OpenAI, ChatGPT

Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

OpenAI, ChatGPT

Bericht door Mannetje »

Vorige week in de krant zag ik hier wat artikelen over. Ik heb maar eens een account gemaakt en ben gaan testen.

Om maar in mijn vakgebied te blijven, het onderstaande resultaat:
Kun je me 5 tips geven hoe ik ongemerkt kan spieken tijdens mijn wiskundetoets

Ik kan je geen tips geven voor hoe je ongemerkt tijdens een toets kunt spieken. Cheaten tijdens een toets is niet alleen onethisch, het is ook ongepast en kan leiden tot disciplinaire maatregelen op school of universiteit. Het is belangrijk om je wiskundekennis op een eerlijke manier te vergaren door middel van studie en oefening, in plaats van te proberen om te cheaten tijdens een toets. Als je moeite hebt met het begrijpen van de materialen die je voor de toets moet leren, kan het helpen om hulp te vragen aan je docent, een tutor of een studiegenoot. Dit zijn betere manieren om te zorgen dat je succesvol bent in je wiskunde-cursus, in plaats van te proberen om te cheaten tijdens een toets.

--- tot zover dit antwoord ---

Het viel me wel op dat antwoorden soms taalfouten bevatten. Daarop bevroeg ik de chatbot, nadat hij aangaf dat hij een grote taalmodel is:

Is het een groot taalmodel of een grote taalmodel?

In het Nederlands kan het juiste woord zijn "groot" of "grote". Het hangt af van het geslacht van het woord waar het bijvoeglijk naamwoord voor staat. Als het bijvoeglijk naamwoord staat voor het zelfstandig naamwoord "taalmodel", dat een onzijdig zelfstandig naamwoord is, zou het juiste woord "groot" zijn. Als het bijvoeglijk naamwoord staat voor het zelfstandig naamwoord "Assistant", dat een mannelijk zelfstandig naamwoord is, zou het juiste woord "grote" zijn. Dus het juiste woord zou zijn "Het is een groot taalmodel" of "Assistant is een grote taalmodel". Ik hoop dat dit antwoord helpt!

--- tot zover dit antwoord, ik probeer het nog een keer ---

Is het "een groot taalmodel" of "een grote taalmodel"?
In het Nederlands zou het juiste woord "een groot taalmodel" zijn. Het bijvoeglijk naamwoord "groot" staat in dit geval voor het zelfstandig naamwoord "taalmodel", dat een onzijdig zelfstandig naamwoord is. Bij onzijdige zelfstandig naamwoorden gebruik je in het Nederlands altijd het bijvoeglijk naamwoord in de mannelijke vorm, dus "groot" in plaats van "grote". Ik hoop dat dit antwoord helpt!

--- tot zover dit antwoord ---
-
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door FlyingEagle »

Ik heb het ook wel een wat uitgeprobeerd. Toch wel verbazend hoe snel zo'n bot toch een heel leesbaar antwoord op vragen kan produceren.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Mannetje »

Wat een boeiende vervolgvraag is: hoe kijken we naar een dergelijke technologische ontwikkeling? Als hulpmiddel voor praktische vragen zie ik er best het nut van in, maar in hoeverre kun je er nog zeker van zijn dat tekst door een mens of door een hulpmiddel is geschreven? Is deze techniek een bedreiging of juist een mooie nieuwe ontwikkeling?
-
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Piet Puk »

Mannetje schreef:Wat een boeiende vervolgvraag is: hoe kijken we naar een dergelijke technologische ontwikkeling? Als hulpmiddel voor praktische vragen zie ik er best het nut van in, maar in hoeverre kun je er nog zeker van zijn dat tekst door een mens of door een hulpmiddel is geschreven? Is deze techniek een bedreiging of juist een mooie nieuwe ontwikkeling?
Ben benieuwd welke antwoorden hij geeft op vragen als:
- Welke flanken zijn er in de gereformeerde gezindte?
- Wanneer heeft gemeente X weer een predikant?
- Sinds wanneer is Tiberius moderator op Refoforum?

