Kinderboeken

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kinderboeken

Bericht door Terri »

Ik neem aan dat je de boeken van Bert Wiersema kent? Of zijn die inmiddels niet meer zo in tel? Mijn kinderen zijn nl al lang volwassen... :)
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Kinderboeken

Bericht door Pioenroosje »

Wederom erg bedankt! Even snel gescand en ik zie inderdaad weer boeken die haar aan zullen spreken? Hoe kom jij aan deze titels? Ze staan niet in een reguliere boekhandel.


We hebben gelukkig een goede bieb hier. Daar snuffel ik rond en neem mee wat me aanspreekt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kinderboeken

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Onze jongens lezen de eerste jaren veel boeken van Geronimo Stilton ( een muis die allerlei muizenissige avonturen beleeft) en met name de geschiedenisboeken bv een muis in de rol van Marco Polo of Columbus spreken hen aan.
Die was hier ook populair.

Voor mijn oude jeugdboeken zoals bijv. De Kameleon, Bob Evers, Wolf en Snelle Jelle is er maar weinig enthousiasme
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kinderboeken

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
merel schreef: Onze jongens lezen de eerste jaren veel boeken van Geronimo Stilton ( een muis die allerlei muizenissige avonturen beleeft) en met name de geschiedenisboeken bv een muis in de rol van Marco Polo of Columbus spreken hen aan.
Die was hier ook populair.

Voor mijn oude jeugdboeken zoals bijv. De Kameleon, Bob Evers, Wolf en Snelle Jelle is er maar weinig enthousiasme
De Kameleon doet me aan mijn jonge jaren denken. Prima jongensboeken. Als je tenminste onderscheid mag maken tussen meisjes- en jongensboeken. Een paar puntjes van kritiek. Verwacht van de Kamelen-serie geen christelijk boek. In het eerste deel zien we nog een verwijzing naar de kerk: Het begint op een zondag, en vader en moeder Klinkhamer zijn naar de kerk.... Ik denk, zoals men de boeken nu herschreven heeft, dat ook dit puntje veranderd is, benevens dit zijn de herschreven boeken aangevuld met bastaardvloeken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef: Onze jongens lezen de eerste jaren veel boeken van Geronimo Stilton ( een muis die allerlei muizenissige avonturen beleeft) en met name de geschiedenisboeken bv een muis in de rol van Marco Polo of Columbus spreken hen aan.
Die was hier ook populair.

Voor mijn oude jeugdboeken zoals bijv. De Kameleon, Bob Evers, Wolf en Snelle Jelle is er maar weinig enthousiasme
Helaas herken ik dat. Mijn boeken van o.a. Enid Blyton staan ook te verstoffen in de kast. Al heeft mijn oudste wel Reis door de Nacht en Holland onder het hakenkruis gelezen.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

Pioenroosje schreef:Ha,

Wat leuk dat de boeken aansloegen!

Ik heb nog wel wat tips. Ik heb even geen tijd voor een persoonlijke motivatie, maar deze boeken zouden best wat kunnen zijn.
- Pax - Sarah Pennypacker
- Homme en het noodgeval - Annejan Mieras
- Offerkind - Rob Ruggenberg
- Alya / Alya's keuze - Hay van den Munckhof
- Ons kasteel aan zee - Lucy Strange
- Het geheim van het nachtegaalbos - Lucy Strange
- Lepelsnijder - Marjolein Hof
- De dag dat ik verdween - Lisa Thompson
- De serie rondom De hongerspelen (Spotgaai, Vlammen , De ballade van slangen en zangvogels)

Leuk, genieten als je kinderen ziet genieten van een mooi boek :)
De boeken van Lucy Strange waren de mooiste boeken ooit! Recent heeft ze (het zoete) Onder moeders vleugels/ Little women gelezen van Lousa May Alcott en Sint bracht Alya. Dus ik ben weer erg benieuwd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderboeken

Bericht door Mara »

merel schreef: Al heeft mijn oudste wel Reis door de Nacht en Holland onder het hakenkruis gelezen.
Jaaaa, echte klassiekers.
Ik heb een tijdje geleden nog Engelandvaarders gelezen. En zat gewoon weer met rooie oortjes van de spanning.
In de bieb heb je een afdeling Young Adult. Veel boeken zijn te kinderachtig, maar de volwassen boeken zijn niet altijd leuk voor pubers tussen 15 en 18.
Bij de Witten Raven pockets stond er dan: roman voor oudere meisjes :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Kinderboeken

Bericht door dennis »

Die hongerspelenboeken zijn wel heel heftig hoor. Zeker voor jongere kinderen volgens mij niet zo geschikt...
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

dennis schreef:Die hongerspelenboeken zijn wel heel heftig hoor. Zeker voor jongere kinderen volgens mij niet zo geschikt...
Mijn 10 jarige die tot voor een jaar niet van lezen hield verslindt ze.
Pioenroosje schreef:Ha,

Wat leuk dat de boeken aansloegen!

