Bibliotheek programma voor preken

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door Tiberius »

Maar waarom zou je alles uitprinten? Het is toch veel makkelijker om het in Excel te houden.
Peter-ooievaar
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:19

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door Peter-ooievaar »

DDD schreef:Er is een online prekenregister, daar kun je je eigen bibliotheken in aanmaken, en dat scheelt nog een hoop typewerk ook. Je mag er alleen op zondag niet in.

http://www.prekenregister.nl
Ik heb een account aangemaakt, bedankt voor de info. Het blijkt alleen onduidelijk en onvolledig te werken....
Na contact met de uitgever krijg ik te horen dat er aan een nieuwe versie word gewerkt, dus nog even afwachten.
Peter-ooievaar
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:19

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door Peter-ooievaar »

Tiberius schreef:Maar waarom zou je alles uitprinten? Het is toch veel makkelijker om het in Excel te houden.
Aangezien mijn laptop niet de hele dag aan staat en Excel met 4000 rijen met de tablet nogal onhandig zoeken is. Vandaar dacht ik: is er misschien software voor die eventueel samenwerkt met een app.
Kijk Excel is op zich zelf natuurlijk prima, maar zoals het programma Calibre werkt (waarin ik rond de 5000 e-books heb staan, en ook via een trucje mijn ruim 600 papieren boeken archiveer) kun je heel eenvoudig werken met tags, internetkoppelingen, extra info over bijvoorbeeld predikant, boek, tijd waarin het boek geschreven is.

Ik maak er ook niet zo'n punt van, het was maar een vraagje...

Soms denk ik weleens: al die uren archiveren kun je ook besteden aan lezen en Bijbelonderzoek. Kom je eindelijk eens door heel die berg boeken :D
Peter-ooievaar
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:19

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door Peter-ooievaar »

John Galt schreef:Wel grappig dat iedereen hier Excel voor gebruikt. Terwijl Office gewoon een database-applicatie heeft: Access. Typen jullie ook in Excel, of gebruiken jullie daar wel Word voor?
Bedankt voor je bericht.

Ik heb Office 365 en daarmee ook Acces en ook Acces handboeken. Maar doe er eigenlijk niets mee, ben er ook in de basis niet mee bekend.
Ooit wel eens in het programma gesnuffeld, maar meer ook niet.

Misschien toch maar eens aan beginnen
Peter-ooievaar
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:19

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door Peter-ooievaar »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:
John Galt schreef:Wel grappig dat iedereen hier Excel voor gebruikt. Terwijl Office gewoon een database-applicatie heeft: Access. Typen jullie ook in Excel, of gebruiken jullie daar wel Word voor?
Niet alle soorten Office-licenties bevatten Access.
De mijne wel.

Maar goed, ik houd alle preken bij in een schriftje. Lekker ouderwets. :)
Bedoel je daar preken mee die je bezit of preken die gehouden zijn in een gemeente?
Peter-ooievaar
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:19

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door Peter-ooievaar »

Peter-ooievaar schreef:
Tiberius schreef:Maar waarom zou je alles uitprinten? Het is toch veel makkelijker om het in Excel te houden.
Aangezien mijn laptop niet de hele dag aan staat en Excel met 4000 rijen met de tablet nogal onhandig zoeken is. Vandaar dacht ik: is er misschien software voor die eventueel samenwerkt met een app.
Kijk Excel is op zich zelf natuurlijk prima, maar zoals het programma Calibre werkt dacht ik dat er mischien iets vergelijkbaars zou zijn voor preken. In Calibre, waarin ik rond de 5000 e-books heb staan, en ook via een trucje mijn ruim 600 papieren boeken archiveer, kun je heel eenvoudig werken met tags, internetkoppelingen, extra info over bijvoorbeeld predikant, boek, tijd waarin het boek geschreven is.

Ik maak er ook niet zo'n punt van, het was maar een vraagje...

Soms denk ik weleens: al die uren archiveren kan ik ook besteden aan lezen en Bijbelonderzoek. Kom ik eindelijk eens door heel die berg boeken heen :D
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door GerefGemeente-lid »

Peter-ooievaar schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:
John Galt schreef:Wel grappig dat iedereen hier Excel voor gebruikt. Terwijl Office gewoon een database-applicatie heeft: Access. Typen jullie ook in Excel, of gebruiken jullie daar wel Word voor?
Niet alle soorten Office-licenties bevatten Access.
De mijne wel.