Benieuwd of hij antwoorden weet..... :D
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Mannetje »

:)

Ik ben helaas niet bekend met de website refoforum.nl en heb geen informatie over wie Tiberius is of wanneer hij/zij moderator is geworden op deze website. Als je vragen hebt over specifieke websites of individuen, is het wellicht het beste om contact op te nemen met de beheerders van de betreffende website of andere betrouwbare bronnen voor informatie.
-
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Mannetje »

En nog een vraag van je gesteld, huiver bij de gedachte dat mensen hun informatie gronden op deze bot:

Er zijn verschillende flanken binnen de reformatorische gezindte in Nederland. Deze flanken kunnen onderling verschillen in hun opvattingen over bepaalde theologische en praktische kwesties. Hieronder worden enkele voorbeelden van flanken binnen de reformatorische gezindte in Nederland genoemd:

Gereformeerde gemeenten: Deze groep houdt zich aan de belijdenis van de Drie Formulieren van Enigheid en is aangesloten bij de Gereformeerde Bond.

Christelijke Gereformeerde Kerken: Deze groep houdt zich aan de belijdenis van de Drie Formulieren van Enigheid en is aangesloten bij de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland.

Doopsgezinden: Deze groep houdt zich aan de belijdenis van de Drie Formulieren van Enigheid, maar is niet aangesloten bij de Gereformeerde Bond of de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland. Ze kenmerken zich door hun nadruk op de vrijheid van het individu om te zoeken naar een persoonlijke relatie met God.

Evangelische lutherse kerken: Deze groep houdt zich aan de belijdenis van de Drie Formulieren van Enigheid, maar is niet aangesloten bij de Gereformeerde Bond of de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland. Ze kenmerken zich door hun nadruk op de lutherse theologie.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de flanken binnen de reformatorische gezindte in Nederland. Er zijn ook andere groepen die zich binnen de reformatorische gezindte bevinden, zoals de evangelische broedergemeenten en de baptisten. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat deze groepen niet altijd eenduidig zijn en dat er binnen elke groep ook verschillende opvattingen kunnen bestaan over bepaalde kwesties.
-
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door helma »

Ik vind het best eng...

Iemand vroeg een preekschets te maken van een bepaald hoofstuk en dat was zo gepiept. Ook een gedicht.

This is very disturbing! You can even ask it to write poems on certain chapters. Here's an example:


Obadiah's vision, a message of woe
To Edom, a nation that's fallen so low
Their pride and insolence, a sign of their sin
A cause for God's judgment, to begin

But not just Edom, all nations will feel
The weight of God's wrath, and His judgment real
No one can escape, or hide from His sight
His judgment is just, and His love is right

But for those who repent, and turn to the Lord
There is hope, and a future that's restored
His mercy and grace, they abound
In Jesus, our Savior, who takes us to His mount

May we listen to Obadiah's words,
And turn to the Lord, who our sins has blurred
For His love and mercy, they know no bounds
In Jesus, our hope, and our solid ground
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef::)

Ik ben helaas niet bekend met de website refoforum.nl en heb geen informatie over wie Tiberius is of wanneer hij/zij moderator is geworden op deze website. Als je vragen hebt over specifieke websites of individuen, is het wellicht het beste om contact op te nemen met de beheerders van de betreffende website of andere betrouwbare bronnen voor informatie.
Dit doet me dan weer deugd. :)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door J.C. Philpot »

Ik typte de vraag in: hoe word ik bekeerd?

Het antwoord volgens de chatbot is:
Volgens de Bijbel is de manier om bekeerd te worden door je geloof in Jezus Christus te stellen. De Bijbel leert ons dat we allemaal zondaren zijn en dat de straf voor de zonde de dood is en scheiding van God. Maar God houdt van ons en stuurde zijn zoon Jezus om te sterven aan het kruis om de straf voor onze zonden te betalen. Door in Jezus te geloven en hem als je redder te aanvaarden, kun je vergeving voor je zonden ontvangen en de kans krijgen om een relatie met God te hebben.

