Wat te doen met iemand die het gedrag van een trol vertoont?

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Wat te doen met iemand die het gedrag van een trol vertoont?

Bericht door Mannetje »

Vorige week heb ik in twee topics de afkorting "dftt" gebruikt, uitgeschreven "don't feed the trolls".
Reacties waren nogal divers, waaronder de reactie dat het "refoforum onwaardig" is om iemand als troll te betitelen, wat ik met deze uitspraak min of meer deed.

Dit roept bij mij de vraag op: wat doe je met iemand met troll-gedrag. Gedrag wat overduidelijk bedoeld is om de sfeer te verzieken?
Bij een werkelijke troll werkt PB-en niet. Vragen om verduidelijking bij troll-vragen werkt ook niet. Dat is nu juist waar je de troll meer voert.
Ook het weerspreken van provocerende uitspraken werkt niet, om dezelfde reden.

En juist voor zulke gevallen is de afkorting "dftt" bedacht. Even een seintje naar medeforummers dat je iemand beter kunt negeren, dat is het enige dat nog een beetje werkt bij een troll.

Maar goed, volgens sommigen hier is dat refoforum onwaardig. Wat is dan het alternatief?

Ter verduidelijking: in bovenstaande gaat het mij niet om specifiek de situatie van vorige week, maar meer in het algemeen. En ten tweede: ik wil op geen enkele manier pleiten voor het lichtzinnig betitelen van iemand als "troll". Dat kan alleen als er behoorlijke zekerheid is.
-
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Wat te doen met iemand die het gedrag van een troll vertoont?

Bericht door Wim Anker »

Er zijn m.i 2 opties:

1. Reageer inhoudelijk.
2. Reageer niet.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat te doen met iemand die het gedrag van een troll vertoont?

Bericht door Mannetje »

Wim Anker schreef:Er zijn m.i 2 opties:

1. Reageer inhoudelijk.
2. Reageer niet.
En de "troll" mag anderen het leven zuur blijven maken?
-
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat te doen met iemand die het gedrag van een troll vertoont?

Bericht door CvdW »

Mannetje schreef:Vorige week heb ik in twee topics de afkorting "dftt" gebruikt, uitgeschreven "don't feed the trolls".
Reacties waren nogal divers, waaronder de reactie dat het "refoforum onwaardig" is om iemand als troll te betitelen, wat ik met deze uitspraak min of meer deed.

Dit roept bij mij de vraag op: wat doe je met iemand met troll-gedrag. Gedrag wat overduidelijk bedoeld is om de sfeer te verzieken?
Bij een werkelijke troll werkt PB-en niet. Vragen om verduidelijking bij troll-vragen werkt ook niet. Dat is nu juist waar je de troll meer voert.
Ook het weerspreken van provocerende uitspraken werkt niet, om dezelfde reden.

En juist voor zulke gevallen is de afkorting "dftt" bedacht. Even een seintje naar medeforummers dat je iemand beter kunt negeren, dat is het enige dat nog een beetje werkt bij een troll.

Maar goed, volgens sommigen hier is dat refoforum onwaardig. Wat is dan het alternatief?

Ter verduidelijking: in bovenstaande gaat het mij niet om specifiek de situatie van vorige week, maar meer in het algemeen. En ten tweede: ik wil op geen enkele manier pleiten voor het lichtzinnig betitelen van iemand als "troll". Dat kan alleen als er behoorlijke zekerheid is.
Ik ben geen troll.
@Mannetje: Je kan ook zelf een stapje terug doen. Op een ledenvergadering heb je altijd mensen die een vraag moeten stellen aan de kerkenraad. Behandel deze mensen met respect. Wanneer je weet dat je dat niet kunt dan stoppen met RF.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat te doen met iemand die het gedrag van een troll vertoont?

Bericht door J.C. Philpot »

Wim Anker schreef:Er zijn m.i 2 opties:

1. Reageer inhoudelijk.
2. Reageer niet.
Dat lijkt me inderdaad de juiste benadering. Ik denk dat een werkelijke Troll optie 1 waarschijnlijk zal reageren, waardoor na een poging tot een inhoudelijke discussie (je geeft iemand eerst een kans) alleen optie 2 overblijft.

Als iemand blijft Trollen is het een zaak voor de moderators lijkt me.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat te doen met iemand die het gedrag van een troll vertoont?

Bericht door eilander »

Je geeft zelf steeds het juiste antwoord: dftt. Zelfs door dat antwoord te geven, en nu er een topic aan te wijden, houd je jezelf daar niet aan. Niet verstandig.
Overigens is er nog wel de meldknop. Er wordt wel degelijk opgetreden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat te doen met iemand die het gedrag van een troll vertoont?

