Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dit is de tweede keer in enkele weken.

Ik zou zeggen: gebruik google of de zoekfunctie op dit forum, want ik blijf niet bezig met het onderbouwen van algemeen bekende feiten.
Ik kan het niet vinden. Kreeg een tijdje geleden wel deze meest recente brochure van de GB toegestuurd en die zegt heel wat anders dan jij beweerd.

https://gereformeerdebond.nl/app/upload ... n-ambt.pdf
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Je weet wel weer een heerlijke doorsnede te geven;-)

Ik zou het eens gaan vragen in Middelburg, Utrecht, Ilpendam-Watergang, Huizen, Groningen en Arnhem.

Los daarvan zou ik het zelf erg vreemd vinden als kerken vanwege een ander standpunt over de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente uit een predikantenconvent of uit een reformatie-herdenking zouden worden gezet.

Maar goed, extremisme kent geen grenzen, dat heb ik al vaker beweerd.
Ik denk dat zelfs De Ontmoeting in Middelburg er niet voor is. Het zou mij verbazen althans, want daar zitten best veel ex-GG-ers.

Ik neem tenminste aan dat je die bedoelt. Verder zijn er alleen vrijzinnige PKN-gemeenten in Middelburg.

Ik ben verder niet goed op de hoogte van de GB-gemeenten, maar volgens mij kan ik als leek al beoordelen dat in de overige plaatsen er geen echte GB-gemeente is. De Ontmoeting in Middelburg vind ik trouwens ook al niet echt een GB-gemeente meer. Maar dat terzijde.

En de grote hamvraag is wie of wat er in deze discussie extremistisch is. Ik ben dat niet, in ieder geval. Ik ben gewoon heel nuchter en duidelijk en ik kan je onbewezen feit gewoon echt niet serieus nemen. Maar misschien is er een echte kenner van de GB in ons midden die meeleest of hier actief is en ons kan verlossen uit deze merkwaardige discussie?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Ex-GG-ers hoeven niet tegen de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente te zijn, natuurlijk.

Maar goed. Er is geen twijfel over dat het standpunt van de GB al sinds jaar en dag is dat het ambt aan broeders is voorbehouden. Het is ook al jarenlang zo dat daarover verschillend wordt gedacht. De laatste jaren zie je dat een deel van de predikanten die hier anders over denkt bedankt voor het lidmaatschap van de Bond, misschien ook door de nieuwe brochures. Dat is ook niet nieuw. Daar hebben we al eerder over gediscussieerd. Bovendien zijn de lijnen niet meer zo eenvoudig te trekken, want er zijn ook confessionele predikanten die geen voorstander zijn van zusters in het ambt.

Maar het is overduidelijk dat er veel predikanten zijn in de Bond die meewerken aan het bevestigen van vrouwen in het ambt, of gemeenten die bondspredikanten beroepen, maar waarin ook vrouwelijke ambtsdragers of predikanten zijn. Dan heb ik het over ouderlingen en predikanten, voor diakenen ligt dat sowieso van oudsher al anders, zeker in kleine bondsgemeenten.

Jaren geleden was er in het toenmalige blad Koers een enquête over de toenmalige bond, maar dat was vóór de perikelen van SOW, en sindsdien is de Bond wel wat kleiner geworden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ex-GG-ers hoeven niet tegen de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente te zijn, natuurlijk.

Maar goed. Er is geen twijfel over dat het standpunt van de GB al sinds jaar en dag is dat het ambt aan broeders is voorbehouden. Het is ook al jarenlang zo dat daarover verschillend wordt gedacht. De laatste jaren zie je dat een deel van de predikanten die hier anders over denkt bedankt voor het lidmaatschap van de Bond, misschien ook door de nieuwe brochures. Dat is ook niet nieuw. Daar hebben we al eerder over gediscussieerd. Bovendien zijn de lijnen niet meer zo eenvoudig te trekken, want er zijn ook confessionele predikanten die geen voorstander zijn van zusters in het ambt.

