempo is tussen een lofpsalm en een boetepsalm. Maar voor het overige: een mooi stukje.

Ik kan er zo gauw niet op komen, maar er is inderdaad een lied (ik denk uit Johannes de Heer) met die melodie.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel schreef:46 bpm, hoe klinkt dat?
En kunnen we gemeentes hier ook op indelen van links naar rechts?

Mooi stukje inderdaad! Ik kan het wel waarderen als er na de preek echt op de inhoud wordt geantwoord.
Hoorde laatst een keer de 9de van Beethoven, aller mensen werden bruder... dat vond ik wel een beetje typisch, of is er ooit een gezang op getoonzet?
https://www.metronoomonline.nl/
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Ik vind het spijtig als er geen verschil in tempo is tussen een lofpsalm en een boetepsalm. Maar voor het overige: een mooi stukje.

Ik kan er zo gauw niet op komen, maar er is inderdaad een lied (ik denk uit Johannes de Heer) met die melodie.
Vreugde, vreugde, louter vreugde / God heeft eens Zijn woord gesproken
https://kerkliedwiki.nl/index.php?searc ... eken&go=OK

Over een eventueel tempoverschil tussen lof- en bedepsalmen hebben we het al vaker gehad. Ik geloof er niet in, een gemeente heeft z'n vaste tempo en dat verandert niet onder invloed van lof of bede. Klaas Bolt zei altijd al: de gemeente is geen koor.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Hendrikus »

Bertiel schreef:46 bpm, hoe klinkt dat?
En kunnen we gemeentes hier ook op indelen van links naar rechts?
Haha, hoe verder de metronoom naar links, hoe verder de gemeente naar rechts. En omgekeerd ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:
Bertiel schreef:46 bpm, hoe klinkt dat?
En kunnen we gemeentes hier ook op indelen van links naar rechts?
Haha, hoe verder de metronoom naar links, hoe verder de gemeente naar rechts. En omgekeerd ;)
Ik hoor gelijk dat van links naar rechts deuntje. Haha.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Bourdon16 »

Ik voel een Refoforum-organistencursus aankomen onder de bezielende leiding van Hendrikus en GerefGemeente-lid.

Ik weet nog wel een aardige locatie waar we elkaar lekker op de vingers kunnen kijken.
Inclusief achteruitkijkspiegel..
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Maanenschijn »

Bourdon16 schreef:Ik voel een Refoforum-organistencursus aankomen onder de bezielende leiding van Hendrikus en GerefGemeente-lid.

Ik weet nog wel een aardige locatie waar we elkaar lekker op de vingers kunnen kijken.
Inclusief achteruitkijkspiegel..
Een wit orgel, betaald met zwart.... Afbeelding .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: RE: Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Bourdon16 »

Maanenschijn schreef:
Bourdon16 schreef:Ik voel een Refoforum-organistencursus aankomen onder de bezielende leiding van Hendrikus en GerefGemeente-lid.

Ik weet nog wel een aardige locatie waar we elkaar lekker op de vingers kunnen kijken.
Inclusief achteruitkijkspiegel..
Een wit orgel, betaald met zwart.... Afbeelding .
Alleen de zwarte toetsen.
Je moet niet alles geloven... volgens mijn informatie is het keurig anoniem geschonken via een stichting.. :OO3.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bourdon16 schreef:Ik voel een Refoforum-organistencursus aankomen onder de bezielende leiding van Hendrikus en GerefGemeente-lid.

Ik weet nog wel een aardige locatie waar we elkaar lekker op de vingers kunnen kijken.
Inclusief achteruitkijkspiegel..
Allen actieve forummers die het orgel kunnen bedienen mogen meedoen aan de Refoforumorgelwetstrijd. Ik ben dan de jury.

Het gebeurt anoniem, dus zonder vooroordelen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door GerefGemeente-lid »

Job schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bertiel schreef:
Bourdon16 schreef:Wat mij betreft een kort voorspel bij het zingen na de wet, geloofsbelijdenis en preek. De gemeente antwoord met een psalm en daar hoeft wat mij betreft geen lang voorspel tussen.
bij ons slechts 1 toon bij de wet of de geloofsbelijdenis.
na de preek kan het langer zijn
Bij ons is er één organist die na de Wet of de Geloofsbelijdenis direct inzet. De andere geven nog een riedeltje vooraf. Zij geven bij de tussenzang vaak ook een heel orkest. Ik vind dat niet nodig.
Bij de GG een dorp verderop is de tussenzang standaard zonder voor- en naspel. Er wordt dan ook direct ingezet.
Krijg jij er weleens reactie op van mede-gemeenteleden dat je openlijk (ook kritisch) over je gemeente schrijft?
Nee.

En dat moeten ze niet wagen ook.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie