Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mannetje »

De juwelen van God van Octavius Winslow

Staan erg mooie dingen in, maar wat leest dat boek lastig. Of Winslow het zelf zo lastig heeft geschreven weet ik niet, maar ik heb het idee dat het nu niet bepaald lekker leesbaar is hertaald.
Bij andere boeken van hem heb ik dit niet eerder gehad.
-
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Ad Anker »

Mannetje schreef:De juwelen van God van Octavius Winslow

Staan erg mooie dingen in, maar wat leest dat boek lastig. Of Winslow het zelf zo lastig heeft geschreven weet ik niet, maar ik heb het idee dat het nu niet bepaald lekker leesbaar is hertaald.
Bij andere boeken van hem heb ik dit niet eerder gehad.
Precies dezelfde ervaring. Ik vond het, i.t.t. zijn andere boeken, erg tegenvallen!
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mannetje »

Ad Anker schreef:
Mannetje schreef:De juwelen van God van Octavius Winslow

Staan erg mooie dingen in, maar wat leest dat boek lastig. Of Winslow het zelf zo lastig heeft geschreven weet ik niet, maar ik heb het idee dat het nu niet bepaald lekker leesbaar is hertaald.
Bij andere boeken van hem heb ik dit niet eerder gehad.
Precies dezelfde ervaring. Ik vond het, i.t.t. zijn andere boeken, erg tegenvallen!
Ook inhoudelijk, of qua leesbaarheid?
-
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Op de site van De Banier staat:
Dit is een lijvig boekwerk. De lezer moet er soms wat doorheen worstelen, vooral ook omdat Winslow zeer beeldend en prozaïsch schrijft. Wij, mensen van de 21e eeuw, zijn meer gericht op: kort, direct en duidelijk. Maar deze boodschap is de inspanning meer dan waard. Dit boek bevat ware bevinding van geestelijke zaken lezen. Leg uw hart er maar naast.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Ad Anker »

Mannetje schreef:
Ad Anker schreef:
Mannetje schreef:De juwelen van God van Octavius Winslow

Staan erg mooie dingen in, maar wat leest dat boek lastig. Of Winslow het zelf zo lastig heeft geschreven weet ik niet, maar ik heb het idee dat het nu niet bepaald lekker leesbaar is hertaald.
Bij andere boeken van hem heb ik dit niet eerder gehad.
Precies dezelfde ervaring. Ik vond het, i.t.t. zijn andere boeken, erg tegenvallen!
Ook inhoudelijk, of qua leesbaarheid?
Nee, qua leesbaarheid. Ik heb zijn preken over Jozef, zijn dagboek morgengedachten en die zijn zo overzichtelijk en duidelijk. Maar 'juwelen' vind ik erg taai. Inhoudelijk niets mis mee.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:
Mannetje schreef:
Ad Anker schreef:
Mannetje schreef:De juwelen van God van Octavius Winslow

Staan erg mooie dingen in, maar wat leest dat boek lastig. Of Winslow het zelf zo lastig heeft geschreven weet ik niet, maar ik heb het idee dat het nu niet bepaald lekker leesbaar is hertaald.
Bij andere boeken van hem heb ik dit niet eerder gehad.
Precies dezelfde ervaring. Ik vond het, i.t.t. zijn andere boeken, erg tegenvallen!
Ook inhoudelijk, of qua leesbaarheid?
Nee, qua leesbaarheid. Ik heb zijn preken over Jozef, zijn dagboek morgengedachten en die zijn zo overzichtelijk en duidelijk. Maar 'juwelen' vind ik erg taai. Inhoudelijk niets mis mee.

Exact dezelfde ervaring. Moeilijk leesbare zinnen die ik in zijn andere boeken niet tegenkom. De vertaler van ‘juwelen’ is mij onbekend. Ene C.D. Heuvelman
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Ivm het onderwerp stond het boek op mijn lijstje voor de komende tijd. Ik denk dat ik hem, gezien de reacties, dan eerst maar in het Engels lees.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door KDD »

Vandaag binnengekomen:

Afbeelding


In dit werk van Jan Nupoort (1733-1781) worden de hoofdzaken van het. oprechte, of het ware geloof, vanuit Gods Woord en de Heidelbergse Catechismus opengelegd en verklaard.
Nupoort behandelt eerst op een zeer grondige maar ook verhelderende wijze het wezen van het geloof vanuit Zondag 7, vraag en antwoord 21. Hierna volgen zes vragen en antwoorden betreffende het ware geloof, in verband met de levendmaking, wedergeboorte, het deel hebben aan Christus en de rechtvaardiging van de zondaar voor God, in het licht van Zondag 7 en Zondag 23.



Afbeelding


Kan de Bijbel met zichzelf in tegenspraak zijn? Wie sommige teksten met elkaar vergelijkt, zou dat gemakkelijk kunnen denken. Bijvoorbeeld: enerzijds verzekert Christus dat eenieder die tot Hem komt niet uitgeworpen zal worden, terwijl Paulus anderzijds verklaart dat de zaligheid niet afhankelijk is van degene die wil, noch van degene die loopt, maar van de ontfermende God. Hoe zijn deze teksten met elkaar te rijmen? Dergelijke vragen zijn niet nieuw. Johannes Polyander heeft 122 paren van Bijbelteksten die met elkaar in strijd lijken te zijn, toegelicht. Op toegankelijke wijze maakt hij duidelijk dat deze niet met elkaar in tegenspraak kunnen zijn, omdat God Zelf de Auteur ervan is.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

KDD schreef:Vandaag binnengekomen:

Afbeelding


In dit werk van Jan Nupoort (1733-1781) worden de hoofdzaken van het. oprechte, of het ware geloof, vanuit Gods Woord en de Heidelbergse Catechismus opengelegd en verklaard.
Nupoort behandelt eerst op een zeer grondige maar ook verhelderende wijze het wezen van het geloof vanuit Zondag 7, vraag en antwoord 21. Hierna volgen zes vragen en antwoorden betreffende het ware geloof, in verband met de levendmaking, wedergeboorte, het deel hebben aan Christus en de rechtvaardiging van de zondaar voor God, in het licht van Zondag 7 en Zondag 23.



Afbeelding


Kan de Bijbel met zichzelf in tegenspraak zijn? Wie sommige teksten met elkaar vergelijkt, zou dat gemakkelijk kunnen denken. Bijvoorbeeld: enerzijds verzekert Christus dat eenieder die tot Hem komt niet uitgeworpen zal worden, terwijl Paulus anderzijds verklaart dat de zaligheid niet afhankelijk is van degene die wil, noch van degene die loopt, maar van de ontfermende God. Hoe zijn deze teksten met elkaar te rijmen? Dergelijke vragen zijn niet nieuw. Johannes Polyander heeft 122 paren van Bijbelteksten die met elkaar in strijd lijken te zijn, toegelicht. Op toegankelijke wijze maakt hij duidelijk dat deze niet met elkaar in tegenspraak kunnen zijn, omdat God Zelf de Auteur ervan is.
Mooi! Beiden Die van Nupoort heb ik ook.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door newton »

Een gebroken wereld heel maken - Jonathan Sacks
Afbeelding
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Soliloquium van Willem Teelinck. Ik heb de hertaalde versie door dhr J.Koppejan uit 1991.

Blijft ook bij herhaling een boekje om te overdenken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

huisman schreef:Soliloquium van Willem Teelinck. Ik heb de hertaalde versie door dhr J.Koppejan uit 1991.

Blijft ook bij herhaling een boekje om te overdenken.
Teelinck is echt interessant. Ik heb de beide boeken van Op 't Hof over hem. Inderdaad veel om regelmatig te overdenken en in de praktijk te brengen.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door HersteldHervormd »

Het verboden boek.

Het gaat over het boek Mein Kampf en de aantrekkingskracht van de Nazi’s. Ik vind het een aanrader.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Heb een originele Duitse uitgave uit WO2 liggen. Onleesbaar gedrocht.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Treblinka 1943, Michal Wojcik
Plaats reactie