Maar het is overduidelijk dat er veel predikanten zijn in de Bond die meewerken aan het bevestigen van vrouwen in het ambt, of gemeenten die bondspredikanten beroepen, maar waarin ook vrouwelijke ambtsdragers of predikanten zijn. Dan heb ik het over ouderlingen en predikanten, voor diakenen ligt dat sowieso van oudsher al anders, zeker in kleine bondsgemeenten.

Jaren geleden was er in het toenmalige blad Koers een enquête over de toenmalige bond, maar dat was vóór de perikelen van SOW, en sindsdien is de Bond wel wat kleiner geworden.
Begrijp ik nu dat jouw bron is een enquête van heel lang geleden. En dat moest ik kunnen vinden met google?
Sorry DDD dit valt dan toch echt tegen dat jij je stelling niet kunt onderbouwen.
Dat de GB predikanten in een kerk dienen waar vrouwen in het ambt zijn was ons allemaal bekend. Dat ze zelfs voorgaan in gemeenten waren vrouwen in het ambt staan ook. Daarmee keuren ze het niet goed maar is een stukje lijden aan de kerk.
Maar jouw bewering dat een groot deel van de GB predikanten geen bezwaar heeft tegen de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente is een leugen en dat is best wel kwalijk op dit forum.

Bronnen lever je niet . Triest om zo een serieuze discussie te voeren. Excuses zouden je sieren en ik aanvaard ze bij voorbaat al.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
DDD schreef: Overigens: de Jacobikerk is natuurlijk niet modern, maar is een bondsgemeente iets links van het midden, met een klassieke liturgie en een klassieke prediking van relatief bovengemiddelde inhoud. In de bijeenkomst werden alleen psalmen in de oude berijming en het Lutherlied gezongen, dus met de zwaardere broeders en zusters is zeker rekening gehouden.
Sja jouw definitie van modern ligt anders. Maar wat vindt je dan wel een moderne linkse gemeente? En wat zijn volgens jouw kenmerken van een linkse hervormde gemeente?

Ik was wel verbaast dat ze ds Zoutendijk hadden gevraagd ja ik zou vind dat ook niet wenselijk.
De Kloosterkerk in Den Haag is een moderne linkse gemeente. Of (iets minder, vanwege de confessionele stroming) de Hooglandse kerk in Leiden. De Westerkerk is ook een duidelijk voorbeeld, net als de oudekerkgemeente in Amsterdam. Verder alle vrijzinnig hervormden en de Protestantenbond.

Maar het is natuurlijk vreemd om alles van 0-8 op het spectrum links te noemen en dan 9 midden en 10 rechts. De middenorthodoxie en de vrijzinnigheid vallen kennelijk geheel buiten jouw blikveld, maar dat is nog geen reden om een iets modernere bondsgemeente een moderne linkse gemeente te noemen. Dat is gewoon feitelijk onjuist.
Kloosterkerk is geen GB, Hooglandse kerk in Leiden ook niet, Oude kerk in Amsterdam ook niet.
Linkse Bondsgemeenten graag noemen, en wat volgens jouw de kenmerken zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door John Galt »

Waarom toch al die hokjes, vakjes? Een dominee houdt een toespraak: Beoordeel die op de inhoud. Wat maakt het uit wat zijn kleur is, of welke ligging die voormalige gemeente heeft? Wat heeft het überhaupt voor zin om een dominee op de theologische weegschaal te leggen? Als een vrijzinnige voorganger iets waars zegt, is dat niet minder waar omdat hij vrijzinnig is. Praat een 100% zuivere dominee onzin, dan is dat niet minder onzin.
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef:
DDD schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
DDD schreef: Overigens: de Jacobikerk is natuurlijk niet modern, maar is een bondsgemeente iets links van het midden, met een klassieke liturgie en een klassieke prediking van relatief bovengemiddelde inhoud. In de bijeenkomst werden alleen psalmen in de oude berijming en het Lutherlied gezongen, dus met de zwaardere broeders en zusters is zeker rekening gehouden.
Sja jouw definitie van modern ligt anders. Maar wat vindt je dan wel een moderne linkse gemeente? En wat zijn volgens jouw kenmerken van een linkse hervormde gemeente?