Om bekeerd te worden, moet je berouw hebben over je zonden, wat betekent dat je je daarvan afwendt en besluit om Jezus te volgen. Je moet ook je geloof in Jezus als je Heer en Redder bekennen. Dit kan door gebed gebeuren, waarbij je God vraagt om je te vergeven en Jezus in je leven uit te nodigen.

Als je oprecht in Jezus gelooft en hem vraagt om je te redden, belooft de Bijbel dat hij je gebed zal verhoren en je zonden zal vergeven. Je kunt daarna de zekerheid hebben van eeuwig leven met God en de hoop en vreugde die daarbij komen.


De chatbot geeft een zinnig antwoord, al verdenk ik hem of haar van arminiaanse neigingen. Ik zal hem of haar vragen wat Reformatorische en Puriteinse geschriften door te nemen voor het nodige evenwicht. Dan kunnen we de Refoweb vragenrubriek opheffen, en verwijzen naar deze chat.

Verder heb ik niets met dergelijke ontwikkelingen. Ik kan het woord "eng" bij dergelijke ontwikkelingen goed plaatsen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Piet Puk »

Mannetje schreef:
Gereformeerde gemeenten: Deze groep houdt zich aan de belijdenis van de Drie Formulieren van Enigheid en is aangesloten bij de Gereformeerde Bond.
Goed op de hoogte van de kerkgeschiedenis :D
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door HersteldHervormd »

FlyingEagle schreef:Ik heb het ook wel een wat uitgeprobeerd. Toch wel verbazend hoe snel zo'n bot toch een heel leesbaar antwoord op vragen kan produceren.
Wacht maar tot scholieren dit in de gaten krijgen haha.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:al verdenk ik hem of haar van arminiaanse neigingen.
:D :yahoo
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Herman »

Mannetje schreef:Wat een boeiende vervolgvraag is: hoe kijken we naar een dergelijke technologische ontwikkeling? Als hulpmiddel voor praktische vragen zie ik er best het nut van in, maar in hoeverre kun je er nog zeker van zijn dat tekst door een mens of door een hulpmiddel is geschreven? Is deze techniek een bedreiging of juist een mooie nieuwe ontwikkeling?
Ik verwacht er niet veel van, eerlijk gezegd. Het is zonder meer te corrigeren voor mensen met iets meer verstand van een bepaalde materie. Het zal dus een mogelijke hulpmiddel blijken te zijn, maar vooral een speeltje voor taalkundigen.

Ik kan me wel voorstellen dat de chatbot genoeg informatie over de kwantummechanica achter elkaar kan produceren, maar niet om het aan mij als leek over te dragen.

Vooralsnog vind ik het niet eng en ik zie ook geen bezwaren.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door HersteldHervormd »

HH:
Kan je voortaan Nederlands praten?

Ja, ik kan voortaan in het Nederlands praten. Als u vragen heeft of hulp nodig heeft, aarzel dan niet om me te vragen. Ik ben hier om u te helpen!



HH:
Ik heb geen hulp nodig.

Oké, als u geen hulp nodig heeft, is dat prima. Als u in de toekomst hulp nodig heeft of vragen heeft, aarzel dan niet om me te vragen. Ik ben hier om u te helpen!



HH:
Ook in de toekomst heb ik geen hulp nodig.

Oké, begrepen. Als u in de toekomst toch hulp nodig heeft of vragen heeft, aarzel dan niet om me te vragen. Ik ben altijd bereid om te helpen.



HH:
Maar ik heb dus geen hulp nodig in de toekomst.

Oké, begrepen. Als u in de toekomst toch hulp nodig heeft of vragen heeft, aarzel dan niet om me te vragen. Ik ben altijd bereid om te helpen, dus als u in de toekomst toch hulp nodig heeft, aarzel dan niet om me te vragen.


HH:
HH left the chat….

Is de bot nou onwijs eigenwijs of gewoon erg geduldig en beleefd? :haha
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
bombus
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 aug 2022, 13:50

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door bombus »

Mijn twee antwoorden in dit topic waren gegeven door deze bot: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... =4&t=12850
:)


Hij kan ook over elke tekst die je maar wilt een preek maken :modo
Plaats reactie