Muzieksmaak van Refoforum

Van welke muziek hou je het meeste?

Klassieke muziek
36
33%
Koormuziek
8
7%
Orgelmuziek (Klassiek)
20
19%
Orgelmuziek (Populair)
5
5%
Jazz
2
2%
Gospel
10
9%
Praise
7
6%
Popmuziek
5
5%
Anders, namelijk..............
15
14%
 
Totaal aantal stemmen: 108

Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Christiaan »

Van welke muziek hou je het meeste?
En waarom?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Het meest... Tja, dat is zelfs niet zomaar te zeggen. Alle muziek dat uitdaagt om nog een keer te luisteren. Dat is van klassiek klassiek tot moderne pop en alles er tussenin.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Alsof koor- en orgelmuziek niet klassiek kunnen zijn. Jammer, Christiaan, je poll deugt niet :roll:
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:Alsof koor- en orgelmuziek niet klassiek kunnen zijn. Jammer, Christiaan, je poll deugt niet :roll:
Wel goed lezen bij orgelmuziek heb ik onderscheid gemaakt.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Klassieke muziek met uitzondering van heel veel muziek uit de 'Klassieke' periode.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

De ietwat rare indeling van de bovenste helft van de poll weerhoudt mij ervan die in te vullen. Ik integreer gewoon een paar onderdelen.

De muziek die me het meest aanspreekt is klassieke muziek (op zich eigenlijk ook al een vrij vage term), variërend van gregoriaans tot renaissance tot hedendaags en ongeacht het instrument (inclusief koor- en orgelmuziek dus). :D
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Wat ik bv ook mooi vind, is de Ierse volksmuziek. The Dubliners etc.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Klassieke muziek - m.n. de grotere orkestwerken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:Alsof koor- en orgelmuziek niet klassiek kunnen zijn. Jammer, Christiaan, je poll deugt niet :roll:
Wel goed lezen bij orgelmuziek heb ik onderscheid gemaakt.
Ja daag :wink:
En waarom dan niet koormuziek onderverdeeld in klassiek en populair? En weleens gehoord van populair klassiek? En waar ligt de grens tussen klassieke orgelmuziek en populaire orgelmuziek? Het spijt me, maar hier valt geen soep van te koken :?

Geef mij maar Johann Sebastian Bach :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Klassiek orgel , liefst van voor 1850 :wink:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

geledu schreef:Klassiek orgel , liefst van voor 1850 :wink:
schijnt besmettelijk te zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Je zou zeggen, dit zijnde een refoforum, dat er een refokeus zou zijn. Ik luister namelijk liefst naar de psalmen, zij het in nederlands of engels. Verder luister ik graag naar baroque. Dan wel liefst orgel, maar hoor ik ook graag orkest.

En die keuzen zijn niet mogelijk. Vooral de psalmen niet.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Bert Mulder schreef:Verder luister ik graag naar baroque. Dan wel liefst orgel, maar hoor ik ook graag orkest.

En die keuzen zijn niet mogelijk. Vooral de psalmen niet.
:shock: Die keuzen zijn niet mogelijk? Misschien niet direct, maar toch zeker wel indirect:

- Barok. Zie klassieke muziek, koormuziek of orgelmuziek (klassiek), om Christiaans indeling toch maar even te gebruiken.
- Psalmen. Die passen in minimaal 5 van de opties.

Ik ben het ook niet helemaal eens met Christiaans indeling, maar om die nog verder te gaan onderverdelen, gaat me iets te ver. Dan wordt het allemaal een beetje onoverzichtelijk.
limosa

Bericht door limosa »

De vraag is niet: Naar welke muziek luister je? Ik luister naar wat ik verantwoord vind. Da's meest orgel- of koor (liefst dan gemengd koor, de alten en de sopranen mis ik niet graag), ook klassiek zit er wel bij.

Maar eerlijk gezegd moet ik bij deze vraag ook wel aan m'n studententijd denken. We zaten onderhand meer in Dizzy de krant te lezen dan in de collegebanken. Jazz heeft nog niemand op gestemd in deze poll maar ik vind er prachtige muziek bij zitten. Zo'n beetje die ouwe jazz, ergens waar het de blues begint te overlappen, waar het nog wat verwantschap heeft met de negro-spiritual. Mooi! Maar ook die scheurende saxofoon-solo's die minutenlang aanhouden. De bas, de xylofoon. 't Is denk ik niet verantwoord, het zit in een wereldje dat het onze niet kan zijn. Dus ik luister er niet meer naar. Maar mooi is het wel.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Ik blijf het een draak van een poll vinden
draak van een poll schreef:Klassieke muziek
Koormuziek
Orgelmuziek (Klassiek)
Orgelmuziek (Populair)
Jazz
Gospel
Praise
Popmuziek
Anders, namelijk..............
-Klassieke muziek op één hoop gooien: dat werkt niet. Maak dan onderscheid tussen (voor mijn part) renaissance, barok, Weense klassieken, romantiek en modern [en dat is nog erg grof ingedeeld].

-Maak onderscheid tussen geestelijk en wereldlijk.

-Waarom koormuziek niet onderverdeeld? Stel je de Musicalische Exequien van Schütz op één lijn met "Lichtstad met uw paarlen poorten" door het Urker Mannenkoor?

-Alle jazz op één hoop? De ware jazz-liefhebber ziet je aankomen...

-Gospel, praise en pop liggen soms erg dicht bij elkaar. Waar houdt het één op, waar begint het ander?

-Hetzelfde geldt voor orgelmuziek, waar je wel onderscheid maakt tussen "klassiek" en "populair". Maar waar ligt de grens? Is een opera-achtige sinfonia van Padre Davide da Bergamo of een hoem-pa-pa Sortie van Lefébure-Wely klassiek of populair. En het Ave Maria van Bach-Gounod? En Psalm 25 van Pieter Heykoop?

Ik had het Magnificat van Rutter in gedachten. Dat stond in de platenzaak in de klassieke bak. Maar er is ook een koor bij. En een orgel - maar of dat nou een populair orgel is of een klassiek orgel, dat kan ik niet horen. Het geheel klinkt soms wel een beetje jazzy. De Lofzang van Maria: dat is Praise! De tekst komt uit het Evangelie van Lucas: the Gospel....

Nee hoor, het lukt echt niet :(
Plaats reactie