Ik was wel verbaast dat ze ds Zoutendijk hadden gevraagd ja ik zou vind dat ook niet wenselijk.
De Kloosterkerk in Den Haag is een moderne linkse gemeente. Of (iets minder, vanwege de confessionele stroming) de Hooglandse kerk in Leiden. De Westerkerk is ook een duidelijk voorbeeld, net als de oudekerkgemeente in Amsterdam. Verder alle vrijzinnig hervormden en de Protestantenbond.

Maar het is natuurlijk vreemd om alles van 0-8 op het spectrum links te noemen en dan 9 midden en 10 rechts. De middenorthodoxie en de vrijzinnigheid vallen kennelijk geheel buiten jouw blikveld, maar dat is nog geen reden om een iets modernere bondsgemeente een moderne linkse gemeente te noemen. Dat is gewoon feitelijk onjuist.
Kloosterkerk is geen GB, Hooglandse kerk in Leiden ook niet, Oude kerk in Amsterdam ook niet.
Linkse Bondsgemeenten graag noemen, en wat volgens jouw de kenmerken zijn.
Hoor eens even: jij had het niet (expliciet) over bondsgemeenten. Daarom reageerde ik daar ook juist op.

De kenmerken van een linkse bondsgemeente zijn een tamelijk verbondsmatige prediking, zingen van gezangen, in een deel van de gevallen vrouwelijke ambtsdragers en een relatief open houding naar de moderne cultuur in vergelijking met midden en rechts bond.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Ex-GG-ers hoeven niet tegen de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente te zijn, natuurlijk.

Maar goed. Er is geen twijfel over dat het standpunt van de GB al sinds jaar en dag is dat het ambt aan broeders is voorbehouden. Het is ook al jarenlang zo dat daarover verschillend wordt gedacht. De laatste jaren zie je dat een deel van de predikanten die hier anders over denkt bedankt voor het lidmaatschap van de Bond, misschien ook door de nieuwe brochures. Dat is ook niet nieuw. Daar hebben we al eerder over gediscussieerd. Bovendien zijn de lijnen niet meer zo eenvoudig te trekken, want er zijn ook confessionele predikanten die geen voorstander zijn van zusters in het ambt.

Maar het is overduidelijk dat er veel predikanten zijn in de Bond die meewerken aan het bevestigen van vrouwen in het ambt, of gemeenten die bondspredikanten beroepen, maar waarin ook vrouwelijke ambtsdragers of predikanten zijn. Dan heb ik het over ouderlingen en predikanten, voor diakenen ligt dat sowieso van oudsher al anders, zeker in kleine bondsgemeenten.

Jaren geleden was er in het toenmalige blad Koers een enquête over de toenmalige bond, maar dat was vóór de perikelen van SOW, en sindsdien is de Bond wel wat kleiner geworden.
Begrijp ik nu dat jouw bron is een enquête van heel lang geleden. En dat moest ik kunnen vinden met google?
Sorry DDD dit valt dan toch echt tegen dat jij je stelling niet kunt onderbouwen.
Dat de GB predikanten in een kerk dienen waar vrouwen in het ambt zijn was ons allemaal bekend. Dat ze zelfs voorgaan in gemeenten waren vrouwen in het ambt staan ook. Daarmee keuren ze het niet goed maar is een stukje lijden aan de kerk.
Maar jouw bewering dat een groot deel van de GB predikanten geen bezwaar heeft tegen de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente is een leugen en dat is best wel kwalijk op dit forum.

Bronnen lever je niet . Triest om zo een serieuze discussie te voeren. Excuses zouden je sieren en ik aanvaard ze bij voorbaat al.
Nee, want ik blijf bij mijn stelling.

