Christelijke literaire klassiekers

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door DDD »

De Christenreis is toch wel een literair werk? En van de Belijdenissen kun je dat ook wel zeggen, denk ik.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6462
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:De Christenreis is toch wel een literair werk? En van de Belijdenissen kun je dat ook wel zeggen, denk ik.
Absoluut. Alleen kun je ze niet scharen onder de christelijke romans. Maar goed, het is maar hoe breed je zo'n serie wilt hebben.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Zita »

Posthoorn schreef:
Dodo schreef:Janne IJmker, 38 nachten?

Gilead? (al vond ik die zelf niet om door te komen)

Of zijn klassiekers per se oudere boeken?
38 nachten vind ik niet het niveau van een klassieker hebben.
Een klassieker moet ook al een bepaalde leeftijd hebben, anders weet je niet of het een klassieker is natuurlijk.
Als het echt gaat om christelijke klassiekers, moet je ook bij christelijke auteurs blijven, naar mijn bescheiden mening.
Wat te denken van auteurs als Aart Romijn (die al eens in zo'n reeks gezeten heeft), Rie van Rossum (idem) en Anne de Vries.
dennis schreef:'De belijdenissen' van Augustinus zouden toch niet mogen ontbreken. En natuurlijk (!) De Christenreis van Bunyan. Werd zelfs door de zeer seculiere Britse krant 'The Guardian' bij de honderd grootste literaire werken geschaard (!)

Maar deze boeken behoeven zeer waarschijnlijk niet in deze reeks te worden opgenomen, omdat ze toch wel blijvend verkocht worden.
Ik dacht dat het ging over christelijke romans. Deze boeken vallen onder theologie.
Ik ben zeer gesteld op Rie van Rossum en Aart Romijn. Maar hebben zij echt literair gewicht? Ik beschouw ze zelf meestal als zeer aangename lectuur, maar niet als literatuur.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Jongere »

huisman schreef:Tolkien!!!!....(In de ban van de ring)
Hier heb ik ook nog wel een paar uitroeptekens voor over (ook de Hobbit overigens). Net als inderdaad Lewis, die blijf ik ook herlezen.
Ook al genoemd, maar Nijenhuis blijft bij mij altijd wel een speciaal plekje hebben.

Ik was ook erg onder de indruk van Quo Vadis van Sienkiewicz. Al weet ik niet eens zeker of dat een christelijke auteur was. Het thema van deze roman is uiteraard wel christelijk.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6462
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Posthoorn »

Zita schreef:
Posthoorn schreef:
Dodo schreef:Janne IJmker, 38 nachten?

Gilead? (al vond ik die zelf niet om door te komen)

Of zijn klassiekers per se oudere boeken?
38 nachten vind ik niet het niveau van een klassieker hebben.
Een klassieker moet ook al een bepaalde leeftijd hebben, anders weet je niet of het een klassieker is natuurlijk.
Als het echt gaat om christelijke klassiekers, moet je ook bij christelijke auteurs blijven, naar mijn bescheiden mening.
Wat te denken van auteurs als Aart Romijn (die al eens in zo'n reeks gezeten heeft), Rie van Rossum (idem) en Anne de Vries.
dennis schreef:'De belijdenissen' van Augustinus zouden toch niet mogen ontbreken. En natuurlijk (!) De Christenreis van Bunyan. Werd zelfs door de zeer seculiere Britse krant 'The Guardian' bij de honderd grootste literaire werken geschaard (!)

Maar deze boeken behoeven zeer waarschijnlijk niet in deze reeks te worden opgenomen, omdat ze toch wel blijvend verkocht worden.
Ik dacht dat het ging over christelijke romans. Deze boeken vallen onder theologie.
Ik ben zeer gesteld op Rie van Rossum en Aart Romijn. Maar hebben zij echt literair gewicht? Ik beschouw ze zelf meestal als zeer aangename lectuur, maar niet als literatuur.
Het feit dat ze je bijblijven en dat je ze niet zat wordt, zegt m.i. al iets.
Ik zou ze onder de literatuur rekenen (niet allemaal natuurlijk). Literatuur hoeft van mij niet per se over grootse onderwerpen of geschiedenis of wat ook te gaan.

Want waarom zou je 38 nachten er wel bij rekenen? Psychologisch gezien en verteltechnisch is dat zeker geen ijzersterk boek.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Luther »

huisman schreef:Lewis zeker(Ramson trilogie en Narnia) en Tolkien!!!!....(In de ban van de ring)
Dat zijn nou weer boeken waar ik moeite mee heb; die ik zeker niet zondermeer christelijk zou willen noemen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Floppy »

En ik was nog wel zo blij verrast dat Huisman met deze boeken kwam. Verbaasd ook, trouwens, want Luther is niet de enige met serieuze bezwaren tegen Lewis en (vooral) Tolkien.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door DDD »

Volgens mij is de Christenreis wel een literaire klassieker, als is het woord roman misschien wat minder geschikt. Maar inderdaad, ik had het linkje niet bekeken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:Lewis zeker(Ramson trilogie en Narnia) en Tolkien!!!!....(In de ban van de ring)
Dat zijn nou weer boeken waar ik moeite mee heb; die ik zeker niet zondermeer christelijk zou willen noemen.
Ze zijn wel zondermeer christelijk en geschreven door christelijke (in de breedste zin bedoeld) auteurs. Je kunt wel vragen hebben bij het genre (fantasy) maar deze boeken hebben voor mij zeker een diepe christelijke lading.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door parsifal »

Als alleen Christelijke schrijvers mee mogen doen dan valt misschien "Les Miserables" af.
Zelf denk ik dat ook "Paradise Lost" en "De Goddelijke comedie" goed zijn om te lezen, maar ze zijn van een andere orde dan de boeken die eerder genoemd zijn.
Het maakt trouwens wel duidelijk dat ik eindelijk "The power and the glory" eens moet lezen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Lewis zeker(Ramson trilogie en Narnia) en Tolkien!!!!....(In de ban van de ring)
Dat zijn nou weer boeken waar ik moeite mee heb; die ik zeker niet zondermeer christelijk zou willen noemen.
Ze zijn wel zondermeer christelijk en geschreven door christelijke (in de breedste zin bedoeld) auteurs. Je kunt wel vragen hebben bij het genre (fantasy) maar deze boeken hebben voor mij zeker een diepe christelijke lading.
Ik vind ze vooral een misleidende boodschap hebben. En inderdaad, ik heb ook moeite met het genre.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Lewis zeker(Ramson trilogie en Narnia) en Tolkien!!!!....(In de ban van de ring)
Dat zijn nou weer boeken waar ik moeite mee heb; die ik zeker niet zondermeer christelijk zou willen noemen.
Ze zijn wel zondermeer christelijk en geschreven door christelijke (in de breedste zin bedoeld) auteurs. Je kunt wel vragen hebben bij het genre (fantasy) maar deze boeken hebben voor mij zeker een diepe christelijke lading.
Ik vind ze vooral een misleidende boodschap hebben. En inderdaad, ik heb ook moeite met het genre.

1.Voor het genre moet je wat angelsaksisch in je genen hebben.....ik vind het wel aantrekkelijk.
2.Wat is volgens jou de misleidende boodschap ? Ik vind het verhalen met een christelijke moraal die bv de ernst van de zondeval en de situatie daarvoor en daarna erg goed verwoorden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Mara »

Ik wil graag aan het rijtje toevoegen:
Bartje - Anne de Vries en Reis door de nacht, eveneens van hem.

En niet te vergeten, K. Norel.
Fijn zondagsschoolgeschenk met de kerst, was soms jaloers op mijn broers, want o, wat vond ik die boeken spannend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door DDD »

Die zou ik dan weer niet op zo´n lijst willen zetten. Ik heb Reis door de nacht ooit gelezen, maar het heeft geen enkele indruk gemaakt, afgezien van het feit dat het spannend was. Wat is het thema van dit boek, volgens jou?

Er was onlangs in het RD ook nog een stuk over een roman over een rood paard, van een Italiaanse auteur. Dat leek ook wel een belangrijk boek. Ik heb het nooit gelezen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6462
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Die zou ik dan weer niet op zo´n lijst willen zetten. Ik heb Reis door de nacht ooit gelezen, maar het heeft geen enkele indruk gemaakt, afgezien van het feit dat het spannend was. Wat is het thema van dit boek, volgens jou?
Bartje wel. Reis door de Nacht vind ik ook wat discutabel. Evenals de boeken van K. Norel.

Nog een aanvulling:
'Het wassende water' van Herman de Man.
'Boven de polder de hemel' van Jo van Dorp-Ypma
'Koningskinderen' van C. Rijnsdorp

Misschien: 'Strooschippers' van J.K. van Eerbeek, hoewel ik dat persoonlijk een vrij taai, onsamenhangend boek vind.
Plaats reactie