Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Aangezien een groot deel van de predikanten van de Bond geen bezwaar heeft tegen de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente...
Ik word een beetje melig van die 'zusters van de gemeente' iedere keer. Je mag best wel een keer 'vrouwen' zeggen, hoor.
En ja, voor mij is zoiets ook een breekpunt. Is niet een onderwerp ergens op de lijn van zwaar naar licht, maar radicale omwenteling, want gezag van de Schrift aangetast.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Ik ben druk, dus ik heb niet de tijd om nu alle artikelen die mijn stelling onderbouwen, te gaan opzoeken. Ik noem een voorbeeld. Ds. P.J. Visser gaat breed voor in de Bond, en bevestigde een vrouwelijke predikant. Natuurlijk beweer ik niet dat 60 procent van de predikanten uit het boekje van de GB een voorstander is van vrouwelijke predikanten, maar een groot deel (laat ik het iets meer duiden: ik schat rond een kwart tot één derde) heeft daar geen bezwaren tegen.
Mijn inschatting is dan minder dan 10% van de predikanten die zijn aangesloten bij de Gereformeerde Bond dat standpunt huldigen. En zeker niet in het openbaar. Ik ken ook geen publicaties van predikanten waarin ze positief spreken over openstelling van de ambten voor vrouwen.
Dat is dan vreemd. Je hebt dit al eerder gemeld, en toen heb ik je de bronnen aangereikt. :)

Maar om het voor nu te beperken: lees de laatste 30 jaargangen van Kontekstueel.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Aangezien een groot deel van de predikanten van de Bond geen bezwaar heeft tegen de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente...
Ik word een beetje melig van die 'zusters van de gemeente' iedere keer. Je mag best wel een keer 'vrouwen' zeggen, hoor.
En ja, voor mij is zoiets ook een breekpunt. Is niet een onderwerp ergens op de lijn van zwaar naar licht, maar radicale omwenteling, want gezag van de Schrift aangetast.
Ik doel inderdaad op vrouwen in de gemeente. :)

Zie wat prof. Selderhuis in het artikel schrijft.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Maar om het voor nu te beperken: lees de laatste 30 jaargangen van Kontekstueel.
Ik zal beginnen bij de jaargang 1990. Wat ik overigens wel wil benadrukken is dat de stichting Kontekstueel wat anders is dan de de Gereformeerde Bond. Leden van de stichting hoeven niet noodzakelijkerwijs ook lid te zijn van de bond.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Eens. Uiteraard. Er schrijven of in ieder geval schreven ook predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten en Christelijke Gereformeerde Kerken in. Maar je kunt als je wilt per schrijver nagaan of hij wel of geen lid is, en een groot deel was Bond.

Los daarvan heb ik het blad al tien jaar niet frequent gelezen, maar zo rond 1995 hield ik het goed bij, dus 1990 is een mooi begin.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Charles »

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Kort en krachtig, helder en klaar. Daar is geen woord Latijn bij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Voor de zaterdagavond.
Een preek niet naar de mens, wel een eerlijke preek.
Wellicht verstaan we het niet, maar dat onze ogen ervoor geopend mochten worden.

Een (oudejaars)preek (1987) van wijlen ds. A.D. Muilwijk
https://www.youtube.com/watch?v=RcJyHPhy-wI&t=6047s
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ora et labora »

-DIA- schreef:Voor de zaterdagavond.
Een preek niet naar de mens, wel een eerlijke preek.
Wellicht verstaan we het niet, maar dat onze ogen ervoor geopend mochten worden.

Een (oudejaars)preek (1987) van wijlen ds. A.D. Muilwijk
https://www.youtube.com/watch?v=RcJyHPhy-wI&t=6047s
Ernstige eerlijke predikatie DIA!
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Ora et labora schreef:
-DIA- schreef:Voor de zaterdagavond.
Een preek niet naar de mens, wel een eerlijke preek.
Wellicht verstaan we het niet, maar dat onze ogen ervoor geopend mochten worden.