Maar goed, ik houd alle preken bij in een schriftje. Lekker ouderwets. :)
Bedoel je daar preken mee die je bezit of preken die gehouden zijn in een gemeente?
De preken die ik hoor.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door Dodo »

Ik ben wel eens met Acces begonnen, maar ik kwam er niet echt in. Ik vond het veel lastiger dan Excel.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door Zita »

Peter-ooievaar schreef:
Tiberius schreef:Ik zou eerlijk gezegd geen ander programma weten dan Excel. Of het moet diens alternatieven zijn: Google spreadsheets, enz.
Bedankt voor je bericht.
Ik kom inderdaad nergens iets tegen vergelijkbaar met Excel. Het werkt op zich wel, maar in mijn geval 160 pagina's print per sortering is een dure hobby. Aangezien er nogal eens een boek bijkomt, dan ben je weer niet actueel.
Maar welk programma je ook hebt: in print is het toch allemaal even omvangrijk? Je hoeveelheid data verandert niet als je programma verandert.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:Ik ben wel eens met Acces begonnen, maar ik kwam er niet echt in. Ik vond het veel lastiger dan Excel.
Access is een database management systeem.
Daar kan je eigenlijk niet zonder gedegen opleiding op het gebied van relationele databases mee beginnen. Je hebt het niveau nodig van een software engineer.
Natuurlijk, een NAW-database opzetten lukt de meesten nog wel. Maar als je wat complexer dingen wilt doen, zoals indexeren, normaliseren, enz. loopt je al gauw vast.
Bij Excel is dat wat makkelijker.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door Hoopvol »

Peter-ooievaar schreef:
Hoopvol schreef:Ik heb alles in Exel staan. En dan heb ik een geprinte versie. 1x op alfabetische volgorde van voorganger, 1x op alfabetische volgorde van tekst en 1x op alfabetische volgorde van onderwerp.
Bedankt voor je bericht.
Ik kom inderdaad nergens iets tegen vergelijkbaar met Excel. Het werkt op zich wel, maar in mijn geval 160 pagina's print per sortering is een dure hobby. Aangezien er nogal eens een boek bijkomt, dan ben je weer niet actueel.
Ik heb de letters zo klein mogelijk, volgens mij is dat lettertype 8. En ik print dubbelzijdig.
Bij elk nieuw boek werk ik wel het Exel bestand bij. Maar ik print het bestand niet altijd uit, dat doe ik vaak als ik het idee krijg dat ik het overzicht kwijt raak. Op dit moment loopt mijn papieren map 53 preken achter - 1 catechismusverklaring en 1 losse preek :D .

En ik probeer me te beperken in het kopen van boeken. Ik heb bewust beperkte kastruimte voor mijn boeken. Als ik een boek koop die niet meer in die kast past zal er een boek uit moeten. En dan geef ik die vaak door aan een geïnteresseerde.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door Tiberius »

Ik vind het allemaal nogal bizar, dat printen. Denken jullie niet aan het milieu?
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door Hoopvol »

Tiberius schreef:Ik vind het allemaal nogal bizar, dat printen. Denken jullie niet aan het milieu?
Ja daar denk ik zeker aan. Daarom print ik het bestand uit.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door Wim Anker »

.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 08 jul 2021, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter-ooievaar
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:19

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door Peter-ooievaar »

Hoopvol schreef:
Peter-ooievaar schreef:
Hoopvol schreef:Ik heb alles in Exel staan. En dan heb ik een geprinte versie. 1x op alfabetische volgorde van voorganger, 1x op alfabetische volgorde van tekst en 1x op alfabetische volgorde van onderwerp.
Bedankt voor je bericht.
Ik kom inderdaad nergens iets tegen vergelijkbaar met Excel. Het werkt op zich wel, maar in mijn geval 160 pagina's print per sortering is een dure hobby. Aangezien er nogal eens een boek bijkomt, dan ben je weer niet actueel.
Ik heb de letters zo klein mogelijk, volgens mij is dat lettertype 8. En ik print dubbelzijdig.
Bij elk nieuw boek werk ik wel het Exel bestand bij. Maar ik print het bestand niet altijd uit, dat doe ik vaak als ik het idee krijg dat ik het overzicht kwijt raak. Op dit moment loopt mijn papieren map 53 preken achter - 1 catechismusverklaring en 1 losse preek :D .

En ik probeer me te beperken in het kopen van boeken. Ik heb bewust beperkte kastruimte voor mijn boeken. Als ik een boek koop die niet meer in die kast past zal er een boek uit moeten. En dan geef ik die vaak door aan een geïnteresseerde.
Echt nieuwe boeken kopen doen wij zelden, dat heb ik een tiental jaren geleden wel gedaan, dat was ook in de hoedanigheid als ambtsdrager. Pasgeleden kocht ik de totaal herziende uitgave van 'Het zien op Jezus', de Bijbel in de grondtekst en een Hebreeuwse cursus, daarvoor was het best wel een tijd geleden dat we echt iets nieuw kochten. Maar verder is minstens de helft van de rommelmarkt, of gekregen via nalatenschap.

Afgelopen voorjaar is mijn schoonvader overleden en via mijn schoonmoeder kregen wij boeken waar de boekenkast geheel mee gevuld kon worden en er staan nog verschillende dozen boeken die onze kant op komen.
De dubbele gaan dan weg, maar de vliering is geduldig.
Plaats reactie