Muzieksmaak van Refoforum

Van welke muziek hou je het meeste?

Klassieke muziek
36
33%
Koormuziek
8
7%
Orgelmuziek (Klassiek)
20
19%
Orgelmuziek (Populair)
5
5%
Jazz
2
2%
Gospel
10
9%
Praise
7
6%
Popmuziek
5
5%
Anders, namelijk..............
15
14%
 
Totaal aantal stemmen: 108

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ararat schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.sela.nl/liederen/215/gods-v ... -door.html

Wat een oppervlakkigheid...

Of zien we de steeds verdere teloorgang van deze muziekgroep niet?
Is er een tijd geweest dat je deze muziekgroep of hun teksten niet oppervlakkig vond?
Nee. Maar de oppervlakkigheid wordt wel steeds erger en dit doordrenkt ook onze gezindte. En dat is levensgevaarlijk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1786
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef:
Ararat schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.sela.nl/liederen/215/gods-v ... -door.html

Wat een oppervlakkigheid...

Of zien we de steeds verdere teloorgang van deze muziekgroep niet?
Is er een tijd geweest dat je deze muziekgroep of hun teksten niet oppervlakkig vond?
Nee. Maar de oppervlakkigheid wordt wel steeds erger en dit doordrenkt ook onze gezindte. En dat is levensgevaarlijk.
Gelukkig zijn er uiterst betrokken mensen die voortdurend het www afstruinen, zoekend naar deze zaken om deze vervolgens (on)gevraagd aan de kaak te stellen :huhu
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door DDD »

Wel. Voor de mensen zoals ik, die dat oppervlakkige niet zo scherp zien, zou een nadere onderbouwing wel passend zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door huisman »

Anders namelijk………Stilte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Wel. Voor de mensen zoals ik, die dat oppervlakkige niet zo scherp zien, zou een nadere onderbouwing wel passend zijn.
Wel; zoek jij maar eens een lied van Sela op waar het gaat over onze persoonlijke schuld en zonde tegenover een rechtvaardig God.

Ik ben benieuwd of je het kunt vinden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Bourdon16 »

huisman schreef:Anders namelijk………Stilte.
Een zachte stilte.
Heerlijk.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Wel. Voor de mensen zoals ik, die dat oppervlakkige niet zo scherp zien, zou een nadere onderbouwing wel passend zijn.
Wel; zoek jij maar eens een lied van Sela op waar het gaat over onze persoonlijke schuld en zonde tegenover een rechtvaardig God.

Ik ben benieuwd of je het kunt vinden.
Er is uberhaupt maar één God, dus waarom 'een'? Dat klinkt nu niet bepaald respectvol in mijn Zuid-Hollandse oren.

Maar los daarvan: daar hoef je natuurlijk geen tien seconden voor te googlen, zelfs als je totaal niet bekend bent met het oeuvre van Sela.
Zie hoe Jezus lijdt voor mij,
aan het kruis de dood nabij.
Die voor mij het oordeel draagt;
Hij die tot zonde wordt gemaakt.
Wat een offer - Hij voor mij!
Wie wil worden zoals Hij?
Zoveel pijn, ongerechtigheid,
is op Hem die voor mij strijdt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Wel. Voor de mensen zoals ik, die dat oppervlakkige niet zo scherp zien, zou een nadere onderbouwing wel passend zijn.
Wel; zoek jij maar eens een lied van Sela op waar het gaat over onze persoonlijke schuld en zonde tegenover een rechtvaardig God.

Ik ben benieuwd of je het kunt vinden.
Er is uberhaupt maar één God, dus waarom 'een'? Dat klinkt nu niet bepaald respectvol in mijn Zuid-Hollandse oren.

Maar los daarvan: daar hoef je natuurlijk geen tien seconden voor te googlen, zelfs als je totaal niet bekend bent met het oeuvre van Sela.
Zie hoe Jezus lijdt voor mij,
aan het kruis de dood nabij.
Die voor mij het oordeel draagt;
Hij die tot zonde wordt gemaakt.
Wat een offer - Hij voor mij!
Wie wil worden zoals Hij?
Zoveel pijn, ongerechtigheid,
is op Hem die voor mij strijdt.
Dat gaat over het wonder van Golgotha.

Ik bedoel de ervaring van Gods kinderen, zoals beschreven in Romeinen 3.

Waarom is er geen enkel lied te vinden over het besef dat ík persoonlijk zondaar ben voor God en van nature voor Hem niet kan bestaan?

Denk bijvoorbeeld aan Psalm 51 of aan de belijdenis van de verloren zoon: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel en voor u, en ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden (Lukas 15: 21).
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door DDD »

Dat krijgt geen uitvoerig accent. Dat ben ik met je eens. Maar dit komt wel in de buurt:
HOUD MIJ VAST
Vader, waar bent U,

verbergt U zich voor mij?

Jezus, U kent mij,

bent U bedroefd om mij?



Laat mij niet los Heer;

ik heb zolang gestreden,

eindeloos gebeden,

op zoek naar uw aanwezigheid.

Houd mij vast Heer;

al heb ik kwaad bedreven,

met schuld kan ik niet leven

in uw tegenwoordigheid.



Laat me kiezen,

mij zelf in U verliezen.
Ik wil mij in U vinden:

Kom tot uw doel met mij.


Vader, vergeef mij,
als ik onheilig leef.

Jezus, omgeef mij,

doorgrond mij en vergeef.



Als ik vlucht Heer,
in mijn verborgen zonden,

waaraan ik ben gebonden,

totdat ik door U wordt bevrijd.

Houd mij vast Heer;
laat mij U toch weer vinden,

mij aan uw Woord verbinden

dat zuiver en rein is.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door GerefGemeente-lid »

Daar ben ik het niet mee eens.

Wij kiezen niet, we hebben al gekozen. Een keus tegen God en voor de duivel. Dus ik ben het met deze liedtekst totaal niet eens.

Ach, hou zou ik mij vergissen, als Gij mij de keuze liet...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door DDD »

'Laat mij kiezen' is een volkomen gereformeerde bede.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:'Laat mij kiezen' is een volkomen gereformeerde bede.
Wat is daar zo gereformeerd aan?
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door DDD »

:D :D

Ik geef toe dat ik zelf deze stelling innam. Maar het zou toch passend zijn als GG-lid zelf een bron gebruikte voor tegenovergestelde stelling.

Maar goed:
DL 3/4; 12.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef::D :D

Ik geef toe dat ik zelf deze stelling innam. Maar het zou toch passend zijn als GG-lid zelf een bron gebruikte voor tegenovergestelde stelling.

Maar goed:
DL 3/4; 12.
En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift , die van den Auteur van deze werking is ingegeven,, in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

Ik lees hierin niets van kiezen. Als je genade ontvangt kan het niet anders of je wordt/bent het ook, maar ook dat is door God gewerkt.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door DDD »

Dan lees je niet goed. Probeer een wat eenvoudiger versie:

https://www.dordtse-leerregels.nl/hoofdstuk-3-en-4
Plaats reactie