Bibliotheek programma voor preken

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door Zita »

Wat doe je met zo'n prekendatabase?
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door Hoopvol »

Zita schreef:Wat doe je met zo'n prekendatabase?
Als er leesdienst is eventueel meelezen met de preek. En als ik over een bepaalde tekst of onderwerp een uitleg zoek is de desbetreffende preek makkelijk te vinden. Dat zijn mijn beweegredenen geweest om het bestand te maken.
Peter-ooievaar
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:19

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door Peter-ooievaar »

Hoopvol schreef:
Zita schreef:Wat doe je met zo'n prekendatabase?
Als er leesdienst is eventueel meelezen met de preek. En als ik over een bepaalde tekst of onderwerp een uitleg zoek is de desbetreffende preek makkelijk te vinden. Dat zijn mijn beweegredenen geweest om het bestand te maken.
Voor mij idem dito. Over het algemeen weet ik wel wat voor boeken er in de kasten staan, maar de inhoud, wat betreft preken of specifiekere onderwerpen is wat lastig.

Daarnaast lezen wij (mijn vrouw en ik) regelmatig samen een preek hardop. Aansluitend bij het kerkelijk jaar, of gebeurtenissen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door Herman »

Als je een excel hebt en je kan daar niet goed in zoeken, dan vraag ik me af of je het excel wel goed hebt ingericht. Misschien kan je wat online tips en trics opzoeken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door -DIA- »

Ik heb vanaf ongeveer 1978 (eerst wat onregelmatig, en vanaf 1981 alles) alle preken bijgehouden. Wat ik niet bijhoudt zijn preken die ik zelf lees of die ik via de pc hoor.
Ik noteer de volgende data:
1. Morgen, middag, of avonddienst, dan wel weekdienst
2. De naam van de voorganger, dan wel van de ouderling die leest, en van wie de preek is.
3. Gezongen psalmen
4. Gelezen Schriftgedeelte
5. Tekst
6. Onderverdeling
7. Eventuele toevoeging (Voorber. H.A., Bediening H.A., of H.D., bijzondere diensten als Tijdredes, voor de GBS, de SEZ enz.)

De laatste jaren heb ik nog alles in klad. Het is nog de bedoeling om het in een Word of Excel-bestand te zetten. Verschillende jaren heb ik al in Word bestanden gezet, maar wellicht is Excel hier wat handiger.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Peter-ooievaar
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:19

Re: Bibliotheek programma voor preken

Bericht door Peter-ooievaar »

Herman schreef:Als je een excel hebt en je kan daar niet goed in zoeken, dan vraag ik me af of je het excel wel goed hebt ingericht. Misschien kan je wat online tips en trics opzoeken.
Word ergens beweerd dat het zoeken in Excel moeilijk is?
Plaats reactie