Ik ben druk, dus ik heb niet de tijd om nu alle artikelen die mijn stelling onderbouwen, te gaan opzoeken. Ik noem een voorbeeld. Ds. P.J. Visser gaat breed voor in de Bond, en bevestigde een vrouwelijke predikant. Natuurlijk beweer ik niet dat 60 procent van de predikanten uit het boekje van de GB een voorstander is van vrouwelijke predikanten, maar een groot deel (laat ik het iets meer duiden: ik schat rond een kwart tot één derde) heeft daar geen bezwaren tegen.

En natuurlijk kan ik dat niet tot in detail bewijzen, maar daarom is het nog geen onzin. Ik spreek hier geregeld meerdere predikanten over. Ik kan ook wel degelijk schriftelijke bronnen noemen, van predikanten die zich hierover uitspraken. Maar een precies en recent algemeen onderzoek is niet beschikbaar, dus ik kan het alleen relateren aan opvattingen over schepping/evolutie en over het functioneren van de hel in de prediking, onderwerpen waarvan wel een onderzoek beschikbaar is.

Los daarvan zeggen enquêtes ook niet alles. Zaterdag had het RD een onderzoek waarvan de resultaten mij ook niet erg betrouwbaar over kwamen, omdat er geen rekening werd gehouden met het verschil in bereik van de krant onder jongere en oudere leeftijdsgroepen. Dan krijg je heel wonderlijke onderzoeksresultaten. Maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:https://dashboard.dienstmeekijken.nl/cgk-damwoude/1524

Hier een bijdrage van Laurens v.d. Tang. Ik herinner me niet dat deze hier al gedeeld is.
Deze wordt overigens redelijk weloverwogen becommentarieerd door Daniel Gilissen (ND) op twitter.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:https://dashboard.dienstmeekijken.nl/cgk-damwoude/1524

Hier een bijdrage van Laurens v.d. Tang. Ik herinner me niet dat deze hier al gedeeld is.
Deze wordt overigens redelijk weloverwogen becommentarieerd door Daniel Gilissen (ND) op twitter.
Vind je? Ik zie de ondertoon in dat draadje niet alleen als weloverwogen, maar ook een zeker als hautain en afgevend op ‘de domme refo’. Wat overigens niet aan zijn feitelijke kritiek afdoet, maar wat wel ergens schuurt bij mij.

Ik zie dat trouwens ook terug bij prof. Huijgen, die daarbij dan ook nog graag het RD betrekt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Vind je? Ik zie de ondertoon in dat draadje niet alleen als weloverwogen, maar ook een zeker als hautain en afgevend op ‘de domme refo’. Wat overigens niet aan zijn feitelijke kritiek afdoet, maar wat wel ergens schuurt bij mij.
Ik denk dat een dosis cynisme wel van pas komt bij dit soort rare denkbeelden. Een opvallend punt is niet zozeer de bijdrage van Van der Tang, die ik nog wel kan plaatsen, maar het onversneden complotdenken in de zaal.

Sinds gisteren ben ik ervan op de hoogte dan mijn zwager is bekeerd tot 'het platte aarde' geloof. Gewoon even een zijstraatje, maar dan sta je toch wel te tollen op je benen; ik ben dan niet geheel in staat tot het meejubelen in meelevende superlatieven maar heb opeens wel een dosis sarcasme voorradig, waarvan ik niet wist dat ik die had.

Overigens zijn niet alle claims over bankiers een slag in de lucht: https://www.triodos.nl/reset
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef:Vind je? Ik zie de ondertoon in dat draadje niet alleen als weloverwogen, maar ook een zeker als hautain en afgevend op ‘de domme refo’. Wat overigens niet aan zijn feitelijke kritiek afdoet, maar wat wel ergens schuurt bij mij.
Ik denk dat een dosis cynisme wel van pas komt bij dit soort rare denkbeelden. Een opvallend punt is niet zozeer de bijdrage van Van der Tang, die ik nog wel kan plaatsen, maar het onversneden complotdenken in de zaal.