Ik heb nog wel wat tips. Ik heb even geen tijd voor een persoonlijke motivatie, maar deze boeken zouden best wat kunnen zijn.
- Pax - Sarah Pennypacker
- Homme en het noodgeval - Annejan Mieras
- Offerkind - Rob Ruggenberg
- Alya / Alya's keuze - Hay van den Munckhof
- Ons kasteel aan zee - Lucy Strange
- Het geheim van het nachtegaalbos - Lucy Strange
- Lepelsnijder - Marjolein Hof
- De dag dat ik verdween - Lisa Thompson
- De serie rondom De hongerspelen (Spotgaai, Vlammen , De ballade van slangen en zangvogels)

Leuk, genieten als je kinderen ziet genieten van een mooi boek :)
Al meerdere boeken van je lijstje gelezen en ze vindt ze allemaal mooi! Nogmaals dank!
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Kinderboeken

Bericht door Pioenroosje »

Bedankt voor de terugkoppeling, leuk om te lezen.

De hongerspelen heb ik zelf ook verslonden. Je moet van het genre houden, maar dan is het echt heerlijk om in zo'n andere wereld te duiken.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

Pioenroosje schreef:Bedankt voor de terugkoppeling, leuk om te lezen.

De hongerspelen heb ik zelf ook verslonden. Je moet van het genre houden, maar dan is het echt heerlijk om in zo'n andere wereld te duiken.
Inmiddels een nichtje ook deze boeken aangeraden. Zij houdt ook niet van lezen en heeft inmiddels ook al een boek ervan uit. Mijn schoonzus verbaasde zich over deze boeken en vroeg zich af waarom je voor jongens wel boeken vindt in de boekhandel ( zoals De Grijze Jager, Broederband), al is voor hen de keuze ook minimaal, maar voor meisjes staat er helemaal weinig. Naast de boomhut en Dagboek voor een Muts ( beide echt afgrijselijke boeken) is er helemaal niets.

Dus mocht je toevallig nog wat weten/tegenkomen, houd ik mij aanbevolen.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Kinderboeken

Bericht door Pioenroosje »

Ik zie het bijna andersom: voor meisjes verschijnen er veel meer leuke boeken, dan voor jongens... Maar dat gaat misschien over de iets oudere jongens. Ik vind het juist erg moeilijk om voor de jongens van rond de 14/ 15 een mooi boek te vinden.

De grijze jager valt bij meiden erg goed hoor, weet niet of je nichtje dat al geprobeerd heeft? Ik ken heel wat meiden die wegzwijmelen bij de serie. Bij de Broederband is dat minder.

Maar als je nichtje blij wordt van fantasy, en de Hongerspelen qua niveau prima waren:
- Lewis, alle delen van Narnia
- Tolkien, In de ban van de ring
- Arjan Wildschut, de serie van Aderyn
- Mirjam Mouse, Boy Seven ( en veel andere boeken, maar daar weet ik niet van hoe verantwoord ze zijn)
- Linwood Barclay , De samenzwering en De ontsnapping
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

Pioenroosje schreef:Ik zie het bijna andersom: voor meisjes verschijnen er veel meer leuke boeken, dan voor jongens... Maar dat gaat misschien over de iets oudere jongens. Ik vind het juist erg moeilijk om voor de jongens van rond de 14/ 15 een mooi boek te vinden.

De grijze jager valt bij meiden erg goed hoor, weet niet of je nichtje dat al geprobeerd heeft? Ik ken heel wat meiden die wegzwijmelen bij de serie. Bij de Broederband is dat minder.

Maar als je nichtje blij wordt van fantasy, en de Hongerspelen qua niveau prima waren:
- Lewis, alle delen van Narnia
- Tolkien, In de ban van de ring
- Arjan Wildschut, de serie van Aderyn
- Mirjam Mouse, Boy Seven ( en veel andere boeken, maar daar weet ik niet van hoe verantwoord ze zijn)
- Linwood Barclay , De samenzwering en De ontsnapping
Mijn dochter houdt ook niet van de Grijze Jager serie. Voor haar is het te stoer, maar je hebt wel een punt dat buiten deze serie niets in de boekhandels staat voor jongens. Ik vergeleek het alleen met hetgeen in de gemiddelde boekhandel staat voor meiden en dat is ook niet veel. Ik verbaas mij er wel over. Als je als kind niet leert dat lezen leuk kan zijn, zal je het later ook niet snel gaan doen.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

Pioenroosje schreef:Ik zie het bijna andersom: voor meisjes verschijnen er veel meer leuke boeken, dan voor jongens... Maar dat gaat misschien over de iets oudere jongens. Ik vind het juist erg moeilijk om voor de jongens van rond de 14/ 15 een mooi boek te vinden.
De hongerspelen vindt mijn dochter prachtig, maar van Tolkien en Lewis wordt zij niet blij.

Mijn zoon heeft recent onderstaand boek gelezen en vond deze geweldig. Misschien wat voor jouw zoon?

https://www.bol.com/nl/f/hendrick-de-ho ... 079154823/

En voor lagere school lezers die van geschiedenis houden
https://www.bol.com/nl/f/de-reis-van-sy ... gLeMPD_BwE
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

Wie weet er leuke avonturenboeken voor een jongen van 8. Hij leest ongeveer AVI 7. Hij houdt eigenlijk niet zo van lezen, maar de avonturenboeken van Geronimo Stilton ( Tom Sawyer en de drie Muisketiers) vond hij fantastisch. Hij moet nu alleen een tandje moeilijker gaan lezen en heeft daar geen zin in.
Plaats reactie