Een (oudejaars)preek (1987) van wijlen ds. A.D. Muilwijk
https://www.youtube.com/watch?v=RcJyHPhy-wI&t=6047s
Ernstige eerlijke predikatie DIA!
Ik weet het. Toch zullen er wellicht mensen zijn die het niet zo zien, en in feite meer willen staan naar 'een ruim evangelie'. En ik geloof dat dat er ook is! Een ruim Evangelie kan immers alleen nut doen als eerst de Wet zijn ontdekkend werk deed. Pas dan kan het Evangelie recht ruim zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

Kijk uit dat je je eigen zaligheid niet in de weg staat DIA.
We weten het vaak zelf zo goed. Ik ook.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
Ora et labora schreef:
-DIA- schreef:Voor de zaterdagavond.
Een preek niet naar de mens, wel een eerlijke preek.
Wellicht verstaan we het niet, maar dat onze ogen ervoor geopend mochten worden.

Een (oudejaars)preek (1987) van wijlen ds. A.D. Muilwijk
https://www.youtube.com/watch?v=RcJyHPhy-wI&t=6047s
Ernstige eerlijke predikatie DIA!
Ik weet het. Toch zullen er wellicht mensen zijn die het niet zo zien, en in feite meer willen staan naar 'een ruim evangelie'. En ik geloof dat dat er ook is! Een ruim Evangelie kan immers alleen nut doen als eerst de Wet zijn ontdekkend werk deed. Pas dan kan het Evangelie recht ruim zijn.
Ik begrijp je volkomen DIA, hou hier maar aan vast!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
-DIA- schreef:
Ora et labora schreef:
-DIA- schreef:Voor de zaterdagavond.
Een preek niet naar de mens, wel een eerlijke preek.
Wellicht verstaan we het niet, maar dat onze ogen ervoor geopend mochten worden.

Een (oudejaars)preek (1987) van wijlen ds. A.D. Muilwijk
https://www.youtube.com/watch?v=RcJyHPhy-wI&t=6047s
Ernstige eerlijke predikatie DIA!
Ik weet het. Toch zullen er wellicht mensen zijn die het niet zo zien, en in feite meer willen staan naar 'een ruim evangelie'. En ik geloof dat dat er ook is! Een ruim Evangelie kan immers alleen nut doen als eerst de Wet zijn ontdekkend werk deed. Pas dan kan het Evangelie recht ruim zijn.
Ik begrijp je volkomen DIA, hou hier maar aan vast!
Dus het Evangelie heeft geen kracht uit zichzelf?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door pierre27 »

Als je het niet erg vindt ga ik deze zaken niet uit elkaar halen, zoals DIA het voorstelde kan ik me er prima in vinden. Daar laat ik het graag bij. Overigens sluit ik me graag aan bij je laatste gedeelte uit de vorige posting, we weten het van onszelf vaak zo goed.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ora et labora »

DDD schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Ik ben druk, dus ik heb niet de tijd om nu alle artikelen die mijn stelling onderbouwen, te gaan opzoeken. Ik noem een voorbeeld. Ds. P.J. Visser gaat breed voor in de Bond, en bevestigde een vrouwelijke predikant. Natuurlijk beweer ik niet dat 60 procent van de predikanten uit het boekje van de GB een voorstander is van vrouwelijke predikanten, maar een groot deel (laat ik het iets meer duiden: ik schat rond een kwart tot één derde) heeft daar geen bezwaren tegen.
Mijn inschatting is dan minder dan 10% van de predikanten die zijn aangesloten bij de Gereformeerde Bond dat standpunt huldigen. En zeker niet in het openbaar. Ik ken ook geen publicaties van predikanten waarin ze positief spreken over openstelling van de ambten voor vrouwen.
Dat is dan vreemd. Je hebt dit al eerder gemeld, en toen heb ik je de bronnen aangereikt. :)

Maar om het voor nu te beperken: lees de laatste 30 jaargangen van Kontekstueel.
Heel eerlijk gezegd ik had altijd gedacht Ds P J Visser komt een beetje te vrijzinnig over.
Maar ik weet het niet zo meer. Nu heb ik een ander beeld over hem. Alsof hij veranderd is in zijn ernst over de Bijbel.
I.v.m. Openbaringen. Hij lijkt me eerlijk. Toch heb ik een soort gevoel dat hij media aandacht vraagt.
Maar ik hoop dat ik het zo mis heb. Ook predikanten kunnen ten goede veranderen.
En hij heeft toch een vertrouwde boodschap. Er is nog een Ds Visser C.M. Visser met zijn prediking ben ik wat vertrouwder.
Het zet tot nadenken en het is leerzaam.
Als het recht is horen we Gods stem i.p.v. een predikant.
Laatst gewijzigd door Ora et labora op 16 nov 2021, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Plaats reactie