SGP-jongerendag - 8 maart 2014

SGPJ
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2014, 14:17

SGP-jongerendag - 8 maart 2014

Bericht door SGPJ »

Hoe veilig ben jij? Geen vuiltje aan de lucht? Vooruit, hier in Nederland misschien niet. Maar al die moorden per jaar dan? Hoe veilig zijn we wereldwijd? Hoe groot is de kans op een nieuwe wereldoorlog, en wat doen we dan? Mag de regering jouw mails meelezen om veiligheidsredenen? Veiligheid?
Gevaarlijk actueel!

Kom naar Utrecht en ga in gesprek met minister Ivo Opstelten. Maar luister ook naar het verhaal van Commandant der Strijdkrachten, Tom Middendorp.

Sprekers, onder andere:
Ivo Opstelten, Tom Middendorp, Kees van der Staaij, Elbert Dijkgraaf, Roelof Bisschop, Ronald van Raak en ds. P. van Duijvenboden.

Check het volledige programma op sgpjongerendag.nl en meld je aan!

Welkom vanaf: 9:15, we starten om: 9:45

Beatrix Theater, Jaarbeursplein 6, Utrecht
(5 min. lopen vanaf Centraal Station)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: SGP-jongerendag - 8 maart 2014

Bericht door DDD »

Vanwaar toch die verbazende obsessie van SGPJ met Defensie? Daar verbaas ik me al 20 jaar over. Of ligt dat aan de hobby's van een aantal prominenten?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: SGP-jongerendag - 8 maart 2014

Bericht door -DIA- »

Komt premier Rutte ook?
Of heeft hij zijn masker nu afgeworpen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Theodorus
Berichten: 55
Lid geworden op: 31 jul 2007, 11:03

Re: SGP-jongerendag - 8 maart 2014

Bericht door Theodorus »

-DIA- schreef:Komt premier Rutte ook?
Of heeft hij zijn masker nu afgeworpen?
Zo te zien niet. Of jij moet iets anders lezen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: SGP-jongerendag - 8 maart 2014

Bericht door freek »

DDD schreef:Vanwaar toch die verbazende obsessie van SGPJ met Defensie? Daar verbaas ik me al 20 jaar over. Of ligt dat aan de hobby's van een aantal prominenten?
Geen idee. Maar als het thema 'Veiligheid' is, ligt een spreker uit de hoek van Defensie wel voor de hand. Ik heb zo'n vijf jongerendagen bijgewoond en kan me niet eerder herinneren dat er een thema op dit vlak was.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: SGP-jongerendag - 8 maart 2014

Bericht door Desiree »

SGPJ schreef:Hoe veilig ben jij? Geen vuiltje aan de lucht? Vooruit, hier in Nederland misschien niet. Maar al die moorden per jaar dan? Hoe veilig zijn we wereldwijd? Hoe groot is de kans op een nieuwe wereldoorlog, en wat doen we dan? Mag de regering jouw mails meelezen om veiligheidsredenen? Veiligheid?
Gevaarlijk actueel!

Kom naar Utrecht en ga in gesprek met minister Ivo Opstelten. Maar luister ook naar het verhaal van Commandant der Strijdkrachten, Tom Middendorp.

Sprekers, onder andere:
Ivo Opstelten, Tom Middendorp, Kees van der Staaij, Elbert Dijkgraaf, Roelof Bisschop, Ronald van Raak en ds. P. van Duijvenboden.

Check het volledige programma op sgpjongerendag.nl en meld je aan!

Welkom vanaf: 9:15, we starten om: 9:45

Beatrix Theater, Jaarbeursplein 6, Utrecht
(5 min. lopen vanaf Centraal Station)
Echt gaaf zo'n jongerendag!! Als ik nog jong was...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


SGPJ
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2014, 14:17

Re: SGP-jongerendag - 8 maart 2014

Bericht door SGPJ »

De SGPJ herkent zich niet in de analyse van DDD. Evenals de SGP benadrukt de SGPJ het belang van defensie en zijn we tegenstander van verdere ontmanteling. Voor het juiste perspectief: daarin staat de SGP(J) er niet veel anders in dan de ChristenUnie, bijvoorbeeld.