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:Je geeft zelf steeds het juiste antwoord: dftt. Zelfs door dat antwoord te geven, en nu er een topic aan te wijden, houd je jezelf daar niet aan. Niet verstandig.
Beste Eilander,
Ik denk dat dit topic nuttig kan zijn om het bewustzijn te kweken om Trolls te negeren. De praktijk laat zien dat mensen zich laten meeslepen in discussies/stemmingmakerij die door Troll-achtig gedrag worden opgejut, terwijl het ook anders kan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat te doen met iemand die het gedrag van een troll vertoont?

Bericht door Dodo »

J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:Je geeft zelf steeds het juiste antwoord: dftt. Zelfs door dat antwoord te geven, en nu er een topic aan te wijden, houd je jezelf daar niet aan. Niet verstandig.
Beste Eilander,
Ik denk dat dit topic nuttig kan zijn om het bewustzijn te kweken om Trolls te negeren. De praktijk laat zien dat mensen zich laten meeslepen in discussies/stemmingmakerij die door Troll-achtig gedrag worden opgejut, terwijl het ook anders kan.
Dit is belangrijk. Veel mensen zijn te goeder trouw, en gaan in op opmerkingen zelfs als die provocerend of onzinnig zijn. Ze kennen het verschijnsel trol niet. Het is wel goed om daar eens aandacht aan te geven.
Het is natuurlijk een optie om bepaalde postings te melden en aan te geven dat het troll-gedrag is. Als er meerdere meldingen komen, kunnen de moderators zelf kijken en eventueel de troll waarschuwen en/of een poosje in de wacht zetten.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Wat te doen met iemand die het gedrag van een troll vertoont?

Bericht door Vagari »

En sommige trollen zijn leuke lakmoespapiertjes. :)
Hoe zuurder de reactie, hoe serieuzer men zichzelf neemt. (Lees: hoe groter het ego)

Kom op mensen, het is toch helemaal niet erg om serieus te reageren op trollvragen?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat te doen met iemand die het gedrag van een troll vertoont?

Bericht door Terri »

Nou even wat aandacht voor dit verschijnsel is niet overbodig denk ik.
Ik kende de afkorting echt niet, zit dan ook op geen enkel ander forum, dus ben een sociale-media-leek.
Ik ben gaan googelen en heb daar m'n les uitgetrokken.
Maar een topic over deze 'rariteit' zou ik wel prettig vinden, ik leer graag.....
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat te doen met iemand die het gedrag van een troll vertoont?

Bericht door J.C. Philpot »

Op wikipedia staat een uitgebreide uitleg:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Wat te doen met iemand die het gedrag van een troll vertoont?

Bericht door JCRyle »

J.C. Philpot schreef:Op wikipedia staat een uitgebreide uitleg:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)
Ik ben ook maar even gaan lezen wat nu precies een troll is en hoe deze te werk gaat. Hier is nog meer informatie te vinden.
Wat mij verbaasd is dat mensen dit serieus als insteek hebben, terwijl ze deelnemen. Heel vreemd. Waarom zou je doelbewust de boel gaan lopen frusteren? Je hebt dan toch wel wat beters te doen lijkt mij :)
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wat te doen met iemand die het gedrag van een troll vertoont?

Bericht door emigrant »

is dit dan ook een trol of iets anders:
- iemand wiens antwoorden overdreven met vroomheid zijn omgeven. Die eigenlijk zo ultra-reformatorisch is dat hij of zij geen internet of elektriciteit zou moeten hebben.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Wat te doen met iemand die het gedrag van een troll vertoont?

Bericht door eilander »

emigrant schreef:is dit dan ook een trol of iets anders:
- iemand wiens antwoorden overdreven met vroomheid zijn omgeven. Die eigenlijk zo ultra-reformatorisch is dat hij of zij geen internet of elektriciteit zou moeten hebben.
Nee, maar als je je daaraan ergert zegt dat wel iets over je.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat te doen met iemand die het gedrag van een troll vertoont?

Bericht door refo »

emigrant schreef:is dit dan ook een trol of iets anders:
- iemand wiens antwoorden overdreven met vroomheid zijn omgeven. Die eigenlijk zo ultra-reformatorisch is dat hij of zij geen internet of elektriciteit zou moeten hebben.
Dat kan ook een trol zijn. En een succesvolle, want moderatoren herkennen dat niet.
Plaats reactie