Sinds gisteren ben ik ervan op de hoogte dan mijn zwager is bekeerd tot 'het platte aarde' geloof. Gewoon even een zijstraatje, maar dan sta je toch wel te tollen op je benen; ik ben dan niet geheel in staat tot het meejubelen in meelevende superlatieven maar heb opeens wel een dosis sarcasme voorradig, waarvan ik niet wist dat ik die had.

Overigens zijn niet alle claims over bankiers een slag in de lucht: https://www.triodos.nl/reset
Wat ik in de bijdragen van Gilissen regelmatig opmerk, lijkt een (vergeef me mijn taalgebruik) als ex-GG er ‘schijten in het nest’. Dat doet afbreuk aan zijn analyse.

Zeker zijn inhoudelijk de gewraakte lezing en reacties onder kritiek te plaatsen. Ik kom ook best veel complotdenkers in eigen kennissen en kerkelijke kring tegen. Ik vraag mij af: waar zou toch die voedingsbodem vandaan komen? Er blijkt een groot achterdocht naar de overheid uit, maar ook hang naar bijzonderheid of mystieke gedachten. Daar zit mogelijk een connectie met het raamwerk van onze voorgestane geloofsbeleving.

Dat zou dan weer een interessant vraagstuk zijn om eens een lezing over te houden of onderzoek naar te doen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:
Herman schreef:
Ad Anker schreef:https://dashboard.dienstmeekijk ... woude/1524

Hier een bijdrage van Laurens v.d. Tang. Ik herinner me niet dat deze hier al gedeeld is.
Deze wordt overigens redelijk weloverwogen becommentarieerd door Daniel Gilissen (ND) op twitter.
Vind je? Ik zie de ondertoon in dat draadje niet alleen als weloverwogen, maar ook een zeker als hautain en afgevend op ‘de domme refo’. Wat overigens niet aan zijn feitelijke kritiek afdoet, maar wat wel ergens schuurt bij mij.

Ik zie dat trouwens ook terug bij prof. Huijgen, die daarbij dan ook nog graag het RD betrekt.
Het is toch ook een domme refo? Ik voel mij daar niet door aangesproken in ieder geval.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Je vindt dat je niet als reformatorische kerken gezamenlijk een reformatieherdenking moet houden als dat betekent dat hierover verschillend gedacht wordt? Dat is dan precies de reden waarom anderen voor een andere kerk kiezen. Je doet het niet snel goed, dat zal altijd wel zo blijven in de eindtijd.

Misschien moet je eerst de lezing eens beluisteren.
Ik heb een stukje beluisterd. Zijn visie over de vrijheid van godsdienst en onderwijs vind ik om te beginnen al merkwaardig. Dus dan haak ik al af.

Geef mij dan maar geen gezamenlijke bijeenkomst.

Als we het op belangrijke zaken die gegrond zijn op Gods Woord niet met elkaar eens zijn, dan is dat gevaarlijk voor hen die staan naar Gods Woord, ook al klinkt er een boodschap die op zichzelf niet verkeerd is. Dus ik zou het niet willen.
Gelukkig zag prof. Selderhuis reden om op een soortgelijk dilemma te reageren: beter dan ik het ooit kon doen:

https://www.rd.nl/artikel/949210-conven ... een-middel
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Ik ben druk, dus ik heb niet de tijd om nu alle artikelen die mijn stelling onderbouwen, te gaan opzoeken. Ik noem een voorbeeld. Ds. P.J. Visser gaat breed voor in de Bond, en bevestigde een vrouwelijke predikant. Natuurlijk beweer ik niet dat 60 procent van de predikanten uit het boekje van de GB een voorstander is van vrouwelijke predikanten, maar een groot deel (laat ik het iets meer duiden: ik schat rond een kwart tot één derde) heeft daar geen bezwaren tegen.
Mijn inschatting is dan minder dan 10% van de predikanten die zijn aangesloten bij de Gereformeerde Bond dat standpunt huldigen. En zeker niet in het openbaar. Ik ken ook geen publicaties van predikanten waarin ze positief spreken over openstelling van de ambten voor vrouwen.
Plaats reactie