Het thema van de jongerendag is 'Veiligheid'. Het uitnodigen van de CdS leek ons een passende keuze. In 1994 hadden we voor het laatst een soortgelijk thema. Bepaald geen obsessieve voorkeur voor defensie, zo blijkt...

1994 Criminaliteit
1996 Brandpunt Jeruzalem
1998 Waarden en normen
2000 Je geld of je leven?!
2002 'Puinruimen na paars'
2004 Zorgen voor morgen. Linkse dromen, rechtse daden
2006 Kiezen voor kwetsbaar
2008 Kli(maat) houden
2010 Vrijheid van meningsuiting
2012 Geloven geen geheim
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: SGP-jongerendag - 8 maart 2014

Bericht door DDD »

Het woord analyse is wat veel eer. Maar ik ben toch heel wat stukken van Sandor van Leeuwen en Riekelt Pasterkamp tegengekomen over defensiegerelateerde onderwerpen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: SGP-jongerendag - 8 maart 2014

Bericht door refo »

Als iemand zegt zich ergens niet in te herkennen betekent dat: het klopt inderdaad wel, maar kijk er anders tegenaan aub.
DDD heeft het over de SGPJ en wat doet deze? Thema's van toogdagen opsommen.

SGP heeft zich ingezet om een fiscale maatregel voor defensiepersoneel te verzachten.
Inderdaad was die maatregel niet goed voor hen. Alleen, zo veel anderen hadden er ook last van.
Blijkbaar zit daar toch ergens een lobby.
SGPJ
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2014, 14:17

Re: SGP-jongerendag - 8 maart 2014

Bericht door SGPJ »

refo schreef:Als iemand zegt zich ergens niet in te herkennen betekent dat: het klopt inderdaad wel, maar kijk er anders tegenaan aub.
DDD heeft het over de SGPJ en wat doet deze? Thema's van toogdagen opsommen.

SGP heeft zich ingezet om een fiscale maatregel voor defensiepersoneel te verzachten.
Inderdaad was die maatregel niet goed voor hen. Alleen, zo veel anderen hadden er ook last van.
Blijkbaar zit daar toch ergens een lobby.
Beste Refo,

Uw tegenweer is net zo sterk - of net zo weinig sterk - als onze opsomming van 'toogdagen'.

Met vriendelijke groet,
SGPJ
reformator
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mar 2012, 19:50

Re: SGP-jongerendag - 8 maart 2014

Bericht door reformator »

Heeft de SGP een obsessie met defensie? Denk dat dat wel meevalt, de SGP zet enkel vraagtekens bij de huidige ontwikkelingen bij defensie.

De afgelopen decennia is er in Nederland ontzettend hard bezuinigd op defensie. Zo hard dat onze krijgsmacht blijvend is verlamd, en aan kracht heeft ingeboet. De SGP vraagt zich mijns inziens terecht af of dat nou wel zo verstandig is als dat beleid wordt voortgezet! Verdere bezuinigingen leidt tot een verdere verlamming, en dan heb je simpelweg niks meer aan defensie. Dan wordt het net als in België, 90% van het budget gaat op aan loonkosten en voor munitie is geen geld. Stond tijdje geleden in de krant dat de Belgen oefenen door "pang pang" te roepen. Investeren is dus belangrijk, om een beetje wat te kunnen betekenen in de wereld. We hebben een blijvende taak om daar waar onrust uitbreekt in te grijpen, en daar moet Nederland aan mee blijven doen.

Helaas is de SGP samen met de ChristenUnie als een schreeuwende in de woestijn.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: SGP-jongerendag - 8 maart 2014

Bericht door alexv »

reformator schreef:Heeft de SGP een obsessie met defensie? Denk dat dat wel meevalt, de SGP zet enkel vraagtekens bij de huidige ontwikkelingen bij defensie.

De afgelopen decennia is er in Nederland ontzettend hard bezuinigd op defensie. Zo hard dat onze krijgsmacht blijvend is verlamd, en aan kracht heeft ingeboet. De SGP vraagt zich mijns inziens terecht af of dat nou wel zo verstandig is als dat beleid wordt voortgezet! Verdere bezuinigingen leidt tot een verdere verlamming, en dan heb je simpelweg niks meer aan defensie. Dan wordt het net als in België, 90% van het budget gaat op aan loonkosten en voor munitie is geen geld. Stond tijdje geleden in de krant dat de Belgen oefenen door "pang pang" te roepen. Investeren is dus belangrijk, om een beetje wat te kunnen betekenen in de wereld. We hebben een blijvende taak om daar waar onrust uitbreekt in te grijpen, en daar moet Nederland aan mee blijven doen.

Helaas is de SGP samen met de ChristenUnie als een schreeuwende in de woestijn.
En wie is "we" en van wie moeten we mee blijven doen? Je gaat me toch niet vertellen dan het verwoesten en vermoorden van Libie iets was dat MOEST gebeuren?
Op welke Bijbelse grond heeft de SGP dat besluit genomen?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: SGP-jongerendag - 8 maart 2014

Bericht door ejvl »

alexv schreef: En wie is "we" en van wie moeten we mee blijven doen? Je gaat me toch niet vertellen dan het verwoesten en vermoorden van Libie iets was dat MOEST gebeuren?
Op welke Bijbelse grond heeft de SGP dat besluit genomen?
En waarom staat er in de standpunten: Deze Abortuswet is in strijd met de menselijke waardigheid en moet vervallen, maar stemt de SGP voor inperking of behoud (geen verdere verhoging van het aantal weken) van Abortus in plaats van een volledige afschaffing?

En waarom stemmen ze voor verhoging van de prostitutie leeftijd in plaats van volledige afschaffing?

En waarom stemmen ze voor de handhaving van de zondagsopenstelling (geen verdere verruiming) in plaats van volledige afschaffing?

Enzovoorts, kiezen tussen kwaden is niet mogelijk als je voor principes staat, je kunt niet instemmen om het aantal moorden te handhaven om maar niet meer moorden te voorkomen.
Wat maakt het uit als je daar geen gehoor voor krijgt van de rest van de kamer? Je staat toch voor je prinipes? Dan ga je toch niet instemmen met behoud van een hoop moorden?
Als christelijke politiek dan niet meer mogelijk is zij dat zo, maar mijns inziens doet de SGP hier verkeerd aan.

Maar goed, dat is slechts mijn mening.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: SGP-jongerendag - 8 maart 2014

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Enzovoorts, kiezen tussen kwaden is niet mogelijk als je voor principes staat, je kunt niet instemmen om het aantal moorden te handhaven om maar niet meer moorden te voorkomen.
Wat maakt het uit als je daar geen gehoor voor krijgt van de rest van de kamer? Je staat toch voor je prinipes? Dan ga je toch niet instemmen met behoud van een hoop moorden?
Als christelijke politiek dan niet meer mogelijk is zij dat zo, maar mijns inziens doet de SGP hier verkeerd aan.

Maar goed, dat is slechts mijn mening.
Stel dat de SGP jouw plan zou volgen. Het punt is dat ze op die manier óók een verantwoordelijkheid op zich laadt, namelijk: door zo'n (schijnbaar) principiële stellingname wordt een ontwikkeling in een goede richting mogelijk tegen gehouden.
Over deze zaken is lang en uitgebreid nagedacht. Aan de hand daarvan zijn ook wat criteria opgesteld waaraan een dergelijk besluit moet voldoen.

Mijn mening: wél steun verlenen aan een ontwikkeling in de goede richting, met als toelichting erbij dat de SGP vindt dat het een keuze uit twee kwaden is.
Ergens wordt een dergelijke keuze ook door de kanttekenaren onderschreven, ik weet alleen niet meer bij welke tekst dat het is. Dat is uiteraard niet het einde van alle tegenspraak, maar het geeft wel steun uit onverwachte hoek.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: SGP-jongerendag - 8 maart 2014

Bericht door ejvl »

Ik zie handhaving van de openstelling op zondag niet als een "goede richting".
Of eerst iets principieel bijbels achten maar door tussenkomst van een wereldse rechter toch toegeven (vrouwenstandpunt).
Of een uitbreidingsstop op abortus.

Ik zie met de beste wil van de wereld niet in hoe dit verantwoord is, ik probeer het dan te vergelijken met een andere situatie.
Stel emand vraagt aan jou, zal ik 2 of 10 keer vloeken? Waar jij dan zegt, doe maar 2 keer, maar liever niet hoor.
Of: Zal lik 2 of 10 mensen vermoorden? doe maar 2 mensen dan, maar liever niemand.

Dat is toch absurd?
Plaats reactie